Akvadilla... (side 2)

Hei

Hehe, skikkelig artig når en opplever sånn! Hvor stort er spyttekaret?

Mvh Henrik
Er ikke veldig stort, igrunn minimalt, men det var det jeg hadde plass til i disse oppussingstider.. Er et sånt Netthandel-kar som de har snakka om her på forumet, tror det er en 15 liter eller noe sånt.. Men det er jo i hvert fall bedre enn et fødekar som man henger på veggen i hovedkaret, da (vet det er folk som bruker det også)..

~Siv~
Nå har jeg shoppa..!
Nå har jeg lagt inn bestilling på utvendig pumpe og litt diverse stæsj på Webzoo. Det ble Eheim Pro 3 2078 Electronic. Totalpris med filtermedie, natriumbikarbonat, dH-salt, innsugsrister, blåfiltermatte, litt fôr og diverse reservedeler kom på ca. 4700,-.
Mye penger på én gang, men da er jeg jo "ferdig" med det..

Det vil si at jeg faktisk nå (bare jeg får hentet pakka, forhåpentlig vis en gang til uka) endelig kan sette opp 420 literen, som har stått på vent på roterommet så altfor lenge (fire uker)! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Da kan det stå og godgjøre seg i juleferien, og så blir det nytt hjem til malawien til nyttår - knall!

(Gleder meg LITT, seh...)

...

Jeg hadde skikkelig flaks her om dagen, også, forresten! Først så jeg en annonse her på Akvaforum om noen paletter som skulle gis bort, og disse klarte jeg å få fatt i. Og da jeg kom hjem og gikk gjennom posten, var det en pakke der fra forumet med en boks fôr i. Viste seg at jeg hadde blitt trukket ut som vinner blant alle de som var med og stemte i månedens fotokonkurranse! Ikke verst!

Kommer tilbake med mer info (og kanskje bilder) når jeg kommer igang med 420 literen!

Until then - tataaa!

~Siv~
hei

Høres ut som du har vært heldig i det siste ja Ser frem til å høre om oppgraderingen til større kar.

Mvh Henrik
Golden yngel!
Wuhuuuuuh!
Kom hjem fra jobb i dag, og da hadde endelig golden hunnen spyttet. Akkurat 28 dager etter at jeg merket at hun tygget.
I spyttekaret fant jeg ti små yngel, på rundt 1 cm fra hale til nesetupp (heter det dét på fisk..?). Imponerende at hun har hatt alle de i munnen - ikke rart at hun har blitt tynn!

Nå er yngelen flyttet over i en fødekasse i hovedkaret, slik at de skal bli vant til riktige vannverdier. Hunnen er også tilbake i karet, men virker litt sliten og gjemmer seg bort mellom pumpa og sideglasset. Håper hun blir i form igjen.

Legger ved et bilde av småbarna. Kvaliteten er så som så, men bedre enn ikke noe..

~Siv~
I dag har jeg vært og hentet to digre pakker fra Webzoo!
Så da hadde jeg jo selvfølgelig tenkt til å gyve løs på arbeidet. Det første jeg skulle gjøre var å borre hull i bakgrunnen, så jeg kan sette inn et par gjennomstrømsrister. Men.. Så viste det seg at sambo har tatt med seg drillen hjem til Jaren.. Så da fikk jeg ikke borra.. Sånn går det når vi bor på tre ulike steder.. Heldigvis skal han hjemom i helga, så da lovte han på tro og ære sin noe irriterte samboer at han skulle ta den med nedover på søndag..
Så da kommer jeg altså ikke igang før på mandag. Men det skal jeg tåle! Gleder meg i hvert fall innmari!

Har også fått gitt bort den unge hannpaletten i dag, den får nytt hjem i Moss, hvor en enslig hunn venter på ham! Det var fint!

Det går også fortsatt bra med golden yngelen. Alle 10 lever, og moren ser ut til å komme seg også. Hun har lagt på seg litt, og er ikke så sky lenger. Så dette blir nok bra! Da blir det nok etter hvert noen golden som finner veien tilbake til bestefar Knutiano i Halden..

Skal oppdatere etter hvert som jeg kommer igang med 420 literen, og prøve å huske å ta noen bilder underveis.

~Siv~
Innkjøring av pumpe
Nå har jeg kobla sammen den utvendige pumpa, og satt den opp i 200 liter'n. Tenkte det kunne være smart å "tjuvstarte" innkjøringa i et aktivt kar, for da går det jo raskere enn når karet er helt ferskt.
Pumpa var overraskende stillegående - fornøyd!!!

~Siv~
Supersiv
I dag har jeg vært og hentet to digre pakker fra Webzoo! Så da hadde jeg jo selvfølgelig tenkt til å gyve løs på arbeidet. Det første jeg skulle gjøre var å borre hull i bakgrunnen, så jeg kan sette inn et par gjennomstrømsrister. Men.. Så viste det seg at sambo har tatt med seg drillen hjem til Jaren.. Så da fikk jeg ikke borra.. Sånn går det når vi bor på tre ulike steder.. Heldigvis skal han hjemom i helga, så da lovte han på tro og ære sin noe irriterte samboer at han skulle ta den med nedover på søndag.. Så da kommer jeg altså ikke igang før på mandag. Men det skal jeg tåle! Gleder meg i hvert fall innmari! :) Har også fått gitt bort den unge hannpaletten i dag, den får nytt hjem i Moss, hvor en enslig hunn venter på ham! Det var fint! :) Det går også fortsatt bra med golden yngelen. Alle 10 lever, og moren ser ut til å komme seg også. Hun har lagt på seg litt, og er ikke så sky lenger. Så dette blir nok bra! Da blir det nok etter hvert noen golden som finner veien tilbake til bestefar Knutiano i Halden.. :) Skal oppdatere etter hvert som jeg kommer igang med 420 literen, og prøve å huske å ta noen bilder underveis. ~Siv~


Gratulerer med yngel!! Går det bra med de?
hilsen stolt bestefar
Hei!
Går fortsatt bra med yngelen, alle lever og er snart to uker gamle. Er ikke så gjennomsiktige lenger, og har blitt litt større. Men det går sakte, ja! Sakte, men sikkert..

~Siv~
Fysj og fy...
Da jeg kom hjem fra juleferie i Halden i går, hadde jordfeilsbryteren slått ut, og det var null strøm i leiligheten.. Det betydde også null strøm i akvariene... Kom fram til at det var armaturet på 200 literen som var synderen, så det ble straks koblet ut, og skal erstattes.

MEN.. Det jeg ikke tenkte over (tenkte vel ikke noe i det hele tatt, er jeg redd - bortsett fra at "jeg må få igang sirkulasjonen igjen" - DUST) var at pumpa mest sannsynlig var full av gammelt dødt bakteriegusj, siden pumpa hadde stått 1-2 dager.. Så da skrudde vi jo bare over bryteren igjen vi da, vettu, og var glade vi hadde funnet synderen, og at alt det andre var oppe og gikk igjen.. Det var først etter noen minutter at jeg kom på pumpegørret - "SHIT..!!"

Hadde det ganske travelt, for vi skulle farte videre til Jaren, så var egentlig bare innom for å fôre på veien.. Derfor har jeg ikke fått noen mulighet til å observere hva som har skjedd i ettertid.. Skal ikke hjem før på søndag, så nå sitter jeg nå her på Jaren og bekymrer meg litt.. Tenker vel aller mest på golden yngelen jeg har, de andre skal nok alltids klare seg...

Blir i hvert fall nitritt testing med en gang jeg kommer hjem på søndag, og et stooort vannbytte.. Så får vi bare håpe at de har klart seg til det.. Sukk..

~Siv~
Det var ikke bra, strømbrudd er ikke morro for en akvarist, men morro å se/lese hvordan det går med karet dit da, og håper alt fikser seg når du kommer hjem! Lykke til!
Phiuh!
Kom hjem i går og var rimelig spent på hvordan det hadde gått etter strømbruddet.. Hadde vært veldig heldig, ingen omkomne i stuekaret, mens i karet på kjøkkenet hadde det kun gått med en yngel av golden. Så det var jo bra!

Men i tillegg til dette hadde den ene voksne golden hannen blitt frisert - mistet hele halefinnen, pluss litt av buk- og gattfinnene. Har vært en del rivalisering i karet, som sikkert var for lite for gruppa.

Derfor....

Så satte jeg over fiskene i 420 literen i går kveld/natt!!!

Hurra og lykke! Endelig er karet oppe og går, med fisk! Skal se om jeg får tatt noen bilder i løpet av kort tid.. Men er i hvert fall VEEEELDIG fornøyd!!!!

Godt nyttår til alle!

~Siv~
Hongi yngel
Skulle mate golden yngelen tidligere i dag, og så fikk jeg plutselig se en mørk yngel som snappa til seg litt mat utenfor fødekassa! Ble litt sjokka, da, for jeg hadde jo ikke fått med meg at en av hongiene tygga... Hmmm...

Kan bare se én yngel, så de andre er nok fortært av de glupske goldenene tenker jeg... Prøvde forgjeves å fange den istad, holdt vel på i 10-15 min uten suksess, så da ga jeg opp. Vi får se om den klarer seg.. Hvis ikke, så kommer det sikkert yngel igjen, så jeg får heller prøve å følge med litt bedre framover...

~Siv~
Tyggende golden
I går skrev jeg at jeg skulle følge litt bedre med.. Som sagt, så gjort!

I dag fikk jeg se at en av golden hunnene mine tygger! Moro.. Så da var det jo bare å dra fram 60-literen fra uteboden. Har satt den inn på kjøkkenet til "temperering" før jeg skal fylle den etterpå eller i morgen. Skal prøvefylle den litt først, for å sjekke at fugene er tette. Tenkte det kunne være OK å gi fisken et litt større spyttekar enn hva jeg hadde sist (et knøttekar fra Netthandelen på ca. 13 l).

Gleder meg til ny runde med yngel igjen (...så sant jeg klarer å fange hunnen, da...), det første kullet er nå ca. 1-2 (underkant) cm store.

Oppdatering følger...
grattulerer får håpe det går bra
Supersiv
I går skrev jeg at jeg skulle følge litt bedre med.. Som sagt, så gjort! I dag fikk jeg se at en av golden hunnene mine tygger! Moro.. :) Så da var det jo bare å dra fram 60-literen fra uteboden. Har satt den inn på kjøkkenet til "temperering" før jeg skal fylle den etterpå eller i morgen. Skal prøvefylle den litt først, for å sjekke at fugene er tette. Tenkte det kunne være OK å gi fisken et litt større spyttekar enn hva jeg hadde sist (et knøttekar fra Netthandelen på ca. 13 l). Gleder meg til ny runde med yngel igjen (...så sant jeg klarer å fange hunnen, da...), det første kullet er nå ca. 1-2 (underkant) cm store. Oppdatering følger...


Så flott at fiskene du kjøpte tygger og koser seg. Så at den ene hongien din hadde spytta uten at du så det. hongiene mine tygger jevnt og trutt, så der får du nok snart en tyggende hoe igjen vil jeg tru. her i halden tygger en hoe av C.Borleyi og en hongi (igjen..hehe). tror og elongatusen tygger også. moro å se når borleyien lekte. så hoa ta egga inn i munnen mens ho og hannen dansa og rista rundt hverandre. moro når det er sånn.
var goldenhoa like vanskelig å få opp som når du hentet dem her
Lykke til videre!
Oj, det var jaggu mye action på en gang, Knut! Superstilig å få se leken med egg og alt, da!
Hadde faktisk (nesten) ikke problemer med å få ut hoa, tok bare fem minutter eller noe. Ikke verst, sammenliknet med sånn vi drev på oppe hos deg (stakkars parketten deres...) for å få dem ut! Hehe..

~Siv~
Supersiv
Oj, det var jaggu mye action på en gang, Knut! Superstilig å få se leken med egg og alt, da! Hadde faktisk (nesten) ikke problemer med å få ut hoa, tok bare fem minutter eller noe. :) Ikke verst, sammenliknet med sånn vi drev på oppe hos deg (stakkars parketten deres...) for å få dem ut! Hehe.. ~Siv~


hehe.. tipper fiskene var rimelig lei av håvene til slutt ja. men vi fikk dem opp og de har det bra skjønner jeg.
parkett får være parkett. heldigvis fins det håndklær
Palettciklide yngel
Har i dag tatt en tur hjem til Halden for helga, men på veien fikk jeg en telefon fra min kjære samboer som er igjen på Ås..

Han lurte på om jeg hadde lagt merke til noe ved palettciklidene (eller, "de-fiskene-som-får-sånn-rosa-flekk-på-magen", som han kalte dem..). Jeg tenkte at shit, nå har de fått noe hvitprikk eller sopp eller noe, og forberedte meg på det verste.
Men det han da sa, var at nå var det nok maaaange sånne i akvariet..

Dvs, palettene har fått yngel!

Det er første gang dette skjer, så derfor har jeg lagt inn en tråd på forumet for å få noen gode råd..

Gleder meg til å se rundt åtti (!!!) småtasser når jeg kommer hjem igjen på søndag. Så får vi håpe at ikke aaaaltfor mange er spist opp av neontetraene før jeg får flytta dem..

--

Når det gjelder golden hunnen, så tygger hun fortsatt, men jeg regner med at hun spytter i løpet av noen dager. Har nå åtte igen fra første kull, fant en død i går. Et par av dem har begynt å få litt svart på ryggfinnen nå - morsomt å se dem utvikle seg!

Den hannen som ble helt frisért begynner nå å få tilbake finnene sine igjen. Det er godt å se. Virker som om han får mer og mer selvtillit etter som halen vokser ut.

~Siv~
Lenge siden sist, nå, så på tide med en liten oppdatering..

Er en stund siden siste kull med golden kom, de har nå (i dag, faktisk) blitt flyttet over til storesøsknene sine i yngelkaret. Ble rundt 20 stykk denne gangen.

I dag har jeg også flyttet begge Acei hunnene mine over i spyttekaret. Den ene har akkurat begynt å tygge, mens den andre er sånn ca to uker "på vei". Sistnevnte spyttet i håven da hun ble tatt ut av hovedkaret, men har samlet opp de fleste igjen. Er vel en fire stykk eller noe som ikke ble plukka opp. Disse gjemmer seg for det meste innunder kanten på hulen, og har fortsatt plommesekk. Hadde vel vært for det beste hvis mor hadde sett de også, men de klarer seg nok.

Når det gjelder palettyngelen, så var det riiimelig mislykket (godt jeg i hvert fall får til malawi, da...). Nevnte jo ca. 80 stykk sist. Vel, dagen etter var det halvert, og så bare minket og minket det. Til slutt var det bare tre igjen, og disse svømte rundt ganske lenge, men nå har jeg ikke sett dem på et par uker. Så de er nok borte de også nå. Jaja, sånt skjer! Kan hende foreldrene klarer oppgaven bedre neste gang.

Nå er det fredag, så da gjenstår det vel bare å ønske alle en riktig god helg!
Siv (:
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap