Behandle Røtter (side 2)

Jeg bare visste at du ville svare det der.... akkurat det du gjorde.

I rest my case!

Du skal vel gå og leke med saltsyren og epoxyen din, du nå?

Jeg har en mistanke om hvem du er. Du er prikk lik en viss person fra Nettakvariet, hvis siste innlegg der var akkurat samme dato som "Tom tank" ble medlem her på AF....

Han ble bare kalt Petter Smart...(selv om brukernavnet var et helt annet)
Tråden er nå i alvorlig fare for å slettes i sin helhet.

Tom Tank, du starter en tråd for å høre andres synspunkter om en teori. De som ikke er enige med deg får så hatten passer.
Om det er slik du mener forumet skal fungere, har du tatt skammelig feil.

Siden du er så skråsikker på at alt du mener og gjør er riktig, er det vel lite poeng i å starte tråder der du ber om råd.

Prøv å ha rota i mikrobølgeovnen, men pass godt på så du ikkje svir den.
Kopper som blir laget av rått/våt trevirke går rett i mikroovnen.
Eg trur og at trerøtter kan forurense vatnet.
Det sa og en person som har dreve med akvarie i mange år, og har no slutta å bruke røtter.

Meir nøyaktig- Epoxy Vest, det er et 2 komponent. Bruk 5 deler Epoxy Vest og 1 del Herder.
Dette er et superstoff og er godkjent til inpregnering av drikkekopper laga av tre. Ei trerot som går inni mikroovnen kan tørkes i først 6 min.- så avkjøl og så 3 min. Vis tørketida blir sammenhengende då blir den svidd.
Men dette stoffet er svindyrt. Veit en kan bestille det i Stavanger. Ikkje mange som har det. Altså Epoxy Vest heiter det.
mona o
Jeg bare [I]visste[/I] at du ville svare det der.... akkurat det du gjorde. I rest my case! Du skal vel gå og leke med saltsyren og epoxyen din, du nå? Jeg har en mistanke om hvem du er. Du er prikk lik en viss person fra Nettakvariet, hvis siste innlegg der var akkurat samme dato som "Tom tank" ble medlem her på AF.... Han ble bare kalt Petter Smart...(selv om brukernavnet var et helt annet)

Visssste du at jeg ville svare du da. Jamen det er jo flott. Vet du ellers noe mere? Noe man kan stole på? Engelsk kan du og. Littegrann i hvertfall.

Du må jo være bra barnslig MONA O??? Du legger ut en melding som bare er ment som et lokkemiddel. Jaja, går det an å bli dummere? Det som er av svar i meldingen betyr ingenting? Du svarer ikke på noe av det som det er svart på der. Men det var vel heller en rett i trynet opplevelse for deg, tenker jeg. Du fant liksom ikke så mye å svare i mot med? Og så kommer du med dette tafatte tilbakeslaget her. Prøv å styr deg, du bare viser frem, hvem du egentlig er.

Ja jeg leker meg med saltsyre og masse annet morsomt. Ingen problemer, jeg hanskes med det meste. Deg leker jeg meg også med. Det mestrer jeg bedre enn noe annet. I motsetining til deg. Allt er en lek for meg, ser du. Jeg er der du minst aner det.

Jeg tror du har mistanker om både det ene og det andre jeg Frøken detektiv. Men klarer du å skille mellom mistankene/tolke dem? Og når du ser deg selv i speilet, ser du deg selv da? Er det deg du ser? Helt sikkert? Jeg ser deg, men du ser ikke meg. Jeg ser mye, og vet mye. Og jeg derimot, er bare Tom tank, en kjekk og grei kar, og ingen andre enn det. Enkelt og greit. Du er den og den.

Denne Petter smart, er sikkert også en kjempe grei kar, det var han i hvertfall i Donald Duck. Jeg leste det som barn. Og det burde du absolutt lese. Det kan gi deg mye lærdom og viten. Noe for de nyskjerrige. Sladder i Andeby nr 12 skal være et fint nummer. Nå i salg hos Elle Melle.

Mona o.................en klype salt. Ha det godt.

Frank Angell
Tråden er nå i alvorlig fare for å slettes i sin helhet. Tom Tank, du starter en tråd for å høre andres synspunkter om en teori. De som ikke er enige med deg får så hatten passer. Om det er slik du mener forumet skal fungere, har du tatt skammelig feil. Siden du er så skråsikker på at alt du mener og gjør er riktig, er det vel lite poeng i å starte tråder der du ber om råd.

Jeg starter en tråd, for å se hva andre synes om et forslag. Jeg prøver å lokke frem litt nytenkning og skaper evner her. Jeg prøver å se hva som kan være mulig og ikke mulig. Jeg prøver å få med noen på en tanke om å lage noe nytt og annet. Det er ingen som har fått kjefte her for noe(hatten passer). Bevis det i så fall!! Jeg bare sier det som jeg mener ikke går(i forhold til det jeg vet). Så kan det diskuteres som det vil. Slenger folk da usakeligheter/prøver ødlegge/latterliggjøre, eller annet negativt, så får de svar, der etter. De ber jo da om det. (som meldingen over her viser)Men jeg har aldri beskyldt folk for noe negativt her. Hvis et forum ikke kan brukes til dette her, ja da er det ubrukelig. Da kan det bare brukes til problemer som allerede er løst på forhånd, og som alle vet.
Jeg har da aldri sagt jeg er skråsikker på ting jeg ikke kan? Hvor står det?
Har selv noen karr i drift, og noen av de er rimelig stappet med røtter og jeg merker ingen negativ innvirkning på vannet.
Jeg og har drevet med akvarium i mange år, selv om jeg hadde en liten pause på slutten av 1990 tallet og til i midten av 2005-og ja så utrolig mye "nytt"som hadde dukket opp og forsvunnet. Husker før i tiden var salt løsningen på alt(men nå bruker jeg ikke noe salt i det hele tatt.
Så poenget mitt er hvorfor du skal finne opp kruttet på nytt.? Når trerøtter fungerer utmerket.
Men jeg bruker selv syre forå justere bl.a PH, men det er ikke noe jeg anbefaler til nybegynnere-bør kunne litt om vann"kjemi" før man går på slike sterke saker(min mening da).

Så TomTank, liten vits å bruke masse penger og tid på det epoxy greiene så lenge det fungerer uten(min mening da).
sett dette før, vet hva det er, mitt tips...

Ikke gi det mat...
Ken Myrseth
Har selv noen karr i drift, og noen av de er rimelig stappet med røtter og jeg merker ingen negativ innvirkning på vannet. Jeg og har drevet med akvarium i mange år, selv om jeg hadde en liten pause på slutten av 1990 tallet og til i midten av 2005-og ja så utrolig mye "nytt"som hadde dukket opp og forsvunnet. Husker før i tiden var salt løsningen på alt(men nå bruker jeg ikke noe salt i det hele tatt. Så poenget mitt er hvorfor du skal finne opp kruttet på nytt.? Når trerøtter fungerer utmerket. Men jeg bruker selv syre forå justere bl.a PH, men det er ikke noe jeg anbefaler til nybegynnere-bør kunne litt om vann"kjemi" før man går på slike sterke saker(min mening da). Så TomTank, liten vits å bruke masse penger og tid på det epoxy greiene så lenge det fungerer uten(min mening da).

Nei, det er mye som det ikke er noe vits i å drive med. Men prøver man ikke, så erfarer man heller ikke noe....Enig? Som tidligere sagt, så er dette et forsøk på å lage noe annet. Det er viktig at de som svarer får med seg allt tråden dreier seg om, før de svarer. Bare så det er sagt. Noen kan se på en tråd som et sannt helvete å tråle igjennom. Lange linjer med tekst, så det gidder vi ikke lese igjennom, og svarer der etter.

Og ha en ting klart Her er det ikke snakk om å fine opp kruttet på nytt. Her er det snakk om å gjøre noe annerledes. Finne en annen løsning/metode. Fårstår folk det? Når folk mener dette er unødvendig/bortkastet, hvorfor svarer de da på det? Får jeg ikke svar, ja så får jeg ike svar, enkelt og greit. Må jeg svare på alle tråder her på forumet? De jeg ikke svarer på, bryr jeg meg jo ikke noe om. Jeg antar at de som svarer på dette, har en fornuftig og sakelig kommentar å komme med. Hva er ellers vitsen? Må man kommentere , hvis man ikke har noe sakelig/givendes/forklarende å kommentere med? For metoden er jo fullt gjenomførbar den? Men hvor bra den blir, er noe annet igjen. Bruker man denne metoden, så kansje rota varer i all "evighet" også? Hvem vet? Ikke føl deg angrepet på noe vis, det er ikke dette ment som, så er det sagt.
Hei igjen TomTank, jeg føler meg ike agrepet, tåler en diskusjon jeg.

Joa greit å prøve noe nytt(er jo det vi lærer av), men akurat her greier jeg ikke å se fordelene med det du driver med(men jøss jeg er inntressert i stortsett alt nytt jeg).
Men i utgangspunktet så er jo røttene "nesten" evig varende uten epoxy behandling.
Og er det vedt å ha epoxy i karret og kanskje ofre noen fisker, sneiler eller reker(vet du om alle dyr tåler dette produktet. For greit at du ike skal ha f.eks maller som gnager på røttene, men de aller fleste dyr/fisker napper jo borti det-og epoxyen vare jo ikke evig-så den begynner vel å løsne etterhvert den og, og hva da.
Og enig man beøver ikke lese alle innleggspesielt vis man har null interesse for det som er skrevet), men det har jeg ikke for dette.
Men so sagt er ikke helt med på vorfor du skal det. Men har du "lite" å gjøre på fritiden og mye penger å bruke på ting som jeg persolig tror er unødvendig, så kommer ihvertfall jeg til å følge proskjektet.

Nå har jeg lest gjennom hele tråden. Skjerpings folkens, et eneste personangrep til i denne tråden og jeg stenger den.

Tom tank
Mange har røtter i karet sitt. Noen mener det påvirker vannkvaliteten(negativt?). Som de jo også gjør, på ett eller annet vis. Hva hvis man finner røtter her hjemme som man vil ha i karet. Eller andre røtter, fra butikken. Men de passer dårlig ,fordi de da vil påvirker vannet "negativt".

Dette diskuteres ikke noe annet. Gyv løs på argumentene, men hold personene bak unna.

Ken Myrseth
Hei igjen TomTank, jeg føler meg ike agrepet, tåler en diskusjon jeg;). Joa greit å prøve noe nytt(er jo det vi lærer av), men akurat her greier jeg ikke å se fordelene med det du driver med(men jøss jeg er inntressert i stortsett alt nytt jeg). Men i utgangspunktet så er jo røttene "nesten" evig varende uten epoxy behandling. Og er det vedt å ha epoxy i karret og kanskje ofre noen fisker, sneiler eller reker(vet du om alle dyr tåler dette produktet. For greit at du ike skal ha f.eks maller som gnager på røttene, men de aller fleste dyr/fisker napper jo borti det-og epoxyen vare jo ikke evig-så den begynner vel å løsne etterhvert den og, og hva da. Og enig man beøver ikke lese alle innleggspesielt vis man har null interesse for det som er skrevet), men det har jeg ikke for dette. Men so sagt er ikke helt med på vorfor du skal det. Men har du "lite" å gjøre på fritiden;) og mye penger å bruke på ting som jeg persolig tror er unødvendig, så kommer ihvertfall jeg til å følge proskjektet.

Det var jo en med litt mildere tone. Bra du er med på notene. Om ting blir dyrt for meg, så spiller ikke det så stor rolle. Jeg har råd, mer enn nok. Herdet epoxy er jo sett på som uskadelig for akvarie fisk. Det blir det i hvertfall sagt blandt ihuga akvarister. Det brukes også til å behandle objekter, brukt i nærings middel sammenheng. Når epoxy er riktig blandet og herdet, er det stort sett ufarlig. Men sikkert ikke så godt å spise. Epoxy som ikke varer evig, påfører man bare mere. Jeg har mere enn nok å gjøre, jeg gjør allt mellom himmel og jord. Å ha noe å gjøre, er bare positivt. Værre med de som eventuellt setter seg til og stapper i seg pottitgull og Cola dagen lang.
Godt mulig dette er unødvendig, men hva så? Det får jo også da det ferdige produktet avgjøre? Som en skrev her tidligere, kaffekopp behandlet med epoxy. Hvorfor? Den er jo tett ellers også? Ikke samme bruksområde, men da behandlet. Og tett og fin. Tåler mye mere.

Hvis jeg ikke kan gjøre dette, hva får jeg da lov til å gjøre her på akvaforum.no? Jeg trodde dette var et åpent og fritt forum jeg? Hvor folk kunne komme med nye ideer og slikt? Men som Øystein Sunde sa, du skakke komme her å komme her. Det var sikkert en grunn til at han lagde den? Kansje jeg har funnet en?
Geir Kristiansen
Nå har jeg lest gjennom hele tråden. Skjerpings folkens, et eneste personangrep til i denne tråden og jeg stenger den. [QUOTE=Tom tank] Mange har røtter i karet sitt. Noen mener det påvirker vannkvaliteten(negativt?). Som de jo også gjør, på ett eller annet vis. Hva hvis man finner røtter her hjemme som man vil ha i karet. Eller andre røtter, fra butikken. Men de passer dårlig ,fordi de da vil påvirker vannet "negativt".

Dette diskuteres ikke noe annet. Gyv løs på argumentene, men hold personene bak unna.

Som dere ser, så er det ikke kommet noen som helst påstand fra meg her, om at røtter er farlige/skadelige fra meg. Her er det henvist til noen, og noen er akvarister jeg har snakket med opp igjennom åra. Mange jeg har snakket med, har faktisk ment at røtter er/var skadelige, noe jeg ikke går god for. Dette kan jo da bare være løs snakk, om noe de ikke vet noen ting om. Jeg bare refererer til det. Og tar det med her. At de påvirker vannet, på ett eller annet vis, mener ikke da at de er farlige. De kan da også påvirke vannet positivt, eller da nagativt.

Skjønet ikke helt hvorfor hele innlegget mitt var quotet i ditt siste innlegg, men det gjør ikke så mye.

Min mening om røtter i karret baserer jeg ganske så enkelt som på sunn fornuft.

Alt som plasseres i karret som av organisk materiale vil påvirke vannverdiene. Hvordan dette vil slå ut på vannkvaliteten er avhengig av hvor godt en filtrerer. Jeg er av den formening at det som er viktig er å ha en god "buffer" kapasitetsmessig på filtrene.

Jeg har vel ca 12 kg røtter i mitt 530 med VF discus. Disse gir beskjed tvert hvis vannkvaliteten faller. Siden røttene har stått i karret siden januar 2004 og Heckeldiscusen fortsatt er i livet så regner jeg med at røttene ikke har påvirket alt for negativt så langt.

Når det gjelder å belegge røttene med epoxy så kan jeg ikke nok om trevirke til å vite hva som eventuelt vil skje når man lukker alt inne i treet. Det jeg vet er at tre som ikke får puste vil råtne raskt. Er ikke så lenge siden det var en skandale med en ny type maling for husvegg der treet råtnet opp i løpet av kort tid fordi treet ikke fikk "puste".

En annen sak er hvordan det estetisk vil bli seende ut. Ser ikke for meg å ha en plastlignende trerot i karret.

Problemet for de fleste av oss er at vi ikke har kar nok til å foreta slike forsøk.

tilbake til røttene.

jeg har absolutt ingen erfaring med epoxy og akvarier, og er av den grunn lysten på å lære mer om dette. vurderte å bruke epoxymaling til en innvending bakgrunn men pga likviditetsproblemer ble valget silikon og stein/grus/sand på isoporen. nok om det og tilbake til saken.

har en 325 liter som er under oppstart her og karet er ennå ikke ferdig innredet, så derfor er det spennende å få noen nye impulser fra bilder og debatter her inne på Akvaforum.

en ting som har slått meg: det er utrolig mange som bruker skiferhuler til mallene sine. hulene ser pene ut og brukerne (og fiskene) er veldig godt fornøyde virker det som. om disse er naturlige/unaturlige skal definitivt ikke jeg uttale meg om, annet enn at jeg syns de ser ut som lego-klosser, men la det ligge nå.

tanken som slo meg etter å ha lest gjennom denne tråden var denne: jeg har lyst til å lage malle-huler i røtter. om jeg skal bruke epoxy eller ikke aner jeg ikke på nåværende tidspunkt.

så, Tom tank, hvis du kjører igang et prosjekt så vil jeg gjerne høste av dine erfaringer - og komme med mine om likviditeten en dag er litt bedre
Snakker om ansvarsfraskrivelse og forkastelig holdning! Jeg prøvde faktisk å gi deg et seriøst råd, et alvorlig ett også! Det går på barns sikkerhet. Og du svarer på den måten??
Det du her sier, er at "Siden det er så mye farlig dritt der ute i verden likevel, så kan jeg like godt bidra til å gjøre det hele enda verre. Det er f... ikke mitt ansvar om noen tar det jeg sier for god fisk og skader seg på mine råd og tips...."

Skjerpings! SPESIELT når noen ber deg ta hensyn til barns sikkerhet. At du forkaster en slik henstilling som vrøvl.... ja, jeg biter tenna sammen for å ikke gi deg inn akkurat nå.

Til sist:
Skal du slenge om deg med sitater og uttrykk, sørg for å gjøre det rett.
Det heter ikke "møte seg selv i speilet"... hva det egentlig heter, får du finne ut. Og uttrykket skal brukes i gitte situasjoner og settinger. Det var ingen slik her, så det falt steindødt til jorda uten mening.

Dette blir det siste svaret mitt direkte stilet til deg

Tom tank
Ja, barn/tenåringer ser mye rart på nett, og ellers ute i verden. Det selges også mye utstyr/midler i butikker, som barn ikke skal leke med. Midlene har egne advarsler, og informasjon. Barn skal også kontrolleres av voksne i det de gjør, ikke sannt? Du passer vel på ditt eget barn? Klorinen din setter du opp på et sted barna ikke kan få tak i den osv. Du vasker sikkert også litt med klorin sånn ellers? Mener du da at epoxy ikke må omtales her på sidene, fordi det er farlig, og barn kan få tak i det? Ja da er du ikke sann. Husk at Epoxy kan gi allvorlig/evigvarende allergi. Og epoxy er det mange som bruker her. Jeg tror du bare møter deg selv i speilet her. Sorry.
Geir Kristiansen
Skjønet ikke helt hvorfor hele innlegget mitt var quotet i ditt siste innlegg, men det gjør ikke så mye. Min mening om røtter i karret baserer jeg ganske så enkelt som på sunn fornuft. Alt som plasseres i karret som av organisk materiale vil påvirke vannverdiene. Hvordan dette vil slå ut på vannkvaliteten er avhengig av hvor godt en filtrerer. Jeg er av den formening at det som er viktig er å ha en god "buffer" kapasitetsmessig på filtrene. Jeg har vel ca 12 kg røtter i mitt 530 med VF discus. Disse gir beskjed tvert hvis vannkvaliteten faller. Siden røttene har stått i karret siden januar 2004 og Heckeldiscusen fortsatt er i livet så regner jeg med at røttene ikke har påvirket alt for negativt så langt. Når det gjelder å belegge røttene med epoxy så kan jeg ikke nok om trevirke til å vite hva som eventuelt vil skje når man lukker alt inne i treet. Det jeg vet er at tre som ikke får puste vil råtne raskt. Er ikke så lenge siden det var en skandale med en ny type maling for husvegg der treet råtnet opp i løpet av kort tid fordi treet ikke fikk "puste". En annen sak er hvordan det estetisk vil bli seende ut. Ser ikke for meg å ha en plastlignende trerot i karret. Problemet for de fleste av oss er at vi ikke har kar nok til å foreta slike forsøk.

Ja, jeg tror mange her positive erfaringer med røtter. Jeg med. Jeg ville bare lufte en ide jeg fikk, når jeg førte epoxy på karet mitt. Hva hvis jeg gjorde dette med ei rot liksom. Ville den da se ut som en rot noe mere? Eller ville den se ut som en "plast sak"? Eller var epoxyen så klar og ren, at det ville bli usynelig i vannet? Og ville rota bli lettere å ha med å gjøre(rehold). Vare lengre osv? . Også den muligheten for å behandle/forvandle Norske røtter, til noe som passer mere for et tropisk kar. Dette er jo da foreløpig bare teorier, og ikke satt ut i praksis. Jeg har seriøse planer om å gjøre et forsøk. Så man kan se hva det blir ut av dette. Og om det da kan brukes på andre lignende prosjekter.
teppemann
tilbake til røttene. jeg har absolutt ingen erfaring med epoxy og akvarier, og er av den grunn lysten på å lære mer om dette. vurderte å bruke epoxymaling til en innvending bakgrunn men pga likviditetsproblemer ble valget silikon og stein/grus/sand på isoporen. nok om det og tilbake til saken. har en 325 liter som er under oppstart her og karet er ennå ikke ferdig innredet, så derfor er det spennende å få noen nye impulser fra bilder og debatter her inne på Akvaforum. en ting som har slått meg: det er utrolig mange som bruker skiferhuler til mallene sine. hulene ser pene ut og brukerne (og fiskene) er veldig godt fornøyde virker det som. om disse er naturlige/unaturlige skal definitivt ikke jeg uttale meg om, annet enn at jeg syns de ser ut som lego-klosser, men la det ligge nå. tanken som slo meg etter å ha lest gjennom denne tråden var denne: [b]jeg har lyst til å lage malle-huler i røtter[/b]. om jeg skal bruke epoxy eller ikke aner jeg ikke på nåværende tidspunkt. så, Tom tank, hvis du kjører igang et prosjekt så vil jeg gjerne høste av dine erfaringer - og komme med mine om likviditeten en dag er litt bedre :)

Morro å høre. Hule i ei rot, er sikkert ikke vanskelig å få til. Bare den er stor nok, og formen passer. Ellers kan man kansje lage noe kunstig/lignende med egnede midler, som passer. Jeg har bare ideen i hue foreløpig. Når planen blir satt i verk, er usikkert. Det kan ta tid. Jeg holder på å lage et kar nå. Og det tar sin tid. Men jeg lufter prosjektet, så snart jeg er i gang.
mona o
Snakker om ansvarsfraskrivelse og forkastelig holdning! Jeg prøvde faktisk å gi deg et seriøst råd, et [B]alvorlig[/B] ett også! Det går på barns sikkerhet. Og du svarer på den måten?? Det du her sier, er at "Siden det er så mye farlig dritt der ute i verden likevel, så kan jeg like godt bidra til å gjøre det hele enda verre. Det er f... ikke mitt ansvar om noen tar det jeg sier for god fisk og skader seg på mine råd og tips...." Skjerpings! SPESIELT når noen ber deg ta hensyn til barns sikkerhet. At du forkaster en slik henstilling som vrøvl.... ja, jeg biter tenna sammen for å ikke gi deg inn akkurat nå. Til sist: Skal du slenge om deg med sitater og uttrykk, sørg for å gjøre det rett. Det heter ikke "møte seg selv i speilet"... hva det egentlig heter, får du finne ut. Og uttrykket skal brukes i gitte situasjoner og settinger. Det var ingen slik her, så det falt steindødt til jorda uten mening. [B]Dette blir det siste svaret mitt direkte stilet til deg[/B] [QUOTE=Tom tank]Ja, barn/tenåringer ser mye rart på nett, og ellers ute i verden. Det selges også mye utstyr/midler i butikker, som barn ikke skal leke med. Midlene har egne advarsler, og informasjon. Barn skal også kontrolleres av voksne i det de gjør, ikke sannt? Du passer vel på ditt eget barn? Klorinen din setter du opp på et sted barna ikke kan få tak i den osv. Du vasker sikkert også litt med klorin sånn ellers? Mener du da at epoxy ikke må omtales her på sidene, fordi det er farlig, og barn kan få tak i det? Ja da er du ikke sann. Husk at Epoxy kan gi allvorlig/evigvarende allergi. Og epoxy er det mange som bruker her. Jeg tror du bare møter deg selv i speilet her. Sorry.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap