Noen som gidder å se på karet mitt? Kan noe forbedres? (side 2)

jeg ser det for meg, helt utrolig digg.. skal få fiksetmeg det, jeg er blitt frelst.. hehe..skal inn på torsdag å handle litt nye ting, da håper jeg hvertfall på å få noe, men jeg får nå se hva de har... ciklider må jeg nesten vente med, jeg har andre fisk i akvariet og det blir litt liten plass for til dem hvis jeg kjøper de nå.

lover og holde dere underettet dag og natt.. hehe... takk for all hjelp så langt.
Et lite innspill fra min side. Har hatt sand i to kar, og har aldri skylt den. Har gått helt fint, og vannet blir krystallklart etter meget kort tid.
Karl Kristian
Et lite innspill fra min side. Har hatt sand i to kar, og har aldri skylt den. Har gått helt fint, og vannet blir krystallklart etter meget kort tid.

Samme her
burde mann gå får lys eller mørk sand, eller avhenger det av fiskene? jeg har vurdert lys sand, men jeg må se litt..

men hvis det har noe å si på fisken så skal jeg finne ut litt mer om farge frøst
Joakim Pettersen
burde mann gå får lys eller mørk sand, eller avhenger det av fiskene? jeg har vurdert lys sand, men jeg må se litt.. men hvis det har noe å si på fisken så skal jeg finne ut litt mer om farge frøst;)

Lys, uten tvil..

Blåsesand fra biltema (50,-) Eller en sekk eller 2 med Rådasand 0,33mm (100-150,-)
Jeg ville nok valgt utifra fiskens naturlige habitat. Alt for lys er ikke så lurt, mener dette går utover fiskens farger og trygghetsfølelse.
Ciklidene mine elsker det..
Men men=)
får se om ikke jeg finner noe som er midt i mellom mørkt og lyst, eller noe, så får vi se, har ett par venner med ciklider, kanskje de har noe som kan prøves, hehe...
er vel halve morroa å det å prøve seg fram, og se om det går rette veien
Joakim Pettersen
får se om ikke jeg finner noe som er midt i mellom mørkt og lyst, eller noe, så får vi se, har ett par venner med ciklider, kanskje de har noe som kan prøves, hehe... er vel halve morroa å det å prøve seg fram, og se om det går rette veien:)

Rådasanden er mørkere en biltemasanden, bare så det er sagt da=)
Nå kan det hende vi har forskjellig oppfatning av hva som er lyst og mørkt, Fredly Når jeg tenker lyst, tenker jeg på sand av den typen som ser ut som sukker omtrent. Har sett noen ha dette, og det mener jeg er for lyst. Noe særlig lysere enn biltema er heller ikke noe jeg ville gått for, men biltemasanda er ypperlig
Sukkersand er jo Hvit... Du har jo følgende farger (Mener jeg) Hvitt, Lys, Mørk, og svart=)
Og dette er som sagt MIN definisjon
hvor finner jeg denne sanda? å er det er ikke noe biltema her omkring såvidt jeg vet:/ tror jeg får for en som ikke er helt sukker hvit:P
Joakim Pettersen
hvor finner jeg denne sanda? å er det er ikke noe biltema her omkring såvidt jeg vet:/ tror jeg får for en som ikke er helt sukker hvit:P

Du får bestille rådasand hos din nærmeste dyrebutikk..
Og koster rundt 130 kroner (Gjennomsnitt) for en 25 kg sekk.
da gjør jeg det menne 25kg i ett 64L da blir det jo bar esang å ha oppi der da:P men for all del det er sikkert pent å se på det å
Joakim Pettersen
da gjør jeg det;) menne 25kg i ett 64L da blir det jo bar esang å ha oppi der da:P men for all del det er sikkert pent å se på det å:)

Det kan bli mye med 1 hel sekk i karet ja, men ha oppi rikelig med sand, det er det beste=)
er biltema sanda sånn som bare støver opp i vannet eller? er litt kjipt, hvis det tar 2uker før det legger seg, og med engang jeg ser at fisken beveger seg blir det like ille igjen:P menne du som jobber i dyrebutikk, hva bruker du til og gjødsle plantene med?
Så og si alt sand/grus støver opp vannet.

Det jeg pleier og gjøre med dette er at jeg heller dette oppe i det tomme karet, så har jeg oppi litt vann og vasker sanden i karet.
Etter dette tar jeg ut vannet med en hevert, og fyller deretter opp med vann igjen.
Da får du vasket bort det aller meste av rester og liknende.

Når det kommer til dette med plantenæring, så har jeg skrevet før at jeg ikke har prøvd ut så mye.
Men jeg vil nok anbefalle disse "klumpene" med næring, som du legger ned i sanden/grusen ved planten.
Ellers så har vi jo disse flytende plantejødningene, men ville nok valgt disse "klumpene", tror plantene får i seg mest næring fra disse...
fader asså, jeg er skikkelig i tvil jeg med den sanda, jeg må nok ha litt finere grus etterhvert, det må jeg, men jeg er så i tvil med sand, har hatt groms i vannet før å det ser ikke pent ut, men det er vel noe jeg finner ut av, er så dritt å være i tvil hele tiden:/
å hvordan gjør jeg det med fiskene når jeg bytter sand? er det egentlig sundt for de å være utenfor karet, eller går det greit hvis jeg ikke bruker all verdens med tid?
Du trenger ikke være i tvil.

Bare vask snaden før du fyller det opp, og du slipper det problemet med hvitt grumsete vann.

Og dessuten så er det jo så utrolig flott og se på=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap