Ane sine akvarier (side 2)

Jeg er så utrolig glad! Var på Sartor i dag for å levere inn guramiene, det ble bare grining og jeg gidder ikke sinte fisker! Når jeg var der fant jeg Corydoras panda!!! En gruppe på 12 stk, så jeg kjøpte alle sammen! Den ene så litt skral ut og de var kommet inn for kun 1 uke siden så de var litt tynne. Men jeg skal ta godt vare på de og fôre de opp med mygglarver og artemia, så blir det sikkert bra.

Det var også en liten ensom Corydoras adolfoi som svømet rundt i et kar som jeg bare måtte forbarme meg over... Jeg vil jo ha en gruppe av disse likevel og han går sikkert fint sammen med pandaene til dess. De er ganske like store og det er iallefall bedre enn at han (eller hunn er ikke helt sikker) bor alene i en dyrebutikk.

Føler jeg må ta megselv litt i nakken her nå. Jeg satt faktisk å vurderete å slå på lyset i 112l litt tidligere enn vanlig bare for å sitte å stirre på pandaene mine... Da måtte jeg kjefte litt på meg selv og tenke på at de trenger ro den første tiden og gikk for å sette vann til temperering i steden for. Det er tross alt ikke mer enn en time til lyset skal på likevel...
Snufs, jeg har mistet litt fisk i det siste... Det gikk ut to pandaer etter de kom i hus, smykketetraene er også borte og en svart neontetra. De er ikke noe i veien med vannverdiene, men jeg bytter ca 10% vann hver dag nå og fôrer med frossent fôr i håp om at det kommer seg.

Det er fremdeles en panda som ser litt skral ut, men det kan jo være det blir bedre etter hvert... Hater når slike ting skjer og jeg ikke kan gjøre noe med det...
Hvitprikk.... f**n også... Jaja, så var det bare å brette opp ermene og sette i gang...

Har ikke noe eSHa Exit hjemme så det måtte bestilles, heldigvis er Tropefisk ultrarask å levere så jeg har den enten i morgen eller på onsdag. Jeg reiser jo selvfølgelig vekk på onsdag og blir borte helt til søndag så jeg har fridd til noen gode venner av meg (som deler denne litersyken) og de skal komme innom og behandle karet de påfølgende dagene. Foreløpig er det kun de svarte neontetraene som har fått prikker, så jeg håper at jeg får bukt med problemet før de dyrebare pandaene mine blir syke...

De andre karene har det fint. Jeg har limt på en sort bakgrunn i rekekaret og det ble veldig pent. Jeg har også kjøpt inn bakgrunn til både 112l og 70l som kommer i etterhvert. Først må jeg sette opp 400l slik at fisken fra 112l kan bo der mens jeg tapper med det karet, fester bakgrunn og setter det i gang igjen. Så må fisken fra 70l flytte over i 112l, mens jeg fikser det karet og får det opp igjen. Og langt om lenge og lenger enn langt, når alle de små karene er ferdig og fiskene har flyttet tilbake her kan jeg begynne å kjøpe fisk til 400l...

Jeg ser at dette kan blir en lang prosess, men vi vil jo at det skal bli fint! Og bare for å være helt sikker på at vi har nok og gjøre så skal jeg å se på et nytt akvarium i morgen 60 liter er det og tanken er at det skal være et karantenekar til jeg skal begynne å fylle fisk i 400l.
Jeg har fundert litt på dette med service... Det er helt utrolig hvor forskjell det er på service hos bedrifter... på peppes i går fikk vi 3 beger med rømmedressing og 2 stykker med kake gratis, fordi de var gått tom for kebabdressingen som det egentlig skal følge med ett beger av til pizzaen vi bestilte...

Mens webzoo har enda ikke klart å sende meg den ene pakken med bactozyme som jeg bestilte og betalte 15.11.07!!! Det er faktisk helt utrolig, ikke svarer de på mail eller telefon heller... Det er fryktelig irriterende (selv om det ikke er masse penger det er snakk om) og jeg vet om flere som ikke får pakkene sine. Hadde de bare sendt en mail om at, "beklager utsolgt kommer så snart vi klarer", så hadde alt vært greit, men neeeida... helt stilt er det...

De har i alle fall forsikret seg om at jeg ALDRI mere kommer til å bestille noe fra webzoo! Da betaler jeg heller litt mer hos Tropefisk som leverer rask og har oppdaterte varebeholdninger på nett! Så det så...
Ser du venter på Bactozym (Tetra sitt produkt) fra en nettbutikk.
Har du vurdert JBL sitt tilsvarende produkt? De har flytende filterbakteriekultur på flaske, den heter JBL Filterstart.

Jeg har brukt den noen ganger. Vanligvis guffer jeg oppi filtergørr fra innkjørte akvarier også, men på et akvarium testet jeg kun med JBL filterstart i oppstarten. Jeg fikk litt nitritt, men den ble aldri mer enn litt oransje. Altså hjalp den, den forhindret at nitritt-nivået ble helt rødt på testene. Hadde jeg puttet oppi to flasker (jeg brukte kun en) i filtertønna, så hadde det sannsynligvis vært enda mindre nitritt. En filtertønne rommer jo en del filtermedier, så det ble kanskje litt lite med en flaske bare.

Og det fine er at Tropefisk har den
Takk for tipset, det kan jeg like Det er også alltid kjekt når andre har håndfaste erfaringer med produktene. Skal starte et 60 liters kar og et på 400 liter snart så da er det kjekt å ha litt i bakhånd.

Nå har jeg "prøvehandlet" litt på ulike nettbutikker og har funnet ut at for meg er god service viktigere enn det absolutt billigste. Den lille hundrelappen jeg kan spare på en bestilling er IKKE verdt irritasjonen jeg har i ettertid hvis ikke varene blir levert. Da er det kjekt å ha en personlig akvarietråd hvor man kan blåse ut litt frustrasjon
I går var den store shoppe dagen... Først var jeg på Biltema og kjøpte 3 sekker med blåsesand (den ene var til turnips som delbetaling for noe fisk, men de såg fremdeles litt rart på meg der jeg kom, lille jenta med 75 kg sand)... Så kjørte jeg ut til Nordås og kjøpte 3 pandaer (alle de hadde igjen til mine kjære venner) og litt blåfilter. Så var det en tur ut til Sartor og kjøpte 4 stk Corydoras trilineatus.

Turen gikk videre opp til mine kjære venner for å overrekke pandaene og hente Billy og Willy (to trilier som har bodd i deres kar så lenge). Litt stirring i de ulike karene deres og lystig planlegging om hvor vi kan plassere flere og hvor mange liter vi kunne teoretisk stappet inn i stuen må jo også til

Turnips ringte da og sa at de levendefødende fiskene (8 stk girardinus falcatus hvor av 3 var voksne og 3 stk Xiphophorus clemenciae) jeg skulle kjøpe av henne var medgjørlig og alt kommet i poser. Da bar det ut til henne for å kjøpe disse og så var det hjem for å ønske mine nye venner velkommen. Alle de nye fiskene skal bo permanent i 400l, men må bli en stund i 112l til den er klar.

Så begynte jeg å tappe ned 25l og flytte gullfiskene over i murerbøtten (ikke helt uten problemer, men de ser ut til å komme fra det uten varige mèn). Det nye 60 liters karet jeg kjøpte ble satt opp på samme sted, fylt med sand, vann og noen planter. Gullfiskene fikk plutselig mye større hjem. Rekene ble også flyttet inn fordi deres kar lekker og må silikoneres på nytt (blæ, men må det så må det). Mine kjære venner kom og hentet 25l. De skal flytte over sine nydelige Corydoras habrosus til dette karet og jeg tror de kommer til å trives veldig godt.

Etter alt dette var over så såg jeg at 70l burde vært skrapet for alger, men orket bare ikke gjøre noe med det i dag... vi får se i morgen...
Så flink du har vært! Vi kommer gjerne for å hilse på Billy og Willy om noen dager når de har blitt litt husvarme.
Flott tråd=) Fint med masse inlegg=)
Fredly
Flott tråd=) Fint med masse inlegg=)

Takker, slik blir det når pratesyke Bergensere får fritt utløp
Sneglene som jeg bestilte fra Cheran kom i går. Han hadde ingen hvite eplesnegler til meg denne gangen, men de var fine likevel. Jeg slapp alle eplesneglene oppi 112l og alle sandsneglene oppi 60l. De kom seg svært raskt og begynte å "haste" rundt.

Nå har jeg bestemt meg for å aktivt bekjempe algene i 70 literen. Jeg kjøpte 6 Ottoer og 5 reker (jeg trodde det var blå reker, men hun i butikken viste ikke... men etter noen bilder her på forumet viste det seg at det er amanoreker) Den ene Ottoen så utrolig stresset og svak ut, men vi får gi den en sjanse.
Rekene er ikke like sky som de røde kirsebær rekene jeg har og jeg har stirret masse forran karet i ettermiddag.

Fôringsrunder med røde myggiser og artemi gir meg en mulighet til å telle fiskene mine. Vi er litt opphengt i å telle dem og vil gjerne se at alle spiser. I 112 literen er det rimelig lett, men i 70 liter er det helt håpløst for der har bakgrunnen masse huler som fiskene gjemmer seg i... Men de har det sikkert fint og ingen ligger død inni en krik hvor jeg ikke kommer til når jeg slammer... Neida
God morgen
Det er stort sett ingen andre enn meg som er våken på denne tiden av døgnet har jeg funnet ut. Ikke engang fiskene vil leke med meg nå... Lyst deres kommer ikke på før 11, for noen syvsovere... Men slik er det når jeg også vil se på dem om kvelden, kan ikke akkurat gi dem en mini dag fra 7 til 10 og så en lang dag fra 16 til 23... Det ville vært slemt, så nå får jeg smøre meg med litt tålmodighet og vente (jeg kunne jo ha ryddet i huset, men det er ikke fult så gøy).

Jeg er spent på å se om den ene Ottoen har klart seg gjennom natten, den var svært blek når den kom uti og brukte lang tid på å komme seg. Han i dyrebutikken sa at de ble levert som O. vittatus (men det var han i alle fall helt sikker på at det IKKE var), så da gjetter vi på O.affinis og den er jo litt sartere. Fiskebasen sier at de trenger veldig langsom tilvenning til nytt akvarium. Og at hvis overlever de den første uken i et nytt akvarium så holder de lenge... Ikke veldig gode utsikter for denne litt krabaten, men vi får nå bare vente å se.

Jeg pratet endel med han i butikken (finner jo aldri ut hva folk heter jeg) om å reise til Peru å fange sin egen fisk. Da bare slengte han så elegant ut at jo han skulle på tre lokasjoner i sommer og se hva han fant... Gjett hvem som ikke var utrolig missunnelig da???
En annen ting jeg funderer litt på er å ta bort bakgrunnen i 70 literen. Jeg har kjøpt en slik svart Juwel sak som jeg lurte på om jeg skulle legge bak den bakgrunnen som jeg har for å skjule ledningene (gud som jeg hater ledninger), men kanskje jeg bare skal ta ut den som er der og erstatte den med Juwel sin… Ingen av de er jo veldig vakker, men jeg HATER ledninger… Det er den eneste grunnen for at jeg kjøper det grisedyre CO2 apparatet til 400 literen fordi det har ikke en eneste ledning eller slange og de liiiiiker vi.

Fikk forresten en litt nedslående mail fra akvarieleverandøren min, at de som importerer Juwel kar har gått tom for Rio 400 i svart. Det kommer til å ta laaaaang tid før det kommer i hus. Jeg har lagt inn en bestilling hos Zooservice.no. De hadde ikke så mye på internettsidene sine, men da jeg sendte dem en forespørsel på mail om hva jeg kunne tenkte meg osv, så var de fantastisk hjelpsom. Han som jeg har pratet meg har skikkelig skreddersydd et akvarium til meg og vi har hatt veldig god kommunikasjon fram og tilbake med ønsker og tilbud. Nå som det kan bli vanskelig å få tak i 400 karet skulle han sjekke ut prisen på et akvastabil 530 liter til meg, de er jo bare 10 cm lengre. Jeg har tapet opp streker på gulvet med maskeringstape for å se hvordan det kan bli plass, og det kan gå helt fint det. Da må jeg bytte den utvendige pumpen til en annen modell, menmen. Vi får se hva han får til ellers så blir det å vente til rundt påske før karet er i hus… Fryktelig nedslående faktisk…
Tirsdag 22. januar 2008
I dag skal jeg hente fisker og akvarium. Utrolig irriterende at jeg skadet foten i går, men jeg skal nå klare å kjøre bil likevel. Jeg gikk fra jobb klokken 15, hentet bilen hos mamma og kjørte hjem. Gav hundene mat og litt tur og etter en kjøretur rundt hele verden og en god del feilkjøring, (kanskje den GPS saken ikke er så ille likevel, må se å få en slik) så er jeg nå den stolte eier av et nytt kar (ca 60l). Jeg var innom dyrebutikken på bystasjonen og jeg bare måtte... (Det er stort sett den unnskyldningen jeg bruker når likevel går ut og gjør noe jeg sa jeg ikke skulle gjøre). To små ancistruser har flyttet inn i karantene karet, sammen med 10 leopard danioer.

Så kjørte jeg ut og hentet adolfoier hos Sølvi på Sotra. De var superfine, men ikke bare lett å fiske ut av brødposene så jeg tror jeg stresset de nydelige litt for mye… Men jeg bare lot de få fred. Skal tilsette litt mer vann i dag og så må det jo slammes i helgen. Nå har det jo selvfølgelig blitt en fullstendig omveltning i kar-planene mine… igjen…

Dette er den nye planen:
60 liter – panda, leopard danio og en rekesak
60 liter – adolfoi og en rekesak
70 liter – mini cory, galaxy, otto og reker (slik som det er i dag)
112 liter – sterbai og et L-malle par kanskje, og en stimsak høyere oppe i vannsøylen.
400 liter – levendefødende, kardinaler, bolovianere, otto, ancistrus, trili og en/to andre coryer (aller helst black og green lazer, men de er jo ikke vanskelig å få fatt i…)

Hvis jeg får tak i C. arcuatus så må den gå i 112 l sammen med panda og danioer fordi de liker kjøligere vann. Da må sterbaiene i et 60 liters kar og L-mallene i 400l… Phu, dette blir ikke enkelt, men det som må gjøres er å kjøpe et lite bord slik at jeg får satt i gang det nye karet. Kanskje sverddragehunnen skal få husmorferie oppi her til hun har født, alle kan trenge litt fred og ro iblandt.
Til helgen skal vi (jeg, hundene og mine kjære venner) på road trip til bømlo for å handle fisk!!! Elisabeth skal holde av noen Corydoras black til meg og jeg er sååå spent! Vi skal dra på lørdag ca kl 10 og før det må jeg omrokkere litt slik at det blir god plass til de nye. Jeg er skrekkelig bekymret for hva jeg kan finne i dette butikk/oppdrettshuset og skal for sikkerhetsskyld ta ut masse penger
Jeg har ikke vært fornøyd med måten pumpen i det sist kjøpte karet har fungert. Etter litt fomling og banning så fikk jeg den endelig plassert på en slik måte at den faktisk bevegde på vannet! Stor forbedring ganske øyeblikkelig og nå er jeg fornøyd.

Har luket litt og skal gi bort med en del planter til en kollega, hun ville ha noen som vokste fort Samme kollega skal også få de svarte neontetraene, men mitt litt halvhjertede forsøk på å få tak i dem i går viste at karet må totalt tømmes for alle planter før det går, så da utsettes det til helgen. Da blir det mye omvelting likevel og de kan fint bo i det lille karet et døgn alene.
I dag har jeg fikset masse. Har flyttet over 6 leoparder til den nye 60 l (det var alle som var igjen). Jeg tappet karet halvt ned (fordi jeg ikke fikk tak i ancistrus babyene) og limte fast bakgrunnen med silikon på øvre halvdel (håper det er sterkt nok).

Jeg fanget også inn rekene og flyttet disse tilbaker til 10 literen og gud bedre for en jobb!!! Måtte jage en og en reke etter jeg hadde tømt hele karet for røtter og planter og alt! Men nå når de endelige er oppi så bør karet bare ikke begynne å lekke igjen…
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap