Tyggende Tropheops sp. "Chilumba" (side 2)

Du skjønner vel hva jeg mente:P
Men men...
Jepp og jeg kan til dels si meg enig. Skulle også sett mer planter i karet, men de fleste overlever ikke.

Mvh Linka
Men det er jo så stusselig?
Det må jo finnes noen planter?
Stolt far viser seg frem.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Har sitti og studert den andre tyggende hunnen min idag og hun virker ikke som en bra mor. Hun spytter ut eggene for å spise når jeg forer og hittil har minst 5 egg blitt spist av annen malawi. Nå har jeg gudskjelov fått tak i et spyttekar så jeg skal prøve å flytte dama som spytter snart over i den.

Mvh Linka
Da jeg skulle flytte hunnen til spyttekaret idag så spyttet hun i bollen. Tror det er litt tidlig for de hadde plommesekker enda, men jeg puttet de oppi ynglekaret og mor svømmer nå i hovedkaret igjen. Tror jeg skal flytte henne før neste gang slik at hun ikke spytter. Var jo like rundt hjørnet nå.

Her er bilder.

Ca 20 småttiser:

[External Image]

Spyttekaret :

[External Image]

Håper at noen av de vokser opp ihvertfall da.

Da ser det ut til at alle ynglene vandret heden. De ble nok spyttet for tidlig. Får håpe at det neste kullet blir vellykket.

Mvh Linka
Hei

Kjipt, men sånn er det! Det går nok mye bedre de neste gangene, etter at hun har fått litt trening

Mvh Henrik
Det var synd. Du får ha lykke til neste gang.
Da har det skjedd en del koselige ting siden sist.
17.12 så jeg at den ene Tropheops Chilumba dama tygde igjen og den 27.12 fant jeg ei Pseodotropheus Acei Ngara som tygde. Dette er bare såå flott.
Har håpet på tygging av Aceiene i 3 mnder nå så jeg ble overrasket når det først skjedde.

Har solgt 4 av P. Acei hannene. Roen i karet er nå en helt annen. Det har også med at den største hunnen er borte i eget kar og tygger. Da er det mer ro.

Catfish kom innom med flere Labidochromis caeruleus Nkali idag så nå er det fart i karet. Hunnene (3) svømmer i sirkler rundt hverandre mens hannen(1) desperat prøver å komme inn i rund dansen. De er morsomme å se på. Og kanskje de vil få yngel etterhvert. De har jo vært så produktive hos Catfish så da burde ha muligheter her også.

Da er det enda ei Tropeops Chilumba dame som tygger. Ser ut til at vannbytte er saken her eller så er det bare at de begynner å bli varme i trøya. Moro når de får det til syntes jeg.
Grattis igjen, Linka. Det ser ut til å ha løsnet for dem nå, ja. Jeg antar at saken også er at det nå er drøssevis av hormoner i vannet nå, slik at de påvirker hverandre til å sette igang. Men vannbytter er jo også et kjent triks for å få fisk i lek, ihvertfall Sør-Amerikanske fisk. Afrikanske er jeg, som kjent, mer uerfaren med
Takker for den Inger Anne.
Ja vannbytte ser ut til å gjøre susen her. Moro å se at de får det til som sagt.
Håper at alt er bra med dine fisker etter ferien.
Velkommen tilbake.

Mvh Linka
Da er det faktum !!! Jeg gjorde rent spyttekaret idag og der var det 5 Tropheops Chilumba som svømte rundt. Bitte små nydelige yngel. Håper de overlever, men man er jo aldri sikker da.

Og en av Labidochromis caeruleus Nkali hunnene tygger. Så det idag. Det har skjedd i løpet av natten og det er moro.

Grattis Linka. Da foreslår jeg neste styremøte hjemme hos deg, så vi får se vidunerne ;-D
Hehehe.. ja dere skal få se de, men desverre ikke på neste styremøte. Det skal være hos nestleder.

Takker for gratulasjoner. Nå må de bare overleve de neste 6 ukene.

Mvh Linka
Linka
Og en av Labidochromis caeruleus Nkali hunnene tygger. Så det idag. Det har skjedd i løpet av natten og det er moro.

Grattis, kult når det skjer saker i tanken.. hehe

Må bare si at lab.car blue'ene mine har fått sine første små. 8 stk kom rett før jul. Moro dette her
Grattis med små Akvafil. Det er moro. Får slenge inn noen bilder etterhvert da.

Så i natt slapp Chilumba dama resten av yngelen. Har flyttet henne over til det store karet igjen nå. Har telt ca 10 yngel, men de gjemmer seg godt i lavasteinen så det er ikke lett å se.

Etter litt omgjørimg i karet fant jeg tilsammen 13 Chilumba yngel. De er såå søte atte..hehehe

I morges kikket jeg inn på småttisene og ved en stein lå det en enslig Acei yngel med plommesekk på magen. Den prøver innimellom å svømme, men plommesekken er for stor. Kanskje mor har mistet den, ikke vet jeg, men jeg syntes skikkelig synd på den.

Får følge med å se. Tror nok ikke den vil klare seg, men den lever enda så det er håp.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap