- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Blir ikkje kvitt nitrit. (side 2)
Blir ikkje kvitt nitrit. (side 2)
Har ikkje stoppa matinga, men redusert kraftig.
Når eg vasker filteret tar eg det nedi bøtta med akvarievatnet. Så gnir eg vekk dritten, knip litt på svampen. Svampen fyller heile det rommet. Skal det vere ei lita opning på toppen mot pumpehuset.? Tok av toppen på pumpa no og gjor reint der. Såg da at filteret ligg heilt pressa oppi der. drog det litt ned. Filteret er og ganske trangt. Kanskje eg bør klippe det litt på sidene så det blir litt romsligere.
Har et 28l med en kampfisk og 4 små knurregurami. Ka med å sette over nokre fiska der til vatnet blir bedre.?? Pansermaller og Platy???? Vatnet med kampfisken er iorden.
Når eg vasker filteret tar eg det nedi bøtta med akvarievatnet. Så gnir eg vekk dritten, knip litt på svampen. Svampen fyller heile det rommet. Skal det vere ei lita opning på toppen mot pumpehuset.? Tok av toppen på pumpa no og gjor reint der. Såg da at filteret ligg heilt pressa oppi der. drog det litt ned. Filteret er og ganske trangt. Kanskje eg bør klippe det litt på sidene så det blir litt romsligere.
Har et 28l med en kampfisk og 4 små knurregurami. Ka med å sette over nokre fiska der til vatnet blir bedre.?? Pansermaller og Platy???? Vatnet med kampfisken er iorden.
Postet 19.11.07 kl 17:39
Filteret må helt opp - presses opp!
De må være fritt for filter inntill sidene inne i pumpehuset - ellers blir filteret tett - som du har erfart. Slutt mating - du hjelper ikke fisken - du dreper den - de klarer seg uten mat i ei uke. Men de klarer ikke en dag i gift. Ta å sett fiskene over i ei bøtte med rent vann. Gjør rent karet - og bytt msse vann ofte.
De må være fritt for filter inntill sidene inne i pumpehuset - ellers blir filteret tett - som du har erfart. Slutt mating - du hjelper ikke fisken - du dreper den - de klarer seg uten mat i ei uke. Men de klarer ikke en dag i gift. Ta å sett fiskene over i ei bøtte med rent vann. Gjør rent karet - og bytt msse vann ofte.
Postet 19.11.07 kl 17:46
Har ordna filteret. Så no vart det romsligare inntil sidene. Utblåsinga har vorte mykje bedre, og det uten å måtte vaske filteret. hurra.
Kanskje det har vore et av problema.? Har ei pumpe til da,litt mindre ei.
Skal vel hjelpe det og. Kan fisken leve i ei bøtte vatn rett fra krana da? og uten pumpe??Høres så brutalt ut.
Kan vel ikkje ver noke gale og flytte pansermallene over til kampfisken ?
Slik at det blir mindre fisk i 54l,en
Kanskje det har vore et av problema.? Har ei pumpe til da,litt mindre ei.
Skal vel hjelpe det og. Kan fisken leve i ei bøtte vatn rett fra krana da? og uten pumpe??Høres så brutalt ut.
Kan vel ikkje ver noke gale og flytte pansermallene over til kampfisken ?
Slik at det blir mindre fisk i 54l,en
Postet 19.11.07 kl 18:28
Postet 19.11.07 kl 18:33
Postet 19.11.07 kl 18:43
Men om vi tar for oss ei bøtte - som kun er beregnet til akvariebruk. Om vannet der har samme temeratur som akvariet og vannet - om det ikke er luftet et døgn - tilsatt Aquasafe eller Aqucare - er det bedre enn å bli i giftig kar. Selv om du bytter halvparten av vannet - er det giftig - om du bytter en halv gang til er det fortsatt giftig. Ikke dødlig konsentrasjon - men det har fiskene allerede fått i seg en god dose av.
Mens du bruker et par dager på å få karet rent - har fiskene det best i rent vann så lenge.
Mens du bruker et par dager på å få karet rent - har fiskene det best i rent vann så lenge.
Postet 19.11.07 kl 18:44
Endret: 19.11.07 kl 18:44
Postet 21.11.07 kl 17:01
Har et forslag her:
Hva med å fordele fisken i to bøtter og slenge en pumpe i hver så lenge.
-Så tømmer du hele akvariet, skyller grusen godt for å få vekk all gammel møkk og forrester.
-Sett det så opp igjen med ren grus, masse planter, rent vann, pumpene og evt. Aquasafe.
-Dytt inn litt filtermateriale fra en godt innkjørt pumpe i en av dine pumper (Hvis du får tigget det til deg fra noen....!)
eller du kan bruke Bactozym,Bactopur el.
-Mål så nitritten jevnlig,mulig du kan slippe fisken tilbake ganske fort.
Tror dette er mindre arbeid enn uendelige vannbytter!
PS! Så lenge fisken er i bøtte bør du la pumpene gå i bøtta en stund hver dag, eller skifte ut litt av vannet deres daglig.
Lykke til!
Hva med å fordele fisken i to bøtter og slenge en pumpe i hver så lenge.
-Så tømmer du hele akvariet, skyller grusen godt for å få vekk all gammel møkk og forrester.
-Sett det så opp igjen med ren grus, masse planter, rent vann, pumpene og evt. Aquasafe.
-Dytt inn litt filtermateriale fra en godt innkjørt pumpe i en av dine pumper (Hvis du får tigget det til deg fra noen....!)
eller du kan bruke Bactozym,Bactopur el.
-Mål så nitritten jevnlig,mulig du kan slippe fisken tilbake ganske fort.
Tror dette er mindre arbeid enn uendelige vannbytter!
PS! Så lenge fisken er i bøtte bør du la pumpene gå i bøtta en stund hver dag, eller skifte ut litt av vannet deres daglig.
Lykke til!
Postet 21.11.07 kl 18:41
Det er så kort tid sida eg skifta ut grusen med finere grus. Kjem veldig lite dritt når eg slamsuger. Samtidig så skylte eg heile akvariet.
Da eg gjore dette skifta eg ut alt vatnet. Beholt kun ei bøtte akvarievatn som var i før eg tømde alt innhold. Så akvarie og grusen skal vere rein.
Har ei flaske Nitrivec - bio kulturer til filter og akvarie står det på flaska.
Har ikkje prøvd den enno. Skifta vatn fortsatt kvar dag.
Oj, no har eg akkurat målt nitrit, og har aldri hatt den så lav før.Den er så vidt over 0,0 Så vidt eg ser en antydning til farge. Dei to siste vannskifta har eg kutta ut aquasafe. Tappa i en dung kvelden i forveien med vatn.
Kanskje det no snur.
Da eg gjore dette skifta eg ut alt vatnet. Beholt kun ei bøtte akvarievatn som var i før eg tømde alt innhold. Så akvarie og grusen skal vere rein.
Har ei flaske Nitrivec - bio kulturer til filter og akvarie står det på flaska.
Har ikkje prøvd den enno. Skifta vatn fortsatt kvar dag.
Oj, no har eg akkurat målt nitrit, og har aldri hatt den så lav før.Den er så vidt over 0,0 Så vidt eg ser en antydning til farge. Dei to siste vannskifta har eg kutta ut aquasafe. Tappa i en dung kvelden i forveien med vatn.
Kanskje det no snur.
Postet 21.11.07 kl 20:07
Postet 21.11.07 kl 20:32