- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vurdering av mine vannverdier, noen som kan bidra? (side 2)
Vurdering av mine vannverdier, noen som kan bidra? (side 2)
Når du måler ph, husk å gjøre dette på samme tidspunkt hver dag for å få sammenliknbare verdier. Ph synker om natta og øker ila dagen, så om du måler før du skrur på lyset om morgenen og rett før du skrur det av på kvelden vil du mest sannsynlig få et merkbart avvik. Husk dette når du evt. tilsetter ph-nedsettende midler. Husk også på at ph7 er ti ganger surere enn ph8 - ph6 er hundre ganger surere enn ph8 osv...
Postet 14.11.07 kl 18:02
Postet 17.11.07 kl 18:01
Om dette er de faktiske verdiene, er disse fine de
Om du øker Kh, vil du også øke Ph. Jeg syntes 3 er tilstrekkelig for å holde en stabil Ph.
Om en skal ha noenlunde nøytral Ph, er en nødt til å tilsette en god posrjon med Co2 i vannet om en skal ha høyere Kh
Eks:
Ph 7,0, Kh 5, da må en opp i 15mg\L Co2.
Om en øker Kh til 5, og har "normal" mengde Co2 i vannet (2-3mg\L), ender Ph på 7,7-7,9
Om du øker Kh, vil du også øke Ph. Jeg syntes 3 er tilstrekkelig for å holde en stabil Ph.
Om en skal ha noenlunde nøytral Ph, er en nødt til å tilsette en god posrjon med Co2 i vannet om en skal ha høyere Kh
Eks:
Ph 7,0, Kh 5, da må en opp i 15mg\L Co2.
Om en øker Kh til 5, og har "normal" mengde Co2 i vannet (2-3mg\L), ender Ph på 7,7-7,9
Postet 17.11.07 kl 19:38
Takk for tips..
Så nå er spørsmålet, hvor mye co2 må jeg tilsette? lurer litt på om å skaffe denne?? Eller har dere bedre tips?
Så nå er spørsmålet, hvor mye co2 må jeg tilsette? lurer litt på om å skaffe denne?? Eller har dere bedre tips?
Postet 19.11.07 kl 15:29
Her er en tråd om denne Co2-saken, her er en til
Hvor mye Co2 en trenger å tilsette, kommer ann på hvor mye som forbrukes av plantene, hvor mye som luftes ut av vannet, og hvor en tenker å legge verdiene.
Det er derfor om ikke umulig, svært vanskelig å si at en trenger å tilsette x antall bobler i minuttet pr 100L
Hvor mye Co2 en trenger å tilsette, kommer ann på hvor mye som forbrukes av plantene, hvor mye som luftes ut av vannet, og hvor en tenker å legge verdiene.
Det er derfor om ikke umulig, svært vanskelig å si at en trenger å tilsette x antall bobler i minuttet pr 100L
Postet 20.11.07 kl 12:16
Postet 19.12.07 kl 17:46
10mg\L er etter min mening perfekt mengde No3 i vannet.
Det er meget forskjellig hva som er dødelig mengde No3. Jeg har selv målt verdier på over 300mg\L i vann der fisken levde i beste velgående.
Andre kar har jeg slitt dersom verdien har kommet over 30mg\L.
Det jeg merker mest i kar med forhøyet No3, er at vekst på både fisk og planter har en tendens til å stagnere fullstendig.
Noen sliter gjerne også med algevekst i forbindelse med No3-topper, men disse har jeg vært spart for. Årsaken er trolig at vannet har innehold passelig lav mengde fosfat mens nitratet var på topp.
Det er meget forskjellig hva som er dødelig mengde No3. Jeg har selv målt verdier på over 300mg\L i vann der fisken levde i beste velgående.
Andre kar har jeg slitt dersom verdien har kommet over 30mg\L.
Det jeg merker mest i kar med forhøyet No3, er at vekst på både fisk og planter har en tendens til å stagnere fullstendig.
Noen sliter gjerne også med algevekst i forbindelse med No3-topper, men disse har jeg vært spart for. Årsaken er trolig at vannet har innehold passelig lav mengde fosfat mens nitratet var på topp.
Postet 19.12.07 kl 19:28