overtale noen? (side 2)
Det beste må jo være å prøve å få henne litt mer engasjert. Du kan jo prøve å la henne bestemme litt istedet for at det bare er din greie. La henne bestemme en type fisk og prøv å led henne mot en fisk som yngler. Det er ganske inspirerende å se at det kommer småttiser som vokser opp osv.
Du kan også ta henne med i butikken og vise henne fine fisker som f.eks. scalare. Men forklare henne at denne trenger et større akvarium (kanskje litt i overkant sleipt og en viss fare for at du blir gjennomskuet..
Iom at økonomi er en faktor ville jeg også trålet bruktmarkedet, om du ikke har gjort det, og funnet et passende, billig akvarium og vist henne det. forklare at det trenger ikke være så dyrt.
Du må også snu litt på flisa - det er sikkert ting hun kunne tenkt seg. Hva med å foreslå en deal? Hun får det mot at "du" får dette? Legg frem et konkret forslag; "om vi sparer x kroner i måneden begge to, så kan du få den mobilen, sykkelen, hvasomhelst og så kan jeg få et akvarie?"
Eller du kan forhandle deg til et litt større akvarie, mot at hun kan velge en fisketype... Alt er bedre enn ingenting, og om du får henne interessert, noe som er det beste - er veien kort til store kar.
Lykke til.
Du kan også ta henne med i butikken og vise henne fine fisker som f.eks. scalare. Men forklare henne at denne trenger et større akvarium (kanskje litt i overkant sleipt og en viss fare for at du blir gjennomskuet..
Iom at økonomi er en faktor ville jeg også trålet bruktmarkedet, om du ikke har gjort det, og funnet et passende, billig akvarium og vist henne det. forklare at det trenger ikke være så dyrt.
Du må også snu litt på flisa - det er sikkert ting hun kunne tenkt seg. Hva med å foreslå en deal? Hun får det mot at "du" får dette? Legg frem et konkret forslag; "om vi sparer x kroner i måneden begge to, så kan du få den mobilen, sykkelen, hvasomhelst og så kan jeg få et akvarie?"
Eller du kan forhandle deg til et litt større akvarie, mot at hun kan velge en fisketype... Alt er bedre enn ingenting, og om du får henne interessert, noe som er det beste - er veien kort til store kar.
Lykke til.
Postet 02.11.07 kl 15:04
Endret: 02.11.07 kl 15:06
mona oHeldigvis er jeg sjefen her i huset ;-) så når jeg ville ha flere liter, så bare kjøpte jeg det:) *gliz* Før hadde jeg alle akvariene spredd rundt omkring i huset, på alle ledige plasser (og ikke ledige, det som stod der ble bare fjernet...) Det ble ganske mange etterhvert, så "bare et akvarie til" bare forsvant i mengden. Men etter en stund ble det litt fullt, det så til og med jeg. Og så en dag sa mannen min stopp, nå fikk jeg ikke sette flere i stua og på kjøkkenet. Og da gikk jeg over til å smugle akvariene inn når gubben var borte*hehe* Husker jeg bestillte enda et akvarie hos Tropefisk, og avtalte med Tor at han måtte komme og levere det mens mannen min var borte på jobb:-) Tor var grei, og ble med på komplottet, og bar inn akvariet for meg:-) Og tro det eller ei, mannen min merket ikke det siste akvariet som ble smuglet inn:-) Nå høres jeg ut som en skikkelig skurk, men heldigvis er ikke mannen min særlig ryddig av seg (brydde seg ikke om akvarie-kaoset), og han har en dyr hobby selv. Så han legger seg aldri opp i hva jeg bruker mine penger på, ettersom han da frykter at jeg vil begynne og stikke nesa mi i hva [I]han[/I] bruker av penger på[I] sin [/I]hobby (bil). Det siste året har jeg hatt eget akvarierom i huset, så alle akvariene er nå samlet i ett rom. Ingen i stua eller rundt i huset lenger. Og da er det jo bare fritt frem! Akvarierommet er mitt, og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil:-) Så, skaff deg et eget akvarierom! :-) (lettere sagt enn gjort, I know)
Slik fungerer det er i huset også, min mann har sin hobby, jeg har min og hva han bruker penger til og hva jeg bruker penger til er opptil hver enkelt av oss, bare vi vet vi har nok penger til felles utgifter hver mnd.
Han er også int i karene mine, og fiskene, og synes det er skikkelig fint å ha i stua. Men skal jeg ha et nytt kar, spør jeg ikke, bare nevner det.....
Jeg skulle gjerne hatt eget akvarierom, men det ledige rommet vi hadde i kjelleren, bruker min mann...... Grrr, men han er så snill alikevel, så overlever det :o)
Postet 02.11.07 kl 15:13
mona oOg da gikk jeg over til å smugle akvariene inn når gubben var borte*hehe* Husker jeg bestillte enda et akvarie hos Tropefisk, og avtalte med Tor at han måtte komme og levere det mens mannen min var borte på jobb:-) Tor var grei, og ble med på komplottet, og bar inn akvariet for meg:-) Og tro det eller ei, mannen min merket ikke det siste akvariet som ble smuglet inn:-)
Neste gang jeg kom så jeg ikke annen løsning enn å ta med øl til ham i tilfelle du hadde sprukket
Postet 04.11.07 kl 16:55