Artemia. -Hvilket merke klekker best, og hvor får man tak i det? (side 2)

Aggi
Noen som har triks for å ikke få med skallet når man fórer? Jeg får alltid masse skall med. :S


Det finnes sikkert mange metoder, men jeg bruker denne:
Artemia tiltrekkes av lys. De svømmer dit lyset er. De er jo bittesmå, så svømmingen tar litt tid, men de kommer, de kommer
Så gi dem noen minutter etter at du har slått av luft-tilførselen på klekkebeholderen før du skal høste artemia. Ti minutter, kanskje femten?

Pass på å dekke til så ikke lyset kommer ovenifra og ned i klekkebeholderen. Da svømmer nemlig artemiaen rett opp til overflaten, og der flyter det jo et tjukt lag med grå, tomme artemiaskall...
Dit vil vi altså ikke ha dem.

Jeg løste saken med et håndkle
Håndkleet legges over hele klekkebeholderen, og så bretter jeg opp en åpning som er ca på str med en fyrstikk-eske helt nede ved bunnen i klekkebeholderen. Der kommer det altså lys inn.
Da svømmer artemiaen ned dit og samles i en stor oransje sverm rundt den lysende firkanten de skimter i mørket under håndkleet.

Når det så er på tide og få artemiaen opp, suger jeg dem opp med en plastpipette jeg har kjøpt på apoteket. Engangs-sprøyter i plast kan sikkert også brukes, men det er viktig å være rolig og langsom i bevegelsene slik at man ikke rører rundt og virvler all artemiaen rundt i klekkevannet igjen.
Jeg fører pipetten veldig pent og rolig gjennom det grå laget av artemiaskall som ligger og dupper på toppen, for det vil jeg ikke ha med meg.

Avhengig av hvor mange fisk jeg skal mate, så fyller jeg alt fra en pipette pr måltid (corydoras) til fire-fem (da jeg hadde store scalare-kull å fòre opp).

Når jeg har tatt ut det jeg skal ha for denne gang, kobler jeg på luftslangen igjen og setter klekkebeholderen på plass. Så går jeg og skyller artemiaen ren for saltvann under kald-lunkent rennende vann.
Fant ikke noe bilde av pipetten på denne pc'en, men her er iallefall mitt egenproduserte artemiaklekkeri

Funker som en drøm. To litersmål av billig type kjøpt for slikk og ingenting på super'n, og to hvite hobbyplate-biter skrudd sammen i vinkel. Spotlighter fås i alle prisklasser, men mange av oss har garantert noen gamle lamper liggende - dyttet unna på loft, kjeller eller kott.

Veldig greit å flytte alt sammen fort hvis jeg må.

Har jeg mye yngel og fisk som skal fòres med dette, så kjører jeg to klekkere samtidig som bildet viser. Har jeg bare et dusin Corydorasyngel, så er det kun en om gangen.

[External Image]
Takker for svar, Mona.
Problemet er at disse skallene flyter ikke bare opp, de legger seg også på bunnen, og svever også rundt i vannet. Selv om jeg venter en stund...(har ikke tatt tiden.

Mulig at hele problemet er at jeg har for lite lys slik at klekkinga tar for lang tid? Har ikke skaffet meg spot ennå...
Jeg har nesten samme fremgangsmåte som Mona, men istedenfor et håndkle så bruker jeg en bit av en sort søppelsekk. Denne har jeg limt sammen til ei pølse som jeg trer over klekkeren, og på ene siden har jeg klippet et hull som lyset kommer inn gjennom. Her samles artemiene og det er bare å suge dem opp. Jeg bruker en ganske stor doseringssprøyte, som jeg har kjøpt på apotek, hvor jeg har tredd innpå en bit av en luftslange. Ellers gjør jeg slik som Mona
Tomme, altså klekte, artemiaeggeskall vil flyte. De som ikke flyter opp, er ikke klekte, tror jeg. Det er mulig det er noe som gjør at klekkeprosenten ikke gir full pott, men jeg synes du skrev noe om at det var bra klekkeprosent nå?

Uansett, uklekte egg kan ikke bevege seg, så etterhvert vil de gå til bunns eller opp, alt ettersom, så lenge vannet er helt rolig og stillestående. Du må bare vente litt. Ta tiden neste gang og se om det er noe bedre etter 15 minutter uten luft-tilførsel.

For å unngå dem som synker ned på bunnen og de som flyter opp på toppen, så bretter du opp et "lysvindu" på midten av klekkebeholderen da kanskje...?
Hmmm. Kan hende det er uklekte egg, for jeg har syntes klekkeprosenten har gått noe ned, ja... Merkelig, for jeg har ikke endra på noe... Jo.. Kan det være at det har vært mindre sol i det siste? Det kommer mye lys inn på kjøkkenet når det er sol midt på dagen... Kjøkkenet er sydvendt...
Jeg må få ut fingern og få meg en spot eller to...
Takker for hjelpen
Har og hatt problemer med uklekte artemia. Det jeg gjorde var fryktelig enkelt, og ganske sikkert ikke helt riktig. Skylte de ferdig klekte (og uklekte) krypene og hadde de i en liten glassbolle med en god del vann i. Jeg har Juwelkar, og der er det sånne greie foringsluker i. Tok av en sånn og satte skålen såvidt utpå, slik at krypene skulle bli tiltrukket av lyset som kom opp. Og så rørte jeg ganske fort rundt slik at sentrifugalkraften samlet de uklekte eggene i midten.... 90% av avfallet lå i sentrum, og 90% av de livgivende orange krypene kravlet i lengsel etter lyset. Enkelt, men greit.
Så lenge den funker, så kan den vel ikke være feil
Men det er helt klart kjekt å se de forskjellige metodene, for plutselig finner man en løsning man ikke har tenkt på før.
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men artemia klekker best med en ph på rundt 8. Jeg tilsetter derfor en dært med natron i vannet og rører rundt før jeg tilsetter eggene og setter det til klekking. Med "en dært" så er det vel en tredjedels teskje natron i ca 0,7 liter vann (og så tre teskjeer grovt havsalt, så klart).
Ja, jeg bruker natron Men takk likevel.. Andre kan jo ha nytte av infoen
Jeg kan i alle fall takke denne tråden for at jeg husket å sette over en vending artemia ikveld.
Har rundt 30 cory-yngel som har brukt opp plommesekken sin imorgen, så....
Er det krise om det blir med en del uklekte atremiaegg og tomme eggeskall? Nå har jeg prøvd for første gang, men det var da nesten umulig å fange opp de bittesmå krypa uten å få med resten? Kanskje et håndtverk som må øves inn, dette...

Jeg brukte et gammelt (godt vasket) olivenglass (på nesten en liter) for å klekke i.
Når jeg skulle sile og skylle, la jeg over et passe stort stykke organza (Det er et glatt og veldig tynt stoff, for dem som ikke vet det) og tok et strikk over åpningen på glasset, sånn at organzaen holdt seg på plass. Så tømte jeg glasset gjennom stoffet, og skylte også med ferskvann gjennom stoffet, flere ganger.
Omtrent som når jeg skal spire alfalfa, faktisk...!
Det gikk veldig greit, og stoffet var godt egnet til formålet!
Men jeg fikk jo med skal og uklekte egg, da...
Problemet er at filteret går fort tett med disse skallene :S

Det hjelper å bruke ei pipette eller sprøyte etter at vannet har stått i ro en stund, men jeg får likevel med noe.
Hei! Ser at dere driver med slanger og pumper til klekking av artemia egg. Samboeren min kjøpte en boks hos dahls dyrerike. Jeg bruker kun et litersmål,2 teskjeer med salt uten jod og lar den stå i 2 dager. Jeg har ca 90 % klekking hver gang. Setter litersmålet på kjøkkenbenken ved vinduet. Dette funker veldig greit syns jeg.
Jeg tror ikke det er til å unngå å få med egg som er uklekte når man har dårlig klekkeprosent. De stiger jo ikke opp til overflaten slik de tomme, klekte skallene gjør. Ved dårlig klekkeprosent vil man jo da automatisk få med mer "rusk".

Har selv lurt på å skaffe meg denne [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=855&HKatID=]artemiaklekkeren fra Webzoo[/URL]. Den er til å henge på veggen.
Som bildet viser har den en tappe-kran nederst. Men såvidt jeg kan forstå, må man da sette en lyskilde nederst på den klekkeren, slik at den levende artemiaen samler seg nettopp der så man kan tappe den ut. Om lyset kommer annetstedsfra, så vil jo artemiaen svømme dit og ikke ned...?

Og noe annet jeg ikke skjønner, er hvordan man kan unngå å få med annet bunnfall da - som for eksempel uklekte egg som har sunket ned når luftboblene er stoppet..
Men kanskje det bare er sånn? Kanskje de fleste oppdrettere får med litt rusk og at det ikke er så viktig? Jeg vet ikke

[External Image]


Sist jeg kjøpte artemiaegg, kjøpte jeg denne boksen fra Tropefisk og den ga veldig god klekkeprosent:
[External Image]
..fant svaret...
Jeg skaffet meg dette settet:
Det ser jo ut som om man skal kunne tappe Fra bunnen her også. Men da kan man jo ikke ha brusestein montert. Trenger man ikke brusesteinen?
[External Image]

[External Image]
Det enkleste er å bruke et litersmål el, sette oppi luftslange, og det du trenger å ha i vannet, salt, egg, natron Og vips, et klekkeri i full sving.....

Å tappe ut uten å få med seg for mye rusk er en liten jobb for fantasien og det er mange metoder.

Noen bruker luftslange- hevert metoden, noen suger opp med 60 ml sprøyter, noen bruker pipette, så det er fantasifullt.
kor kjøpte du den aggi ???
På vestkanten De hadde tatt inn to, og jeg kjøpte den siste. Det fulgte med sil, så det var på grunn av den jeg kjøpte settet.
Det består egentlig bare av slange, propp med to hull, og en sil, og en startmix med atremia og salt.. Kosta ca 150.
De skulle bestille inn igjen en ny pakke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap