En extra julegave (side 2)

Aggi:
les deg litt opp om mikrolån.
Det er hjelp til selvhjelp i praksis.
MC Darup
mikrolån.

Dette er etter min mening noe av det mest geniale som finnes

Stort sett er det vel kvinner (de svakeste) man hjelper i gang.
En sekk ris hjelper bare der og da (nødvendig dette også selvfølgelig).
MC Darup
Aggi: les deg litt opp om mikrolån. Det er hjelp til selvhjelp i praksis.

Tenkte du at jeg skulle låne? ;P ;D Jeg betjener allerede et macro-lån... ;P

Ja mikrolån er helt sikkert en bra sak. Kan man sende penger til slike organisasjoner også?
Jeg har også lest litt om microlånordningen, og synes det at vi som privatpersoner kan være med høres genialt ut!

microlån
http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/11/13/518107.html
gir litt mer info om microlån, og lenker til et par organisasjoner som tilbyr slik hjelp.
Eller om det er i ditt nærområde: Sygnarussen samler penger til slikt formål
Høres ganske genialt ut dette med micro-lån, selv om jeg personlig heller donerer ett beløp og er ferdig med det hele.

Det som overrasker meg, er at det oppgist at det er 99,7% sikkerhet for å få pengene tilbake - og så nekter de lokale bankene å låne ut pengene på grunn av for stor risiko for ikke å få de tilbake.
Kan ikke minnes å ha lånt bort noe som har vært sikrere å få tilbake :p
Ikke 99% sikkerhet
Frank skriver om sikkerheten. Det finnes ingen sikkerhetsgaranti. Du kan tape alle pengene dine. Men en del av de som driver med microlån, har registrert en så høy tilbakebetalingsprosent, andre litt mindre. De som låner, slipper å betale renter, så det er jo lettere å klare tilbakebetalingen. Og særlig hvis de ønsker flere lån, må de betjene ett lån for å komme i betraktning for flere, f.eks for å utvide bedriften sin.
Du kan godt låne ut pengene bare en gang, det er opp til deg. Eller du kan la samme beløpet stå inne og la ulike folk ha nytte av de samme pengene om igjen og om igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap