Flubenol 15 (side 2)
Postet 17.10.07 kl 21:55
Postet 17.10.07 kl 21:57
Postet 17.10.07 kl 23:20
Postet 21.10.07 kl 14:14
Postet 21.10.07 kl 14:18
Etter hva jeg har forstått (etter div. posteringer på en hel del ulike akvariefiskforum i Storbrittannia - som her og her f.eks.) så vil ikke lisensen til Paul fornyes etter 31. oktober. Dvs der de fleste av oss har kjøpt Flubenol fra.
Flubenol til akvariefisk er blitt bannet, etter hva jeg forstår, av det britiske veterinærforbundet av noe slag tror jeg.
Det er også utsolgt og tomt for Flubenol hos Aquaessentials.
(OBS! Endring; det finnes i mindre pakninger fremdeles der)
Aquaessentials skriver det samme som stod på Flubenols nettsider (før den forsvant, jeg får den ikke opp lenger iallefall):
"Flubenol 15 is unique and specifically designed and developed for aquatic use
This Medicine will kill skin flukes, gill flukes, camallanus worms, tapeworms, anchor worms and other helminthics commonly found in tropical and coldwater fish. It has also been used successfully with 'skinny disease' in clown loaches.
Is Flubenol 15 safe for my fish?
Flubenol 15 is safe with ALL tropical or freshwater fish at any strength and has been used at half strength in marine tanks.
Is Flubenol 15 safe for my plants?
Flubenol 15 is safe with ALL plants in fact it would be a good idea to soak all new plants in a solution of Flubenol 15 to prevent introducing snails to your tank.
Will Flubenol 15 harm my filter?
Flubenol 15 is beneficial to your filter and cannot destroy the bacteria
How does Flubenol 15 work?
Flubenol 15 works by disrupting certain receptors in the parasites system, preventing them from utilising certain nutrients, thereby starving the parasite to death, meaning complete removal of the weakened/dead parasite with no head section left inside your fish, as with most other wormers.
How often should I use it?
Flubenol 15 works within hours of it being administered to your tank, but egg laying parasites will require further treatment as the eggs hatch into parasites. Items like camallanus worms and egg laying flukes may take up to 4 treatments at weekly intervals to ensure all the new parasites are attacked, by the time you see camallanus worms, the body cavity is already full of worms and eggs. Tapeworms and non egg laying flukes are killed first hit.
What if I feed my fish bloodworm or similar?
Flubenol 15 should be used every couple of months if you use bloodworm (even frozen) to ensure the parasites the bloodworm harbour do not have a chance to damage your fish
How about for quarantining fish ?
Flubenol 15 should be used on all new acquisitions to stop them bringing parasites into your established tank
Can I put in it to fish food?
You can mix with food, but it is an inefficient method of administration, the weakest fish will not get enough food to make it an efficient method of administration, any parasites within the tank will not be destroyed that way.
Is there any disadvantages with Flubenol 15?
Yes, if you have snails in your tank Flubenol 15 will kill them, and this may cause pollution in your tank.
Does Flubenol 15 contain copper and what is the active ingredient?
No, Flubenol 15 contains no copper, the active ingredient is Flubenol at 15%
Can I treat too often?
No, Flubenol 15 is beneficial to your fish, it has NO adverse effect on any fish, however often treated. It is an anti-invertebrate which has a blood carrier which may induce your fish to spawn in many cases.
Is it u/v safe?
Yes
Do I need to do a water change afterwards?
No, it may make your water slightly cloudy for a few hours, the beneficial effects on your filter will then be noticed when the water appears polished a couple of days later.
When can I do a water change?
It's best not to change any water for 24 hours after use, and good for your filter not to change the water for a week.
Do I need to remove carbon during use or after use?
No, you do not have to remove the carbon to use Flubenol 15, although if you leave it in it may become clogged. Neither is there any need to add carbon to the filter after using Flubenol 15.
"
Sitat slutt
Flubenol til akvariefisk er blitt bannet, etter hva jeg forstår, av det britiske veterinærforbundet av noe slag tror jeg.
Det er også utsolgt og tomt for Flubenol hos Aquaessentials.
(OBS! Endring; det finnes i mindre pakninger fremdeles der)
Aquaessentials skriver det samme som stod på Flubenols nettsider (før den forsvant, jeg får den ikke opp lenger iallefall):
"Flubenol 15 is unique and specifically designed and developed for aquatic use
This Medicine will kill skin flukes, gill flukes, camallanus worms, tapeworms, anchor worms and other helminthics commonly found in tropical and coldwater fish. It has also been used successfully with 'skinny disease' in clown loaches.
Is Flubenol 15 safe for my fish?
Flubenol 15 is safe with ALL tropical or freshwater fish at any strength and has been used at half strength in marine tanks.
Is Flubenol 15 safe for my plants?
Flubenol 15 is safe with ALL plants in fact it would be a good idea to soak all new plants in a solution of Flubenol 15 to prevent introducing snails to your tank.
Will Flubenol 15 harm my filter?
Flubenol 15 is beneficial to your filter and cannot destroy the bacteria
How does Flubenol 15 work?
Flubenol 15 works by disrupting certain receptors in the parasites system, preventing them from utilising certain nutrients, thereby starving the parasite to death, meaning complete removal of the weakened/dead parasite with no head section left inside your fish, as with most other wormers.
How often should I use it?
Flubenol 15 works within hours of it being administered to your tank, but egg laying parasites will require further treatment as the eggs hatch into parasites. Items like camallanus worms and egg laying flukes may take up to 4 treatments at weekly intervals to ensure all the new parasites are attacked, by the time you see camallanus worms, the body cavity is already full of worms and eggs. Tapeworms and non egg laying flukes are killed first hit.
What if I feed my fish bloodworm or similar?
Flubenol 15 should be used every couple of months if you use bloodworm (even frozen) to ensure the parasites the bloodworm harbour do not have a chance to damage your fish
How about for quarantining fish ?
Flubenol 15 should be used on all new acquisitions to stop them bringing parasites into your established tank
Can I put in it to fish food?
You can mix with food, but it is an inefficient method of administration, the weakest fish will not get enough food to make it an efficient method of administration, any parasites within the tank will not be destroyed that way.
Is there any disadvantages with Flubenol 15?
Yes, if you have snails in your tank Flubenol 15 will kill them, and this may cause pollution in your tank.
Does Flubenol 15 contain copper and what is the active ingredient?
No, Flubenol 15 contains no copper, the active ingredient is Flubenol at 15%
Can I treat too often?
No, Flubenol 15 is beneficial to your fish, it has NO adverse effect on any fish, however often treated. It is an anti-invertebrate which has a blood carrier which may induce your fish to spawn in many cases.
Is it u/v safe?
Yes
Do I need to do a water change afterwards?
No, it may make your water slightly cloudy for a few hours, the beneficial effects on your filter will then be noticed when the water appears polished a couple of days later.
When can I do a water change?
It's best not to change any water for 24 hours after use, and good for your filter not to change the water for a week.
Do I need to remove carbon during use or after use?
No, you do not have to remove the carbon to use Flubenol 15, although if you leave it in it may become clogged. Neither is there any need to add carbon to the filter after using Flubenol 15.
"
Sitat slutt
Postet 21.10.07 kl 14:35
Endret: 21.10.07 kl 14:45
I praksis betyr dette Mona forteller at vi nå er tvunget til å følge Norsk lov, der vi får ressept hos veterinær, leverer denne på apoteket, venter, venter litt til, og så venter vi litt mer, før denne kommer rett fra produsent.
Du trenger rett å slett bare å opplyse veterinæren om at du trenger Flubendazol til akvariefiskene dine, for å kurrere ett gitt problem.
Flubendazol selges under en rekke handelsnavn rundt om i verden.
Her i Norge vil det trolig være Janssen det bestilles fra uansett.
En kan få til svar fra veterinæren at Flubendazol ikke er godkjent i norge. Dette stemmer halvveis. Flubendazol er ikke ett godkjent legemiddel til dyr i fôrproduksjon, men det er vel særdeles få av oss som har til vane å ete akvariefiskene våre, eller hur ?
Jeg håper at det norske vet. markedet åpner for salg av denne uten annet enn resspet, altså at en slipper å vente på en utenlandssening.
Vet i blandt annet i Finland, selges denne på apoteket. Det er da medisinprodusenten Janssen som er "produsent".
Du trenger rett å slett bare å opplyse veterinæren om at du trenger Flubendazol til akvariefiskene dine, for å kurrere ett gitt problem.
Flubendazol selges under en rekke handelsnavn rundt om i verden.
Her i Norge vil det trolig være Janssen det bestilles fra uansett.
En kan få til svar fra veterinæren at Flubendazol ikke er godkjent i norge. Dette stemmer halvveis. Flubendazol er ikke ett godkjent legemiddel til dyr i fôrproduksjon, men det er vel særdeles få av oss som har til vane å ete akvariefiskene våre, eller hur ?
Jeg håper at det norske vet. markedet åpner for salg av denne uten annet enn resspet, altså at en slipper å vente på en utenlandssening.
Vet i blandt annet i Finland, selges denne på apoteket. Det er da medisinprodusenten Janssen som er "produsent".
Postet 21.10.07 kl 16:51
Postet 21.10.07 kl 22:24
TahoFrank : Selges det uten resept på apotek i finland? Hmmm.... kjører gjennom der noen ganger i året :)
Bare pass på at tollerne ikke finner små pakker med hvitt, mistenkelig pulver i bagasjen din når du kommer hjem til Norge igjen, da Det er nok ikke bare, bare det heller.
Finner de DET, er du ille ute. Da stripper de alt du har, inkl bilen tipper jeg og med alle de ubehageligheter og forsinkelser det medfører.
Jeg må si de tollerne kan gå grundig til verks når de først har bestemt seg for å sjekke noen.
Av en eller annen merkelig grunn har jeg kun blitt stoppet en eneste gang på flyplasser i hele mitt liv, men faktisk har jeg blitt stoppet TO ganger på Oslo sentralstasjon!! Altså når jeg har gått av toget fra utlandet, i mitt tilfelle "bare" fra Stockholm. Da står det tollere i sivil på perrongen og speider etter folk, og så velger de ut noen vilkårlige personer.
Jeg nærmest pendlet tur/retur Stockholm ett års tid pga kjæresten min bodde der, og jeg ble altså stoppet to ganger av tog-tollere og tatt med ned i et spesielt lokale for "mistenkelige passasjerer" *hehe*
Der undersøkte de bagasjen min, hver minste lille brett i stoffet i klærne ble brettet ut, bagen ble sjekket for falsk bunn, fuktighetskremen min i boks åpnet de og rørte kraftig rundt i med fingeren! Tannkremen fikk samme behandling, halvparten forsvant ut på bordet og resten klemte de nøye og lenge på inne i tuben før de så seg fornøyde. Ikke noe narkotika å finne.
Og spørsmålene... herregud. De spurte om ALT! De skulle sannsynligvis sjekke om det var huller i historien min, og om jeg ble svarskyldig i noe, slik at de kunne se om jeg løy.
Så gikk det en måned, jeg rakk bare en tur til uten å bli stoppet på hjemkomsten, men gangen etter der igjen ble jeg stoppet nok en gang. Ned i samme lokale, i kjelleren under Oslo S (ante ikke at de hadde så mange dører, korridorer og rom under perrongene).
Da jeg kom inn i lokalet der, kikket tollerne fra forrige gang opp og gliste.
"Du har vel ikke gjort noe særlig ulovlig siden sist, har du vel?"
"Nei, jeg kommer fra Stockholm av akkurat samme grunn som sist" svarte jeg med et smil.
De gadd ikke sjekke så nøye denne gangen
Men tenk deg om to ganger før du tar med hvitt pulver inn i Norge, og sørg for at det i så fall følger med et skriv fra apoteket om hva det er, og at forseglingen på emballasjen er ubrutt og uåpnet! Ellers kan du få seriøse problemer.
Det vil kanskje virke formildende om de finner ut at det ikke er narkotika, men samtidig; Flubenol er forbudt i Norge, så du har likevel innført et ulovlig stoff.
Postet 21.10.07 kl 22:39
TahoFrank : Selges det uten resept på apotek i finland? Hmmm.... kjører gjennom der noen ganger i året :)
Finnene er ganske liberale av seg har jeg hørt, men så galt at denne er resseptfri, det tror jeg ikke det er :p
Men om du kan mer finsk enn meg, kan du jo se innom siden med info om denne
Postet 21.10.07 kl 23:06
Frank AngellMen om du kan mer finsk enn meg, kan du jo se innom [URLBLOCK1] med info om denne
Vet ikke hvor mye finsk du kan, så om jeg kan mer enn deg vet jeg ikke
Skjønte ivhertfall at det her dreide seg om tabletter og pasta (ikke pulver) til store og små hunder og katter. Det ser ut som om man må ha resept fra dyrelege for å få denne
Postet 22.10.07 kl 17:58
Endret: 22.10.07 kl 18:01
Taho[QUOTE=Frank Angell] Men om du kan mer finsk enn meg, kan du jo se innom [URLBLOCK1] med info om denne
Vet ikke hvor mye finsk du kan, så om jeg kan mer enn deg vet jeg ikke
Skjønte ivhertfall at det her dreide seg om tabletter og pasta (ikke pulver) til store og små hunder og katter. Det ser ut som om man må ha resept fra dyrelege for å få denne
Du kan da helt klart mer enn meg Må ta til takke med det bildene illustrerer, som her ikke var så alt for mye :p
Det er skjelden at medisinene til akvariefisk er designet for nettopp våre små venner. Det er enten medisin som er til andre dyr, eller ren humanmedisin det går i.
Det er vist ikke så mange forskere\ produsenter som har oppdaget det gigantiske markedet det er på akvafronten.
Postet 23.10.07 kl 13:22
Postet 24.10.07 kl 16:25
Postet 24.10.07 kl 18:39
Postet 24.10.07 kl 18:55
Postet 24.10.07 kl 19:41
Postet 24.10.07 kl 19:48
Postet 25.10.07 kl 21:21
Jeg vekker til live en gammel tråd, for jeg sitter og leter etter dosering av Flubenol 15. Ja, den opprinnelige, gamle Flubenolen. Har en bitteliten dært igjen, som jeg tenkte jeg skulle spandere på Green laserne mine (yngel).
Men jeg har dessverre kastet feil ark, det med doseringsanvisningene på, og jeg husker ikke dosen heller.
Hvor mange gram Flubenol15 skal det være pr 100 liter vann f.eks.?
Jeg har mikrovekt og kan veie opp ting helt ned i 0,01 gram.
Jeg skjønte ikke helt doseringene som siteres nedenfor. Ble usikker. Betyr det at en teskje er 5 ml, og at 100 liter vann skal ha en femtedels teskje? Men det er pulver dette, så jeg skulle heller likt å ha vekten i gram.
Men jeg har dessverre kastet feil ark, det med doseringsanvisningene på, og jeg husker ikke dosen heller.
Hvor mange gram Flubenol15 skal det være pr 100 liter vann f.eks.?
Jeg har mikrovekt og kan veie opp ting helt ned i 0,01 gram.
Jeg skjønte ikke helt doseringene som siteres nedenfor. Ble usikker. Betyr det at en teskje er 5 ml, og at 100 liter vann skal ha en femtedels teskje? Men det er pulver dette, så jeg skulle heller likt å ha vekten i gram.
Frank AngellDossering: 1 strøken teskje skal kunne rekke til 500L vann.
Aggi[B] OBS: Vanlige teskjeier har ikke standardmål![/B] Her kan man virkelig tabbe seg. Mange av mine teskjeier rommer kun 2,5 ml, altså halvparten av det en teskje opprinnelig måler. Det tryggeste er å bruke kryddermål, eller målebeger fra apoteket. I følge min hukommelse, så er 1 ml flubenol det samme som 1 gram.
Postet 11.03.09 kl 13:59
Endret: 11.03.09 kl 14:01
Postet 11.03.09 kl 15:43
Endret: 11.03.09 kl 15:44