- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvilke tropheus har du/dere? (side 2)
Hvilke tropheus har du/dere? (side 2)
Evolution... kan jo ikke bli formye sirk så lenge fisken ikke lider,:-)
Du sier det så det må være bra.
Jeg har utblåsing fra utvendig filter rett over vannflate og 45 grader ned. Utblåsing fra Powerhead innvendig filter er tilkoblet luftsrør. Den blåser midt i karet også litt skrått ned. Begge utblåsingene presser luftbobler til hverandre nedover og bortover i karet slik at hele karet er hele tiden fullt av luftbobler.
Jeg har også en Powerhead til som blåser rett ut på vannoverflate. Den brukes kun ved vannskift for å få til ekstra sirkulasjon og tilsetingsstoff (Gh,Kh) blir fortere utblandet.
Postet 07.11.07 kl 14:57
Pøste på med luft i kiriza karet vårt også siden vi visste de likte oksygenrikt vann. Men syns ikke det var så fint, og bildene vi tok ble aldri bra så vi begynte heller å lage masse sirkulasjon i overflaten. Det gir like mye oksygen i vannet det og fiskene begynt å leke mye mer etter vi begynte med det.
Så visst det er pga oskygenmengden i vannet du pøser på med luft så er det som sagt like bra med overflatesirkulasjon.
Og som Erik (evolution) sier så slipper man den proteinhinnen på overflaten da.
Så visst det er pga oskygenmengden i vannet du pøser på med luft så er det som sagt like bra med overflatesirkulasjon.
Og som Erik (evolution) sier så slipper man den proteinhinnen på overflaten da.
Postet 07.11.07 kl 15:38
blir det ikke mye bråk å du veldig tissatrengt? hver gang jeg skifter vann og strålen fra pumpen sildre mot vannoverflaten blir jeg utrolig tissatrengt må tisse minst en gang under vann bytte hehehehe. vi bruker hevert prinsippe ved vannskifte. slange rett ut i hagen. samt at vi har nok sirk til å få blandingen godt i omløp i a med sirk oppfører seg som beskrevet over. får du ike masse bobler i karet ditt? blir nesten grått? som vibsi sier så sluttet vi med det.
Postet 07.11.07 kl 15:40
Endret: 07.11.07 kl 15:43
Postet 08.11.07 kl 19:50
Endret: 08.11.07 kl 19:50
Postet 09.11.07 kl 12:38
Evolutionhehe, ja kanskje det er grunnen ja hihi:-) ser du skal bytte ut 720 hvorfor ikke dele den i to? lag ett lite filterjørne i en siden og bruk pumpen din på andre siden. du kan lage tett løsning eller med til sig fra den andre siden, det er dumt vist det oppstår sykdom..
Jeg har tenkt tanken men akvariet mitt er bare 160 cm lang (75 cm bredde). Deler jeg det i to blir det 80 cm igjen og det er for kort for Tropheus. Standard krav til Tropheus kar er minimum 150 cm lang. Hver hanfisk krever minst ca. 70 cm for å få ut agresjonen sin. Bare merke deg når de jager hverandre. De pleier å gi slipp på jaging etter 70 cm. Og i en Tropheus gruppe pleier å ha mange hanner, men mest dominerende snakker vi om alfa og beta hanner, 2 hanner ganger 70 cm blir 140 cm. Så standard kar er rundt 325L og oppover. Merker at jeg justere målene hele tiden nedover for å passer til det minste karet mitt. He...he...
Postet 09.11.07 kl 14:16
ok vårt kar er 2m langt 60bredt og 60 høyt. men alikevel så er det bare 1meter i lengde vist det deles i to. vi har en drøm om et kjempe dypt kar men det er lenge til det. nå må vi få litt produksjon på lufubuene lunugwaen og livuaene. kirizaen den er i full drift så om noen mnd så kan vi selge en gruppe med kiriza yngel
Postet 09.11.07 kl 21:24
En meter er ikke så ille siden den gi 30 cm fluktsrom. Jeg ser at fiskene deres er under produksjon. Dere får lager nok små huler og sprekker slik at de små har skjuleplass. Passer på å fore dem godt. Bør man satser på rekemix inn i mellom nå tror du? Bare gjør det veldig forsiktig og langsomt slik at det ikke skaffer "sjokk" i gruppen. Dere får meg til å tenke på Sp.artene. De yngler som bare det sammenlignes med Moorii. Du får pøse ut flere bilder da Erik og reklamerer litt for Kiriza'ene dine.
Postet 09.11.07 kl 21:52
Ynglene går bare å gresser på de grønne algene hele dagen Vokser relativt kjapt. Vi har små granulat som vi fôrer de store med. Om noen uker klarer de små også å spise de. Vi vil ikke gi de noe annet. Her går det bare i en type fôr.
Vi har hull-kalkstein så yngelen har masse gjemmesteder. Har ennå ikke mistet yngel.
Vi har hull-kalkstein så yngelen har masse gjemmesteder. Har ennå ikke mistet yngel.
Postet 09.11.07 kl 22:04
Postet 09.11.07 kl 22:35
Postet 10.11.07 kl 07:32
Forresten, sp.black er kjent for og yngle mye, men sp.red er like treige, hvis ikke værre en moorii variantene etter hva jeg har opplevd og hørt.. Men red variantene er som kasakalawen.. Får du de først igang går de i ett
Men igjen, det er min erfaring og vurdering. Disse forskjellige lokalitetene er kommer jo ann på hvem som ser, og hvem som har dem. Men uansett er vi vel enige om at black variantene yngler mest?! Har hatt en ikola gruppe i litt over en mnd nå, og om et par uker kan jeg tømme 7 svære ikola hunner. Det kan man kalle produktivitet. Kommer nok ikke til og tømme dem, for det går yngel i akvariet nå, og hverken petrochromisene eller ikolaene bryr seg.. Den ene yngelen på 1,5 cm kjeppjagde den minste petrochromisen vekk fra småsteinrøysa si
Men igjen, det er min erfaring og vurdering. Disse forskjellige lokalitetene er kommer jo ann på hvem som ser, og hvem som har dem. Men uansett er vi vel enige om at black variantene yngler mest?! Har hatt en ikola gruppe i litt over en mnd nå, og om et par uker kan jeg tømme 7 svære ikola hunner. Det kan man kalle produktivitet. Kommer nok ikke til og tømme dem, for det går yngel i akvariet nå, og hverken petrochromisene eller ikolaene bryr seg.. Den ene yngelen på 1,5 cm kjeppjagde den minste petrochromisen vekk fra småsteinrøysa si
Postet 10.11.07 kl 07:42
Postet 10.11.07 kl 13:32
Postet 20.11.07 kl 22:35
¨Da fikk kirizaene nye innflyttere. vi satte 10 leptosomaer inn til de, disse har gått med de tidligere i noen år. så solgt vi andre karet. fikk ikke solgt fiskene averterte de til kr 50 pr stykke men ingen resp. så nå er de tilbake igjen. fint for de er utrolig fine, hadde angret på at de ble solgt vist de hadde blitt det! de stimer lisom i oversikte i karet så nå er det liv hele veien!
Postet 22.11.07 kl 08:18