Fluval FX 5 (side 2)

WOW, og jeg som er så glad i karameller En god grunn til å bestille denne da. Den Eheimn hørtes ganske så dyr ut. Det trekker mye ned. Jeg var faktisk inne på tanken å kjøpe meg 2 stk Fluval. Kansje jeg gjør det. Det blir kansje mye pumpe for et 600 liters kar? Men det kan jo bli flere kar med tiden og . Mye god omtale av Fluval her, ser ut som et godt valg. Takk for tipsene.
en av hovedargumentene de brukte på den danske reviwen er strømbruk.
I danmark betaler vi SINNSYKT mye i strøm, tror det er over 60 øre kw og det er jo mange ganger mere enn i Norge. Så man er mye mere bevist på at ting ikke sluker for mye strøm.

Litt off topic men man lærer seg iallefall og slukke PCer og unødvendige strømkilder når man bor her i Danmark
Jo, spare strøm er bare bra. (Kansje det kommer nye pumper etter hvert, nå som børsteløse motorer med supermagneter er blitt sånn i skuddet. De er i hvertfall supersterke. Drar vel glatt en vannpumpe, vil jeg tro.)

Men det var litt sånn på siden.

Er det noen som vet hvordan Aquamanias er på levering? Er de raskt ute med varene? På siden deres, så er det ikke oppgitt om de har pumpen(Fluval) inne en gang. Normalt så står det jo om de har ting på lager, hos nettbutikker. Men ikke hos Aquamanias. Men jeg kan jo ringe å høre kansje.
Den testen som Frank linket til er som han sier(han i testen ikke utført av noen "profesjonel" fyr), så hva den testen er verdt, det er jeg usikker på.

Som sagt jeg er ikke i tvil, kun fluval vidre i huset her-men vis du er ute etter å spare noen få kroner i strøm, så bør du nok gå for Eheim.
Fx5 er utrolig støy svak og det er som sagt skjelden man må åpne den for rens-og det er viktig for meg(har den under 660 L min, akvastabil møbelkarr, og der er det super trangt, så glad jeg ikke må åpne den mere enn et par ganger i året).

Tror ikke det blir noe overkill å ha 2 FX5 i en 660 L(kunne faktisk tenkt meg det selv) og jeg har diskuser, jeg har stilt utblåset 15-20 cm ned i karret og de paker oppover, så diskusene har ikke noe problem i det hele tatt.

Lykke til med pumpe valg.
Ja, det lille man må betale ekstra bryr jeg meg ikke så mye om. Etter å ha lest allt dette, så er valget gjort. Det ble Fluval FX5. Den er nå bestillt. Jeg bestillt bare en i første omgang. Så får jeg se om det ikke blir en til etter hvert. Det er jo greit å ha en i drift, hvis den andre måtte renses. Eller annet. Da er det bare å glede seg til en ny pakke i posten. Det blir julepakka mi i år .
Skjønner ikke hvorfor jeg har en bedre følelse for 2080 når jeg har lest begge testene? Selv om den er dobbel så dyr... Kan det ha noe med "støvsugerslangene" til Fluval og hjulene på bøtta til Eheimen?

Tror jeg ville ha spart 2000 kroner til og gått for Eheimen... Men så fikk jeg jo litt lengre tid enn beregnet på prosjektet mitt, hadde jeg ikke det fått det, FLUVAL!!! Få i gang karret
2000 kr er "mye" penger. Faktisk en ekstra Fluval FX5. Om det er støsuger slanger på den, gjør ingenting. Mangler den hjul, så finnes det på biltema. Hvis jeg gidder. Støvsuger slanger kan også byttes ut. Men må få pumpa i hus først. Mange er jo fornøyd med den, og da blir sikkert jeg det og .
fluval har ett sinnsykt tung måte å rengjøre filtermassen, eheim har skuffer for filtermasse.
Fluwal har også skuffer (3stk). Det er 2 håndtak, et på hver side av skuffene, slik at det er lett og ta opp hele greia. Enklere en det kan det vel ikke bli.

Andreas
Andreas Bjørvik
Fluwal har også skuffer (3stk). Det er 2 håndtak, et på hver side av skuffene, slik at det er lett og ta opp hele greia. Enklere en det kan det vel ikke bli. Andreas

Joda, om det kommer noen hjem til deg å renser filteret ved behov de neste 20 åra :p
Godt mulig at Eheim er smartere oppbygd/lettere å betjene. Men jeg er født med en kropp som fungerer/klarer å jobbe. Så om jeg må jobbe litt mere med Fluvalen, så gjør ikke det noe. Jeg skal ikke oppi filteret daglig heller.
Har nå hatt Andreas Bjørvik sine FX 5 pumper til innkjøring i mine kar over en 4 måneders periode.

Det som virkelig imponerer meg med denne pumpa er den mekaniske filtreringa.
Ok, 4 måneder er ikke lang tid men allikevel KRYSTALL KLART VANN.

Det som ikke var like imonerende (synest jeg) er den automatiske utluftinga.

Jo da sikkert bra system, men fiskene ble til tider skikkeligt skremt da pumpa plutselig slapp ut lufta, det kunne bobble/bråke ganske så kraftig enkelte ganger.

Nå skal det sies at i 340 literen hvor den ene FX 5en gikk var det stor sirkulasjon med svært mye oxygen i vannet og pumpa trakk nok store mengder av luft bobler fra vannet og kansje også derfor slapp ut ekstra mye luft med tilhørende støy.

Uansett, kommer nok selv til å kjøpe en FX 5 med tiden da jeg syns pumpa har en del + faktorer.

Men annbefale denne pumpa i oppdretts kar. nei tror ikke det.

Utluftinga fra denne pumpa kan kansje være en faktor som gjør at det ikke blir oppdett.?
Ok, greit å vite. Nei noe oppdrett blir det ikke her. Dette er kun et selskaps kar. Kansje det går an å lure ut lufta på et annet vis? Med noe eget system. Kansje det ikke blir så mye luft her heller da. Time will show
Tom tank
Godt mulig at Eheim er smartere oppbygd/lettere å betjene. Men jeg er født med en kropp som fungerer/klarer å jobbe. Så om jeg må jobbe litt mere med Fluvalen, så gjør ikke det noe. Jeg skal ikke oppi filteret daglig heller.


Jeg har også en kropp som fungerer helt utmerket, så det er nok ikke der det ligger, men hva som fungerer best rent praktisk, feks vannsøl er noe jeg vil ha minimalt av, hvor plasseringsvennlig filteret er, støy, jeg skal ha kvalitet for hver krone jeg bruker, driftsikkerhet, deler, service etc etc...

Mulig Fluvalen har alt dette, men det har ingenting med hvor arbeidsfør jeg er...
Ronny Olsen
[QUOTE=Tom tank]Godt mulig at Eheim er smartere oppbygd/lettere å betjene. Men jeg er født med en kropp som fungerer/klarer å jobbe. Så om jeg må jobbe litt mere med Fluvalen, så gjør ikke det noe. Jeg skal ikke oppi filteret daglig heller.


Jeg har også en kropp som fungerer helt utmerket, så det er nok ikke der det ligger, men hva som fungerer best rent praktisk, feks vannsøl er noe jeg vil ha minimalt av, hvor plasseringsvennlig filteret er, støy, jeg skal ha kvalitet for hver krone jeg bruker, driftsikkerhet, deler, service etc etc...

Mulig Fluvalen har alt dette, men det har ingenting med hvor arbeidsfør jeg er...

Hei hei. Stopp et øyeblikk her nå. Med at jeg sier jeg har en kropp som funger/klarer å jobbe, mener jeg jo ikke at du har en som ikke gjør det. La nå det være helt klart! Og dette var da ikke ment som noe angrep på noen. Hvorfor det i så fall? At du skal være det motsatte av det jeg er/skriver, har jeg da aldri ment. Det jeg mener med det, er at dette ikke er noe problem for meg.........Og da, sikkert ikke for deg heller.

Jeg er enig i at filteret bør være best mulig på alle punkter. Men det koster jo igjen da. Jeg hadde en gang noen Sacem pumper. Billige og simple. Men de gjorde jobben, like godt som Eheim. Like kraftige, til under halve prisen. Flotte saker.
Bra pumpe valg.

Noen tenker faktisk penger også(jeg bl.a) og jeg tror neppe man finner e pumpe til den prisen som er bedre en fluval FX5(sier litt når nærmeste konkurent koster ca. det dobbelte).

Og sånn er det på det meste, noen kjører ("billig" biler) men der har jeg personlig valgt å kjøre noe med V12 (om sommere)-men jeg slenger ikke usakeligheter fordet, til ale de andre som kjører noe "dritt".(bare et eksepel dette), fordi jeg synes flere her kommer med usakeligheter og angriper Tom Tank-og det gjør meg litt så "sinna".

Ang lufting så er ike det noe problem på FX5en min, men så har jeg ike mye luftbobler i vannet der pumpen fungerer-pumpen stopper (og det er faktisk veldig sjelden det kommer noe luft ut av den, ihvertfall store mengder)-men det var annerledes når jeg blåste luft inn i karret-da kom det "mengder" med luft ut av pumpen.(Men luftbobler i vannet er jo ikke særlig pent-så det sluttet jeg fort med-og ikke har det noe poeng heller..)
Frank Angell
[QUOTE=Andreas Bjørvik]Fluwal har også skuffer (3stk). Det er 2 håndtak, et på hver side av skuffene, slik at det er lett og ta opp hele greia. Enklere en det kan det vel ikke bli. Andreas

Joda, om det kommer noen hjem til deg å renser filteret ved behov de neste 20 åra :p

Det hadde vert fint. Fluval service car, kommer på døren

FX5'en suger til seg det er som er i vannet. Luftbobbler eller dritt. Og det eneste pumpa vil ha ut igjen, er luft. Når man han mye sirkulasjon i vannet og river overflata ganske mye blir det mye oksygen i vannet. I Morten sitt tilfelle var det nettopp ganske mye oksygen i vannet, og pumpa slipper ut mye luft.
En ting til som er ganske bra med denne pumpa er at slangene er store og man slipper og tenke på at slangene bli tette, i tillegg er slangene svarte sånn at lyset ikke slipper inn. Og det bli alger i slangen. På samme måte som en gjennomsiktig slange.
Og som Morten sier vannet blir klart og fint
Jeg hadde den ene fluvalen i 640'en min en stund og vannet ble utrolig klart og fint. Noe er er et stort pluss.

Som de fleste sikkert har fått med seg har jeg satt over begge Fluvalene i 900 L'tern. Jeg skal gjør et lite eksprimet for og se hva pumpene er godt for.
Og det er, slå av begge sirkulasjons pumpene og ha kun fluvalene gående en stund for og se om vannet blir klart i akvariet. Jeg kommer med tilbakemelding om hvordan det går.

Andreas Bjørvik
som sagt tidligere så sverger noen til eheim og noen til fluval. mine erfaringer til sier at jeg velger eheim og betaler noen kroner ekstra, har hatt eheim pumper som er 10 år har ikke gjort noe med de, bortsett fra skifte av substrat eller filter og slanger. vist du har hatt en ting du bare har hatt problem med eller ikke er fornøyd med, hjelper det lite hva naboen sier hvor bra den er vist du skal kjøpe noe nytt. du velger et annet merke produsent.
har en pumpe som har gått i 5 år nå uten bytte av noe. (eheim)
Penger har jo mye å si, man velger det beste ut i fra sin økonomi.
Skal lover dere at EHEIM gjør samme jobben som FLUVA.
Tror ingen kan komme inn en plass å si: i dette karet står det helt klart en fluval. eller en eheim. så den diskusjonen trenger vi ikke ta.
Tror valget av pumpe kommer ann på disse faktorene:
Penger, Erfaring med type pumpe, Er det første gang dere skal velge pumpe så er det butikk, dine rundt deg og deres erfaringer.

Ok, jeg som misforsto da, jeg tolket det bare dit hen at hvis du ikke maktet å løfte eller håndtere bøtta fra Fluval så måtte du være satt tilbake på en eller annen måte, derfor svarte jeg som jeg gjorde.
Neida Ronny Olsen. Ikke noe galt med deg......eller noen andre, så er det sagt. Du er sikkert et oppegånde og normalt menneske.....som alle oss andre. Jeg bare skriver som jeg tenker noen ganger. På jobben har vi litt røff ordbruk, kansje det smitter litt over på måten jeg skriver på? Men på jobben/hjemme kjenner jo folk meg, så de forstår det jo bedre. Og vet at det ikke er bokstavelig ment. Men nok om det.

Eheim er fine saker. Jeg har alltid brukt det. Er kjempefornøyd. Tysk kvalitet til tusen. Men jeg har brukt andre ting også, så som Sacem

Sacem var bra saker. Og spesiellt i forhold til pris. De bare gikk og gikk. Aldri noen problemer. Like bra som Eheim. Men da et annet navn, og mye billigere. Sacem kan jeg ikke lenger se noen Norske forhandlere fører. Hva det kommer av, vet jeg ikke.

Dermed satser jeg på at Fluval også funker. Spesiellt etter all den gode omtalen den har fått her. Men Eheimen er vel fotsatt kongen på haugen, vil jeg tro.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap