- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Brukt grus, en nitritbombe? (side 2)
Brukt grus, en nitritbombe? (side 2)
Laffen, det er snakk om to forskjellige problemer her. Grunnen til at mange opplever oppblomstring av NO2 i nystartede akvarier, er at filteret ikke er innkjørt. Det er ingen bakterier i filteret som kan omdanne amoniakk til nitritt, og så nitritt til nitrat. Det som først etableres i et filter er bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt. Derfor vil det etterhvert komme en nitrittopp (nitritt er på topp etter ca. 3 ukers drift av nye filtre), før det blir nok bakterier som kan omdanne nitritten til nitrat.
I dette tilfellet er det godt innkjørte filtre som er satt inn i et nytt akvarium. Det er dermed ikke "nybegynnerproblemet" trådstarter opplever. Nitritten kommer ikke pga. manglende bakterier i filteret. Jeg siterer trådstarter:
(mine uthevninger)
At man kan få nitrittbomber av brukt grus eller sand er faktisk ikke så rart. I et kar vil det samle seg dritt i bunnlaget, og uansett hvor godt man slamsuger, vil man aldri helt bli kvitt det. Skal man bruke grusen/sanda om igjen, må man vaske godt for å få ut møkka igjen. Selv har jeg brukt gammel sand ved flere anledninger, og det har gått fint. Men grunnen til dette er at jeg enten har putta det i et kar og latt karet stå og rusle veeeeldig lenge før jeg har tilsatt fisk, eller (og dette er det jeg har gjort oftest) tilsatt sanda litt og litt (etter grundig), slik at evt. gjenværende grums og møkk kun kommer i begrensede mengder i karet av gangen. Dermed har filteret greid å ta unna for den ekstra belastningen av ammoniakk og nitritt.
I dette tilfellet er det godt innkjørte filtre som er satt inn i et nytt akvarium. Det er dermed ikke "nybegynnerproblemet" trådstarter opplever. Nitritten kommer ikke pga. manglende bakterier i filteret. Jeg siterer trådstarter:
Ronny OlsenHar nettopp satt igang ett 85 liters akvarium, har satt inn [I]ett filter som har gått i ukesvis i ett annet akvarium med 2 fisker[/I], nitriten her har vært null. Men etter at jeg fikk økning i nitriten så har jeg [I]satt inn ett filter til, svamp hentet jeg fra mitt innkjørte akvarium som jeg har i stua[/I].
(mine uthevninger)
At man kan få nitrittbomber av brukt grus eller sand er faktisk ikke så rart. I et kar vil det samle seg dritt i bunnlaget, og uansett hvor godt man slamsuger, vil man aldri helt bli kvitt det. Skal man bruke grusen/sanda om igjen, må man vaske godt for å få ut møkka igjen. Selv har jeg brukt gammel sand ved flere anledninger, og det har gått fint. Men grunnen til dette er at jeg enten har putta det i et kar og latt karet stå og rusle veeeeldig lenge før jeg har tilsatt fisk, eller (og dette er det jeg har gjort oftest) tilsatt sanda litt og litt (etter grundig), slik at evt. gjenværende grums og møkk kun kommer i begrensede mengder i karet av gangen. Dermed har filteret greid å ta unna for den ekstra belastningen av ammoniakk og nitritt.
Postet 11.11.07 kl 15:17
Frank AngellJeg vil bare advare deg litt her Tom Tank, du oppfører deg absolutt på kanten av hva som tilates her på AF. Kronisk kverulering er det jeg vil definere ett og annet som. Nå vet ikke jeg hvor ofte du bytter mellom ulike bunnlag i dine kar, men for min del, velger jeg oftest rett med en gang. Ang vask av sand; good luck med å vaske vekk hver eneste av milliarder av bakterier som er festet til hver kilo med sand\ grus. Det er disse som gir problemer. Slam kan skylles ut. Mer munnhuggeri nå, og kraftig moderering vil bli foretatt.
Munnhuggeri? Jaja, det er jo slik en ser det det? Sa jeg deg for mye i mot? Ja du må jo selvfølgelig advare så mye du vil. Men gjør det sakelig da, riktig og realt. Resultatene av det, bryr jeg meg ikke så mye om. Er det på kanten å informere folk om det som er sannt/tilfelle, så vet ikke jeg. Hvis bare en mening har rett her, så er det jo forskjellsbehandling som foregår. Jeg har kansje tråkket deg litt på tærne Frank Angell? Tuklet med et du har hatt så "rett i", i alle 5 år? Det er du som påstår at dette er kværulering. Kansje en grei måte å skvise ut folk på, som sier en i mot/en som man ikke er enig i? En moderator er jo i stand til slikt, har jeg hørt. De kaller jeg dårlige moderatorer, og det er vel ikke du? Her må man kansje pent stå i rekke å vente på sin plass/tur? Og si det som blir tillatt. Samme hvor dumt/usannt det er?
Bunnlag er noe annet enn sand, som det her omtales. Med bunnlag så menes det lag av forskjellige typer, også jord, eller annet egnet. Ikke bare sand. Bakterier tåler ikke saltsyre har jeg hørt, eller andre midler, beregnet på å ta knekken på dem. Har du hørt noe annet? Send meg gjerne noen prøver, så skal vi se. Kansje man kunne varmebehandlet sanden? Bakterier tåler vel ikke 200-300 grader(komfyr)? Eller mer, sand tåler mye før den blir til lava ? Nitritten vil vel kansje fordunste også? For den er vel flytende, eller åssen var det?
Før du eventuellt sletter dette(ta gjerne vare på det, du kan faktisk lære av det), så les nøye igjennom det. Og du vil se at dette er rein skjær fakta. Modereing er sikkert gøy, for da får man det som man vil? Kansje du sitter å ser at jeg skriver også? Jeg har ikke noe i mot deg som person. Sikkert en knakandes god kar. Ha en god dag
Postet 11.11.07 kl 15:36
Tom: Angående moderatorjobben til Frank kan du ta på privaten, jeg vil gjerne holde denne tråden til topic.
J.L.B: Du er veldig innenfor topic, du må gjerne dele dine erfaringer i denne tråden.
Tom: jeg tviler på at det er snakk om levende bakterier, men døde som går i forråtnelse som igjen danner No2. Grusen ble kokt før den blir tatt i bruk...
J.L.B: Du er veldig innenfor topic, du må gjerne dele dine erfaringer i denne tråden.
Tom: jeg tviler på at det er snakk om levende bakterier, men døde som går i forråtnelse som igjen danner No2. Grusen ble kokt før den blir tatt i bruk...
Postet 11.11.07 kl 15:46
Joda, jeg skal ikke blande sammen ting. Jeg bare svart sånn i farta. De levnde bakteriene vil fort blit tatt kål på med saltsyre/klorin/samiakk/høy varme osv. De vil da lett la seg skylle vekk. Som kjent, så desinfiserer man med høy varme. Så kan man skylle asken av bakteriene vekk etterpå. Aske har jeg hørt er 100% rent. Ikke bare hørt, men vet. Hvis man er i tvil om dette da, ja da vet ikke jeg Lykke til.
Postet 11.11.07 kl 15:58
DyrehagenLaffen, det er snakk om to forskjellige problemer her. Grunnen til at mange opplever oppblomstring av NO2 i nystartede akvarier, er at filteret ikke er innkjørt. Det er ingen bakterier i filteret som kan omdanne amoniakk til nitritt, og så nitritt til nitrat. Det som først etableres i et filter er bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt. Derfor vil det etterhvert komme en nitrittopp (nitritt er på topp etter ca. 3 ukers drift av nye filtre), før det blir nok bakterier som kan omdanne nitritten til nitrat. I dette tilfellet er det godt innkjørte filtre som er satt inn i et nytt akvarium. Det er dermed ikke "nybegynnerproblemet" trådstarter opplever. Nitritten kommer ikke pga. manglende bakterier i filteret. Jeg siterer trådstarter: [QUOTE=Ronny Olsen]Har nettopp satt igang ett 85 liters akvarium, har satt inn [I]ett filter som har gått i ukesvis i ett annet akvarium med 2 fisker[/I], nitriten her har vært null. Men etter at jeg fikk økning i nitriten så har jeg [I]satt inn ett filter til, svamp hentet jeg fra mitt innkjørte akvarium som jeg har i stua[/I].
Hei
Det blir same problem stiling viss alt vannet er nytt,det går bare litt fortere med et brukt filter.I dyre butikker får en kjøpt bakterier som gjør samme nytten,men det bester er jo og bruke vann fra et etablert kar og ikke ha det så travelt.Men det er jo problemet til nye akvarister de har ikke tid til og vente med og ha fisk i karet.
Postet 11.11.07 kl 19:30
Kokte bakterier blir ikke til aske. Det blir til næringsrik organisk saus.
Saltsyre er ikke noe folk flest skal styre med. Det er utrolig farlig å håndtere. De færreste har kompetanse og verneutstyr til å gjøre dette sikkert. Å bruke slikt for å vaske sand er virkelig å skyte spurv med kanon.
Sand/grus vaskes lettest med rennende kaldt vann. Man spyler i halvfull bøtte, heller ut, spyler igjen osv. til sanda er så ren som man ønsker at den skal være. I tillegg kan man koke sanda hvis man mener det er nødvendig. Jeg har selv kokt sand for å ta livet av sandsnegler, men mener at det ellers er bortkastet strøm og arbeid.
Sand fra "levende" akvarier kan brukes direkte etter lett skylling i akvarievann. På denne måten tar man vare på de viktige bakteriene i bunnlaget og gjør oppstarten av det nye karet raskere og bedre.
Saltsyre er ikke noe folk flest skal styre med. Det er utrolig farlig å håndtere. De færreste har kompetanse og verneutstyr til å gjøre dette sikkert. Å bruke slikt for å vaske sand er virkelig å skyte spurv med kanon.
Sand/grus vaskes lettest med rennende kaldt vann. Man spyler i halvfull bøtte, heller ut, spyler igjen osv. til sanda er så ren som man ønsker at den skal være. I tillegg kan man koke sanda hvis man mener det er nødvendig. Jeg har selv kokt sand for å ta livet av sandsnegler, men mener at det ellers er bortkastet strøm og arbeid.
Sand fra "levende" akvarier kan brukes direkte etter lett skylling i akvarievann. På denne måten tar man vare på de viktige bakteriene i bunnlaget og gjør oppstarten av det nye karet raskere og bedre.
Postet 11.11.07 kl 19:37
Håvard Støre AndresenKokte bakterier blir ikke til aske. Det blir til næringsrik organisk saus. Saltsyre er ikke noe folk flest skal styre med. Det er utrolig farlig å håndtere. De færreste har kompetanse og verneutstyr til å gjøre dette sikkert. Å bruke slikt for å vaske sand er virkelig å skyte spurv med kanon. Sand/grus vaskes lettest med rennende kaldt vann. Man spyler i halvfull bøtte, heller ut, spyler igjen osv. til sanda er så ren som man ønsker at den skal være. I tillegg kan man koke sanda hvis man mener det er nødvendig. Jeg har selv kokt sand for å ta livet av sandsnegler, men mener at det ellers er bortkastet strøm og arbeid. Sand fra "levende" akvarier kan brukes direkte etter lett skylling i akvarievann. På denne måten tar man vare på de viktige bakteriene i bunnlaget og gjør oppstarten av det nye karet raskere og bedre.
Nei sikkert ikke kokte, men ved sterk varme(stekeovn 200-300 C), som tidligere nevnt. Det gjelder å få med seg teksten i meldingen .
Postet 11.11.07 kl 20:06
Postet 11.11.07 kl 20:27
Gjør hva du/dere vil. Hva som blir enklest, får bli opp til den enkelte. Noen gjør slik. mens andre gjør sånn. Jeg vasker sanden min om og om igjen. Det er det enkleste. Fin og ren, som bare det. Er det noen som nekter på det? Jeg slipper å dra avgårde for å kjøpe 200kg sand hver gang. For så å bære vettet av meg. De som ikke får det rent på vanlig vis, får da ta strkere "lut" i bruk.
Postet 11.11.07 kl 20:49
Ny nitritmåling på morningen...
Ser man det, nitriten er borte...uten vannbytte.
Da er det par ting som kan ha skjedd.
Røttene som ikke ble kokt produserte NO2 (røttene er også brukt i annet akvarium som ble lagt ned)
Filtrene kan ha fått bedre kapasitet for å takle NO2 om man fremdeles skal gi grusen skylden.
Desverre har jeg ikke tid til å legge røttene tilbake for å se om NO2 stiger da jeg reiser på jobb i natt og blir borte i 2-4 uker.
Litt ergelig at jeg ikke har tid til å finne svaret, men det får jeg eventuelt teste når jeg kommer hjem.
Ser man det, nitriten er borte...uten vannbytte.
Da er det par ting som kan ha skjedd.
Røttene som ikke ble kokt produserte NO2 (røttene er også brukt i annet akvarium som ble lagt ned)
Filtrene kan ha fått bedre kapasitet for å takle NO2 om man fremdeles skal gi grusen skylden.
Desverre har jeg ikke tid til å legge røttene tilbake for å se om NO2 stiger da jeg reiser på jobb i natt og blir borte i 2-4 uker.
Litt ergelig at jeg ikke har tid til å finne svaret, men det får jeg eventuelt teste når jeg kommer hjem.
Postet 12.11.07 kl 09:07