Hull syke (side 2)
Det er jo alltid litt plunder når ting ikke fungerer som det skal. Men så i går at det ene geophagusparret har fått yngel nå. Så mulig de trives best i litt harde forhold. Da jager godt unna i karret så de fleste andre er samlet i en annen del av akvariet. Noe som egentlig er beundringsverdig da de er de minste der.
Men det er vel først etter to uker at jeg sliter maks, så enda flere store vannbytter en normalt. Pleier vel og ha en 50 % en gang i uken. Men nå blir det vel samme 2 - 3 ganger i uken. Så får jeg håpe på det beste. Men i mellomtiden får alle filtere kjøre på.
Men det er vel først etter to uker at jeg sliter maks, så enda flere store vannbytter en normalt. Pleier vel og ha en 50 % en gang i uken. Men nå blir det vel samme 2 - 3 ganger i uken. Så får jeg håpe på det beste. Men i mellomtiden får alle filtere kjøre på.
Postet 20.11.07 kl 14:36
Hull på hodet til fiskene.
hei, jeg har fånn noe som høres ganske likt ut i mitt 660l akvarie.
er har en 30cm midas ciklide og ett par små blå ciklider strøket med.
De er slappe i en dag og bare ligger nede på sanden og gnir seg mot sanden,og har pungter på hodet med masse små hull,
jeg har kjøpt en pakke på dyrebutikken med tabletter, 1 tablett pr 50l.
jeg hadde oppi 13 stk, og vannet ble gult.
jeg ser ikke noen av de andre fiskene som er blitt slappe og sløv etter tablettene ble sluppet oppi.
hva kan det komme av?
fikk noe røtter av en privatperson for noen uker siden, og dette har skjedd etter dette,
kan det være de?
karet har vært i gang siden oktober i fjord, utene noen død oppi.
trenger viiiiiiirkelig hjelp her, er livredd for at resten skal dø.
er har en 30cm midas ciklide og ett par små blå ciklider strøket med.
De er slappe i en dag og bare ligger nede på sanden og gnir seg mot sanden,og har pungter på hodet med masse små hull,
jeg har kjøpt en pakke på dyrebutikken med tabletter, 1 tablett pr 50l.
jeg hadde oppi 13 stk, og vannet ble gult.
jeg ser ikke noen av de andre fiskene som er blitt slappe og sløv etter tablettene ble sluppet oppi.
hva kan det komme av?
fikk noe røtter av en privatperson for noen uker siden, og dette har skjedd etter dette,
kan det være de?
karet har vært i gang siden oktober i fjord, utene noen død oppi.
trenger viiiiiiirkelig hjelp her, er livredd for at resten skal dø.
Postet 14.01.11 kl 19:36
Postet 14.01.11 kl 19:37
Medisin
Når jeg fikk tak i medisin gitt det bra. Vanskelig og få tak idet om dagen da mange har sluttet og selge det. Men jeg hadde ikke så mye sløve fisker. Du skal vel bare ha det gule vannet noen dager skal du ikke. Så er det vannbytte. Men holder du regelmessige vannbytter skal det jo gå bra. Mulig også stress kan føre til hull i hodet.
Men lykke til.
Men lykke til.
Postet 14.01.11 kl 21:20
Henter opp igjen denne gamle tråden, for jeg tror det kan være hull-i-hodet syke jeg har på sommerfuglciklidene mine. Denne beskrivelsen som jeg fant i en annen tråd passer på mine: Det begynner med en hvit kviselignende kul i panneregionen, "kvisen" brister til hull i hodet og man kan se rødt blod. Fisken blir blek i fargen og mere passiv.
Jeg har to fisker som ser ut til å være rammet, den ene er innkjøpt for bare et par uker siden og den fikk det først. Den andre hadde jeg fra før, den skal være viltfanget. Ser ut til at den viltfangede er blitt hardest rammet. Den sturer og spiser dårlig. På den som fikk det først ser såret ut til å være i ferd med å heles, kan det bli bra igjen av seg selv??
Ser det skrives her at det eneste som hjelper er "Flagyl/metronidazol 600 mg/100 liter vann i tre dager - deretter 30% vannskifte i tre påfølgende dager samtidig som man begynner å filtrere over kull."
Flagyl finnes som humanpreparat som jeg kan få tak i, men lurer fremdeles på hvordan jeg gjør dette i praksis. Løser man opp en tablett (f.eks. en 400 mg. tablett til et 65 l kar) og bare sprer den ut i vannet?
Denne tråden ble skrevet i 2007, så det er jo noen år siden. Noen som vet om det finnes effektive medisiner å få tak i på akvariebutikk til å behandle dette nå?
Blir glad for svar!
Jeg har to fisker som ser ut til å være rammet, den ene er innkjøpt for bare et par uker siden og den fikk det først. Den andre hadde jeg fra før, den skal være viltfanget. Ser ut til at den viltfangede er blitt hardest rammet. Den sturer og spiser dårlig. På den som fikk det først ser såret ut til å være i ferd med å heles, kan det bli bra igjen av seg selv??
Ser det skrives her at det eneste som hjelper er "Flagyl/metronidazol 600 mg/100 liter vann i tre dager - deretter 30% vannskifte i tre påfølgende dager samtidig som man begynner å filtrere over kull."
Flagyl finnes som humanpreparat som jeg kan få tak i, men lurer fremdeles på hvordan jeg gjør dette i praksis. Løser man opp en tablett (f.eks. en 400 mg. tablett til et 65 l kar) og bare sprer den ut i vannet?
Denne tråden ble skrevet i 2007, så det er jo noen år siden. Noen som vet om det finnes effektive medisiner å få tak i på akvariebutikk til å behandle dette nå?
Blir glad for svar!
Postet 25.11.13 kl 20:23
Hull-i-hodet syke på sommerfuglciklide
Noen som vet om det finnes effektive medisiner mot hull-i-hodet syke i vanlige akvariebutikker?
Eller om dette kan gro og gå over av seg selv etter at kulen er sprukket?
Eller om dette kan gro og gå over av seg selv etter at kulen er sprukket?
Postet 26.11.13 kl 18:02