Lus eller parasitt på fiskens buk? Se bilder (side 2)

Kult troll det der, Donald Men er vel neppe ett fullvoksent individ om det er dette Mona har i karet, ser jo ut som en 2kg-krabat dette :p

Livoneca, som jeg tidlig foreslo, er en underart av Isopoda-ordenen, bare sånn at det er nevnt
Frank Angell
Livoneca, som jeg tidlig foreslo, er en underart av Isopoda-ordenen, bare sånn at det er nevnt ;)


Hvordan tar man kål på Livoneca på en måte som får dem til å vri seg i dødskramper og falle døde om da?
mona o
[QUOTE=Frank Angell]Livoneca, som jeg tidlig foreslo, er en underart av Isopoda-ordenen, bare sånn at det er nevnt ;)


Hvordan tar man kål på Livoneca på en måte som får dem til å vri seg i dødskramper og falle døde om da?

Om du skal drepe de på mest mulig smertefull måte (), er det vel best å fjerne de med pinsett, for så å dra i begge ender til de rakner :p Å slite seg ihjel fikk plutselig en annen betydning da.

Livoneca drepes som andre lus med virkestoffer som er effektive. Kjenner ikke til at denne arten krever noe annerledes behandling enn andre lus.
Har funnet en gulhvit flekk som ikke skal være der ved ryggfinnen på en av mine også. Så det er nok mer enn den ene hos deg, Mona. Til opplysning for Frank: vi har kjøpt fisk fra samme forsendelse. Vi delte flokken mellom oss. Så det burde ikke være noen overraskelse at disse eklingene befinner seg også hos meg.

Frank Angell
Men er vel neppe ett fullvoksent individ om det er dette Mona har i karet, ser jo ut som en 2kg-krabat dette :p

Si ikke det. Coryene våre er så digre at det meste ville fått plass på dem
Fikk forståelse at dere delte gruppa, så det kom ikke som noen bombe at også du ser lus på fiskene (selv om jeg hadde håpet at du gikk klar av lusa).

Såpass Coryer, rent størrelsesmessig, det hørtes meget interessant ut. Nesten så jeg hiver på meg godskoene og jogger nedover til damene
Jau, det hørtes sikkert svært trolig ut (selv om jeg mer enn gjerne skulle vært innom dere begge!)
En kjekk liten joggetur det, Frank. Hihihi! God tur! Vi sees om 2-3 uker...
Dyrehagen
Coryer + salt = dårlig blanding, Jo.

Jepp, jeg vet det og det var derfor jeg skrev følgende i mitt forrige innlegg:
Jo Stenersen
Som du vet tåler dog ikke all fisk salt like bra - da kan man kjøre et kort saltbad...

I og med at Mona har såpass greie på Coryer som hun har, så jeg ingen grunn til å utdype dette nærmere
Saltbad på 30-40 minutter tåler de fint - har kjørt det på til sammen mange hundre cory`er uten å miste en eneste fisk grunnet saltet. Har da brukt en "neve" pr. 10 liter vann.
Hold bare et øye med dem. Av og til kan enkelte bli litt "sjanglete" i svømmingen under saltbadet og da flyttes de selvsagt ut med en gang!

Hvor lenge lusene klarer seg i fisketomme karr vet jeg ikke, men at både voksne Argulus og Livoneca som har kommet med maller fra Søramerika fint klarer 14-16 dager i nærmere 30 grader har jeg desverre erfart...


Jo Stenersen
Av og til kan enkelte bli litt "sjanglete" i svømmingen under saltbadet og da flyttes de selvsagt ut med en gang!


Jeg leste engang et innlegg av en jeg visste hadde meget stor kunnskap (husker dessverre ikke hvem). Han tok dem ikke alltid ut av saltbadet, før de nærmest var "besvimt".
En annen måte å si det på, men...
En ny
Da jeg startet medisineringen med Flubenol 15 på lørdag, poppet denne "kvise-lignende" saken frem på siden av en av fiskene. Til tross for nitidig granskning av alle, finner jeg KUN denne ene "kvisa" på denne ene fisken.

Hva kan dette være? Et utbrytningsforsøk fra en snyltegjest (parasitt) som ble stanset midtveis av medisineringen? Den stoppet liksom opp, ingenting har skjedd siden lørdag, og jeg mistenker at hva det enn er, så er det "dødt".... ser liksom litt død ut, men hva vet vel jeg? Sør-amerikanske snyltegjester er ikke min spesialitet

Jeg er mest fristet til å ta opp fisken det gjelder, fjerne "kvisen" med pinsett, og håpe det beste. Jeg kan alternativt flytte alle sammen over i en BB tank (naken tank uten innredning i det hele tatt, ikke på bunnen heller) etter fjerning av eventuelle parasitter. Det er vel da lettere å unngå infeksjon i det mulige "hullet" som blir i huden etter at jeg har nappet vekk denne "kvisa"?

Når jeg først er i gang med flyttingen, kan jeg jo alltids "finkjemme" alle fiskene, en etter en, mens jeg har dem i hånden? Se etter lus og parasitter og fjerne det jeg evt ser? (grøsser allerede....)

Beklager dårlige bilder, men det var disse eller ingenting
Fiskene skvatt jo naturligvis i dekning når jeg presser kameraet helt opp til glasset
Og det som er det ene neseboret til fisken på øverste bilde, har ingenting med saken å gjøre. Ikke noe skummelt det som er på nesen, altså, det er neseboret. Det er den hvitaktige "kvisa" på kroppssiden, litt bakenfor gjelleområdet, som saken gjelder.

"Kvisa" synes tydelig på det som er fiskens kroppsside til høyre i bildet.
(men fiskens venstre side i virkeligheten)
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg har sett mine klø seg bittelitt også, og det er ikke rart hvis de har parasitter.

Kanskje et idiotspørsmål, men overlever disse eklingene desinfeksjonsvæske? Den eneste måten jeg kan skifte vann på i det akvariet (uten å øse ut for hånd), er å bruke en sirkulasjonspumpe, og jeg vil veldig gjerne vite at denne er uten parasitter hvis jeg skal bruke den andre steder senere. Så jeg tenker på å kjøre hele pumpa i desinfeksjonsvæske etterpå, og deretter i reint vann leeeenge for å være sikker på at desinfeksjonsvæska er borte.
Det vil overaske meg både stort og lenge, om disse lusene overlever desinfisering, ala Virkon-S. Tviler ekstremt sterkt på at også egg\ larver vil motstå en slik behandling.
For sikkerhets skyld, vil jeg anbefale at du også tørker powerheadet mellom hver gangs bruk.

Ang denne "tutten" på coryen din Mona, ser det ut som en eller annen av mange parasitter som kapsler seg i skinnet på fisken når de sanser at de er i ett miljø som ikke er egnet for å overleve.
Det kan også være en parasitt som forsøkte å bryte seg ut av verten, for så å få seg en saftig overraskelse når den fikk en skikkelig knyttneve midt i fleisen (les: kontakt med flubenol).

Syntes nesten denne "tutten" ligner litt på skrekkbildene Nils la ut av en vis diskus for en tid siden (hvem husker vel ikke de...?)
Frank Angell
Syntes nesten denne "tutten" ligner litt på skrekkbildene Nils la ut av en vis diskus for en tid siden (hvem husker vel ikke de...?)

Huttetu! Ja, glemmer ikke den. Jeg håper da inderlig ikke coryene våre skal igjennom den guffa også. Si meg, er det en regel på at jo større fisk, jo eklere parasitter?
Dyrehagen
Si meg, er det en regel på at jo større fisk, jo eklere parasitter? ;-)
Tja... Det er en del av de større snylterne som rett å slett er for store for å kunne nyttegjøre seg ressursjene i f.eks en neontetra.
Så ja, en del av de større beistene er forbehold de større fiskene
Urrrrk! Plutselig ble det forlokkende å fylle opp akvariene med søte små tetraer og galaxyrasboraer.

Nei, du kan ha rett i det. Det trollet det ble linket til tidligere i tråden, får neppe plass på en neontetra Vel, dette er straffa for å få tak i fantastiske monstercoryer.

Frank Angell
For sikkerhets skyld, vil jeg anbefale at du også tørker powerheadet mellom hver gangs bruk.

Betyr det at parasittene ikke overlever å bli tørket (vet det er et idiotspørsmål)? Hvor lenge bør jeg egentlig tørke pumpa for å være sikker?

Det ser ut som det samme som var på Nils sine discus(egentlig Bengt sine). Jeg så de på nært hold og det er intet mindre enn et mirakel at de nå svømmer rundt i karret til Bengt.

Nils kjørte en kombinasjon av Flubenol og Esha 2000 for å ta rotta på hva det nå enn var. Jeg hadde tendenser på det samme på den siste VF discusforsendelsen. Jeg kjørte en kombinasjon av Flubenol og dobbel dose Prazi over 15 dager og det gjorde susen.

Jeg har sansen for å kjøre medisinering i BB-tanker da jeg lettere kontrollerer renholdet. Medisiner har det med å fortrenge O2 så jeg kjører på med skikkelig luftpumpe slik at fisken bruker minst mulig energi på dette.
Mona, jeg hvet ikke om du har lest denne artikkelen. Nå omhandler denne discus. For meg ser det ut som kvisen er langs lateral-linjen. Hole in head/lateral line erosion

Du får sammenligne med denne karen.





[External Image]
Jeg måtte søke hardt og lenge for å finne igjen den discus-tråden. Her er den, Mona, hvis du har lyst til å titte. Men den gangen var det visst Flubenol som gjorde susen.
Jeg skal holde et øye med skjønnhetene mine. Jeg skal ta et vannskifte i kveld, og så skal de få sin første dose med Flubenol, så får vi se hvordan det utvikler seg hos oss begge.
Tusen takk for svar til dere alle sammen!
Jeg setter veldig pris på det, for disse fiskene vil jeg virkelig, virkelig gjerne få friske ettersom de er utrolig flotte eksemplarer.

Og ang. den hvite "kvisa" jeg viste bilde av og som Bengt la ut et bilde av:
Det var jo prikk likt ja. Nå har jeg akkurat solgt mitt lager av PraziPro til en diskus-eier, men jeg har både Esha2000 og Flubenol.

De fiskene til Nils, de var veldig hardt rammet så det ut til? Hva skjedde med de hvite "nuppene" på hans fisk, falt de av helt av seg selv eller "hjalp han til"?

Jeg har tatt to 50% vannbytter de siste to dagene, og skal ta minst ett til før jeg kjører en ny kur med Flubenol og da kombinerer jeg med Esha 2000.

Det er et hang-on filter i dette karet, og de tilfører masse oksygen til akvariet, siden vannet fra filteret faller gjennom fri luft før det havner i akvariet. Skrur jeg det opp på full guffe så plasker det skikkelig.

Jeg har dessverre rygg-trøbbel for tiden, og våkner om natten av smertene. Så vasking av akvarier mens jeg står på toppen av en gardintrapp er ikke lett akkurat nå.... (det BB akvariet jeg kunne brukt er fyllt med planter i potter, som ligger og dupper og venter på å bli brukt...)

Lurer på om jeg må ta det nest beste her... altså å medisinere dem i den 85 literen de er i, selv om den er innredet. Håper det vil fungere, selv om jeg mister litt av detaljoversikten i et innredet kar.

PS!
Redigert:
Nå har jeg lest tråden om diskusene som Dyrehagen fant frem og la ut her, altså om diskusen til Nils. Ser at det står han ikke gjorde noe annet enn å medisinere og senke temperaturen, han hjalp ikke til med å fjerne de "nuppene" på fisken. Spørsmålet er om det kan gi sår/hull om man gjør det?


Geir Kristiansen
Det ser ut som det samme som var på Nils sine discus(egentlig Bengt sine). Jeg så de på nært hold og det er intet mindre enn et mirakel at de nå svømmer rundt i karret til Bengt. Nils kjørte en kombinasjon av Flubenol og Esha 2000 for å ta rotta på hva det nå enn var. Jeg hadde tendenser på det samme på den siste VF discusforsendelsen. Jeg kjørte en kombinasjon av Flubenol og dobbel dose Prazi over 15 dager og det gjorde susen. Jeg har sansen for å kjøre medisinering i BB-tanker da jeg lettere kontrollerer renholdet. Medisiner har det med å fortrenge O2 så jeg kjører på med skikkelig luftpumpe slik at fisken bruker minst mulig energi på dette.
Ønsker deg/dere virkelig lykke til med å bli kvitt"svineriet".
Har selv noen VF L134 i et reint karrantene karr, som jeg også er livredd for-men foreløpig så går det bra her.

Krysser fingre og tær for deg jeg mona-og takker for prazipro køpet.
Jeg glemte jo å ta den dosen med Prazi som vi avtalte før jeg sendte det
Men det gjør ingenting, jeg har både Flubenol og esha2000, samt at jeg har en fiskelus-kur på vei i posten snart...fra England. Fant den på en nettbutikkside hovedsaklig for koi- og hagedam eiere. Det var mange som hadde den, men de fleste sendte ikke til Norge. Heldigvis gjorde denne butikken det. Videre leste jeg at denne relativt nyutviklede medisinen ikke tok kål på filterbakterier, samt at akkurat den medisinen var blitt den mest populære blant hagedam-eiere pga effektiviteten.

Lykke til med dine vf også. Har du kjørt noen avlusning på dem enda?

Ken Myrseth
Ønsker deg/dere virkelig lykke til med å bli kvitt"svineriet". Har selv noen VF L134 i et reint karrantene karr, som jeg også er livredd for-men foreløpig så går det bra her. Krysser fingre og tær for deg jeg mona-og takker for prazipro køpet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap