- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Veggakvarie - noen fisk som kan trives? (side 2)
Veggakvarie - noen fisk som kan trives? (side 2)
Sjekk tråden Et lite akvarium du ønsker en LITEN fiskeart til?, der finner du sikkert noen fine kandidater.
Jeg vil tro at det er mange fine Boraras som ikke blir mer enn en eller to cm fullt utvokst og kanskje noen minimaller som vaktmestere. feks. Corydoras pygmaeus og de minste otocinclus.
Jeg vil tro at det er mange fine Boraras som ikke blir mer enn en eller to cm fullt utvokst og kanskje noen minimaller som vaktmestere. feks. Corydoras pygmaeus og de minste otocinclus.
Postet 29.11.08 kl 00:24
Postet 29.11.08 kl 04:43
Postet 29.11.08 kl 12:03
Hvis akvariet bare er 15 cm "dypt" ut fra veggen, ville jeg ikke hatt fisk oppi som ble lengre enn 10 cm. Med 5 cm klaring forestiller jeg meg at det vil gå greit å snu, selv om livet kanskje blir litt todimensjonalt.
Og så ville jeg prøvd å ta hensyn til at vannflaten blir veldig liten i forhold til volumet: Befiske akvariet ekstra tynt, og sørge for "full storm" i overflaten, for å unngå oksygenmangel.
Og så ville jeg prøvd å ta hensyn til at vannflaten blir veldig liten i forhold til volumet: Befiske akvariet ekstra tynt, og sørge for "full storm" i overflaten, for å unngå oksygenmangel.
Postet 29.11.08 kl 12:50
Grunnflaten er den samme
Og jeg gjentar: grunnflaten/vannflaten/vannspeilet er akkurat like stor som et "vanlig" akvarium
Eksemplel:
Juwel lido 120 (145liter), 61x41x58, altså 61x41= 2501 cm2 i grunnflate
Akvaline 160 liter, 80x40x50, altså 80x40=3200 cm i grunnflate
Vegghengt 120 liter 150x16x50, altså 150x16=2400 cm2 i grunnflate
Vegghengt 160 liter 200x16x50, altså 200x16=3200 cm2 i grunnflate
Et vegghengt 120 liter har nesten samme grunnflate som Juwel lido på 145 liter. Da er jo vegghengt faktisk bedre enn standard da jo???
Eksemplel:
Juwel lido 120 (145liter), 61x41x58, altså 61x41= 2501 cm2 i grunnflate
Akvaline 160 liter, 80x40x50, altså 80x40=3200 cm i grunnflate
Vegghengt 120 liter 150x16x50, altså 150x16=2400 cm2 i grunnflate
Vegghengt 160 liter 200x16x50, altså 200x16=3200 cm2 i grunnflate
Et vegghengt 120 liter har nesten samme grunnflate som Juwel lido på 145 liter. Da er jo vegghengt faktisk bedre enn standard da jo???
Postet 29.11.08 kl 18:45
hadde jeg vært deg, ville jeg vurdert å ha reker i karet heller. Kirsebærreker.
Er nybegynner selv, og gikk i alle nybegynnerfellene. Men nå har jeg lært. Har et 28liters kar med 20 reker og 4 aplesnegler i. De er vannvittig morsomme.
Og rekene er mye mer aktive enn de fleste fiskene jeg har vært borti.
Ellers kan du jo heller kjøpe deg et akvariums-salong-bord.
De er stilige, og har en slik størrelse at en masse fisk ville stortrives!
Lykke til uansett, og la oss få høre hva du velger tilslutt, og hvordan det går
mvh
Er nybegynner selv, og gikk i alle nybegynnerfellene. Men nå har jeg lært. Har et 28liters kar med 20 reker og 4 aplesnegler i. De er vannvittig morsomme.
Og rekene er mye mer aktive enn de fleste fiskene jeg har vært borti.
Ellers kan du jo heller kjøpe deg et akvariums-salong-bord.
De er stilige, og har en slik størrelse at en masse fisk ville stortrives!
Lykke til uansett, og la oss få høre hva du velger tilslutt, og hvordan det går
mvh
Postet 29.11.08 kl 18:54
Problemet med disse vegghengte akvariene er hva folk klarer å se på avstand.
For å overhodet kunne få øye på fisken på veggen, har folk en lei tendens til å stappe altfor store fiskearter i disse ekstremt smale akvariene. Sånn at de kan sitte i sofaen og likevel få øye på fiskene der oppe på veggen... Å ha en stim små fisk på et par cm hver i det, vil se ut som en stim prikker på den avstanden man normalt betrakter vegghengte ting på. Legg merke til bildet i reklamen, med helt urealistiske fisk ... stor skiveformet fisk som diskus bl.a. for å i det hele tatt kunne sees på bildet! Interiøret i rommet er jo mere viktig enn akvariet, for å bidra til illusjonen i reklamen her.
Jeg så et slikt kar på et tannlegekontor. De hadde stappet det fullt av svære blåguramier og scalarer, samt et par store Plecostomus-maller! De lå døde eller døende fisk i det også, ikke akkurat det jeg ville pynte veggen på kontoret med....grr.
PS!
Jeg bare henleder oppmerksomheten på at opprinnelig er tråden fra 2007
For å overhodet kunne få øye på fisken på veggen, har folk en lei tendens til å stappe altfor store fiskearter i disse ekstremt smale akvariene. Sånn at de kan sitte i sofaen og likevel få øye på fiskene der oppe på veggen... Å ha en stim små fisk på et par cm hver i det, vil se ut som en stim prikker på den avstanden man normalt betrakter vegghengte ting på. Legg merke til bildet i reklamen, med helt urealistiske fisk ... stor skiveformet fisk som diskus bl.a. for å i det hele tatt kunne sees på bildet! Interiøret i rommet er jo mere viktig enn akvariet, for å bidra til illusjonen i reklamen her.
Jeg så et slikt kar på et tannlegekontor. De hadde stappet det fullt av svære blåguramier og scalarer, samt et par store Plecostomus-maller! De lå døde eller døende fisk i det også, ikke akkurat det jeg ville pynte veggen på kontoret med....grr.
PS!
Jeg bare henleder oppmerksomheten på at opprinnelig er tråden fra 2007
Postet 29.11.08 kl 19:19
Endret: 29.11.08 kl 19:23
NicknameOg jeg gjentar: grunnflaten/vannflaten/vannspeilet er akkurat like stor som et "vanlig" akvarium ;-)
Eh. Ja, hm, du har helt rett, la oss glemme at jeg skrev akkurat det.
(Men, jeg skal ikke gi meg helt; jeg tror likevel det kan være noe vanskeligere å få god sirkulasjon i vannflaten, da veggene demper strømningene i vannet, og i et smalt akvarium vil mer av vannflaten være i kontakt med veggene.)
Postet 29.11.08 kl 20:46