Snartsvømmede Sebraciklide Yngel!:) (side 2)

Kesol
Vil tro at det er et sunnhetstegn at fisken fortsatt har opplagsnæring igjen, hvis du mener det har gått lengre enn normalt.


Ok takk, og det er positivt?
Jeg vil tro at hvis plommesekken varer lengre enn det er normalt at den gjør, er både foreldrene og yngelen frisk og har fått nok og godt for. Det er jo i så fall svært positivt.

Jeg vet ikke om jeg har rett, men det høres jo logisk ut.
Kesol
Jeg vil tro at hvis plommesekken varer lengre enn det er normalt at den gjør, er både foreldrene og yngelen frisk og har fått nok og godt for. Det er jo i så fall svært positivt. Jeg vet ikke om jeg har rett, men det høres jo logisk ut.


Ok
Når eggene klekkes må yngelen igjennom et stadium før de blir frittsvømmende. I dette stadiet kaller man yngelen for "wigglers" fordi de står med hode klistret gjerne på et blad, bakgrunnen e.l og vibrerer. Yngelen har en kjertel i pannen som skiller ut noe som kan ligne på lim, og det er dette stoffet som gjør at de blir sittende fast og ikke driver av gårde med strømmen. I denne fasen ernærer de seg av en medfødt plommesekk, og så fort næringen er oppbrukt vil yngelen bli frittsvømmende. Når de ikke lenger har en plommesekk som "matpakke" må de finne mat på egenhånd, og det er da de begynner å svømme.

Du må være tålmodig, dette skjer når tiden er inne. Alt til sin tid
akvafil
Når eggene klekkes må yngelen igjennom et stadium før de blir frittsvømmende. I dette stadiet kaller man yngelen for "wigglers" fordi de står med hode klistret gjerne på et blad, bakgrunnen e.l og vibrerer. Yngelen har en kjertel i pannen som skiller ut noe som kan ligne på lim, og det er dette stoffet som gjør at de blir sittende fast og ikke driver av gårde med strømmen. I denne fasen ernærer de seg av en medfødt plommesekk, og så fort næringen er oppbrukt vil yngelen bli frittsvømmende. Når de ikke lenger har en plommesekk som "matpakke" må de finne mat på egenhånd, og det er da de begynner å svømme. Du må være tålmodig, dette skjer når tiden er inne. Alt til sin tid :)


tusen takk for godt og fyldig svar
Men sånn ca hvor mange overlever? har bare de der og noen maller.. har ca 100 yngel.
Moe yngel dør andre klarer seg bra. Det er mange faktorer som spiller inn - som mat - vannkvalitet - sykdom mm
I ditt kar vil de kunne få være i fred for andre fisk - så du kan jo håpe på at det blir mange. Men det er bare tiden som vil vise det - alt annet er bare gjetting.
Det er det nok ingen som kan svare deg på, desverre.

Det er mange faktorer som spiller inn på overlevelse av yngel. Du bør skifte vann ofte, gjerne annenhver dag. Yngel skiller ut veksthormoner når de vokser, og dette hormonet bremser faktisk veksten deres. Mat de ofte, lite og ofte er greia her.
Din lokale zoo har sikkert micro orm i tørrpulver, dette er kjempesmått og et fint utgangspunkt for foring av de små.
Skru av pumpa før foring, bland en liten klype pulver eller finhakket flak eller hva enn du måtte finne på å bruke, og ha dette i et lite beger blandet med akvarievann. Hell så blandingen over svermen med yngel. Da er du sikker på at maten havner der du ønsker den, og på denne måten blir ikke foret liggende på vannskorpa.

Det mann må tenke på når man vil fore opp flest mulig yngel er at etterhvert som disse vokser så må de klare seg på egenhånd. Etterhvert finner foreldrene ut at det er på tide å få et nytt kull, og da er plutselig alle fra første kull fiender mot det neste. Og foreldrene behandler også da fiskene fra det første kullet deretter.

Så hvis du absolut vil ha mange til å vokse opp bør du skaffe deg et oppdrettskar.
akvafil
Det er det nok ingen som kan svare deg på, desverre. Det er mange faktorer som spiller inn på overlevelse av yngel. Du bør skifte vann ofte, gjerne annenhver dag. Yngel skiller ut veksthormoner når de vokser, og dette hormonet bremser faktisk veksten deres. Mat de ofte, lite og ofte er greia her. Din lokale zoo har sikkert micro orm i tørrpulver, dette er kjempesmått og et fint utgangspunkt for foring av de små. Skru av pumpa før foring, bland en liten klype pulver eller finhakket flak eller hva enn du måtte finne på å bruke, og ha dette i et lite beger blandet med akvarievann. Hell så blandingen over svermen med yngel. Da er du sikker på at maten havner der du ønsker den. Det mann må tenke på når man vil fore opp flest mulig yngel er at etterhvert som disse vokser så må de klare seg på egenhånd. Etterhvert finner foreldrene ut at det er på tide å få et nytt kull, og da er plutselig alle fra første kull fiender mot det neste. Og foreldrene behandler også da fiskene fra det første kullet deretter. Så hvis du absolut vil ha mange til å vokse opp bør du skaffe deg et oppdrettskar.


Ok, hvor stort bør det være da? kan jeg liksom selge alle fiskene i 110 litern og bruke det?
Jeg har hatt mitt oppdrett i en 70 liter uten problemer. Men man må passe på vannkvaliteten ettersom det fores såpass mye. Fiskene blir jo ikke gående i dette karet til de er voksne uansett.
Hvis du først skal sette opp et kar til oppdrett lønner deg seg å sette det opp uten grus, planter, pynt etc.
Dette fordi det er mye enklere å fjerne dritten når du ser det ligger på glassbunnen med heverten.
akvafil
Jeg har hatt mitt oppdrett i en 70 liter uten problemer. Men man må passe på vannkvaliteten ettersom det fores såpass mye. Fiskene blir jo ikke gående i dette karet til de er voksne uansett. Hvis du først skal sette opp et kar til oppdrett lønner deg seg å sette det opp uten grus, planter, pynt etc. Dette fordi det er mye enklere å fjerne dritten når du ser det ligger på glassbunnen med heverten.


Ah, Tusen takk Akvafil nå skal nok dette ordne seg,, Sebraciklider veldig spessielle fisk.. Helt rå som mødre! Takker igjen
Så lenge ikke målet ditt er å selge fisk, så vill jeg latt dem gå i hovedkaret. Det er jo spennende å følge utviklingen der sammen med foreldrene hvordan de forandrer adfred etterhvert. Pluss at det blir mindre styr med flere kar.
Og jo mer plass de har, jo bedre er det seff
Åå ligger i sengen min og ser på wigglersene som er snart frittsvømmede nå kan men nesten ikke se ''eggeplommen'' lengre! Gleder meg!, tror jeg kommer til og ligge oppe hele natten til de er blitt til frittsvømmende yngel! tenk så morsomt med 150 yngel som svømmer rundt i karet mitt
Nesten klekket! Skrudd av lyset for en time siden skal la det være slukket i 3 timer til da får de litt søvn De er nesten ute av eggeplommen og de beveger seg mye mere enn før
og jeg lurte på hvordan skifte nick? altså alias.... helt av tråden nå altså=P
grimshikina
og jeg lurte på hvordan skifte nick? altså alias.... helt av tråden nå altså=P


Jeg sendte mail til Bjarne
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap