uforklarlig massedød (side 2)

Jeg ville også undersøkt muligheten for at noe kan ha lekket i brønnvannet. Man vet aldri... en vannprøve innsendt til de rette instanser kan avsløre mye. Kanskje er det noe der som er harmløst for mennesker, men dødelig for små fisk.
mona o
Jeg ville også undersøkt muligheten for at noe kan ha lekket i brønnvannet. Man vet aldri... en vannprøve innsendt til de rette instanser kan avsløre mye. Kanskje er det noe der som er harmløst for mennesker, men dødelig for små fisk.

det som er litt spesielt er at døden begynte før vannbytte, i tilegg så har hun i etasjen over samme vann og flere akvarier også, og hun har ingen død, heller ingen opppussing inne heller....
Ja, da er vel egentlig husets vannkilde utelukket.

Kjøp deg en flaske eSHa-2000, bredspektret medisin som IKKE tar knekken på de dyrebare filterbakteriene dine samtidig. En så usikker diagnose er jo vanskelig å finne den eksakte medisinen for, men eSHa2000 har vært vellykket for mange akvarister som sliter med å stille en eksakt diagnose.

Det kan faktisk være veldig lurt å ha et lite utvalg medisiner stående i et slags lite "fiske-apotek", så man har den dagen man plutselig får bruk for det. Da er det ofte mye stress for å få tak i det man skal ha, og evt må man vente på postgangen om man bestiller fra nett.
Selv har jeg alltid et utvalg medisiner, oppbevart i en tett plastkasse med lokk. Den er tydelig merket "Fiske-medisiner" og "Fiske-apotek" Det er hovedsaklig medisiner rettet mot de mest vanlige fiskesykdommene, men også andre ting.

Man bør selvsagt ikke lagre for mye heller, da de fleste medisiner har en viss holdbarhetsdato. Jeg gikk nylig gjennom mitt fiskeapotek og fjernet alle gamle medisiner som var utgått på dato, og kastet dem. Kassa trenger påfyll nå, men jeg har fremdeles de mest brukte medisinene (mot bakterieinfeksjoner, sopp, parasitter og innvollsorm).

Det er faktisk veldig lurt å ha noe slikt i beredskap Du vil være utrolig glad for at du var forutseende den dagen du brått får bruk for det!
Anita Storsve
[QUOTE=mona o]Jeg ville også undersøkt muligheten for at noe kan ha lekket i brønnvannet. Man vet aldri... en vannprøve innsendt til de rette instanser kan avsløre mye. Kanskje er det noe der som er harmløst for mennesker, men dødelig for små fisk.

det som er litt spesielt er at døden begynte før vannbytte, i tilegg så har hun i etasjen over samme vann og flere akvarier også, og hun har ingen død, heller ingen opppussing inne heller....

Det er mange ting som kan være i vannet. Jeg tar igjen metaller i dette eksempelet. Mange metaller blir ikke brukt av noe i akvariet. Når vannet fordamper, blir metallene igjen. Ved vannbytte blir det tilført mer metaller, det blir i alle fall ikke redusert i og med at det allerede er i vannet. Dette kan lagres i akvariene i flere år uten at det gjør noen skade, men så plutselig en dag er "smertegrensen" nådd. -Og da kan hele karet krasje totalt.. hvem vet..

Aqua safe binder metaller i vannet, slik at det blir mer eller mindre uskadelig gjort.
Jeg har hørt bl.a. Ian Fuller fortelle om et lignende tilfelle hos ham. Han hadde skippet bruken av aqua safe en periode, og dermed hadde han funnet ut at aqua safe (eller lign produkter) faktisk kan være svært nyttige.

Jeg aner ikke hva som skjer i dine kar, men brønnvann kan inneholde litt muffens..

Lykke til i alle fall!

Hilsen Ida
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap