Koselige kampfisk. (side 2)

Måtte kjøpe meg ny kampfisk, da den forrige desverre døde. Torvald den fjerde svømmer rundt i en Aqua box på 5,5 liter.
I boksen har jeg pumpen som fulgte med, samt en varmekolbe som er ferdig innstilt på 25 grader pluss minus 1 grad.

I Aqua box'en så gir den en temperatur mellom 26 og 27 grader.

Kampfiskene dine liker vist ikke aquaboxen din.
Joda han har det som fisken i vannet. Manglet varmekolbe sist, ble nok for kaldt for den stakkar. Torvald den første tok livet sitt ved hoppe på land, nr 2 døde trolig pga matforgiftning og nr tre pga kuldesjokk. Nummer fire har det så fint så
Nei, uff blir litt trist når jeg ser fisker som bor i så små "kar".
Dett er MIN mening, så ikke heng meg.
Men jeg ville værtfall ikke puttet noen fisker overhode i kar som er under 20liter.
Tror han har det bra i den lille tanken Her har han det varmt og får nytt vann en gang i uken I menneskestørrelse så har han omtrent en passe stor ett roms leilighet
Etter å ha lest her så virker det som om at de som har kamp fisk og litt erfaring, prøvd og feilet litt (enten det måtte være 2-3 eller 4 ganger:P) mener at de har det best i sånn ca 10-20 liter. Så da har jeg fått svar på det ene spørsmålet mitt. Og her kommer de to siste: Hvor mange kan man ha da da? Og hva slags fisker går sammen med kampfisken?
Det er vel anbefalt å ikke ha mer enn en hann og to hunner sammen.

Forøvrig kan du lese litt her om kampfisk: http://kampfisk.com/

Lisa Johansen
Nei, uff blir litt trist når jeg ser fisker som bor i så små "kar". Dett er MIN mening, så ikke heng meg. Men jeg ville værtfall ikke puttet noen fisker overhode i kar som er under 20liter.


Enig med du!
Hvorfor er det ingen som nevner de tre neontetraene?
En ting er kampfisken, men jeg ser det faktisk som mer betenkelig å ha tre neontetra (stimfisk) i så lite vann.. Dette er jo faktisk en svært svømmeglad og ytterst aktiv liten fisk..!
Sterud
Etter å ha lest her så virker det som om at de som har kamp fisk og litt erfaring, prøvd og feilet litt (enten det måtte være 2-3 eller 4 ganger:P) mener at de har det best i sånn ca 10-20 liter. Så da har jeg fått svar på det ene spørsmålet mitt. Og her kommer de to siste: Hvor mange kan man ha da da? Og hva slags fisker går sammen med kampfisken?


Hvis man skal ha en Kampfisk-hann i en 10-20 liter, så kan man bare ha den Kampfisken og ikke flere, for det er trangt nok fra før.
Kan dere være så snill å gå på nettsiden: kampfisk.com å lese om og sette dere inn i kampfisken?

I margen til venstre der står det mye god informasjon om kampfisken, også sammensetning av fisk. Altså hva slags fisk som er anbefalt å ha og å ikke ha sammen med kampfisken.

Sett dere heller inn i saken istedet for å bare "synse".
kampfisk.com var knall Mye info om mye rart, anbefales!
Jeg har en kampfisk i et akvarie på 20 liter, ser ut til at han trives, men er enig i at det ikke går mer fisk oppi der selv om det er fristende.. Men NOE måtte jeg jo ha, så nå kryper det sandsnegler rundt nedi sanden;P
de som synes de har for lite akvarie kan jo bare legge seg ved gulvet i huset sitt og begynne å siliconere gulv og 30 cm opp over veggen så fyller de akvariet med vann(gulvet)
da har fisken masse plass
Jeg synes egentlig at man burde redigert litt i kravene til kampfisk i basen. 60 liter må være ment som et minimum dersom man skal ha andre fisker i karet, som f.eks stimfisk. Skal man drette kampfisk, så trenger man 40-60 liter pluss en drøss med småkar... For de som vil vite hvordan man dretter, så kan jeg vise til [URL=http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm#]denne [/URL]siden.
Det må du nok se lenge etter, Aggi.

For øvrig et episk emne å diskutere. Men nå syns jeg det er på tide at en proff med litt autoritet her tar ansvar, og finner ut sannheten. Er jo bare å innrede en 20-30- liter, og prøv. Frank, Mona, Aggi? Noen?

Selv vet jeg at kampfisk kan trives i små og tett beplantede akvarier. Jeg har prøvd små akvarier, og store åpne akvarier, og de små fungerer absolutt best. Det beste ville selvsagt vært et helt latterlig tett beplantet svært kar med kun en fisk i, men det er vel strengt tatt ikke et alternativ. Jeg syns i alle fall det er morsomt hver gang jeg leser om folk som har kampfisk som leker i strømmen av pumpa...

Hva er så fantastisk med kampfisk.com? Feng shui-sidene? Jeg tar ikke sider som sier det stikk motsatte av ting jeg har bevist for meg selv er sant.
Kesol
Det må du nok se lenge etter, Aggi. :) For øvrig et episk emne å diskutere. Men nå syns jeg det er på tide at en proff med litt autoritet her tar ansvar, og finner ut sannheten. Er jo bare å innrede en 20-30- liter, og prøv. Frank, Mona, Aggi? Noen?


Jeg har to kampfisker. En hunn og en hann. De er i hver sin 12 liter. Tenkte å prøve avl til høsten (i en 60 liter).
Plussmedlem
Kesol
Men nå syns jeg det er på tide at en proff med litt autoritet her tar ansvar, og finner ut sannheten. Er jo bare å innrede en 20-30- liter, og prøv. Frank, Mona, Aggi? Noen?


Veit ikke hvilken sannhet du ønsker å finne, Kesol
Nettet flyter jo over av "proffe" sider angående betta...Og meningene er mange.
Virker som det er enighet om at altfor små kar ikke er det beste. 20 liter og over anbefales av flere. Da beplantet, med varmekolbe osv.

Bl.a. her og her.

Kesol
Selv vet jeg at kampfisk kan trives i små og tett beplantede akvarier. Jeg har prøvd små akvarier, og store åpne akvarier, og de små fungerer absolutt best.


Enig med deg. Fungerer fint med små akvarier. Har hatt kampfisk aleine i 160 liter, men det ble litt "råflott" til én fisk.
Jeg lurer på en ting. Når det står at kampfisken gå i et kar på minst 60 liter, betyr det aleine eller sammen med annen fisk (altså ikke bunnfisk). Nå holder jeg på å gjøre i klart 45 liter til en kampfisk-hann aleine, som jeg kun har tenkt til å få selskap av et par snegler.. Men når jeg leser dette blir jeg jo litt nervøs må jeg innrømme!
Plussmedlem
45 liter til én kampfisk og noen snegler er fint. Da har han god plass.
Ikke noen grunn til å være nervøs for dette
Husk varmekolbe og et filter
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap