- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Asle`s Akva-hule (side 2)
Asle`s Akva-hule (side 2)
He he.. ja, det blir noe søl! Jeg har en hel stabel med håndklær liggende som til stadighet må kokvaskes! Nå har jeg jo for tiden bare tre kar i drift noe som gjør at sølet blir veldig mye mindre.. men alikvel.. Har to søte pusekatter som gjerne er med på alle vannskift og de ble lært opp til å hoppe opp i ei bøtte når de var babyer ( vi måtte måle kiloer, de var ikke helt friske). Og da kan du jo tenke deg hva det fører til... Selv om de jo er alt for store til å få plass i ei bøtte nå og slettes ikke skjønner at de bøttene som står på rommet mitt er fulle av vann..
Men til høsten kommer det ny Pors reol med akvastbil kar igjen.. skal bli godt! nå har jeg bare 2x180L i reol.. må poste masse bilder da!! Jeg skal kikke litt i tråden din nå tenkte jeg..
Men til høsten kommer det ny Pors reol med akvastbil kar igjen.. skal bli godt! nå har jeg bare 2x180L i reol.. må poste masse bilder da!! Jeg skal kikke litt i tråden din nå tenkte jeg..
Postet 16.06.08 kl 16:09
I går fikk jeg endelig lit ånden over meg å skulle fikse opp i rot haugen i mallekaret.. tenkte å plante litt og ta ut noe av røttene.. Sånn at det kanskje går ann å faktisk se at det bor noe inni der.. Ihvertfall få noe glimt!
Dro avgårde for å handle litt planter og hadde tenkt å kjøpe meg en del ottoer til den andre 180L, men da jeg kom til Gjøvik(Dyrego) innså jeg at, vel, det er nok ikke helt sesong for "inneaktiviter" nå..
Men ble lovet forsendelse fra Tropica på fredag og fisk over helga så da blir det vel muligheter håper jeg..
Når jeg sto der å så på alle de rare variantene av gullfisk som jeg har sagt min høylytte meining om opptill flere ganger så ble jeg stående å se på noen barber,
nærmere bestemt sherrybarber.. Mmm.. Kanskje det hadde vært noe å hatt sammen med mallene mine? Så slipper folk å klage over at det ikke er fisk i det karet.. Jeg får se hva det blir men en stim av noe slag blir det ihvertfall, men er avhengig av noe som tåler litt surt vann.. Ligger på 6 sist jeg målte. De er jo rene trehuggerne de mallene og det gjør jo sitt både med vann farge og verdier.
Er jo litt skummelt egentlig siden jeg og har veldig lav kH og gH.. noe ikke helt har fått taket på må jeg innrømme.. Men prøver å følge med så pH ikke synker alt for mye da og det er jo egentlig flott at jeg elsker dvergciklider da! Disse liker jo vannet mitt veldig godt og har sjelden vært noe problem å få lek.
Dro avgårde for å handle litt planter og hadde tenkt å kjøpe meg en del ottoer til den andre 180L, men da jeg kom til Gjøvik(Dyrego) innså jeg at, vel, det er nok ikke helt sesong for "inneaktiviter" nå..
Men ble lovet forsendelse fra Tropica på fredag og fisk over helga så da blir det vel muligheter håper jeg..
Når jeg sto der å så på alle de rare variantene av gullfisk som jeg har sagt min høylytte meining om opptill flere ganger så ble jeg stående å se på noen barber,
nærmere bestemt sherrybarber.. Mmm.. Kanskje det hadde vært noe å hatt sammen med mallene mine? Så slipper folk å klage over at det ikke er fisk i det karet.. Jeg får se hva det blir men en stim av noe slag blir det ihvertfall, men er avhengig av noe som tåler litt surt vann.. Ligger på 6 sist jeg målte. De er jo rene trehuggerne de mallene og det gjør jo sitt både med vann farge og verdier.
Er jo litt skummelt egentlig siden jeg og har veldig lav kH og gH.. noe ikke helt har fått taket på må jeg innrømme.. Men prøver å følge med så pH ikke synker alt for mye da og det er jo egentlig flott at jeg elsker dvergciklider da! Disse liker jo vannet mitt veldig godt og har sjelden vært noe problem å få lek.
Postet 17.06.08 kl 06:19
Forslag til liten stimfisk
Jeg er på utkikk etter en liten stimfisk som kan trives i grupper på 5-10stk og bløtt lett surt vann.. De skal gå med dverg ciklider. Noen forslag? Alle tips tas imot med takk!
Mvh Asle
Mvh Asle
Postet 17.06.08 kl 11:52
Jeg må igjen trekke frem en liten, fredelig juvel blant stimfiskene:
Smykketetra (Nannostomus marginatus)
Den er så fredelig og vakker! Jeg har selv hatt den sammen med Apistogramma, uten at de tok noen yngel av Apistogrammaene etter hva jeg kunne se. De er også såpass raske at Apistoene nøyer seg med å tøffe seg for å skremme dem vekk (de vet vel at de aldri hadde klart å innhente dem).
Tetraene skjønner veldig raskt tegninga, og piler avgårde fortere enn lynet
Smykketetra (Nannostomus marginatus)
Den er så fredelig og vakker! Jeg har selv hatt den sammen med Apistogramma, uten at de tok noen yngel av Apistogrammaene etter hva jeg kunne se. De er også såpass raske at Apistoene nøyer seg med å tøffe seg for å skremme dem vekk (de vet vel at de aldri hadde klart å innhente dem).
Tetraene skjønner veldig raskt tegninga, og piler avgårde fortere enn lynet
Postet 17.06.08 kl 12:55
Det høres jo egentlig ideelt ut det! for jeg har jo erfart at det er veldig greit om dvergene har noe å "jage" litt på så de ikke bare tenker på å spise yngelen sin.. Og jeg har jo sett en del nydelige bilder av dine da.. Og da blir jo ikke fristelsen mindre for å si det sånn... Mmmm.... Ringe Dyrego nå tenker jeg.. Si at jeg vil ha!!
Postet 17.06.08 kl 14:37
He he.. Da har jeg fått bekreftet at det skal komme VF smykketetra sammen med en del andre tetra (dolkestikk i en del varianter, kobber osv..) i midten av august! Så får vi se hvordan form de er i når de ankommer.. VF er jo alltid litt spennende å se.. Er jo ikke alltid det er like moro å se de pakke de ut av posene.. Men denne timingen passer jo perfekt egentlig da jeg regner med at jeg har reol klar innen den tid..
Postet 17.06.08 kl 15:57
Postet 17.06.08 kl 17:04
Var på Dyrego i dag for å kjøpe planter..
Ble lovet en del sverdplante typer fra forsendelsen fra Tropica i går.
Men, det var ikke så spesielt mye, ble en rose variant og et par av de med litt mere "hjerteformede" bladene.. ikke spes godt forklart men navne-platene fra Tropica var alt borte.. Men noe planter ble det da så jeg får begynt å gjøre om på den øverste 180literen i kveld eller i morgen.
Skal legge ut bilder så fort jeg får gjort noe.
Ble lovet en del sverdplante typer fra forsendelsen fra Tropica i går.
Men, det var ikke så spesielt mye, ble en rose variant og et par av de med litt mere "hjerteformede" bladene.. ikke spes godt forklart men navne-platene fra Tropica var alt borte.. Men noe planter ble det da så jeg får begynt å gjøre om på den øverste 180literen i kveld eller i morgen.
Skal legge ut bilder så fort jeg får gjort noe.
Postet 21.06.08 kl 17:59
Postet 01.07.08 kl 15:17
Nå er jeg litt overasket... Flytet for et par uker siden eplesneglene mine over i en 180 liter med noen dverger og plutselig: pang! Der var det plutselig fire mais hengende oppunder! De har ikke lagt egg i noen av karene jeg har hatt de i før så jeg er ikke helt sikker på hva jeg har gjort riktig/ feil jeg..
Er jo litt morsomt å se på dvergene mine når de angriper sneglene da.. de har jo lagt egg igjen, noe det ser ut som de gjør ca en gang i måneden ca etter at jeg lot temperaturen i vannet svinge litt i mellom dag og natt( som Tom sa jeg burde) Så bare jeg får solgt ( fanget) stimen med flaggtetra nå så kanskje jeg klarer å få frem noe yngel og.. Laetacaraene har jo så nydelige farger når de er i lek! Sakl prøve få tatt noen bilder av de i leksdrakt i dag..
Er jo litt morsomt å se på dvergene mine når de angriper sneglene da.. de har jo lagt egg igjen, noe det ser ut som de gjør ca en gang i måneden ca etter at jeg lot temperaturen i vannet svinge litt i mellom dag og natt( som Tom sa jeg burde) Så bare jeg får solgt ( fanget) stimen med flaggtetra nå så kanskje jeg klarer å få frem noe yngel og.. Laetacaraene har jo så nydelige farger når de er i lek! Sakl prøve få tatt noen bilder av de i leksdrakt i dag..
Postet 05.07.08 kl 08:03
Postet 06.07.08 kl 21:44
Postet 06.07.08 kl 22:02
Nå har jeg endelig fått gjort litt igjen. Har plantet om i begge 180literne. Legger ved bilder av før/etter. Før=bare rot.. Har bestilt meg 2028 i dag og. Orker ikke vente til de nye pro3 modellene kommer siden jeg er litt skeptisk til elektronikken.. Var en tur å omplasserte Geophagusen min i dag. Den ble gående aline etter at den hadde tatt livet av tre av sine koner.. Allerede etter noen timer er alle mallene mere fremme, de ble jagd rundt av geophagusen. Den likte heller ikke planter. Trodde lenge det var mallene mine som reiv opp og lagde hull i plantene men etter å gjenntatte ganger ha sett at den rister de opp og napper hull så måtte jeg frikjenne mallene. Var innom Dyrego og da fikk jeg med meg fire små søte fisk som jeg tror er venusfisk men har ikke fått bekreftet dette enda. Skal ha flere av disse, men må få sjekket opp hva de krever av vannverdier og om jeg klarer å gi de gode forhold. De har etter bare to timer i karet fått mye finere farge enn i butikken så det er nå ihvertfall et godt tegn..
Postet 28.07.08 kl 17:46
Endret: 28.07.08 kl 17:56
Postet 28.07.08 kl 22:37
Postet 31.07.08 kl 09:57
Postet 31.07.08 kl 12:18
Da er jeg endelig litt i gang igjen..
Har fått litt ny inspirasjon i og med at jeg må flytte de få akvariene jeg har igjen grunnet opp pussing.
Har nå fått gitt bort mine kjære maller til et godt og trygt hjem hvor jeg veit de vil trives.
Alt av planter er også gitt bort..
I løpet av høsten vil 180 literen som står i reol bli flyttet til mitt nye verksted. Der vil jeg antagelivis kjøpe et 180L til ettersom kar 2 jeg hadde i reolen fikk en lekasje.
Har foreløpig ikke bestemt hvordan oppsettet blir i dette karet.
54 literen blir et selskapskar som skal stå ved sofaen i min nye stue.
Kommer med bilder osv etterhvert som ting begynner å skje.
Godt å være i drift igjen!
Har fått litt ny inspirasjon i og med at jeg må flytte de få akvariene jeg har igjen grunnet opp pussing.
Har nå fått gitt bort mine kjære maller til et godt og trygt hjem hvor jeg veit de vil trives.
Alt av planter er også gitt bort..
I løpet av høsten vil 180 literen som står i reol bli flyttet til mitt nye verksted. Der vil jeg antagelivis kjøpe et 180L til ettersom kar 2 jeg hadde i reolen fikk en lekasje.
Har foreløpig ikke bestemt hvordan oppsettet blir i dette karet.
54 literen blir et selskapskar som skal stå ved sofaen i min nye stue.
Kommer med bilder osv etterhvert som ting begynner å skje.
Godt å være i drift igjen!
Postet 15.09.10 kl 09:17