Leter etter filterløsning (side 2)

mona o
Jeg vender den flate siden ut, tenkte jeg:-)


Ideelt bør "eggholderen" vende ut grunnet overflatevolum, siden det er her vannstrømmen treffer.

Personlig er eg helt enig med Mona. Eg har stilt spørsmålet: når er filterkapasiteten god nok (mange hevder du aldri får nok filtervolum; kjekkaseri, mener eg)? I noen få år (ja, eg er fersk) har eg kjørt filterløsninger som enkelte ikke helt liker), og dersom noen påstår fiskene mine ikke trives med det (fått egglegging på "vanskelige" arter), da etterspør eg dokumentasjon på dette. Det er latterlig lettvint å si at filterkapasiteten aldri blir stor nok.

Eg er helt på linje med essensen i dette, men kjører man dette "poenget" gang på gang, hva kan det føre til: Jo, etter min mening, kan dette føre nybegynnere galt avsted. Vi som har drevet noen år er gjerne ikke "lettlurte", men en fersking vil gjerne kjøre en "monstersvamp" på en gitt pumpe, som ikke har kapasitet til svampen. Dette vil føre til døde filterbakterier i ytterkanten; nicht gut!

P.S. Dette er min sannhet
Det var en som nevnte ppi tidligere i tråden her, altså hvor grov eller fin en svamp er.

Hva er egentlig det beste å bruke? Såvidt jeg kan se av nettbutikken til Webzoo er 10 ppi den groveste. Så har vi da en mellomting på 20 ppi, tenker jeg, og så 30 ppi som har de aller minste, fineste og tetteste hullene?

Hva slags ppi bør man egentlig bruke til slike hjørne- eller bakgrunnsfiltere?
Jeg holder på med å skjære opp terninger av blåsvamp nå til et bakgrunnsfilter, og jeg hadde nesten ikke mer igjen av den aller groveste. Den jeg da brukte er noe finere, men jeg vet jo ikke ppi på den. Antar det er 20? De er kjøpt hos Webzoo for lenge siden, men i dag ser jeg at de bare har den grove typen i nettbutikken sin.

Håper ikke 20 ppi er for tett? Jeg tror det er den jeg har, for jeg tror ikke Webzoo har solgt annet enn 10 og 20.
Det er to markante forskjeller på de ulike grovhetene på svamp.
Jo grovere svamp, jo mindre plass til bakterier. Til gjengjeld, gror de ikke igjen av dritt i løpet av no time.
Redusert vedlikehold er nok noe de fleste foretrekker, og velger derfor å gi litt blaffen i at en taper noe bakterier.
Siden det reduserte vedlikeholdet medfører at flere bakterier er der over tid, tror jeg ærlig talt at det hele utlignes både fort og enkelt, og da er det absolutt all grunn til å velge grovt

Ut i fra de opplysningene jeg har hentet inn tidligere, har svampene følgende overflate til bakterier:
10ppi ca 4,3m2\L
20ppi ca 7m2\L
30ppi ca 10m2\L

Er man redd for at yngel\ reker skal finne veien inn i svampen, bør en vurdere grovere svamp enn 10ppi, evt ha en grov svamp, som er dekket med en fin svamp.

Det meste av svamp som selges med filtere er i 20ppi, en del leveres med en kombinasjon av 10 og 20ppi.
Det er meget lite som bruker 30ppi. Eneste jeg kommer på i farta, er luftdrevne svampefiltre, og f.eks proflow fra JBL.
Har jeg gjort en tabbe ved å bruke terninger av noe som sannsynligvis er 20 ppi, tro? Det ligger jo der i oppskjærte biter, ikke en massiv stor klump eller "madrass". Det burde være "luftig" nok, tross alt?
Kan ikke tenke meg at dette skulle være noe problem.
Om så er, får du heller sette deg ned å sy de sammen igjen
Nei, jeg mente om det var for tett mellom hullene (eller at hullene er for små) i selve svampen til at sirkulasjonen av vann liksom går fritt En stor kompakt klump er jo enda verre i så måte, skulle jeg anta.

Vel, vel, det blir som jeg har begynt, det var den svampen jeg hadde liggende. Så da så

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap