Trenger hjelp med Rød krystallreker.. (side 2)

ok. Tusen takk for masse hjelp.

her kommer siste spørsmål: (tror jeg)
Noe jeg burde huske på/vite med tanke på rekene når jeg skal starte opp et helt nytt akvarie til dem?
Nei byttet ca 2/3 vann.

Jeg fyller fra varmvannstanken, slik jeg alltid jør. Nå litt kaldere til rekene enn fiskene i de andre akvariene, har aldri vært noe problem. Men det kan kanskje inneholde ting som ikke bør være i vannet til rekene, men som fiskene tåler??
Her er en nyttig link iallefall. Den kan hjelpe deg å finne ut hvorfor det gikk galt for deg. Men du må kunne engelsk, eller be noen om å oversette.
tusen takk, kan engelsk ja.. :P
kuli
tusen takk, kan engelsk ja.. :P

Hehe... ikke så greit å vite alderen på alle her inne, vettu Særlig ikke hvis det ikke står i profilen.
kuli
Jeg fyller fra varmvannstanken, slik jeg alltid jør. Nå litt kaldere til rekene enn fiskene i de andre akvariene, har aldri vært noe problem.

Det er ikke anbefalt å bruke vann fra varmtvannstanken ved vannbytte, selv om noen gjør dette uten å oppleve problemer. Bruker du søkefunksjonen finner du en del tråder om dette (jeg er for trøtt og tett i hodet av forkjølelse til at jeg orker å lete fram noen til deg, eller huske hva det er som kan være farlig med vann fra varmtvannstanken :p).
oki, skal ta kvelden selv her.

Tusen takk for all hjelp
Det er her flere potensielle årsaker til at rekene sliter.
1. Akvariesalt er ikke stort annerledes enn vanlig bordsalt. F.eks ectozon er ikke mindre enn 99,756% identisk med Jozo. Er ikke det likt nok, veit ikke jeg
CRS-reker liker som mange har sagt, slett ikke salt i vannet.
2. Vannverdier. Du har en Ph på 7,5. Vet du hva denne var i karet rekene kom fra? Trolig er den noe lavere, og om ikke tilvenningen gikk tilstrekkelig lenge, vil dette kunne sende svake reker over i evigheten.
3. Temp: Raske temp-endringer er ikke gunstig. Rekene tåler fint kaldt vann under transport, så lende dette går gradvis i begge ender.
4. Beredervann: her er en stor sannsynlighet for at rekene vandet. Slikt vann passer etter min mening til å vaske kopper, hus og seg selv. Alt annet er dette vannet ubrukelig til.
5. Du har "fersk" mose i karet. Om denne er kjøpt i butikk, er det svært ofte tilsatt giftstoffer mot snegler i slike kar. Disse følger da med planten\ mosen, og vil kunne ta knekken på rekene hjemme. Jeg har derfor begynt å sette nykjøpte planter i ett eget kar, der jeg bytter vann daglig i en ukes tid. Dette for å fjerne så mye av potensiell gift som mulig.

Det kan også være ting i bunnlaget som rekene er sensitive for, eller at karet er for ferskt. Noen ganger går det bare ikke å ha krevende reker i ett kar, uten store omlegginger
ok. takk for mange gode råd.

Nå har jeg ingen reker igjen i karret og sitter igjen med den konklusjon at det var både salg og forskjellige midler i akvariet fra før av, og har gjort store endringer i ph og gh siden jeg fikk dem, for å tilrettelegge mens jeg ikke var klar over hvor sensitive dem var.

Så nå skal jeg bytte grus i vannet, rense plantene skikkelig og la vannet stå en god uke uten noe annet i og være sikker på at vannkvaliteten er 100% riktig..

Noen som har noe å tilføye?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap