Operasjon 200x75x60 (900L) :) (side 2)

den ene min er to som er skrudd sammen. syns ikke når du ikke veit det
Oki, jeg får se hva som skjer da. Jeg har noen mangroverøtter liggende, får se om jeg bruker de, eller om det blir RedMoor røtter. Jeg har ikke bestemt meg for noen ting enda!

Andreas
Handletur
Dagen i dag har gått med på og handle litt. Var bla på Biltema og kjøpte sand,
25 KG sekker.
Jeg hadde en sekk i fra før av som gjikk med på og teste.

-Jeg helte nedi en sekk i den ene enden av akvariet og satte begge sirkulasjons pumpene i den andre enden av akvariet. Derette fylte jeg opp akariet med vann. Det hele gjikk ut på og se om sanden flyttet seg vekk fra enden den lå i. Det hele så ut til og fungere greit og det var ikke mye sand som hadde flyttet seg, men litt var det jo.

Jeg var innom på Clas Olson og handlet meg litt utstyr til og skjære glass med. Dekkglasset som fulgte med var litt for stort. Slik at de la seg oppå silikonen som avsiveren er festet med. Så jeg skal kappe dekkglassene ca 1 cm på to sider. Det er viktig med litt klaring

Pluss at jeg trenger en del stein til. Jeg har maskert opp størrelsen på akvariet i et rom i kjelleren, for og se helheten.

Andreas Bjørvik
Kjempe spennende prosjekt du har der!!! Gleder meg til flere bilder
Jeg må ærlig innrømme at jeg vil ha dette opp å gå, før jeg fikk det

Men jeg vil gjøre det skikkelig derfor tar det lang, lang tid før det er ferdig.

Andreas
Noen som har forslag til lysrør 2x 80 W T5.??

Andreas
Andreas Bjørvik
Dagen i dag har gått med på og handle litt. Var bla på Biltema og kjøpte sand, 25 KG sekker. Jeg hadde en sekk i fra før av som gjikk med på og teste.



Det så tungt ut:P
Da har jeg kuttet dekkglassene i dag. Jeg kuttet bare 2 av 3 dekkglass fodi det ene passet akkuratt med en margin på 0,5mm. Dekkglasset i midten laget jeg et hull i. (Håvard gjorde forarbeidet, med og borre hullet) og jeg filte opp hullet til ønsket størrelse.

Utstyret:

Dremel
Diamant fres fin/grov
Glasskutter
skiftenøkkel
trepinne
glass med vann
isopor
Tommestokk

Det var ikke verdens mest rette kutt men det er godt nok for meg. Jeg skjærer ikke fingrene av meg hvertfall.

Andreas
Stein Innredning
Jeg hadde et hyggelig besøk av Håvard i dag som var med å innredet akvariet... Det blir sannsynligvis noen forandringer men det blir ikke mye. Det skal også være noen trerøtter i akvariet, men det kommer etter hvert.
Jeg kommer også til å ha litt mer stein i akvariet med tiden, selv om dette er en gangske god begynnelse.
Hele innredningen skal også heves ca 10 cm, Jeg skal ha isopor i deler av bunnen (Der det blir mest vekt). pluss en del grus/sand.

Andreas
Det god fremgang med karet. De største modulene er i akvariet, Det bli alså 6 moduler,. Kun 5 av dem er oppi for øyeblikket siden jeg har silikonert sammen 2 steiner på modul 6. Og det må tørke. Det hele ser ganske bra ut så langt. Jeg håper og tror at det kommer vann i akvariet i helgen eller i begynnelsen av neste uke. Time Will Show
Forresten er det noen som har 4mm glass, jeg trenger litt. ikke mye, men litt

Jeg måtte rett og slett finne fram støvsugeren og støvsuge i akvariet siden det var mye isopor i akvariet. Ikke hver dag man støvsuger der

Det er bare en ting og si, spenningen stiger i takt med framgangen.

Andreas

Hei igjen. Klar for en update

Siden jeg må lade drillen kan jeg like så godt oppdatere litt her. Jeg fikk noen aluminiums strimler, som jeg skal bruke for å feste røtter i (Håvard sin ide) Så nå holder jeg alså på med det.

I går fikk jeg skåret ut en hule i den ene modulen. Det var en stør møkka jobb. Støy, støv og masse lyd. Jeg brukte vernebriller og hørselvern, hvis det er noen som lurer på akkuratt det. Hulen har jeg plassert mot strømmen. Ca midt i akvariet.

Legger ved et par bilder.

Andreas
Noen som kjenner dette fenomenet?

Jeg kan trøste meg med at det kommer til og bli enda verre pluss at det er jeg som må rydde
Hvis ingen gjør det for meg

Andreas
Linka
Noen som har prøvd de sirk. pumpene ?? Så interessante ut.. Mvh Linka
Vanvittig prosjekt Andreas Kjekke de mallene der, synes nesten de er flottere og mer spesielle de enn L-046 som er på så manges ønskeliste.

Har en slik sirkulasjonspumpe gående, fungerer tilfredsstillende. Hører nesten ikke en lyd fra den. Den gir ikke spesielt høyt trykk, men en jevn og fin flow. Flytter en del vann Så trenger du mer sirkulasjon kan jeg anbefale denne Vet ikke hvor lang holdbarhet de har, min har bare surret og gått i ca. halvt år. Problemfritt vel og merke

Spennende å følge med videre på prosjektet ditt!
Hvilken annen fisk skal du ha i karet? Utover mallene?
Kesol
Hvilken annen fisk skal du ha i karet? Utover mallene?


Jeg har ikke bestemt meg for det enda. Tross alt dette skal være en biotop. Så da må det være fisk ifra samme stede. Men Hemigrammus rhodostomus (Rødnese Tetra) kommer ifra omtrent samme område som L-128. Og den tetraen er ganske vakker, synes jeg. Hvis det blir tetra oppi skal det være mangen, veldig mangen tetra 200+++.
Utover det vet jeg ikke. Men vi får se. Jeg vil prøve og drette L-128, Og vet at det kan bli en stor utfordring.
Og det gjør ikke saken letter hvis det er 15 forskjellige arter i akvariet. Og 400 fisk. Derfor vil jeg ikke ha alt for mye oppi.

Her kommer et par friste bilder.

Det er ikke lenge igjen nå Men jeg må ha mangen røtter til ser jeg. Foreløpig er det bare 2 røtter og det er alt for lite. Jeg har ikke flere røtter som er fornuftige og bruke. Så jeg må nok til dyreforetning i morgen og se om jeg finner noen til. Jeg kan jo ikke legge ut bilde av et halvferdig akvarie :P eller hva.....

Andreas
Vurdert Tropehuset på Braut? De har de billigste røttene i distriktet (i alle fall som jeg har sett) Var innom for en god stund siden, fikk kjøpt to forholdsvis store røtter for halvparten av prisen hos andre dyreforretninger. Kanskje verdt å ta en tur om du trenger mye
Det der blir bra Andreas Tipper du blir den første til å drette L128.
Hans Martin Stølen
Vurdert Tropehuset på Braut? De har de billigste røttene i distriktet (i alle fall som jeg har sett) Var innom for en god stund siden, fikk kjøpt to forholdsvis store røtter for halvparten av prisen hos andre dyreforretninger. Kanskje verdt å ta en tur om du trenger mye;)


Jeg skal til Braut hvis jeg rekker åpningstidene. De har opent fra 10-14 i morgen.

Håvard Støre Andresen
Det der blir bra Andreas:) Tipper du blir den første til å drette L128.


Får håpe det. Det hadde vært kult med 100+ Hemiancistrus sp.128 i akvariet.
Jeg må bare prøve meg fram litt etter hvert og finne ut hva som skal til for å få disse mallene i lek Her blir det mye prøv feil metode.

Håvard: Det med røttene ble ganske bra. Må bare få tak i noen flere røtter. Det ble liksom litt lite med bare 2 stk.

Andreas
Var på tropehuset en tur i dag. Og der var det ikke mangen røtter og finne. De skulle få inn røtter i løpet av en ukes tid. Og får håpe at det kommer store røtter da. 5-15 cm røtter vises jo ikke igjen i akvariet.

Andreas
Tror mellomstore røtter er lettest å få plassert fint. Kan være lurt å styre litt unna xxxl røtter på meteren.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap