Haimalle med blemmer og sår (side 2)
Jeg har Juwel Rock i flere kar, og den eldste har sittet i karet i rundt 1½ år nå. Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til noen avskalling. Mulig det er noe, men om det er det kan det være forårsaket av meg som lemper tunge røtter ut og inn av akvariene og omdekorerer
Men nei, jeg har altså ikke lagt merke til noe spesielt ved mine Juwel Rock. Jeg tror jeg har den bakgrunnen i 3 akvarier.
Men nei, jeg har altså ikke lagt merke til noe spesielt ved mine Juwel Rock. Jeg tror jeg har den bakgrunnen i 3 akvarier.
Postet 05.12.07 kl 11:14
Snodig at dette bare hender med enkelte.
Du kan nok trøste deg med at det ser ut som at de fleste er fornøyd med sine bakgrunner og vi mest sannsynlig bare er noen få som ha vært uheldige.
I dag tok jeg kontakt med butikken hvor jeg kjøpte bakgrunnene.
De visste ikke om andre tilfeller hvor dette har skjedd og ville ta dette opp med leverandøren av bakgrunnene.
Jeg fikk en ny bakgrunn Ardeco modell RKB 120B uten diskusjon i det hele tatt
Jeg betalte ikke engang hele mellomlegget av prisforskjellen mellom de to bakgrunnene!
I tillegg fikk jeg med meg masse gode tips og råd.
Jeg er strålende fornøyd med servicen til denne butikken!
Tusen takk til TROPEBUA ZOO A/S I ÅLESUND!
http://www.tropebua-zoo.no/index.html
Du kan nok trøste deg med at det ser ut som at de fleste er fornøyd med sine bakgrunner og vi mest sannsynlig bare er noen få som ha vært uheldige.
I dag tok jeg kontakt med butikken hvor jeg kjøpte bakgrunnene.
De visste ikke om andre tilfeller hvor dette har skjedd og ville ta dette opp med leverandøren av bakgrunnene.
Jeg fikk en ny bakgrunn Ardeco modell RKB 120B uten diskusjon i det hele tatt
Jeg betalte ikke engang hele mellomlegget av prisforskjellen mellom de to bakgrunnene!
I tillegg fikk jeg med meg masse gode tips og råd.
Jeg er strålende fornøyd med servicen til denne butikken!
Tusen takk til TROPEBUA ZOO A/S I ÅLESUND!
http://www.tropebua-zoo.no/index.html
Postet 05.12.07 kl 15:59
Postet 05.12.07 kl 17:18
Fisken er frisk, bakgrunnen er skiftet og de har sluttet å dø ;-)
Jeg skiftet bakgrunnen uten at det var vanskelig i det hele tatt.
Silikonen hadde ikke satt seg fast i bakgrunnen. Den satt bare fast i glasset og løsnet lett med glass skrape.
Den nye bakgrunnen er finere og i tillegg fikk jeg skjult inntakene til filterene på baksiden mellom glasset og bakgrunnen.
Det er bare inntaks silene som stikker ut gjennom bakgrunnen.
Den syke haimallen er frisk som en fisk og har hverken blemmer eller merker etter sår lenger.
Silikonen hadde ikke satt seg fast i bakgrunnen. Den satt bare fast i glasset og løsnet lett med glass skrape.
Den nye bakgrunnen er finere og i tillegg fikk jeg skjult inntakene til filterene på baksiden mellom glasset og bakgrunnen.
Det er bare inntaks silene som stikker ut gjennom bakgrunnen.
Den syke haimallen er frisk som en fisk og har hverken blemmer eller merker etter sår lenger.
Postet 09.01.08 kl 22:25
Gah.. Ser til min fortvilelse at min juwelrock har begynt å flasse av, mest med utblåset til pumpe og mindre utover, dette tyder hvertfall klart på at det ikke er ancistrus sin feil... Stress å legge inn ny også må jo tørrlegge karet da og piss gah. I tillegg til at jeg måtte drive å skjære som fy i allslags retninger for å få en 60*50 plate til å passe i en 110l juwel.
Men å få en gratis bakgrunn skal vel ikke være noe problem?
Men å få en gratis bakgrunn skal vel ikke være noe problem?
Postet 09.01.08 kl 22:54
Postet 09.01.08 kl 23:01
Gas bouble disease
Tor Helseth
Hei! Vet at dette er an gammel tråd, men måtte bare skrive siden jeg har slitt med eksakt samme problem på noen rødmunntetra, "vannblemmer" som fiskene på bildet over her også har. Det har vært vanskelig å finne ut av hva dette var siden ingen sykdommer har lignet spesielt godt. Det viser seg at dette ikke er en sykdom i det hele tatt, men er gassblemmer som kommer av plutselig gass eller trykkforskjell ved vannbytter. Det skjer visst lettere om vinteren, siden vannet er kaldere og dermed lagrer gassene bedre (noe i den duren). Det kalles Gas Bouble Disease og er en slags "dykkesyke" hos fisker. Det er endel informasjon på google:
[URL=http://www.google.com/search?um=1&hl=en&client=ubuntu&channel=fs&biw=1280&bih=540&q=gas+buuble+disease+fish&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw#sclient=psy&hl=en&biw=1280&bih=539&source=hp&q=gas+buble+disease+fish&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=65e01b7365eb5570]http://www.google.com/search?um=1&hl=en&client=ubuntu&channel=fs&biw=1280&bih=540&q=gas+buuble+disease+fish&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw#sclient=psy&hl=en&biw=1280&bih=539&source=hp&q=gas+buble+disease+fish&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=65e01b7365eb5570[/URL]
Postet 10.02.11 kl 23:35