Hva er no2 og no3 ?? (side 2)

Aayla Secura
i see, jeg har bytta litt over 50% vann i tanken og no2 som er nitritt? har gått ned til ca 1. Er dette fortsatt farlig? Bør jeg vente til i morgen før jeg bytter noe mer eller bør jeg bare fortsette å bytte litt til?

Som det står i akvarieskolen her på akvaforum, og etter det jeg har lært derfra går det greit bare den ikke går over 3
Nitritt skal vær på null.
Nitrat er en annen sak.
vet, har lest den :P men 3 er jo mer enn 0 som de fleste sier man bør ha :P
Aayla Secura
vet, har lest den :P men 3 er jo mer enn 0 som de fleste sier man bør ha :P

da bør de virkelig gjøre litt om på den akvarieskolen :P Ellers vil nybegynnere bli HEELT fortvilet når de ser alle fiskene er døde fordi de hadde 2 i no2 (nitritt) hele tiden og trodde det var OK :P
Det er snakk om 0,3, ikke 3!

På bl.a. Tetra sine tester er skalaen
mindre enn 0,3
0,3
0,5 (?)
osv

derfor opereres det med at verdien skal være mindre enn 0,3, når den egentlig aller helst skal være på 0.
Judosola
Det er snakk om 0,3, ikke 3! På bl.a. Tetra sine tester er skalaen mindre enn 0,3 0,3 0,5 (?) osv derfor opereres det med at verdien skal være mindre enn 0,3, når den egentlig aller helst skal være på 0.

ok men det står 3 og ikke 0,3
DahAquaMan
ok men det står 3 og ikke 0,3

Ja ser det nå. Sært.
Judosola
[QUOTE=DahAquaMan]ok men det står 3 og ikke 0,3

Ja ser det nå. Sært.

Jepp..
Jeg har alltid trodd det var 0,3 som var grensen. Feil i artikkelen?
Kanskje det er feil ja? Eller kanskje det er en annen måle-enhet på strips enn dråpetester (jeg har aldri brukt strips så har ikke peiling på hvordan de ser ut)?
Judosola
Kanskje det er feil ja? Eller kanskje det er en annen måle-enhet på strips enn dråpetester (jeg har aldri brukt strips så har ikke peiling på hvordan de ser ut)?

Jeg husker ikke hva det sto på de strpsene fordi de var naboene mine sine når jeg lånte dem
Er det forresten mulig å få den heeelt til 0 med normale vannbytte rutiner? Jeg måler selv et sted mellom 0 og 0,025 , kansje det er på 0,015 ca..
De stripsene jeg hadde målte nitritt på over 1. På de sto det at alt over det var giftig. Skal lese i bruksanvisningen på dråpetestene...
Just wait a minute...
Chillax
Er det forresten mulig å få den heeelt til 0 med normale vannbytte rutiner? Jeg måler selv et sted mellom 0 og 0,025 , kansje det er på 0,015 ca..

Tror ikke det går ann og få den heelt ned til 0 det er vell altid littegranne nitritt sånn som det du sier ja 0,015
Aggi
De stripsene jeg hadde målte nitritt på over 1. På de sto det at alt over det var giftig. Skal lese i bruksanvisningen på dråpetestene... Just wait a minute...

Ok, takk
Fant det ikke i bruksanvisningene til dråpetestene... Men de måler altså nitritt dersom det er mer enn 0,3.
Aggi
Fant det ikke i bruksanvisningene til dråpetestene... Men de måler altså nitritt dersom det er mer enn 0,3.

Ok, så det er kommatall de bruker for og måle?
Judosola

Iallefall på JBL strips står det på skalaen på no2 0-0,5-2-5-10 og på no3 0-10-25-50-100-250, men det er mg/l. Så det blir jo det samme, blir det ikke?

Mulig jeg har et blondt øyeblikk igjen men
Tetra har alle bruksanvisninger og fargekart til sine tester ute på internett. Det er de veldig bra på

Her finner du en oversikt over alle bruksanvisningene til testene (på engelsk)

Her er et 48 siders pdf dokument, som har bruksanvisning og forklaringer til alle testene som befinner seg i Tetras laborett (mange ulike tester samlet i en koffert). Inkl nitritt, ph og ammonium.
Mulig jeg er blitt blånd, jeg også... Har ikke sjekka i speilet på mange timer ;P
Finner altså fargekartene i den linken, men ikke selve bruksanvisningen ...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap