Hvorfor kom ikke mitt bilde med i fotokonken? noen komentarer til bildet? (side 2)

MetallicaPelle
[QUOTE=Bjarne][QUOTE=MetallicaPelle]men alle sier bildet mitt er ute av fokus.. Hvordan endrer jeg på det? :-)


Fokuserer (stiller skarpt) på det som bør være skarpt, nemlig øyet i et slikt bilde som her.



Ok, men kameraet har bare 5 megaPixels er det så bra da?

Mer enn nok til gode bilder!

Dette bildet er tatt med kompaktkamera og 5 megapixler.
Oj satan! :P
Hvordan fikk du til det? Hvor høy iso verdi osv? og åssen skifter man blender nivået og alt det på kameraet?
5 megapixel (Mp) er mye mye mer enn du trenger her. Har et kamera med 10,2 Mp, og må da omdefinere bildet betydelig for å få det inn her. 500x500 pixel gir bare 0,25 Mp. Selv et bilde tatt med et 1Mp kamera blir for stort.

1000x1000 gir 1Mp. Uanset må man omdefinere størrelsen på bildet med dagens kameraer - enkelt med programmer som Adobe Photoshop og Corel Photo-Paint el.l.

En annen ting er at en speilrefleks gir langt bedre kontroll over fotograferingen enn et kompaktkamera - men de er også en god del dyrere.

Det gyldne snitt er i all enkelthet at man har viktige elementer (som horisont eller et øye) på en tredjedelslinje. Tenk deg bildeflaten delt i tre horisontalt og vertikalt. Det gir to linjer som går over bildeflaten horisontalt, og to vertikalt. I ditt tilfelle lå øyet på den venstre vertikale linjen.

Det gir et bilde bedre dynamikk om tredjedels-regelen (det gyldne snitt) følges. Det er ikke en regel som i alle tilfelle og for alle bilder skal brukes.
Det er ofte mye lettere å ta et bra bilde med et kompaktkamera enn et digital speilrefleks fordi de ofte har bra egenskaper som "tilgir" brukerfeil. Men du må sørge for å velge rett modus til bruken, hvis du fotografer kjappe fisker må du nok stille lukkertid litt som sikkert må gjøres i eventuell manuell modus.

Antall megapixler har lite med kvalitet å gjøre, er egentlig nokså likegyldig hvor mange megapixler man har så lenge det ikke er altfor lite, noe det sjelden er på noen kamera som selges nå til dags.
Lurer også på hvorfor mitt bilde ikke ble med....
Kristin&fiskene
Lurer også på hvorfor mitt bilde ikke ble med....


Av de 11 bidragene som ikke kom med i denne runden så var dette bildet kanskje blant topp 3. Likevel kom det ikke med bl.a. da det først og fremst ikke er helt skarpt, noe kjedelig komposisjon og bakerste del av fisken er "avkuttet". Bildet viser hva slags art det er, men kan nok ikke komme i kategorien "artsbilde" heller slik fisken er plassert i bildeflaten og slik fisken ligger. Bildet faller på en måte mellom flere stoler her....


Tom tank
Hvis ikke bildet blir godtatt av kremen, så er det sikkert bare å kline på litt filtere av ymse slag, så går nok det bra. For det er lov nemlig. Mange gjør det her.


Ja, kanskje alle skulle få være me selv om det er 100 bidrag, så trenger vi ikke kåre en vinner heller, for alle er jo like gode?

Alderen har ingenting å si i fotokonkurransen, er bildet bra nok så er det med. Likt for alle, om han bruker filter eller får fotoutstyr av pappa til 50000 eller tar bildet med et kamera han har laget selv er likegyldig hvis det er et bra foto.

Konstruktiv kritikk er bra og det må alle tåle, det er det man blir bedre av.

Og er man ikke så heldig å komme med blant de tyve beste, som får delta i fotokonkurransen - oppfordrer jeg til å gjøre enda flittigere bruk av bildeforumet her - det er ved å få tilbakemelding på bildene sine at en lærer!
[External Image]

tatt med et 4 mp olympus kamera, er godt fornøyd med dette bildet. viser at man ikke trenger de råeste speilrefleks kameraene. jeg har kunn klippet de får å få ned størrelse, ingen justeringer bortsett fra klipp
Konstruktiv kritikk?
Gutten spør jo i ettertid, hvorfor han ikke fikk være med. Det betyr jo det at det ikke er gitt noen opplysninger/forklaringer om hvorfor han ikke fikk lov å delta. Han måtte faktisk starte en egen tråd for å få greie på det. Kaller man det konstruktiv kritikk? Temmelig svakt. Har man ikke rom for alle, bør hele prosjektet avvikles. Da er kapasiteten temmelig dårlig. Et elendig prosjekt. Det vil si at det er bare de aller beste som får lov til å delta, hver gang. De som er godt trente, og kan det. Klubben for de spesiellt flinke og utvalgte.

Man kunne heller dele foto konkurranse opp i flere deler/klasser da. Gradert etter kvalitet, og ferdigheter. Ikke kaste folk på hue og ræva ut.
oeb
[img]http://nettakvariet.no/galleri/data/500/P1160614.JPG[/img] tatt med et 4 mp olympus kamera, er godt fornøyd med dette bildet. viser at man ikke trenger de råeste speilrefleks kameraene. jeg har kunn klippet de får å få ned størrelse, ingen justeringer bortsett fra klipp


Fint bilde. En fargerik fisk det der. Neste bilde, blir bedre. og bedre og bedre osv

Det finnes over tusen måter, å ta bilde av en kaffekopp på, er det en som sa. Og alle har sine seregenheter. Stå på, øvelse gjør mester.
Tom tank
Gutten spør jo i ettertid, hvorfor han ikke fikk være med. Det betyr jo det at det ikke er gitt noen opplysninger/forklaringer om hvorfor han ikke fikk lov å delta. Han måtte faktisk starte en egen tråd for å få greie på det. Kaller man det konstruktiv kritikk?


Hvis bildejuryen skal sitte og skrive kritikk til de 20-30 bildene som ikke kommer med hver gang så må de jo slutte i dagsjobben sin. Det er jo derfor man kan opprette en tråd her og spørre.

Er da MANGE av de som deltar i denne konkurransen som verken har særlig fotoerfaring eller utstyr, meg inkludert.
Tom tank
Har man ikke rom for alle, bør hele prosjektet avvikles. Da er kapasiteten temmelig dårlig. Et elendig prosjekt. Det vil si at det er bare de aller beste som får lov til å delta, hver gang. De som er godt trente, og kan det. Klubben for de spesiellt flinke og utvalgte.


Hvor flott hadde det ikke vært om alle tenkte som deg? Da kunne vi hatt OL med 6-7 milliarder deltakere hver gang.

Tror du har misforstått hele poenget med en konkurranse.

Har en følelse av at det er opptil flere som bør tenke seg godt om før de poster neste tråd slik at jeg får mulighet til å rydde opp i denne elendigheten.

Blir direkte bisk av å se hva dere nå lirer av dere. Stans dette med en gang, jeg kommer til å slette alle innleg med usakelig innhold.
Det hadde kanskje vært en god del mer arbeid. Men kanskje det hadde hjulpet med å gi deltakerne som ikke kommer med en liten kommentar på om hva det er de kunne ha gjort enda bedre, slik at de skal ha muligheten til og rette på dette til neste fotokonkurranse?
Det kan jo være en ide å opprette en tråd hver gang en konkurranse begynner eller slutter, slik det er for artikler nå, men jeg synes det må være opp til hver enkel deltaker om de ønsker å spørre angående sitt bilde. Tror modene har nok å gjøre.
Cathrin
[QUOTE=Tom tank]Har man ikke rom for alle, bør hele prosjektet avvikles. Da er kapasiteten temmelig dårlig. Et elendig prosjekt. Det vil si at det er bare de aller beste som får lov til å delta, hver gang. De som er godt trente, og kan det. Klubben for de spesiellt flinke og utvalgte.


Hvor flott hadde det ikke vært om alle tenkte som deg? Da kunne vi hatt OL med 6-7 milliarder deltakere hver gang.

Tror du har misforstått hele poenget med en konkurranse.

Nei, jeg har nok ikke det. Du får lese nøyere gjennom det jeg skriver, og prøve å forstå det, før du uttaler deg. Ellers en heller merkelig sammenligning, som ikke har noe med temaet å gjøre.
biXen
Det kan jo være en ide å opprette en tråd hver gang en konkurranse begynner eller slutter, slik det er for artikler nå, men jeg synes det må være opp til hver enkel deltaker om de ønsker å spørre angående sitt bilde. Tror modene har nok å gjøre.


Man kan i tilfelle si i fra om man har lyst på tilbakemelding eller ikke når man sender inn bildet? =)
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap