Er det plass til noen kampfiskdamer sammen med hannen min i ett 5,5L akvarie? (side 2)

Rinamor
Men det jeg skriver med reserveløsninger det trenger ikke å være et dyrt akvarium eller kan jo være hva som helst som kan romme noen liter med vann.

Der er det nok en del sterkt sprikende oppfatninger ute og går. Med hensyn til hva som er en passende bolig for fisk, altså....
Du mener det er ok å ha gullfisk i en lampeformet gullfiskbolle. Jeg synes det minner om dyreplageri, og etter min mening skulle det vært forbudt.

Jeg synes ikke "hva som helst som kan romme noen liter med vann" er å anbefale.
mona o
[QUOTE=Rinamor]Men det jeg skriver med reserveløsninger det trenger ikke å være et dyrt akvarium eller kan jo være hva som helst som kan romme noen liter med vann.

Der er det nok en del sterkt sprikende oppfatninger ute og går. Med hensyn til hva som er en passende bolig for fisk, altså....
Du mener det er ok å ha gullfisk i en lampeformet gullfiskbolle. Jeg synes det minner om dyreplageri, og etter min mening skulle det vært forbudt.

Jeg synes ikke "hva som helst som kan romme noen liter med vann" er å anbefale.
Jaok.. Jeg sier ikke at fiskene skal ha det trangt, men har man ikke råd til et kjempeakvarium er det mulighet til å putte fiskene et sted der hvor dem overlever. Til man ev. har funnet andre løsninger: gi tilbake til dyrebutikken eller venner som har plass nok. Jeg sa jo også at det var ingen god løsning å ha en han og hun I sammen i en 5liter.
I bollen min er det 1 fisk han skal få bo der til jul når jeg får nytt akvarium. Det er for varmt for han i det andre karet: Lest at han er utsatt for forstoppelse dessuten stresser han bare de andre fiskene opp.
SolVard
[QUOTE=Rinamor]Men jeg syns det er da en overdrivelse at dem ev. må ha en 100liter. Det er jo ikke sikkert det går engang.

Nå skjønner jeg ikke hvor du vil! Personlig ville jeg ikke satt Kampfisk hann sammen med hunner i mindre kar enn 100 liter - det jeg sa meg enig i var at kanskje andre kunne få det til i mindre kar. I 5 liter er det uaktuelt - om det da ikke er akkurat kamp - med døden som utfall - som er målet. Høres til krass ut det der - men det er slik jeg ser for meg at det blir.

Hunnene sliter veldig med å holde seg unna konemisshandleren - jo mindre kar man har - jo vanskligere er dette. Om det går eller ikke går i en 100 liter er slett ikke sikkert. Men det er enda mindre sjangs for at det går i et mindre kar. Under oppdrett får disse bare være sammen noen minutter før de blir skilt igjen - det er ikke lange stunden det går før hunnen er noe å ha lek med - til hun er en trussel. Når hunnen er fjernet igjen viser hannen sin "myke" slde og tar vare på egg og yngel.

Heisann, vil bare bekrefte hvem som egentlig er mishandlere hjemme hos meg. Nemlig hunnene, har tre hunner, den ene er rolig og lager ikke så mye styr, men de to andre er noen bitcher av en annen verden. De jager hannen rundt og hverandre, de ser nesten ikke ut til tider. Men nå har de heldigvis roet seg noe og smisker med hannen, jager hverandre litt osv. De går i 90 liter med andre selskapsfisker. Det er sikkert galt det å men men. Da jeg skaffet meg kampfiskene ble jeg forskrekket over hvordan den ene hunnen angrep hannen, men etter en stund i ett fødenett var hun vistnok klar for lek og etter yngelen kom gikk de fremdeles sammen i en 80 liter, de delte faktisk på å dytte unger tilbake i redet. Men sånn skal det da ikke være, den onde hannen skal da drepe hunnen om hun så mye som kaster ett blikk på redet etter at eggene er lagt, eller??
Men en annen hunn jeg hadde sammen med de to måtte jeg fjerne da hun syntes yngel var snacks og de andre angrep henne.
Det bare bekrefter at man ikke uten videre skal stappe flere kampfisk i samme kar. Både hunner og hanner kan vise hissig temperament og stridslyst.

Urettferdig av oss kanskje, å bare fokusere på "de slemme gutta" tidligere i tråden her

Galemor
Heisann, vil bare bekrefte hvem som egentlig er mishandlere hjemme hos meg. Nemlig hunnene, har tre hunner, den ene er rolig og lager ikke så mye styr, men de to andre er noen bitcher av en annen verden. De jager hannen rundt og hverandre, de ser nesten ikke ut til tider. Men nå har de heldigvis roet seg noe og smisker med hannen, jager hverandre litt osv. De går i 90 liter med andre selskapsfisker. Det er sikkert galt det å men men. Da jeg skaffet meg kampfiskene ble jeg forskrekket over hvordan den ene hunnen angrep hannen, men etter en stund i ett fødenett var hun vistnok klar for lek og etter yngelen kom gikk de fremdeles sammen i en 80 liter, de delte faktisk på å dytte unger tilbake i redet. Men sånn skal det da ikke være, den onde hannen skal da drepe hunnen om hun så mye som kaster ett blikk på redet etter at eggene er lagt, eller?? Men en annen hunn jeg hadde sammen med de to måtte jeg fjerne da hun syntes yngel var snacks og de andre angrep henne.
Hei Galemor

Morsomt å høre hitorier som spriker fra de oppfattninger man har av kampfisk. Aldri hørt om at de deler ansvaret og samarbeider, men det er jo slik det bør være da. Jeg har en hann som ikke har den oppfatningen og har gitt opp å ha hunner sammen med han.
Dem er jo så forskjellige. Derfor jeg mener det er ingen fasit men retningslinjer å følge
men tilbake til tråden, ett kar på 5 liter kan knapt kalles ett akvarium, at butikker osv har hannene sånn er gjerne bare midlertidlig og ikke noe koselig for fiskene og da er det bare snakk om 1 fisk.
Nei da får man heller vente til man har råd til noe større eller overtale mor eller far om å skaffe, det går jo ann å ønske seg til jul som snart er her

Mitt beste råd er: les masse først, gå på biblioteket og lån bøker om fisk/ akvarier osv, først da kan du finne ut hva du vil ha og hvordan du best kan ta vare på denne. Kunnskap er makt
Rinamor
Jaok.. Jeg sier ikke at fiskene skal ha det trangt, men har man ikke råd til et kjempakvarium er det mulighet til å putte fiskene et sted der hvor dem overlever.

"Et sted der hvor dem overlever"???
Her tror jeg du har en del å lære.
De fleste akvarister ønsker ikke å gi fiskene sine et liv som går ut på å bare sørge for at de "overlever". Det blir altså snakk om å bare "eksistere", ikke virkelig leve.
Et godt fiskehold går ut på å ha trivsel for fiskene som mål!

Har man ikke et ekstra akvarium å tilby, så lar man ganske enkelt være å kjøpe flere fisk inntil man har det. Man går ikke ut og råder folk til å kjøpe flere kampfisk FØR det er på plass.

Rinamor
Til man ev. har funnet andre løsninger: gi tilbake til dyrebutikken eller venner som har plass nok. Jeg sa jo også at det var ingen god løsning å ha en han og hun I sammen i en 5liter. I bollen min er det 1 fisk han skal få bo der til jul når jeg får nytt akvarium. Det er for varmt for han i det andre karet: Lest at han er utsatt for forstoppelse dessuten stresser han bare de andre fiskene opp.

Dette tar jeg virkelig avstand fra.
Jeg kjenner ikke til dyrebutikkene i ditt område, men jeg tipper mange dyrebutikker sier tvert nei til å ta i mot alt mulig rart fra folk som stikker innom og vil dumpe fisk de ikke lenger vil ha....
Akvariebutikker sliter nok med sykdom på fiskene de får fra grossistene, om de ikke skal ta i mot all slags tvilsom fisk fra privatpersoner også. Butikken har jo ingen som helst garanti for at de kommer fra sykdomsfrie kar.
Det er virkelig ikke rart at fisk man kjøper i butikk svært ofte er syke og må i karantene....

Det er ikke alle som har venner med akvarier i nærheten heller.

Det jeg prøver å komme frem til, er at du i begynnelsen av tråden drev og siterte den ene etter den andre av de personene som hadde svart og frarådet innkjøp av flere kampfisk til trådstarter. Du mente at det kunne man ikke si, og at det var feil, og at alle burde høre på deg istedet, for selv om du var nybegynner så var rådene dine like mye verdt.

Jeg synes det du har skrevet hittil, og det du har av fiskeboller og akvarier i profilen din viser at du ikke har like mye vekt bak rådene dine som en del andre akvarister med lengre erfaring. Du kan nok ønske det men det er rett og slett et stykke frem i tid. Sånn er det bare, man lærer underveis.

Hadde du hatt mer erfaring, ville du for eksempel visst at de plantene du har stappet i egypt-akvariet ditt, er stueplanter, ikke akvarieplanter, og vil råtne etter en tid under vann.

SolVard
Hei Galemor ;) Morsomt å høre hitorier som spriker fra de oppfattninger man har av kampfisk. Aldri hørt om at de deler ansvaret og samarbeider, men det er jo slik det bør være da. Jeg har en hann som ikke har den oppfatningen og har gitt opp å ha hunner sammen med han.

Hei joa de samarbeidet, men nå har jo det litt med hunnen og gjøre. det er ei som er avlet for farge og størrelse, var ikke hun jeg ville ha, men den eneste jeg fikk tak i. Og hannen er av den snille typen, blåser seg opp og viser seg frem, men jager ikke. Men nå tror jeg jo litt på det at vi som eier fiskene på en måte kan få de til å forandre seg, ved at de oppfatter signaler vi sender ut som vi ikke er klar over selv engang.
Som når jeg drev og stresset med flytting i våres, selv om jeg ikke forandret rutiner eller noe med fiskene, ble de likevel stresset og pådro seg sykdommer.
Det er mer mellom himmel og jord en det vi kan se, eller forstå.
Her ser du ett bilde av hannen og hunnen etter yngelen ble frittsvømmende
Galemor
Men nå tror jeg jo litt på det at [B]vi som eier fiskene på en måte kan få de til å forandre seg[/B], ved at de oppfatter signaler vi sender ut som vi ikke er klar over selv engang.

?????!

Beklager virkelig å måtte si det, men det må være det verste tøvet jeg har hørt noen gang Unnskyld, du mener det sikkert godt, men dette.... jeg må nesten le, dette tar kaka. Du kan vel ikke for ramme alvor mene og tro at du kan sende ut "snille vibber" til fiskene og i en fei forandre tusener og atter tusener av år med evolusjonens utvikling i naturen?

Unnskyld meg noen minutter, jeg må gå inn på akvarierommet mitt og sende ut noen eggleggings-vibber fra hjernen min til mine Corydoras Green Laser Straks tilbake!
Nei nå meldte jeg meg ut. SKole tid.. Lykke til for den nye akvaristen
mona o
[QUOTE=Galemor] Men nå tror jeg jo litt på det at [B]vi som eier fiskene på en måte kan få de til å forandre seg[/B], ved at de oppfatter signaler vi sender ut som vi ikke er klar over selv engang.

?????!

Beklager virkelig å måtte si det, men det må være det verste tøvet jeg har hørt noen gang Unnskyld, du mener det sikkert godt, men dette.... jeg må nesten le, dette tar kaka. Du kan vel ikke for ramme alvor mene og tro at du kan sende ut "snille vibber" til fiskene og i en fei forandre tusener og atter tusener av år med evolusjonens utvikling i naturen?

Unnskyld meg noen minutter, jeg må gå inn på akvarierommet mitt og sende ut noen eggleggings-vibber fra hjernen min til mine Corydoras Green Laser Straks tilbake!

Nei ikke forandre de fullstendig, nå må du ikke missforstå, men ja jeg tror jeg PÅ EN MÅTE kan forandre litt hos fiskene mine. du har sikkert merket det selv også, bare tenk på når du endelig fikk opp akvarierommet ditt, var du ikke veldig lettet og lykkelig da. Du tror ikke det på noen måte kan ha blitt oppfattet av fiskene??
Så noe på tv igår som jeg egentlig ikke har tenkt på før, men det forklarer en hel del.
takk"!!!
endelig noen som forstår det jeg er 13 år og fylte det 16. nov. Så jeg er ikke kjendis millionær. og jeg har to kar som jeg steller betaler på selv på rommet
Kjære Mona O
Nå hvordan går det, blir fiskene verpesyke av de gode svingningene dine ??
Du vet at det er litt mer enn bare tanker som skal til for å få fiskene til å legge egg, som riktig mat og temp osv

Neida jeg bare tuller med deg, du har en tedens til å bli ganske krass når du hakker på de som ikke mener som deg.
De finnes retningslinjer på hvordan fiskehold er, men så er det jo unntagene fra regelen da. Kanskje noen av fiskene dine liker det best når temperaturen er to grader under det fasiten sier, hva gjør du da, lar du tempen være som fasiten sier eller forandrer du den?

Når jeg tror at fiskene kan forandre seg litt etter de eierne de har, sier jeg ikke det er slik det er, jeg sier bare at det er mer mellom himmel og jord en det man faktisk får med seg. Og alle mennesker har en aura rundt seg som forteller omgivelsene hva slags ææh humør de er i, vi mennesker er så fastlåst i tankegangene våre at vi ikke alltid merker det, men fisker er ikke ødelagt, de merker slikt godt, alle dyr merker slikt godt.

Det tror jeg også kan være grunnen til at fiskene ikke alltid er slik fasiten sier, de blir nemlig påvirket av det som skjer rundt dem.

Men hva du ønsker å tro eller gjøre med det, er opp til deg.
KaMpFiSk RoCk
endelig noen som forstår det jeg er 13 år og fylte det 16. nov. Så jeg er ikke kjendis millionær. og jeg har to kar som jeg steller betaler på selv på rommet

Flink du er da, ikke mange på din alder som tar så ansvar. Ønsker deg lykke til, ble litt rotete og mange personlige meninger her. Men du skjønner jo selv at 5 liter til to fisker som er kjent for å være kranglete og agressive blir litt lite, men så finnes det jo ingen fasit svar da, du kan jo være veldig heldig og alt går strålende, eller det kan gå riktig ille og du sitter igjen uten fisk. Men selv om fiskene skulle gå sammen uten problemmer ville så lite vann fort bli forurenset og ja, du skjønner sikkert.
takk
tusen takk for mange svar. Foresten fikk mikkemus-platy yngel i går JIPPI!!!

Her er bilder a v Redbull:
haha
foresen kjønte jeg egentlig at dett ikke jikk and å ha flere fisk oppi men bare lurte
mer bilder:
Galemor
Når jeg tror at fiskene kan forandre seg litt etter de eierne de har, sier jeg ikke det er slik det er, jeg sier bare at det er mer mellom himmel og jord en det man faktisk får med seg. Og alle mennesker har en aura rundt seg som forteller omgivelsene hva slags ææh humør de er i, vi mennesker er så fastlåst i tankegangene våre at vi ikke alltid merker det, men fisker er ikke ødelagt, de merker slikt godt, alle dyr merker slikt godt. Det tror jeg også kan være grunnen til at fiskene ikke alltid er slik fasiten sier, de blir nemlig påvirket av det som skjer rundt dem. Men hva du ønsker å tro eller gjøre med det, er opp til deg.

Jeg tror du overvurderer fiskenes mulighet til å se, føle og tenke ganske kraftig. Det eneste du er for fisken er en skikkelse som betyr mat, eller en hov som betyr fare. Med andre ord nokså primitive ting. Mange fisker har nokså mye "personlighet" men dette er bare innebygde funksjoner, og har fint lite å gjøre med noen aura mennesker har rundt seg. Sier ikke vi ikke har det, men om vi har det er nok fiskene de siste som fanger det opp

Har selv hatt "uforklarlig" sykdom i karet. Men alt har en forklaring, hvis man vil bruke tid på å finne det ut.
biXen
Hva du velger å tro på er din sak, men forskning viser at fiskene er litt mer enn hva du forklarer. De tenker, husker, kan planlegge, føle osv.
Har du hørt om infralyd? Det er lydbølger som er lavere enn menneskeøret kan oppfatte, men selv om vi ikke hører de har de utrolig virkning på kroppen.
Og fisker kan fraktisk prate sammen med disse lydene, hvofor kan de ikke da oppfatte andre signaler vi sender ut?
De merker feks om det er en tsunami på vei og går dypere, hvorfor kan de ikke da bli påvirket av deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Kirsti
Reklame for plussmedlemskap