- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Cecca`s vannverden (side 2)
Cecca`s vannverden (side 2)
Postet 14.11.07 kl 23:02
Forskjellige Coryer?
Ser plutselig at den 1 coryen min har andre tegninger en resten av gruppa. Og denne coryen har liksom vært litt bleikere i fagen helt siden æ kjøpte gruppen. Så forklaringen er kansje at det er 2 arter?
Øverste bildet: den bleike coryen i midten.
Miderste bildet: Den bleke coryen
Nederste bildet: en av di andre 4 coryene..
Øverste bildet: den bleike coryen i midten.
Miderste bildet: Den bleke coryen
Nederste bildet: en av di andre 4 coryene..
Postet 18.11.07 kl 15:16
Endret: 18.11.07 kl 15:18
betta channoides parring
Så til min store glede at parret med channoides har drevet med parrings dans i hele dag, om og om igjen med "skvise ut egg" dansen,for så at hunnen har eggene i munnen og hannen prøver å fange eggene når hunnen spytter eggene ut i lufta..det er hannen som bærer på eggene til yngelen klekkes. Det er det som er så facinerende med munnrugere...
Dem har holdt på slik i hele dag,men nu er hannen forduftet,¨så han har vel funnet en rolig plass der han får ro.
Litt dårlige bilder,men det får duge for nu...
Dem har holdt på slik i hele dag,men nu er hannen forduftet,¨så han har vel funnet en rolig plass der han får ro.
Litt dårlige bilder,men det får duge for nu...
Postet 18.11.07 kl 23:27
Endret: 18.11.07 kl 23:29
Postet 18.11.07 kl 23:31
Endret: 18.11.07 kl 23:36
Jeg står klar når du har Betta channoides avkommet klar til salgs
Det var en utrolig flott betta! Fascinerende...
Var det så at man kan ha flere hanner i samme kar (og hunner så klart), eller misforstod jeg...? Tenkte f.eks. om det var mulig å ha en liten "koloni" av dem i et kar... (om karet er stort nok)?
Det var en utrolig flott betta! Fascinerende...
Var det så at man kan ha flere hanner i samme kar (og hunner så klart), eller misforstod jeg...? Tenkte f.eks. om det var mulig å ha en liten "koloni" av dem i et kar... (om karet er stort nok)?
Postet 19.11.07 kl 00:55
mona oJeg står klar når du har Betta channoides avkommet klar til salgs:-) Det var en utrolig flott betta! Fascinerende... Var det så at man kan ha flere hanner i samme kar (og hunner så klart), eller misforstod jeg...? Tenkte f.eks. om det var mulig å ha en liten "koloni" av dem i et kar... (om karet er stort nok)?
Ja,denne er EN av mine favoritter så langt. Munnrugere er skikkelig facinerende..Har et par skumbyggere,men munnrugerene er og blir favoritten. Har ikke hadd Channoides i mere en noen få uker, (et par), så æ skal ikke si for sikkert korsen det er å holde flere. men nu går mitt par i 28litern sammen med 1 coccina og 2 guppyer. Eneste agressive tendensene æ har sett,var når parrings dansen var i gang,da tok hunnen og jaget fisker som kom for nært.ho jaget dem kun bort,ikke forfulgte dem. virker som en fredelig betta,og vil TRU det skal gå helt fint å holde flere i et større akvarium. Min erfaring er at channoidesen holder seg 10-12cm fra bunnen og opp.
Her er noen bilder som æ fikk knipset av hannen i morrest, det er ikke så mye æ ser til han nu når han bærer på egg.
Ettersom æ har lest på nett,så er det kritisk frem til dag 3,tygger han på eggene enda da,så er sjansen stor for at han spytter yngel.
Her er en anna side som viser parring og har knall bra bilder av det:
]
http://akvaforum.no/images/forum/11439_071119121721_3.jpg[/IMG
Postet 19.11.07 kl 12:17
Endret: 19.11.07 kl 12:34
hej Cecilie
Vældig fine billeder af channoides, V har lovet mig nogle i bytte for albimarginata, som jeg har en del af.
Dejligt at se dig i gang med bettaerne igen, vi er så bedrøveligt få der holder disse skønne fisk.
Jeg har fået nogle "perler" her i den senere tid..et par fuldvoksne b renata og 5 ungfisk af B chloropharynx. Lige nu har jeg - foruden albierne - unger af simplex 3 uger gamle og to simplexhanner der mundruger.
Jeg troede jeg kunne få opdræt af macrostoma, han holdt 3 dage så åd han æggene ..fik svamp og døde. Jeg har stadig hunnen den trives fint med chloroerne.. Nu leder jeg efter en ny han..men de er sjældne og DYRE!
vh torben l
Vældig fine billeder af channoides, V har lovet mig nogle i bytte for albimarginata, som jeg har en del af.
Dejligt at se dig i gang med bettaerne igen, vi er så bedrøveligt få der holder disse skønne fisk.
Jeg har fået nogle "perler" her i den senere tid..et par fuldvoksne b renata og 5 ungfisk af B chloropharynx. Lige nu har jeg - foruden albierne - unger af simplex 3 uger gamle og to simplexhanner der mundruger.
Jeg troede jeg kunne få opdræt af macrostoma, han holdt 3 dage så åd han æggene ..fik svamp og døde. Jeg har stadig hunnen den trives fint med chloroerne.. Nu leder jeg efter en ny han..men de er sjældne og DYRE!
vh torben l
Postet 19.11.07 kl 23:09
Hei Torben
Kjedlig med macrostomaen da..Håper du finner en ny. Skal holde ørene åpne,så kansje vi finner en her i oslo området.
Ja,mine Malpulatter og Channoidesen har æ fått fra V. Var hjemme hos han å så på oppsette hannes. Veldig fint. Channoidesen er bare helt nydlig,den er virkelig pen! Vet du hvor lenge hannen tygger på eggene?
Vi er desverre ikke så mange som driver med betta, så håper jo tråden min her inne kan være med på å skape litt oppmerksomhet rundt betta artene.
Skal se om æ ikke får tak i flere Coccina, har kun 1 hanne nu.
Har du den hjemme siden enda? kansje du kan sende mæ adressen til den.
Cecilie
Bildene er av Channoides hannen som heldigvis enda tygger på eggene.
Kjedlig med macrostomaen da..Håper du finner en ny. Skal holde ørene åpne,så kansje vi finner en her i oslo området.
Ja,mine Malpulatter og Channoidesen har æ fått fra V. Var hjemme hos han å så på oppsette hannes. Veldig fint. Channoidesen er bare helt nydlig,den er virkelig pen! Vet du hvor lenge hannen tygger på eggene?
Vi er desverre ikke så mange som driver med betta, så håper jo tråden min her inne kan være med på å skape litt oppmerksomhet rundt betta artene.
Skal se om æ ikke får tak i flere Coccina, har kun 1 hanne nu.
Har du den hjemme siden enda? kansje du kan sende mæ adressen til den.
Cecilie
Bildene er av Channoides hannen som heldigvis enda tygger på eggene.
Postet 20.11.07 kl 14:36
Endret: 20.11.07 kl 14:38
hej
Ja jeg vil tro at channoides går som albimarginata ca 10-11 dage de er jo vældig ens.
Jeg vil se om ikke jeg kan få Hans Anderson i Sverige ( Zoomässan ) til at finde en trio macrostoma så jeg har to par at lege med ..dyrt, men jeg vil så pokkers gerne opdrætte den ..Faktisk er det nok den fisk jeg allerhelst vil lave.
Det skulle ikke være umuligt at finde en eller flere coccina, det er den lille røde der oftest er i handlen, husk ganske surt og blødt vand..regnvand eller osmosevand og pH 4..så er den til at opdrætte..som persephone i øvrigt!
Min hjemmeside - som jeg ikke får gjort noget ved :
http://home19.inet.tele.dk/torbens_side/billedside.htm
Der er lagt enkelte nye billeder ind. Vemund har fået lov at tage de han vil.
Fint kamera du har fået ..så må du ønske dig en macrooptik til jul ..Vemund kan råde dig!
Jeg håber rigtig meget at du får et fint kuld channoides!
Lige et billede af noget bettamix: 5 chloropharynx og en macrostomahun
vh torben
Ja jeg vil tro at channoides går som albimarginata ca 10-11 dage de er jo vældig ens.
Jeg vil se om ikke jeg kan få Hans Anderson i Sverige ( Zoomässan ) til at finde en trio macrostoma så jeg har to par at lege med ..dyrt, men jeg vil så pokkers gerne opdrætte den ..Faktisk er det nok den fisk jeg allerhelst vil lave.
Det skulle ikke være umuligt at finde en eller flere coccina, det er den lille røde der oftest er i handlen, husk ganske surt og blødt vand..regnvand eller osmosevand og pH 4..så er den til at opdrætte..som persephone i øvrigt!
Min hjemmeside - som jeg ikke får gjort noget ved :
http://home19.inet.tele.dk/torbens_side/billedside.htm
Der er lagt enkelte nye billeder ind. Vemund har fået lov at tage de han vil.
Fint kamera du har fået ..så må du ønske dig en macrooptik til jul ..Vemund kan råde dig!
Jeg håber rigtig meget at du får et fint kuld channoides!
Lige et billede af noget bettamix: 5 chloropharynx og en macrostomahun
vh torben
Postet 20.11.07 kl 23:07
Endret: 20.11.07 kl 23:10
Betta Coccina
Måtte flytte min lille hissis propp av en coccina, han sloss og yppet seg på
Malpulutta guttene mine, så for å få litt ro til malpuluttaene, så må coccinaen tilbringe noen dager i akvariet til channoides hannen min som går å tygger egg..Må finne en løsning på kor coccinaen skal bo når channoidesen spytter eggene..for den yngelen vil æ veldig gjerne ha opp
Ellers er channoides damen på ferie i 85 litern min sammen med corydorasene og gyppyene(som fødte i dag), så nu driver channoidensen og jakter febrils på yngelen som går i føde kasse..*ler*
Malpulutta guttene mine, så for å få litt ro til malpuluttaene, så må coccinaen tilbringe noen dager i akvariet til channoides hannen min som går å tygger egg..Må finne en løsning på kor coccinaen skal bo når channoidesen spytter eggene..for den yngelen vil æ veldig gjerne ha opp
Ellers er channoides damen på ferie i 85 litern min sammen med corydorasene og gyppyene(som fødte i dag), så nu driver channoidensen og jakter febrils på yngelen som går i føde kasse..*ler*
Postet 22.11.07 kl 19:30
Sykdom
Da har æ mistet en hanne og en hunn av mine Malpulutta, så har kun 1 par igjen. Kjørt på med en runde til i dag med medisin, TetraMedica GeneralTonic
. Så får æ se i morra korsen di 2 siste ser ut...
Håper på det beste, Har aldrig hatt fisker som er så skjøre som disse..og så skjeldne..sukk,,,
. Så får æ se i morra korsen di 2 siste ser ut...
Håper på det beste, Har aldrig hatt fisker som er så skjøre som disse..og så skjeldne..sukk,,,
Postet 24.11.07 kl 16:21
Endret: 24.11.07 kl 16:22
Da ser det ut som det er orden i akvariet til Malpuluttaene, har mistet 2 stk siden æ fikk dem. Men det parret som er igjen virker friske og fine. Satser på at disse nu trives godt.
I går fikk æ endelig flyttet coccina hannen over i eget akvarium. Han gikk egentlig sammen med malpuluttaene,men han ble for tøff for dem. Så flyttet han over til Channoides gutten( som tygger egg), og nu endelig har han fått sin egen lille vann pytt. Har bestillt flere coccina på TamAlna,håper dem kommer i morra.
Ellers så venter æ i spenning nu på når channoides gutten spytter ut yngel.
Tok et vannbytte hos han i går,og fikk satt nylon strømpe over pumpa, så yngelen ikke forsvinner inn der. Har ikke sett han på mange dager,men når æ drev i akvariet der i går,så kom han frem for å sjekke ka som skjedde. og til min lykke,så hadde han enda munnen FULL av egg... så nu bare går æ rundt her å tripper og holder på å dø av nyskjerrighet..Håper yngelen kommer snart.
Har og fått kjøpt microorm, som di minste fiskene mine elsker, og yngelen ser veldig fornøyd ut med det. Håper æ klarer å sette flere kulturer.
I går fikk æ endelig flyttet coccina hannen over i eget akvarium. Han gikk egentlig sammen med malpuluttaene,men han ble for tøff for dem. Så flyttet han over til Channoides gutten( som tygger egg), og nu endelig har han fått sin egen lille vann pytt. Har bestillt flere coccina på TamAlna,håper dem kommer i morra.
Ellers så venter æ i spenning nu på når channoides gutten spytter ut yngel.
Tok et vannbytte hos han i går,og fikk satt nylon strømpe over pumpa, så yngelen ikke forsvinner inn der. Har ikke sett han på mange dager,men når æ drev i akvariet der i går,så kom han frem for å sjekke ka som skjedde. og til min lykke,så hadde han enda munnen FULL av egg... så nu bare går æ rundt her å tripper og holder på å dø av nyskjerrighet..Håper yngelen kommer snart.
Har og fått kjøpt microorm, som di minste fiskene mine elsker, og yngelen ser veldig fornøyd ut med det. Håper æ klarer å sette flere kulturer.
Postet 29.11.07 kl 19:05
Endret: 29.11.07 kl 19:06
CeccaSer plutselig at den 1 coryen min har andre tegninger en resten av gruppa. Og denne coryen har liksom vært litt bleikere i fagen helt siden æ kjøpte gruppen. Så forklaringen er kansje at det er 2 arter?
Jeg vet faktisk ikke om C. sterbai kan ha slike avvik i tegningene. Har aldri sett det før. Kan ikke komme på noen annen art som skal se slik ut heller.
Er det i orden om jeg poster det bildet på Corydorasworld, Cecca, og spør ekspertene der om de vet hva det er?
Jeg tipper det er en Sterbai, men en liten "mutant" bare
Postet 30.11.07 kl 07:41
Jeg så denne tråden din på det andre forumet, Cecca, og det som ble gjengitt ang. noe en tysk Betta-akvarist hadde skrevet. Det var utrolig interessant å lese det tyskeren hadde oppdaget mht vannverdiene i de naturlige habitatene til den munnrugende Bettaen. Høye innhold av Jern (Fe) og noe han kalt Mn. Hva er Mn? Et eller annet som finnes i plantegjødning, fikk jeg inntrykk av?
Men det mest fascinerende av alt var jo at jern hadde preventiv effekt mot TBC, som ofte rammer Bettaene!
Helt utrolig! Kan virkelig noe så naturlig som jern i vannet forhindre fisketuberkulose???
Det var veldig spennende. Tror jeg skal bli mere flittig mht bruk av jerntilskudd i akvariene mine...
Men det mest fascinerende av alt var jo at jern hadde preventiv effekt mot TBC, som ofte rammer Bettaene!
Helt utrolig! Kan virkelig noe så naturlig som jern i vannet forhindre fisketuberkulose???
Det var veldig spennende. Tror jeg skal bli mere flittig mht bruk av jerntilskudd i akvariene mine...
Postet 30.11.07 kl 08:46
Ble nysgjerrig, så jeg måtte bare slå opp hva Mn står for.
Fra Wikipedia: Kjemisk symbol for grunnstoffet mangan (atomnr. 25).
For de som skulle være mer interessert, er artikkelen her. Jeg har ikke hatt kjemi på noen år, så jeg skjønte ikke så mye
Fra Wikipedia: Kjemisk symbol for grunnstoffet mangan (atomnr. 25).
For de som skulle være mer interessert, er artikkelen her. Jeg har ikke hatt kjemi på noen år, så jeg skjønte ikke så mye
Postet 30.11.07 kl 09:18
Er det i orden om jeg poster det bildet på Corydorasworld, Cecca, og spør ekspertene der om de vet hva det er?
Jeg tipper det er en Sterbai, men en liten "mutant" bare
Helt i orden det,Mona. Er jo litt intresant å finne ut ka det kan være. Ser han stimer sammen med di andre 4. men han er endel mindre,og lysere i nesepartiet. Så hvist du orker,så hadde æ bare blitt gla
Postet 30.11.07 kl 15:47
Endret: 30.11.07 kl 15:52
Postet 30.11.07 kl 20:39
Så bra. Blir spennende å høre ka dem sier Tusen takk for at du orket,setter stor pris på det
Det med jern til betta har æ vel egentlig hørt om før,en eller anna plass. Men husker ikke hvor hvor..
Skal sjekke litt med Svein A, og noen av di andre betta guttan om demmes erfaringer ang jern.
Sitter enda å venter på at Channoidesen skal slippe yngel..hmf,håper æ slipper vente for lenge.
Det med jern til betta har æ vel egentlig hørt om før,en eller anna plass. Men husker ikke hvor hvor..
Skal sjekke litt med Svein A, og noen av di andre betta guttan om demmes erfaringer ang jern.
Sitter enda å venter på at Channoidesen skal slippe yngel..hmf,håper æ slipper vente for lenge.
Postet 30.11.07 kl 20:44
Hej
Jeg har også hørt at channoides er glad for jern i vandet, et sted har jeg læst at man anbragte laterit ( den røde jord man ser i troperne ) i vandet,
om det så har nogen virkelighed skal jeg lade være usagt. Jeg har flere gange opdrættet den nærstående albimarginata og det er helt uden jerntilsætning..faktisk ret problemfrit.
Og en glædelig iagttagelse: Mine Betta foerschi legede her sent i aften. Jeg købte dem for ca. en måned siden og nu har de leget for første gang, det er dog ikke dansk førstegangsopdræt ; Jesper Thorup har opdrættet den i 2002
Jeg prøvede at tage billeder af det legende par , men de reagerede så stærkt på blitzlyset at jeg stoppede med det samme...det bliver spændende at se om han holder æg og unger hele vejen
Jeg fik en stor dynge catappablade fra Singapore i dag: 50 store blade for 70 kr incl porto..de koster normalt ca 10 kr pr blad i dansk forretning!
Jeg har også hørt at channoides er glad for jern i vandet, et sted har jeg læst at man anbragte laterit ( den røde jord man ser i troperne ) i vandet,
om det så har nogen virkelighed skal jeg lade være usagt. Jeg har flere gange opdrættet den nærstående albimarginata og det er helt uden jerntilsætning..faktisk ret problemfrit.
Og en glædelig iagttagelse: Mine Betta foerschi legede her sent i aften. Jeg købte dem for ca. en måned siden og nu har de leget for første gang, det er dog ikke dansk førstegangsopdræt ; Jesper Thorup har opdrættet den i 2002
Jeg prøvede at tage billeder af det legende par , men de reagerede så stærkt på blitzlyset at jeg stoppede med det samme...det bliver spændende at se om han holder æg og unger hele vejen
Jeg fik en stor dynge catappablade fra Singapore i dag: 50 store blade for 70 kr incl porto..de koster normalt ca 10 kr pr blad i dansk forretning!
Postet 30.11.07 kl 22:56
Hei Cecca
Det er kommet et par-tre svar på CW, og det ser ut til at det er almenn oppfatning at den Corydoras sterbai'en din bare er en naturlig variant. Det finnes en variant fra Bolivia som ligner veldig på den du har, men det er altså fremdeles C. sterbai
Det skal være bilde av denne varianten i en bok Ian Fuller har skrevet.
Det er kommet et par-tre svar på CW, og det ser ut til at det er almenn oppfatning at den Corydoras sterbai'en din bare er en naturlig variant. Det finnes en variant fra Bolivia som ligner veldig på den du har, men det er altså fremdeles C. sterbai
Det skal være bilde av denne varianten i en bok Ian Fuller har skrevet.
Postet 01.12.07 kl 15:46