røde mygglarver alergi. hvordan er det? (side 2)

det jeg har hørt er ved berøring av mygglarver at man får kløe etc.
så jeg har jo alltid holdt fingra unna mygglarvene. men det luckystrike beskriver har jeg ikke hørt om, at men reagerer bare ved å lukte det/være i nærheten av det.

tibee83

når du mater med mygglarver, tar du direkte på larvene da?? isåfall så kan du jo bare la være å ta på de.
Jeg tror jeg skal gjøre det, mate de en siste gang i dag med det
Jeg kjøpte jo 3 nye pakker i går, og idag klør jeg som bare rakkarn.
Woohoo, tenk hvis dette funker, da blir jeg glad hehe.

Tusen tusen takk..jeg skal hvertfall prøve, så får vi se.
Nei, tar aldri direkte på mygglarvene...bruker hansker. Vasker meg før og etter.
Fant en side her, ble nesten litt redd..da jeg ikke viste noe om dette!

Første tråden der:
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1091319

Har skumlest litt i denne tråden når det gjelder allergi,jeg trodde ikke det gikk an å bli allergisk for røde mygglarver før.
Kom over et allergi skjema hos doktoren nå sist uke(det arket som doktoren krysser av så de på laboratoriet vet hva de skal ta prøver av),og der sto det mellom allergi for hund,katt,marsvin,hest,mat etc:nemlig mygglarver.
Det er mulig å teste for allergi på mygglarver på lik linje med vanlig husdyr,støv og matsorter.
etter å lest tråden på den linken ble jeg litt redd for røde myggis.
Jeg er alergisk mot røde mygg. Og dette er det eneste jeg er alergisk mot som jeg vet om. Har lest at dette alergenet er det faktisk ganske mange som reagerer på. Jeg reagerer såpass mye at jeg ikke kan stelle et akvarium, hvor det er matet med røde mygg for et døgn siden.
Hvis du ikke reagerer er det ikke noe farlig å bruke røde mygg som fôr. Hvis du begynner å merke kløe og irritasjon i øynene etter å ha fôret bør du slutte å bruke det. Hvis du fortsetter å utsette deg for det du reagerer på vil du bli værre. Feks er det vistnok det samme stoffet i metemark som i røde mygg, bare i mye lavere konsentrasjon. Hvis du utsetter deg mye for røde mygg til tross for at du er alergisk kan du bli hyperfølsom mot dette stoffet. Da kan du vistnok få problemer med å jobbe i jord, siden det er metemark i den.
Leste her at noen argumenter med at de har brukt dette i årevis uten å merke noe til at de reagerer. Og at det derfor ikke er noen fare.. Skjønner ikke helt hva de mener med det. Selv om jeg ikke reagerer på bjørkepollen tror jeg da faktisk at noen reagerer på dette..
En annen ting er vel at mange er litt skeptisk til å bruke for mye av rød mygg, siden det ser ut til at fisk lett slutter å spise alt annet enn dette. Og som eneste fôr er det ikke bra.
Da er det kanskje greit å gi fiskene litt lørdagsgodt,og ikke alle dager hele uka siden de kanskje blir kresen på vanlig for.
Hvis en ikke bygger opp til lek på fiskene da...
jeg mater med myggis annenhver uke eller no. men det har vært pga. antall fisk. for det blir mye forurensning.

men enig at det burde være maks 3 ganger i uka.
Samme for meg og.
Føler jeg tar på en vanlig isklump når jeg tar på mygglarver for å si det sånt:P
Men viss du føler deg utrygg, så kan du bare la være med å kjøpe frosne/tørre larver. Det finnes alltid en utvei å mate fiskene dine med.
Inaktiv bruker
Plager meg ikke å ta på mygglarver. Har tatt i verre ting for å si det slikt.
Heldigvis ikke fått noe allergisk reaksjoner på det selv enda.
Jeg fikk plutselig en allergisk reaksjon på røde mygglarver. Fikk røde nupper over hele kroppen som klødde som bare det.
Jeg måtte få allergitabletter og kortisonkrem for å bli kvitt det.

Jeg reagerer ikke på de tørkede, kun de frosne.

Jeg har kjøpt sorte mygglarver istede.
Fiskene ser ut som de liker det like godt og jeg får ingen reaksjon på de.
Inaktiv bruker
turbopia
Jeg fikk plutselig en allergisk reaksjon på røde mygglarver. Fikk røde nupper over hele kroppen som klødde som bare det. Jeg måtte få allergitabletter og kortisonkrem for å bli kvitt det. Jeg reagerer ikke på de tørkede, kun de frosne. Jeg har kjøpt sorte mygglarver istede. Fiskene ser ut som de liker det like godt og jeg får ingen reaksjon på de.



Usj =/
ja, det er det som er dumt, virker som alle kan få det helt ute av det blå:O
Løser opp i vann
Jeg bryter av en bit inni posen, uten å ta i dem, og svupper den opp i en kopp med litt akvarievann.

Da tiner de med en gang og løser seg opp i enkeltlarver. Da er det enkelt å fordele på akvariene alt etter hvor store de er og hvor mange fisker det er i hvert.

De flyter lenger og fiskene slipper å sloss om den ene frossenbiten.

Fungerer kanskje ikke så bra på store fisker, for det blir jo veldig smått. Men på mine som aller er rundt 6 cm fungerer det fint. De rekker å spise alle før de når bunnen.
jeg bruker en gammel jordbærsyltetøy boks. som jeg plopper terningen oppi, i den boksen er det enten akvarie vann eller spring vann, alt ettersom hvor lang tid det er til jeg skal mate.
Ser at tråden begynner å bli gammel, men den er aktuell den dag idag.
Jeg var å kjøpte røde mygglarver på Tam, men der var det ingen som sa noe om at man kan få allergiske reaksjoner.
Syns at personale på akvariebutikker burde hatt kompetanse å sakt fra om faren ved og ta på røde mygglarver. Heldigvis så finnes det oppegående folk på diverse forum.
Ja, for det kan være skikkelig ubehagelig!
Fikk skikkelig reaksjon jeg, men er da både allergiker og lett astmatisk...
Pustebesvær, en følelse av at noe blokkerer luftveiene,
og kontaktreaksjon i hendene.
Klødde meg rett og slett til blods!
Kun å holde hendene under iskaldt vann en stund etterpå som lindret.
Og dum som man er prøver man jo en 3-4 ganger
for å være helt sikker på at det ikke er tilfeldig.
Bruker nå hvite og sorte mygglarver istedenfor.
Men fiskene likte best de røde, ingen tvil om det!
Skulle alltid klart meg uten å berøre dem,
men pustebesværet er så ubehagelig at de får aldri mer røde i mitt hus!
Røde mygglarver
Bruker engangshandsker både til tørkede og frossne mygglarver. Kan anbefales, da man ikke kommer i fysisk kontakt med mygglarvene
Allergi mot røde mygglarver
Hei.

Jeg har kontaktallergi (sannsynligvis hypersensitivitivitetsreaksjon type 1) mot røde mygglarver. Jobbet mange år i zooforretning og fikk allergien der i forbindelse med fóring av fiskene. Skyvedørene på reolene var laget av glass - så jeg gikk konstant rundt med småsår grunnet glassplinter på fingrene - samtidig som jeg fóret fiskene med diverse frossenfór.
Min konklusjon er at det må ha utløst allergien - er ikke allergisk mot noe annet enn røde mygglarver - som jeg vet om.

De gir røde utslett på fingrene med uutholdelig kløe som varer i flere timer etter at kontakten er opphørt. Jeg får ikke reaksjon på andre områder enn der kontakten har vært.

Mvh Evert Jor, veterinær
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap