13 døde fisk på under 10 min, HVA SKJER?? (side 2)

Ta et vannbytte på 50 % med en gang. Da vi du få tynnet ut evt. skadelige stoffer i vannet. Har du mulighet til å få målt ammoniakk og nitritt i vannet? Hvor lenge har du hatt akvariet i gang?

GH står for totalhardheten på vannet.
KH står for karbonathardheten.
Med en slik plutselig død, tviler jeg på at det er det som er problemet. Det viktigste å få målt er PH, ammoniakk og nitritt, særlig de to sistnevnte.
Hvordan tilpasset du fiskene til det nye karet?

Jeg tror det er ett av to som har skjedd. Enten, slik Mona sier, at det har blitt med skadelige stoffer med det nye du har satt inn. Eller at de nye fiskene har overbelastet akvariet ditt, slik at forholdene der har kræsjet. Men jeg hadde ikke ventet så plutselig død av det. Ser du om fiskene henger litt i vannoverflaten, og liksom gisper etter luft? Er det mulig at noen form for vaskemidler kan ha havnet i vannet (ved at du har brukt noe i akvariet som det har vært rester av vaskemidler på, eller ved at du har vasket dekkglass eller lignende med zalo)?
Bruker du varmt vann eller kaldt vann når du bytter? Lar du vannet renne lenge først?
Katrine
[QUOTE=Aggi]Jeg skjønner at du stresser nå, den situasjonen er ikke hyggelig. Du har vel tatt flere vannbytter før onsdag, går jeg ut ifra? Hvor ofte?

Fikk beskjed fra butikken om å skifte 1/3 av vannet hver uke, men når jeg gjorde det så døde det fisk så æ skifta vann hver andre uke istedet.
Hvis det dør fisk ved vannbytte, så sliter du nok med ammoniakk. Vannbytter gjør at pH som oftest stiger over 7, og dermed blir ammonium til ammoniakk..
Da er løsningen å bytte opp i 50% vann hver dag til ammoniakken blir borte. Men du burde absolutt hatt vanntester, for ellers er det ikke så mye vi kan hjelpe deg med, egentlig...

Kanskje du forer litt mye? Eller noe ligger og råtner i karet? Er det god vannstrøm fra filteret?
Aggi
Aquasana aner jeg ikke hva er.

Mener å huske at Aquasana er Prodacs versjon av Aquasafe. Du trenger bare å bruke disse dersom det tilsettes klor i vannet hos vannverket. Du bruker ikke tilfeldigvis salt i vannet også (det høres ut som om du følger råd fra dyrebutikker, og de har en tendens til å feilinformere hva man trenger)? I så fall kan du slutte med det straks! Hvis fisken dør pga. vannskifte, er det noe feil når du gjør det. Enten ved det du tilsetter, eller fordi du tilsetter vann som er veldig forskjellig fra det vannet som er i akvariet (temperatur, PH, GH, osv.), eller fordi du gjør noe som fjerner det gode bakteriene i filteret. Renser du filteret eller noe sånt, når du skifter vann? Filtre skal ikke renses, med mindre vannstrømmen ut blir redusert.
Først må vi stresse litt mer med nøyaktigheten av ting, Katrine

Jeg spurte om hva du hadde tilsatt vannet, og du nevner to produkter som skal være det samme (Aquasafe og Aquasana er begge såkalte "vannforbedringsmidler" som skal fjerne klor og tungmetaller) og deretter skriver du "osv".

Dette er et totalt ubrukelig svar, er jeg redd... "OSV"? Dersom du vil at vi skal hjelpe deg å finne årsaken til fiskedøden, er det tvingende nødvendig at du svarer eksakt og forteller akkurat hva du har gjort. Ellers kan ingen hjelpe deg via internett.

En annen ting er at jeg reagerte øyeblikkelig når du skrive "Aquasana". Dette er en produsent jeg avskyr. Prodac eller Prodoc eller noe slikt, ikke sant? Jeg mener bestemt jeg har lest her før om folk som har opplevd at både fisk og eplesnegler dauer når man bruker det produktet. Jeg tror det er farlig, og det burde etter min mening vært fjernet fra butikkhyllene.

Så, kan du sjekke en gang til nøyaktig hva du har hatt oppi, og alt sammen.
Les på flaskene eller boksene, og skriv det ned her.

Har du brukt Aquasana ved hvert vannbytte? Du skriver at du sluttet å bytte vann fordi det døde fisk hver gang du gjorde det, så du begynte å bytte vann sjeldnere.

Fisk dør ikke av rent vann.
De dør sannsynligvis av noe giftig som er i vannet.

Som Aggi foreslår kan det være amoniakk også.
Dyrehagen
Ser du om fiskene henger litt i vannoverflaten, og liksom gisper etter luft?

Ja det gjør dem. Alle guppyene er vel vannoverflaten og gisper etter luft. Ser ut som de er late.
Chillax
Bruker du varmt vann eller kaldt vann når du bytter? Lar du vannet renne lenge først?

Æ bruke nærmest det som er i akvariumet
Fisk som gisper etter luft, kan tyde på nitritt-forgiftning. Og da kan det rett og slett være at de nye fiskene har gjort at akvariet har blitt overbelastet.
Hva slags filter har du i akvariet? Og hvordan behandler du det? Hvilke råd har dyrebutikken egentlig gitt deg i forhold til filteret?
Dyrehagen
Fisk som gisper etter luft, kan tyde på nitritt-forgiftning. Og da kan det rett og slett være at de nye fiskene har gjort at akvariet har blitt overbelastet. Hva slags filter har du i akvariet? Og hvordan behandler du det? Hvilke råd har dyrebutikken egentlig gitt deg i forhold til filteret?

Husker ikke hva filteret heter. Har fått beskjed om å skylde filteret. men hva bør jeg gjør nå da? Skifte vann?
Av det eg har lært her inne så er det ikkje spesielt lurt å bruke varmt vatn fra krana. Ein fin vane å ha er å tappe kaldt vatn i bøtter. La vatnet renne eit par minutt før du tappar i bøttene (som ALDRI må være i kontakt med såpe). La bøttene stå over natta på badet eller i eit ana varmt rom før du tømmer i akvariet dagen etterpå. At temperaturen synk med nokre grader ved vannbytte bør gå heilt fint for fiskane.

Og ein ting til. Filteret skal bare rensast når vannstraumen er betydeleg redusera. Og når det skjer skal svampen bare rensast veldig forsiktig i akvarievatn for å få vekk den værste driten. Dei snille bakteriane som bryt ned ammoniak og nitrit bur nemlig i filteret og viss desse forsvinn vil fiskane få store problem med å overleve.
Vet ikke om du fikk med deg innlegget mitt om amoniakk og pH, så istedet for å gjenta meg selv, så klippet jeg noe fra min egen tråd:

I dag var jeg en tur på biblioteket, og bladde i en dansk bok som het "akvariehåndbogen".

Der leste jeg at dersom man har sterkt fourenset vann, og bytter bare en del av dette vannet, så kan man faktisk forverre situasjonen...

Grunnen er at ved ph under 7 blir amoniakk til ammonium som er mindre giftig for fiskene enn amoniakk...

Ved vannbytte av ammoniumholdig vann, kan man være så uheldig å havne på pH over 7, dersom vannet har høy pH... Da vil fiskene begynne å gispe...

Da kan løsningen være å bytte ut nesten alt vannet, slik at ammoniakken blir tilstrekkelig fortynnet, eller å senke pH. Går ut fra at vannbytte er det beste...
-Vet at vannbytte er det beste
Da prøve vi med vannbytte. Noe anna forslag?
Hei!

Så mange fisk død på så kort tid høres mystisk ut særlig siden alle "rykket". Har du hatt fingrene i vannet etter at de har begynt å dø? Stikker det i fingrene da?
Kan det være en elektrisk kortslutning i pumpa/ evt lystoppen?
Katrine
DahAquaman: Hva er det forumet her for da trur du? Jeg trodde det var for å lære, jeg kan ikke si at spydigheten din var noe hyggelig så jeg rapporterer dette til adm!!

Sorry da.. jeg så ikke at du skrev at du hadde testet kh'n ph'n og ghn så jeg ble litt stressa når du ikke svarte.. så jeg ble litt sur.. sorry.. men du burde skifte vann kanskje litt daglig 20 % av vannet daglig eller noe og du må ikke tilsette de aquasana stoffene dine eller hva det nå var
Da tror jeg vi har kjernen i problemet ditt her. Hvis du skyller filteret ved hvert vannbytte, fjerner du bakteriene som bryter ned de skadelige stoffene i akvariet ditt. For hver gang du da har byttet vann (og skylt filteret), har du fått en topp av giftige stoffer i vannet. Ikke rart at fiskene har dødd da. Så har bakteriene i filteret etterhvert rukket å bygge seg litt opp igjen, inntil neste gang du har skylt filteret og fjernet dem. Så her tror jeg vi kanskje har oppskriften:
1. IKKE skyll filteret, med mindre vannsirkulasjonen i filteret er synlig redusert. Først da kan du ta ut svampene (jeg antar at du har et filter med svamper i), og skylle dem forsiktig i vann fra akvariet). For sikkerhets skyld vil jeg også nevne at filteret heller ikke skal slås av mer enn i korte perioder (står filteret av i mer enn en time, begynner bakteriene i filteret å dø).
2. Ta et 50% vannbytte straks! Før du vet om det er klor i vannet, bruk Aquasafe (men ikke aquasana). Vær nøye med at du ikke bruker for mye. Jeg har faktisk hørt om folk som har greid å overdosere (et annet merke, riktignok). Ikke tilsett noe annet til vannet! Sørg for at vannet har samme temperatur som vannet i akvariet.
3. Inntil situasjonen er stabil igjen, fortsett med å bytte litt vann hver dag.
4. Les denne artikkelen. Den er meget informativ. Da er det lettere å skjønne hva som har skjedd i karet ditt.
Til deg DYREHAGEN..:
IKKE ikke skyll filteret, med mindre vannsirkulasjonen i filteret er synlig redusert. Først da kan du ta ut svampene (jeg antar at du har et filter med svamper i), og skylle dem forsiktig i vann fra akvariet). For sikkerhets skyld vil jeg også nevne at filteret heller ikke skal slås av mer enn i korte perioder (står filteret av i mer enn en time, begynner bakteriene i filteret å d

Men man kan vell fjerne dritt og datt fra filteret og vaske det i akvarie vannet?
DahAquaMan
[B]IKKE [/B]skyll filteret, med mindre vannsirkulasjonen i filteret er synlig redusert. Først da kan du ta ut svampene (jeg antar at du har et filter med svamper i), og skylle dem forsiktig i vann fra akvariet). For sikkerhets skyld vil jeg også nevne at filteret heller ikke skal slås av mer enn i korte perioder (står filteret av i mer enn en time, begynner bakteriene i filteret å d Ikke skyll filteret i VASKEN* Men man kan vell fjerne dritt og datt i akvarie vannet?

Man skyller ikke filteret i akvariet, men i byttevannet fra akvariet.
Da er det bare 3 guppyer og bunnfiskan og algespisern igjen. Ellers så er alle døde.
Aggi
[QUOTE=DahAquaMan][B]IKKE [/B]skyll filteret, med mindre vannsirkulasjonen i filteret er synlig redusert. Først da kan du ta ut svampene (jeg antar at du har et filter med svamper i), og skylle dem forsiktig i vann fra akvariet). For sikkerhets skyld vil jeg også nevne at filteret heller ikke skal slås av mer enn i korte perioder (står filteret av i mer enn en time, begynner bakteriene i filteret å d Ikke skyll filteret i VASKEN* Men man kan vell fjerne dritt og datt i akvarie vannet?

Man skyller ikke filteret i akvariet, men i byttevannet fra akvariet.

Jaja selvførgelig :P det var det jeg mente.. så dum er jeg ikke at jeg skyller det i akvariet xD
Når du skriver slik i korte "gåter" istedet for å oppsummere skikkelig alt du har gjort så blir det vanskelig å hjelpe deg, og jeg ser at personlig så strekker ikke tålmodigheten så langt at jeg gidder å sitte her en time for å se om du en eller annen gang skriver det som blir spurt om for to timer siden. Som Mona sa så er det viktig å vite mange av disse tingene som blir spurt om, derfor må de svares skikkelig på, ellers går det som det går.

For å oppsummere ville sagt, ikke bruk varmt vann,tapp kaldt i bøtter og la det stå til i morgen så skifter du da også. Ikke bruk bøtter du bruker til noe annet, de må være ubrukte til annet enn akvarier. Ikke ha noe i vannet. Og ikke skyll filteret. Det er sånn man gjør av og til, ikke hver gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap