Innvoldsorm på mine discus? (side 2)

Jeg tror ikke problemet ditt er innvollsorm, men av bakteriell art og at problemet dine discus sliter med er av ytre påvirkninger.
Bakterielle / flagelatproblemer i fisk er altid sekundærproblemer og i ditt tilfelle så tror jeg at du ikke bytter nok vann. 25% vannbytte tre ganger i uken er ikke nok, det utgjør ikke mer en 10-12 %per dag og du bør opp i minst 15-20 % daglig.
Jeg har sagt det før at det er ingen snarveier i discushold, enten bytter man tilstrekkelig med vann daglig og har sunne og fiske discus eller så er ikke discussen i form og da er oftest årsaken at det byttet for lite vann.
Vi er alt for raske til å suge tak i medisinskrinet og pøse på, men hva er hensikten med å kjøre medisiner når man ikke vet hva fisken sliter med.
Dette her blir jo helt feil da kurer med medikamenter også er stressende for fisken uasett hvor skånsom medikamentet er.
Første bud burde være og først sjekke PH så derefter sjekke NO2-NO3 pluss at vannbyttene økes i mengde og hyppighet.
Jeg har altid praktisert å bytte 20 % daglig med vann som har blitt luftet og varmet opp over 24 timer og jeg har veldig sjeldent hatt problemer.
Når discus har gått lenge i et etablert akvarie uten noen form for problem for så plutselig slutte å spise, da er det sjelden parasitter som er problemet, men problemer med vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap