Macro linse til Nikon D70S (side 2)

Andreas: Med en gang du beveger deg "over" F/16 så minsker også kvalitet/oppløsning på bildet med den linsa, så det ser jeg heller ikke vitsen med å gå for langt med hvis man først holder seg i lave ISO tall. Men jeg tror du må ha rota med innstillingene når du testa det der med lysstyrken, for det høres ikke logisk ut for meg heller Man må tross alt teste det med samme innstillinger om det skal ha noe for seg.

Men on-topic så mener jeg han bør se på 70mm sigmaen som nevnt tidligere.
Brennvidde i forhold til lukkertid
Jeg har Sigma 50mm 2,8 Macro til min Nikon D50. Grunnen til at jeg valgte akkurat det objektivet er ikke at det er mer lyssterkt enn f.eks. Tamron 90mm 2,8, men fordi at den på grunn av den korte brennvidden er lettere å få skarpe bilder med uten ekstra lys over karet. En annen fordel er at det kan ta bilder i F2,8 fra forstørring 1:5 til 1:1. Tamron sin 90mm vil øke F-tallet jo nærmere 1:1 man kommer (som også ble nevnt tidligere i tråden). Bakdelen er at man må nærmere motivet for å få forstørring 1:1 med en 50mm.

Objektiver med høy brennvidde og F2,8 er like lyssterke som objektiver med lavere brennvidde og F2,8. Problemet med høy brennvidde uten ekstra lys/blitz er at den lange brennvidden (mer zoom) fører til at små bevegelser i kameraet (ved håndholdt fotografering) gir større utslag enn ved lavere brennvidde. Så har man høy brennvidde må man kompensere for "ristingen" ved å velge raskere lukkertider, noe som fører til mindre belysningstid på sensoren og dermed mørkere bilder. Løsningen kan være å skru opp ISO-verdien for kunne bruke høyere lukkertid, men med kornete bilder som resultat. Velger man lav brennvidde vil ikke eventuelle skjelvinger i hånda gi like stort utslag i skarpheten på bildet, og man kan dermed velge lengre lukkertider og få nok lys inn til at man kan bruke lav ISO. Hvor raskt lukkertid du kan bruke i forhold til brennvidden og samtidig holde kameraet stødig er viktig for skarpheten.

Et eksempel; prøv å ta bilder utendørs i skumringen med en standard 70-300mm-zomm på 70mm med lengste lukkertiden man klarer å bruke og samtidig få skarpe bilder. Zoom så ut til 300mm og behold samme lukkertid. Da blir det tydelig at lukkertid i forhold til brennvidde har mye å si for skarpheten.

Tamron 90mm er et godt objektiv, satser du på å fotografere mest med blitz eller annen ekstra belysning ville jeg valgt det eller Sigmas 105mm. Tenker du mer å ta bilder med den eksisterende belysningen er nok Sigmas 50mm eller Nikkors 60mm bedre valg
Sant det, man bør helst være på 1/100 og raskere med 90mm linsa som jeg har og da blir jo lysmengde litt begrenset, men det går likevel, det spørs litt da. Hvis man skal ta bilder av rødmunnstetra så er det begrenset Jeg foretrekker uansett stativ på rolig fisk.


Bixen, hvordan er det evt, med toll og slikt når du bestiller fra Hong Kong. Mulig jeg var litt snar på avtrekkeren i går Bestilte en 60mm Nikon, kostet 2511.- inkl porto.
Bengt Fossli
Bixen, hvordan er det evt, med toll og slikt når du bestiller fra Hong Kong. Mulig jeg var litt snar på avtrekkeren i går:-) Bestilte en 60mm Nikon, kostet 2511.- inkl porto.


Bestilte du fra de jeg nevnte? One stop? De garanterer momsfritt, så hvis du må betale så kan du sende det til dem så gir de penger tilbake. Tror de har 100% positiv på Ebay og jeg har lest mange brukererfaringer som bekrefter at dette ikke er rusk.

På min linse beregnte de eurokursen litt feil så det var litt over 200kr, så det skulle selvsagt Posten ha toll på, men det kom på litt over en hundrings, så jeg ga f. Var liksom halv pris uansett Hadde linsa på 5 arbeidsdager, er jo nesten kjappere enn å finne tid til å gå i butikken det
Ja jeg bestilte fra One Stop. Det var jo utrolig billig. Får bare se når den kommer da. Ja det er ikke lange tiden, man kunne også bruke FedEx. Tror der kostet ca 10 euro, da tok det ca 2 dager, smått utrolig når man tenker på hva posten styrer med her hjemme.
Inaktiv bruker
Bengt Fossli
Ja jeg bestilte fra One Stop. Det var jo utrolig billig. Får bare se når den kommer da. Ja det er ikke lange tiden, man kunne også bruke FedEx. Tror der kostet ca 10 euro, da tok det ca 2 dager, smått utrolig når man tenker på hva posten styrer med her hjemme.

hehe.der jobber jeg-å må bare si meg enig i den påstand*ler*
Min anbefaling er at du går for "full pakke" for fiskefotografering. Med dette mener jeg flere eksterne blitzlamper over karet og en eller flere objektiver som passer til dette. Jeg snakker om området mellom 50 og 100mm. Hvis du ikke gidder å satse på lys (som du egentlig bør) må du UTELUKKENDE se på objektiver på 50-60mm.

Til artsbilder vil du trenge omtrent 3 blitzlamper. Når du har lært å bruke disse kommer du aldri til å jobbe med detaljerte fiskefoto uten.

Ikke sant Andreas
biXen
Bestilte du fra de jeg nevnte? One stop? De garanterer momsfritt, så hvis du må betale så kan du [URLBLOCK1]. Tror de har 100% positiv på Ebay og jeg har lest mange brukererfaringer som bekrefter at dette ikke er rusk.



Kom over dette i FAQen deres:

"This VAT Free guarantee is only available for orders shipped to the United Kingdom at the moment."
Judosola
Kom over dette i FAQen deres: "This VAT Free guarantee is only available for orders shipped to the United Kingdom at the moment."


Ok, de har vel fått påpakk :P

Men super posttjeneste i Hong Kong, noe godt har England gjort der borte :P
Ja, ja. Får bare se når den kommer. Skal gi beskjed når den kommer.
Bruker nå min D80 sammen med en AF-S Nikkor 18-70 F 3,5-4,5. Nærgrense er ca. 30 cm. Men, siden kamera har 10,2 megapixel oppløsning kan jeg gjøre utsnitt i PhotoShop efterpå.

Bruker Nikons Speedlight SB-600 som lys, men ikke montert på kamera. Har en SC-17 kabel så jeg kan ha blitsen et annet sted. Har også kabel til å ha en blits til - noe som står på ønskelisten... Dog skal de nye blitsene ikke engang trenge kabel.
Da har jeg fått objektivet i hus. Måtte ut med forenklet tollgebyr på kr 156.- Kan leve med det Så altså 2511.- for objektivet, 156.- i toll, totalt kr 2667.- for et Nikon 60mm makro, tror det var en grei handel
Det kan hende du får regning i posten med moms å betale, det fikk i alle fall jeg en gang jeg bestilte en harddisk fra utlandet. Men hvis ikke har du jo gjort en god handel.
Judosola
Det kan hende du får regning i posten med moms å betale, det fikk i alle fall jeg en gang jeg bestilte en harddisk fra utlandet. Men hvis ikke har du jo gjort en god handel. :)


Han får jo ikke det når han allerede har betalt. Det du nevner får man bla. fra Fedex fordi de ikke bruker tid på det før leveranse men fortoller i ettertid.

Bengt: Samme som hos meg, de beregner euroen litt feil i forhold til krona, men fullt levbart ja
biXen
Han får jo ikke det når han allerede har betalt. Det du nevner får man bla. fra Fedex fordi de ikke bruker tid på det før leveranse men fortoller i ettertid.


Aha. Da er det jo greit. Tror det blir bestilling på meg også derfra.
Det ble sendt som rekomandert brev, merket Gift, lens, og prox value 32 euro. Posten hadde åpnet pakken, men siden den sendes som gave lå der ingen papirer med.
Bengt Fossli
Det ble sendt som rekomandert brev, merket Gift, lens, og prox value 32 euro. Posten hadde åpnet pakken, men siden den sendes som gave lå der ingen papirer med.


Ja, det er jo bare noe billig plast og glass likevel, kan ikke være verd mer
Noen som har en link med anbefaling til en sånn "super-linse" til Canon EOS 350D? Gidder ikke spandere noe slikt på min Olympus, gubbens speilreflekskamera er bedre.

Jeg er helt og holdent GRØNN på dette med kameralinser. Men dere gjetter vel hva jeg skal bruke kameraet til; fisker, yngel, reker og div. akvariebilder.

Hva må man regne med å punge ut med for noe som duger til det?
Det blir omtrent samme anbefalinger som til EOS400D, tror det skal være en annen tråd om dette på forumet. Alternativene er vel Canon 60 eller 100mm makro, eller en Sigma eller Tamron makro. Jeg bruker Tamron 90mm makro, som jeg kjøpte fra Hong Kong til halv pris. Men det er jo en stor fordel med ekstern blitz også om man skal ta akvariebilder. Det mangler jeg foreløpig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap