Syk Diskus (side 2)
Postet 23.10.07 kl 20:05
Tror dette er Hexamita, for meg ser det ut som discusen har fått nye utvekster siden de første bildene, øverst oppi panna. Det ser ut som kvise lignende utvekster slik som de Nils hadde. Nils brukte flubenol 15 med stor suksess. Denne er helt ufarlig å bruke. Metrodozinal/flagyl er også et alternativ. Se på bildene i den andre tråden. Fisken er helt friske i dag. Tror nesten jeg ville foretatt meg noe snart.
Postet 23.10.07 kl 20:11
Endret: 23.10.07 kl 20:12
Postet 23.10.07 kl 21:08
Sitat fra "Om sykdom"
"Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra."
Stemmer vel ganske bra det.
"Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra."
Stemmer vel ganske bra det.
Postet 23.10.07 kl 21:20
Ser du i tråden til Nils, ser du at han først forsøkte med eSHa 2000, og deretter flubenol 15.EspenHvor, Hvor??? Finner ikke noe om hvor jeg får kjøpt det.
Søker du her på AF, finner du masser av tråder der en finner selgere av sistnenvte.
Vil poengtere at hjemmeimport av denne ikke er lovlig. Dette er ett legemiddel, og skal derfor tas inn via apoteket, med ressept fra veterinær, etter norsk lov.
Postet 24.10.07 kl 10:10
Jepp, ser ut som "hull"syken. Jeg hadde gjordt som Frank sier og fått tak i noe Flubenol 15 og begynt å medisinere karret.
Venter du for lenge så kan det gå virkelig "dritt", henger meg på Bengt sitt innlegg og foretatt meg noe snart(idag).
Er ikke noe moro og miste fisk, så begyn behandling-ønsker deg og fiskene dine lykke til.
Venter du for lenge så kan det gå virkelig "dritt", henger meg på Bengt sitt innlegg og foretatt meg noe snart(idag).
Er ikke noe moro og miste fisk, så begyn behandling-ønsker deg og fiskene dine lykke til.
Postet 24.10.07 kl 12:07
Endret: 24.10.07 kl 12:07
Kan ikke si jeg finner så mye av flubenol 15. Fant en butikk, http://www.aquaessentials.co.uk utsolgt.
Jeg har hevet GH litt, å tenker å prøve eSHa 2000. Den fisken med hullene er den friskeste av dem 4, ser det ut til. Stuper etter mat. Eneste symptom på andre diskusene er at de ikke bruker begge gjellelokkene. Og den med symptomet bruker den gjella der sykdommen vises. Bytter dem side av og til kansje? :S
Bli foresten gøy å klemme ut 112 dråper. Hvor mange dråper er det i en flakse da? :O
Jeg har hevet GH litt, å tenker å prøve eSHa 2000. Den fisken med hullene er den friskeste av dem 4, ser det ut til. Stuper etter mat. Eneste symptom på andre diskusene er at de ikke bruker begge gjellelokkene. Og den med symptomet bruker den gjella der sykdommen vises. Bytter dem side av og til kansje? :S
Bli foresten gøy å klemme ut 112 dråper. Hvor mange dråper er det i en flakse da? :O
Postet 24.10.07 kl 21:10
Endret: 24.10.07 kl 21:17
EspenKan ikke si jeg finner så mye av flubenol 15. Fant en butikk, http://www.aquaessentials.co.uk utsolgt.
Siden dette er ett preparat som er resseptpliktig, er det ikke lov å importere selv. Det er derfor egentlig like greit at denne blir vanskelig å få smulget inn - sier politikerne. Jeg hater det
EspenJeg har hevet GH litt, å tenker å prøve eSHa 2000. Den fisken med hullene er den friskeste av dem 4, ser det ut til. Stuper etter mat. Eneste symptom på andre diskusene er at de ikke bruker begge gjellelokkene. Og den med symptomet bruker den gjella der sykdommen vises. Bytter dem side av og til kansje? :S
Det høres ut som du da har gjellemark også i karet?
Jeg hadde driti i hele eSHa-en, og skaffet noe som faktisk har effekt.
Det finnes ferdige pakker med dewormer-medisiner til diskus, ta en titt innom Rocky Mountain Diskus.
1ml=20 dråper, så det er bare å måle opp med en nøyaktig sprøyte i stedet.EspenBli foresten gøy å klemme ut 112 dråper. Hvor mange dråper er det i en flakse da? :O
Postet 27.10.07 kl 14:42