Forslag til nytt dig.speilreflekskamera? (side 2)

Jeg kjøpte selv med kit linsa men i ettertid hadde jeg kjøpt bare selve kamerahuset + makrolinse samt en tamron eller sigma allround linse. Jeg har nå i tillegg en Tamron 28-200 samt en Tamron 90mm makro, denne får skryt for optikken, kanskje bedre enn Canon sin 60mm makro også men ikke like god AF.

Men bør helst ha ekstern blitz, jeg er litt begrensa av det selv, men har ikke fått kjøpt det enda. 90mm er kanskje litt mer brukbar ute også, hvis man vil prøve å ta bilde av et insekt e.l. Jeg fikk også min til genial pris, så da var valget lett.
Æ kjøpte en 300mm linse på foto knudsen i vinter, prisen var rundt 2000kr.
Linsa heter : EF 75-300mm
og et "ultra II "minnekort på 1 GB.

Her er en link til et 300mm som ikke koster skjorta

Og minne kort :
Plussmedlem
Lars Odland
Siden du har kameraet kan jeg spøre om følgende. Er det mulig å koble kameraet til pc slik at jeg kan se hva jeg tar bilde av hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg skjønner hva du mener, men nå spør du vanskelig
Har ikke forsøkt det selv. Jeg befinner meg vest ute i havet, og bruksanvisningen og kameraet har jeg ikke her.

PS! Japan Photo er en liten L-malle rimeligere enn FotoKnudsen
Ok, får ta meg en tur innom Japanfoto i morgen. Mulig det blir dette kamera.
Ser også at det ikke er mulighet med dette kamera å ta små filmsnutter, er det vanligt på slike kamera?
Plussmedlem
Lars Odland
Ser også at det ikke er mulighet med dette kamera å ta små filmsnutter, er det vanligt på slike kamera?

Filmsnutter og speilrefleks er ikke en vanlig kombinasjon. Kjenner ikke til noen slike kameraer som har det.
Lykke til med kjøpet
Kan ikke ta filmsnutter pga. hvordan disse kameraene fungerer.
Med dette kamera har jeg to alternativer til ekstern blitz. Sette på en på toppen av kamera i den påmonterte skoen og hvis jeg skal feks. legge blitzen oppå akvariet for å blitze nedover, da må det i så fall skje trådløst ettersom det ikke er noen mulighet for lednings tilkobling av blitz. Stemmer dette?
Har jeg behov for ekstern blitz med f2,8 macro?
Er ett minnekort med 20mb overføringshastighet tilstrekkelig til dette kamera?
Du vil alltid oppleve å føle et behov for ekstern blitz ved akvafoto. En stor blender vil ikke erstatte bedre belysning som f.eks. en ekstern blitz kan gi.
Med såpass mye lys som en ekstern blitz gir, tar du garantert ikke bilder med blender Under 10.

Dette bilde er tatt med en blitz lampe.

Canon 400D
Canon EF60mm f/2.8 Macro USM
Lukketid 1/250
Blender F/10
ISO 100

Litt bearbeidet i Photoshop. Ikke mye

[External Image]

Hvis du bestemmer deg for og handle blitz vil du merke det at bildene blir mye mer naturlige i fargen.. Du kan gå inn på min profil trykke på 640'en så ser du med en gang hvilke bilder som er tatt med skikkelig blitz. Det er 8 bilder. Resten er tatt med intern blitzen i kamera (Møkkablitz)

Andreas
Da må jeg ha trådløst system for blitz og det koster skjorta, eller finnes det kabel å bruke mellom blitzskoen på kamera og blitz?
Lars Odland
Da må jeg ha trådløst system for blitz og det koster skjorta, eller finnes det kabel å bruke mellom blitzskoen på kamera og blitz?

Kabel får du kjøpt ja. Jeg har det selv.

Jepp, fant til slutt. Da er det bare til å ta mastercarden med på handletur
Noe spes jeg bør tenke på ved kjøp av tripod stativ?
Stativ - jo tyngre, jo bedre er en grei og generell regel. Låsemekanismer til bein og kulehode viktig.
Nå ser handlelisten slik ut foreløbigt, jeg velger å kjøpe kamera med som kit med medfølgende linse da jeg ikke har noen preferanser ennå til hva jeg vil ha til det daglige:

Kamera:

Linse:

Blitz:

Pluss litt div. utstyr som blitzkabel, tripodstativ, minnekort 4gb 20mb/sek.

Noen som har innvendinger her. Er også blitt annbefalt å gå for Canon sin 40D.
Plussmedlem
Hehe...10 høvdinger som grense du... Ekstra store kiowa eller apache høvdinger dette?

Dette blir sikkert bra.
Og ikke rart du har blitt anbefalt 40D. Det er et bedre kamera, men koster over 10 høvdinger uten objektiver
Lars Odland
Nå ser handlelisten slik ut foreløbigt, jeg velger å kjøpe kamera med som kit med medfølgende linse da jeg ikke har noen preferanser ennå til hva jeg vil ha til det daglige: Kamera: [URLBLOCK1] Linse: [URLBLOCK2] Blitz: [URLBLOCK3] Pluss litt div. utstyr som blitzkabel, tripodstativ, minnekort 4gb 20mb/sek. Noen som har innvendinger her. Er også blitt annbefalt å gå for Canon sin 40D.

Jeg hadde valgt 40D framfor 400D, ønsker meg 40D til jul

Ang: blitz hadde jeg gått for denne. Portaflash 336VM. Kjøpte selv 5 stk portaflash, og er kjempe fornøyd med det, selgeren er også ganske hyggelig. God service, det er det ingen tvil om. Du får jo 2 portaflash for samme prisen som Canon Speedlite 430 EX. Det følger også ledning med i pakken til blitzene. Det eneste du trenger er en sko str canon.

Andreas Bjørvik
...og den store forskjellen og fordelene med 40D fremfor 400D er , forutenom prisen, ?
Plussmedlem
Andreas Bjørvik
Jeg hadde valgt 40D framfor 400D, ønsker meg 40D til jul :)

Kan du be den julenissen du kjenner om å ta med et par objektiver til meg også
Plussmedlem
Andreas Bjørvik
Kjøpte selv 5 stk portaflash, og er kjempe fornøyd med det, selgeren er også ganske hyggelig. God service, det er det ingen tvil om. Du får jo 2 portaflash for samme prisen som Canon Speedlite 430 EX. Det følger også ledning med i pakken til blitzene. Det eneste du trenger er en sko str canon. Andreas Bjørvik

Hvordan fungerer dette? Tenker på når man skal ta med seg en kraftig blitz "på tur"... Trenger en blitz selv...
Portaflash virker som noe "studio-greier".
Men 5 stk - må bli bra lys da, antar jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap