- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Blir ikke kvitt infusorier!! (side 2)
Blir ikke kvitt infusorier!! (side 2)
At en har god sirkulasjon spiller desverre liten rolle for hvor god den biologiske kapasiteten i karet er.
Mente å huske at du hadde Juwel, men turte ikke å gamble her
Jeg ville personlig byttet over til ett bedre filter, altså utvendig. Du verden hvor mange problemer jeg sparer meg selv for med å ha utvendige filtre til det meste av kar.
Til og med 63litrene med reker vil om ikke alt for lenge bli utryusta med utvenddige filtre
Mente å huske at du hadde Juwel, men turte ikke å gamble her
Jeg ville personlig byttet over til ett bedre filter, altså utvendig. Du verden hvor mange problemer jeg sparer meg selv for med å ha utvendige filtre til det meste av kar.
Til og med 63litrene med reker vil om ikke alt for lenge bli utryusta med utvenddige filtre
Postet 27.10.07 kl 13:11
Postet 27.10.07 kl 14:53
Postet 27.10.07 kl 16:38
Å sette svampene i gal rekkefølge, bør slett ikke gi noe annet enn i verste fall noe mer grums i vannet.
PS: den grønne saken, er en svamp som må byttes hver 6. uke om effekten skal opprettholdes.
For å si det på en annen måte: har du behov for denne grønne svampen som forbruker No3 fra vannet, belaster du karet for hardt
PS: den grønne saken, er en svamp som må byttes hver 6. uke om effekten skal opprettholdes.
For å si det på en annen måte: har du behov for denne grønne svampen som forbruker No3 fra vannet, belaster du karet for hardt
Postet 27.10.07 kl 18:25
Postet 27.10.07 kl 18:38
Frank AngellÅ sette svampene i gal rekkefølge, bør slett ikke gi noe annet enn i verste fall noe mer grums i vannet. PS: den grønne saken, er en svamp som må byttes hver 6. uke om effekten skal opprettholdes. For å si det på en annen måte: har du behov for denne grønne svampen som forbruker No3 fra vannet, belaster du karet for hardt ;)
Ser det finnes så mange forskjellige svamper til Juwel, men det holder med de jeg har da altså? Skal ikke fylle helt opp med 100 div svamper?
Da skal jeg se og få skiftet ut den grønne svampen i hvertfall da.
Postet 27.10.07 kl 19:24
Joda, kammeret skal fylles helt opp det. Utnytt den plassen som er tilgjengelig for svampene.
I karet ditt er det vel ett Compact filter, her skal en ha, fra bunnen og opp:
Fin svamp, blå.
Grov svamp, blå.
Svamp, grønn.
Kullsvamp.
Finfilter
Mener å huske at det var 4+1/2 svamp i det filteret jeg selv hadde, mulig det var compact H utgaven...
For å si det slik: Jeg hadde satt opp filteret med dette svampe-oppsettet:
Fin svamp nederst, deretter grov, medium og så en halv fin på topp. Filtervatten på topp tar jeg som en selvfølge at du plasserer der
I karet ditt er det vel ett Compact filter, her skal en ha, fra bunnen og opp:
Fin svamp, blå.
Grov svamp, blå.
Svamp, grønn.
Kullsvamp.
Finfilter
Mener å huske at det var 4+1/2 svamp i det filteret jeg selv hadde, mulig det var compact H utgaven...
For å si det slik: Jeg hadde satt opp filteret med dette svampe-oppsettet:
Fin svamp nederst, deretter grov, medium og så en halv fin på topp. Filtervatten på topp tar jeg som en selvfølge at du plasserer der
Du kan egentlig bare la den grønne stå der, den vil etterhvert fungere som en helt allminnerlig svampJoakimBeklager OT, men denne grønne kan altså byttes ut med en "vanlig" blåsvamp altså? Med mindre man har for mye nitrat?
Postet 27.10.07 kl 19:57
Postet 28.10.07 kl 10:47
Litt gammel denne tråden, men jeg lurer på hvordan det gikk. Ble du kvitt infusoriene?
Jeg sliter med det samme i et Juwel kar. Har mørklagt og byttet vann flere ganger, men blir ikke kvitt infusoriene. Dette er andre gangen jeg plages med infusorier på kort tid. Har nå mørklagt karet og byttet vann i en uke uten at det hjelper. Rett etter vannbytte ser vannet ganske fint ut, men neste morgen er det like grått igjen.
Jeg sliter med det samme i et Juwel kar. Har mørklagt og byttet vann flere ganger, men blir ikke kvitt infusoriene. Dette er andre gangen jeg plages med infusorier på kort tid. Har nå mørklagt karet og byttet vann i en uke uten at det hjelper. Rett etter vannbytte ser vannet ganske fint ut, men neste morgen er det like grått igjen.
Postet 26.09.08 kl 12:47
Postet 26.09.08 kl 12:53
Postet 26.09.08 kl 13:03
Postet 26.09.08 kl 14:28