Co2 i planteløst akvarie (side 2)

Frank Angell
Du er sikker på at du har en dunk som er potte tett? Blir det lekkasje for gassen, har en det gående ;)


Den er tett som graven.
Har brukt silikon slange 4/6. Borret igjennom korken med et bor litt smalere enn slangen.
Tredde slangen igjennom korken ,blåste gjennom slangen og inn i flasken Ikke antydning til lekkasje.
Mulig dere har dårlig gjær i Danmark, da ;p

Legg litt silicon rundt slangen, det kan hjelpe. Selv om en ikke merker lekkasje med å blåse, vil det kunne være slike tilstede. Er ikke rare lekkasjen en skal ha, før det ikke funker etter boka

Har du brukt bakepulver i vannet? Økt Ph vil ofte bidra til raskere og mer stabil produksjon.
Men om jeg ikke husker geografitimene helt feil, har dere ganske mye hardhet, både Gh og Kh "der nede" Hvor behøvelig det da er, er jeg mer i tvil om.
Fugerer bra no.
Har og lagt en god klatt silicone på slangen ved korken, var nok helt sikker en lekkasje der.
Men hvor mangen bobler pr minutt skal det komme ?
Finnes det regler for slikt ?
Det kommer no mer en en boble pr.min fra Co2 èn (er noe jeg har lest at det skulle komme en dråpe i minuttet). men det er enda ikke rene champisen.
Og skal vi finne ut hvor mangen dråper vi skal ha må man da ha både Manometer og magnetventil ?
Masser av grønn alger
Etter no en uke med co2 er det kommet en masse fine grønn alger blant "klippene". Kommer med bilder i morgen.

Er heller ikke blitt noe endringer på nitrit eller nitrat på denne uken, som er 0.

Det var kun ved opstart at vi hadde en del nitrit.
Ved oppstart hadde vi og noe nitrat men veldig lite.

Fikk og nitrat et par dager etter vi hadde kjøpt fisk, var da nitrat i vannet en ukes tid.

Er det ikke slik at det hele tiden skal være noe nitrat i vannet ?
Kan man ha et så godt filter at nitrat ikke er målbart ?
Blir og matet med rekemixs hver dag.

Det eneste forandringen no etter å ha brukt co2 er at kh har sunket til 5-6.
Kh har ellers hele tiden ligget stabilt på 7.

Kanskje har ph og sunket noe men ikke mye.
Målte O2 den var mellom 4,0 mg/ og 6,0 mg/l noe som visst skal være veldig bra.
Er det noen glupe hoder som kan regne ut Co2 innholdet i vannet ?
gleder meg til og se det i real life i november

I planteakvarier snakker man om bobler pr sekund, ikke pr minutt.
Sikker på at du skrev riktig...?
Det skal normalt gasse litt mer enn det du beskriver. En boble pr minutt er ikke rare futten...! Men det er kanskje litt annerledes når det er snakk om algefremmende tiltak?

Harald Herikstad
Men hvor mangen bobler pr minutt skal det komme ? Finnes det regler for slikt ? Det kommer no mer en en boble pr.min fra Co2 èn (er noe jeg har lest at det skulle komme en dråpe i minuttet). men det er enda ikke rene champisen. Og skal vi finne ut hvor mangen dråper vi skal ha må man da ha både Manometer og magnetventil ?
Ina Kristiansen
gleder meg til og se det i real life i november :)
Du er velkommen ned her til sydhavsøene.
mona o
I planteakvarier snakker man om bobler [B]pr sekund[/B], ikke pr minutt. Sikker på at du skrev riktig...?

Du har rett mona skal selvfølgelig være bobler pr sekund.
For å regne ut Co2-en, trenger i alle fall jeg å vite hva Ph er på Det er forholdet mellom Ph\ Kh som bestemmer menden Co2.

At du har 0 i nitrat, betyr at du enten har ett stort forbruk av denne (underlig, med tanke på planteløst kar), eller har filtermasse som enten forbruker No3, eller har ett så anaerobt (02-fattig) miljø at de riktige bakteriene for anaerob forbrenning av No3 er tilstede.
Den eneste filtermassen jeg kommer på i farta som skal gi ett slikt forhold, er JBL Micromec.
Mener å huske at du engang sa at du ikke har denne.

Zeolitt skal også kunne ha noe effekt mot No3 og Po4, men jeg er høyst usikker på hvor heftig denne er - og om du bruker denne
Litt info om våres filtrerings system.
Litt info om våres filtrerings system.
Til filtreringen bruker vi et 250 liters akvarie som stort sett består av bioballer, beluftning og noe vann og en pumpe på 1000 l/t til å sende det ferdig rennsede vannet tilbake til akvariet


Kammer 1 :
Ca 30 % er her fyldt opp med bioballer + blåmatte ved innløp til kammer 2 i bunden. Har Fylt opp med bioballer så lenge bioballene beveger seg. Har også plassert to store runde bruse steiner her.
I dette kammer kommer og vandet fra akvariet ved hjelp av denne [URL=http://nykoebing-falster.com/?page_id=2452 ][/URL]
Har og plassert en pumpe i dette kammeret med en ½ liter plast flaske med avkappet bunn som er fylt med watt og som suger til seg de meste av dritte fra akvariet. Renser watten et par ganger i uken.

Kammer 2 :
Fyldes helt opp med bioballer med rist i bund og top. Risten i bunnen sikrer at vi kan se når det er kommet mye slam der. Har og festet fast en slange i bunnen så jeg kan suge opp dritt derfra. Risten i top sikrer at bioballene ligger der du vil ha dem. Har ingen beluftning i dette kammeret.

Kammer 3 :
Fylles op med 70%-80% med bioballer eller mer. Har her plasert luftgardin i bunden 1,2 meter. Rist under / over så de ikke flyter over og ut.

Kammer 4 :
Her er kammeret så stort at det har plass til pumpe. Har varmekolben i dette kammer og, men den slår seg sjeldent på. Pumper, lys og ikke minst det at akvarie er innebygget i det rommet fjernvarme anlegget er plassert i gjør at det er behagelig og varmt her. Er og plassert to store luftestein i dette kammeret.

Bruker ikke JBL Micromec eller Zeolitt

Ikke vet jeg hvorfor det ikke er nitrat i vannet ,kanskje bioballene som vi bruker som filtermasse forbruker mye No3.

Vannet er heller ikke fattig på 02 den målte vi til 5,0 mg/l som etter boken skal være godt. så de riktige bakteriene forbrenning av No3 er ikke tilstede.

Ph i vannet er 7,9


Jeg fatter ikke hvorfor det er såpass mangel på No3 i vannet som det er. Filteret ditt er slik jeg ser det genialt for å kverke etthvert spor av ammoniakk og nitritt (helst før den oppstår :p), men No3 bør det ikke være forhold for å forbruke.

Når det gjelder innholdet av Co2 i vannet - hold deg fast - dette er på hele 2mg\L Altså ikke så ekstremt mye.

For å få "plantekar-mengder (20mg\L)" må du med en Ph på 7,9 opp i ufatterlige 50`Kh
Hvordan var det du regnet ut Co2 ?
Frank Angell
Når det gjelder innholdet av Co2 i vannet - hold deg fast - dette er på hele 2mg\L ;) Altså ikke så ekstremt mye. For å få "plantekar-mengder (20mg\L)" må du med en Ph på 7,9 opp i ufatterlige 50`Kh ;)


Fant en utregning her:

CO2=3*KH*10^(7-pH)
Co2 =3 ganger Kh ganger 10 delt på ph. Er det rett ?


Harald Herikstad
CO2=3*KH*10^(7-pH) Co2 =3 ganger Kh ganger 10 delt på ph. Er det rett ?
Formelen ser riktig ut.
Selv jukser jeg, har en kalkulator som gjør jobben for meg ;p
Slik ser det ut etter to uker med co2
Er heller Ingen No2 eller No3
Har og blandet med litt større sand korn 3-5 mm. Se siste bilde
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap