- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Plutselig død (side 2)
Plutselig død (side 2)
minim&coHar tappet ned karret og kjørt og fyllt og tømt det 3 ganger nå med kaldt vann og så har jeg satt det på varming igjen og kjøpt meg en luftpumpe sånn at det står å lufter. [B]Tenkte å sette i gang den utvendige pumpa/filteret så snart temperaturen kom over 24grader utpå kvellinga [/B]( er blitt 22.6 nå.
Pleier du ofte å slå av filteret i mange timer om gangen?
Og to ting som er viktig, veldig viktig å merke seg:
* bruk aldri hånden eller fingrene til å sjekke temperaturer og "anslå riktig temperatur".
* bruk aldri vann fra varmtvannkranen til vannbytter ! Det kan inneholde bakterier og metaller som er giftig for fiskene.
Har du noen gang smakt på vann fra varmtvannskranen, drukket det selv altså? Tapp et glass varmt vann og la det kjøle seg ned så du kan drikke det... Æsj, det smaker emment og vondt. DETTE er ikke godt vann, og hvis det ikke er godt nok til å kunne drikkes, så synes jeg definitivt ikke det er noe fiskene bør svømme rundt i..!
Postet 04.12.07 kl 08:51
Endret: 04.12.07 kl 08:57
Spørs hva på hånden du kjenner med, men du er generelt sett ikke i stand til å kjenne temperaturforskjellen nøyaktig nok med fingeren. Selv om jeg har springen på samme plass er det noenganger for varmt og noenganger for kaldt alt etter hvilken temperatur hånden har vært i. Da kan du jo tenke deg hvor vanskelig det er å kjenne forskjell på 30 og 34 grader. Spesielt om den var våt fra før.
Postet 04.12.07 kl 10:03
stopp
jeg stoppet det bare nå som jeg tappet ned hele karret og fyllte det opp igjen. Eneste grunnen til at jeg stoppet det var egentlig at når jeg fyllte hele karret med kaldt vann fra springen ville jeg ikke kjøre det igjen og drepe alle bakteriene som sansynligvis ville ha det litt varmere så jeg ventet til temperaturen steig igjen. Den sto i 2-3 timer når jeg holdt på så det var litt på kanten denne gangen. Har ikke stoppet det ellers.
Takk for mange gode tips og innspill. Skal starte karret fra scratch nå så kom gjerne med tips til hvordan jeg kan være sikker på å bli kvitt dritten som har kommet i karret.
Nå har jeg bestilt det som står under her og får det sansynligvis i posten i morgen så da blir det vasking og stelling og ut med den gamle pumpen og de gummi slangene som er der.
Eheim Pro 3 2076 Electronic
Eheim filtermedie sett for 2028 \ 2128
Tetra Bactozym
Takk for mange gode tips og innspill. Skal starte karret fra scratch nå så kom gjerne med tips til hvordan jeg kan være sikker på å bli kvitt dritten som har kommet i karret.
Nå har jeg bestilt det som står under her og får det sansynligvis i posten i morgen så da blir det vasking og stelling og ut med den gamle pumpen og de gummi slangene som er der.
Eheim Pro 3 2076 Electronic
Eheim filtermedie sett for 2028 \ 2128
Tetra Bactozym
Postet 04.12.07 kl 17:26
bilder
La ut litt bilder fra syk/død fisk om det kan hjelpe til å finne ut hva so sjedde med fiskene mine! Ser det syke ut?
http://lokalhost.org/akvarie/
http://lokalhost.org/akvarie/
Postet 06.12.07 kl 22:24
Postet 06.12.07 kl 23:39
Jeg holder også en knapp på varmtvannsbereder og/eller giftige slanger. Begge deler gir en plausibel forklaring.
Ett tips: ved små vannbytter 20-30% så har jeg ikke hatt problemer med å ta kaldt vann fra springen direkte i karret. Det har i mitt tilfelle redusert temperaturen rundt 3-4 grader. For mine fisker har dette alltid gått bra. Hvis du er engstelig for om dette går bra kan du jo ta oppi vannet i flere etapper. Eventuelt ta flere små vannbytter.
Ett tips: ved små vannbytter 20-30% så har jeg ikke hatt problemer med å ta kaldt vann fra springen direkte i karret. Det har i mitt tilfelle redusert temperaturen rundt 3-4 grader. For mine fisker har dette alltid gått bra. Hvis du er engstelig for om dette går bra kan du jo ta oppi vannet i flere etapper. Eventuelt ta flere små vannbytter.
Postet 09.12.07 kl 18:58
Endret: 09.12.07 kl 19:01
vann
Jeg har sjekket litt rundt dette med temperaturen nå og bare for å prøve har jeg svinget i fra 3-4grader og opp til 26grader (jeg har ikke fisk i karret nå) og da har jeg lagt merke til at den digitale temp. måleren jeg har brukt den stemmer jo ikke i det hele tatt. Den måleren som er klistret på glasset viser nå 26grader og den andre viser 32.5 (den jeg trodde var riktig) så den er jo helt på villspor. Det kan ha vært en god blanding her i mellom giftige slanger, varmtvann og helt feil temperaturer. Jeg skal ihvertfall hive den måleren jeg har stolt på tidligere. Har tappet ned karret, skyllt igjennom det med en 5-6runder med nytt kaldt vann fra springen, fått meg nytt filter og starter nå med temperering av vannet og å få stabilevannverdier. Kommer til å ha i en fisk eller to nå til uken bare for å få stabilisert bakterieveksten i filteret (har også kjøpt meg bactozym) og får meg kankje noen piraya om 14-20 dager om jeg klarer å få de importert =)
Takk for gode tips alle sammen
Takk for gode tips alle sammen
Postet 09.12.07 kl 20:47