Meningsytring om det å lete på forumet (side 2)

Antakelig er det endel spørsmål som er overrepresentert i de forskjellige fora. Hva med å finne hvilke spørsmål som for ofte blir spurt i de forskjellige fora og så legge en "Ofte Stilte Spørsmål - Les før du poster" som klistret øverst i de aktuelle fora?

Det er mye spennende på akvaforum.no, men vi må vri hodene litt slik at man får frem dette på en mest effektiv måte. I en "OSS"-post under nybegynner-forumet er det f.eks. fornuftig med en link til Akvarieskolen, selv om den også er å finne under et annet menyvalg. Jeg tror at folk generelt er oppegående folk og at om det viser seg at det er for mange like spørsmål som går igjen, skyldes det at informasjonen på nettsidene ikke er godt nok tilgjengelig.

Det blir som det nevnes litt dumt å tyne folk for at det ikke søkes, om et enkelt søk returnerer haugevis at ikke-relevante treff. Om man derimot har en "OSS"-post i de mest "plagede" fora så kan man med større rett tyne de som ikke gidder å lese klistrede innlegg før man poster
Judosola Det skal ikke være slik at det slenges ut et surt "bruk søkefunksjonen før du spør!" slik at nye brukere rett og slett blir skremt fra å spørre/skrive innlegg/være på forumet[/QUOTE
Og det var vel akkurat dette trådstarter(meg forøvrig:-)) ønsket å få frem. [QUOTE=Judosola men jeg kan ikke si at jeg har sett tendenser til dette her inne. :)

Men det mener nå jeg at jeg har sett da, og i økende grad. Men

Jeg er forøvrig helt enig med alle som skriver at man bør lete først, gjør dette selv også - suger til meg alt jeg kan av nedskrevet materiale, og det er ikke smått .

Tråden har vel tatt en liten vendig, men det tror jeg bare er positivt, masse kreative forslag osv Og for de som måtte tro at dette egentlig var en kritikk til moderatorene, laaangt ifra! Legger meg flat for kunnskapsnivået og viljen deres til å drive oss videre inn i liter-sjuke-helv...

Joakim
Antakelig er det endel spørsmål som er overrepresentert i de forskjellige fora. Hva med å finne hvilke spørsmål som for ofte blir spurt i de forskjellige fora og så legge en "Ofte Stilte Spørsmål - Les før du poster" som klistret øverst i de aktuelle fora? Det er mye spennende på akvaforum.no, men vi må vri hodene litt slik at man får frem dette på en mest effektiv måte. I en "OSS"-post under nybegynner-forumet er det f.eks. fornuftig med en link til Akvarieskolen, selv om den også er å finne under et annet menyvalg. Jeg tror at folk generelt er oppegående folk og at om det viser seg at det er for mange like spørsmål som går igjen, skyldes det at informasjonen på nettsidene ikke er godt nok tilgjengelig. Det blir som det nevnes litt dumt å tyne folk for at det ikke søkes, om et enkelt søk returnerer haugevis at ikke-relevante treff. Om man derimot har en "OSS"-post i de mest "plagede" fora så kan man med større rett tyne de som ikke gidder å lese klistrede innlegg før man poster ;)

Enig
Nå skal det sies at ikke alle er like vante med å tenke på å bruke Google. Jeg har ingen problemer med det, ettersom jeg jobber i it-yrket, men jeg kjenner mange som ikke er vant med å tenke på at man faktisk kan bruke google (jeg må innrømme at det hender at jeg glemmer det selv innimellom), og som heller ikke vet hvordan man faktisk bruker det. Det er ikke alle som er like sterke til å vite hvordan man søker best mulig, og da kan man ende opp med mange, mange tusen treff når man søker, og det gidder man sjelden å lete igjennom.

Da jeg var nybegynner her på forumet, tenkte jeg aldri på at jeg kunne søke etter svaret. Jeg var totalt ukjent med forumet, og forbausende blank på akvariefronten. Å finne svaret man er ute etter i 100-vis av innlegg, som bare nesten svarer på det man lurte på, samt at mange av innleggene forutsetter at man har noe kunnskap fra før, gjør det innimellom vanskelig for en nybegynner å lete seg fram i forumet på egenhånd. Og da spør man! Og det må man sannelig få lov til! Men man har jo også lov til å tipse folkene om å søke etter svaret. Men da må det gjøres på en ordentlig måte! Og ikke på en nedlatende måte (jeg har sett tendensen til det noen ganger).

Jeg må innrømme at jeg egentlig er dårlig til å søke etter svaret før jeg spør. Men det har også å gjøre med at jeg sjelden finner svar på akkurat det jeg lurte på. Akkurat den vinklingen jeg trengte svar på, fant jeg ikke ut av. Og når man har opplevd det mange ganger, ender det med at man spør først, og sjekker siden.

Jeg tror at det sjelden handler om at man ikke gidder å søke. Oftest handler det om at man ikke tenker over muligheten, ikke kan, ikke vet, har gitt litt opp! Så la oss ha takhøyde for dette. Ja, vi kan informere om søkemuligheten og minne hverandre på det, men vi må ha takhøyde for at folk trenger å spørre, selv om det har vært spurt om det noen ganger før!
Og et lite PS: Når man skriver innlegg, så kan ikke mottakeren lese kroppsspråket til avsenderen. Dermed kan innlegg av og til oppleves som hånlige eller skarpe e.l. Det er ikke sikkert man mente det slik, men det kan framstå slik pga. skrivemåten. Dette er litt greit å ha "bak øret" når man vil gi vennlige råd om f.eks. søkemuligheten.
Dyrehagen: Det har du helt rett i. Men jeg har mange ganger sett det påpekt vennlig ang. søk og folk blir skikkelig på defensiven. Må være takhøyde begge veier, TROSS ALT så er det den som spør som krever noe. Jeg synes det er merkelig at folk sitter og ser fisken dø fordi de venter på svar istedet for å kikke i gamle svar. Hvis man ikke vet bedre så er det greit å få påpekt det. Da slipper man også å sitte å vente på den med kunnskap om AKKURAT det emnet

Og til PSen din. Hvorfor folk går på nettet med en innstilling om at andre i utgangspunktet er negative får de selv svare på. Jeg tar det meste med en klype salt (ikke akvariesalt det er så dyrt), men bruker smileyer for å prøve å få de seige til å forstå hva de indikerer :P
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap