Corydoraser i trøbbel, hva gjør jeg? (side 2)

Det er kjempe ekkelt og denne sopp greia kommer fort. I løpet av en natt kom det på den fisken som er bilde av sist
Inaktiv bruker
Uff dette var jo bare helt grusomt. Føler virkelig med deg nå.

Tror ikke jeg kan hjelpe så mye, men har hørt om en type sopp som angriper (spiser opp) fisken innenfra. Når man til slutt kan se soppen utenpå fisken er døden rett rundt hjørnet. Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva denne sykdommen heter da Skal lete litt og se om finner ut hvor jeg leste dette.
Huffameg. Stakkars fisker!
Tror du sanden er medskyldig? Den er jo veldig tett :S
De ser jo nesten eksploderte ut.
Kan du ikke prøve med en kombi av ehsa 2000 og flubenol? Tror jeg ville gjort det...
Har et par sider som kan gi svar her. Ikke alle like relevante for coryer:



Ta en titt på denne sida også:
Har brukt flubenol. Nå i kveld brukte jeg esha2000 også. Det har kommet forslag på CW om at det er en skade. Ian Fuller mente:

The fish look like they have sustained some damage, whether from an attack from another tank mate and the damaged areas have started to fungus. I would recommend a maximum dose of a proprietary anti fungal treatment and maybe an anti bacterial treatment as well.

I have seen this kind of damage before, which was caused by a Botia striata

Nå er jo tingen at de kun har vært sammen med andre cory'er, men de kan jo ha skadet seg på ei rot som var oppi der..

Hadde det vært en rovfisk i karet, så er det normalt at flere lider samme skjebne. Men skulle tro det er svært uvanlig at alle skulle skadet seg på samme interiøret. MEN: Biltemasanden inneholder magnetisk mineral, som har en helt annen kornfasong enn de andre sandkornene. Og coryer siler jo sand gjennom gjellene... Såre gjeller kan vel også danne sopp som smitter hele fisken? Og når sanden i tillegg lukter ille....? Eller er det bare meg som har fått denne sanden helt i vranga?
Er litt enig med deg der Aggi samtidig ikke. Den coryen som døde i dag hadde ikke soppen i gjellen, men på den ene finnen...

Mener IKKE å krangle. Er åpen for alle forslag slik at jeg kan finne ut av dette jeg.. Vil helst eliminere noe slik at de blir lettere å finne svaret. Men sanden kan være problemet.

Coryene går nå på rådasand
Neida, jeg oppfatter det ikke som krangling.
Vil bare hjelpe til med å løse mysteriet.
Dyrehagen
Har et par sider som kan gi svar her. Ikke alle like relevante for coryer: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] Ta en titt på denne sida også: [URLBLOCK3]


Så ikke dette innlegget før nå! Her var det mye å lese.
Oppdatering. Ingen har dødd, men de store ser ikke bra ut. De ser ut som de holder på å eksplodere

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Når jeg ser bildene dine her, blir jeg enda mer sikker på at dette ikke er en rognfull dame, men en cory med store problemer. Den er jo helt knekt, og rar i hele kroppen, og tykkheten er liksom på feil sted til å skulle være egg. Håper våre dystre spådommer om diverse eksplosjoner ikke slår til *morbid fantasi vi?*
Grøsser litt når jeg ser mine egne bilder. Ikke greit dette her, men jeg gjør så godt jeg kan så langt...
Det er nok ikke noen som kunne gjort noe annerledes enn du har gjort allerede, så vi fortsetter å krysse fingrene.
Enig med Gry her. Dette var ikke normale fisk
Det ser ut som de har væskeansamling i buken. Hva slags væske det er, er jeg usikker på.

Ved bukvannssott på vanlige fisk får de struttende skjell pga trykket innenifra. Men siden Corydoras ikke har skjell, men derimot "panser" i form av tynne benplater på rekke, kan det hende at bukvannssott arter seg på et annet vis. Trykket innenifra kan ikke gå utover på sidene som ved skjell-fisk, men buler istedet nedover der buken er myk og tøyelig (magen er jo uten benplater på cory).

Orker du å gjøre en obduksjon på en av disse, Elin, om de dør? For å sjekke innholdet i buken og se om det er flytende? De indre organene går i oppløsning og blir en flytende grøt ved bukvannssott...*grøss*
mona o
Orker du å gjøre en obduksjon på en av disse, Elin, om de dør? For å sjekke innholdet i buken og se om det er flytende? De indre organene går i oppløsning og blir en flytende grøt ved bukvannssott...*grøss*


Joda når du sier det slik er det klart jeg orker en obduksjon.. *grønn* Jeg håper enda mer at de skal holde seg i live nå.
Argh! Denne tråden blir verre og verre! Du kan veldig godt være inne på noe der Mona. Spiser de normalt, Elin? Ved bukvassott vil de kanskje ikke akkurat fråtse i det stadiet de nå eventuelt er i?
Gry
Argh! Denne tråden blir verre og verre! Du kan veldig godt være inne på noe der Mona. Spiser de normalt, Elin? Ved bukvassott vil de kanskje ikke akkurat fråtse i det stadiet de nå eventuelt er i?


De eter, men kaster seg ikk over maten nei. Syns dere at jeg skal legge ut bildene på CW? Kanskje noen der har vært borti noe av det samme?

Når jeg ser på finnen på den som er bilde ovenifra tipper jeg at den får slik sopp ut der i morgen om ting går som det har gått før. Den er hvit rundt om dere ser hva jeg mener?
Ja legg ut bildene på cw, og forklar at dette er fisk som går alene, slik at det ikke dreier seg om angrepsskader slik Ian mente utfra de andre bildene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap