Hygrophila polysperma "Rosanervig", hvit i tuppene? (side 2)

Jeg bruker (JBL) gjødselkuler i grusen, credo total akvariegjødning og credo jerntilskudd. Og min rosenvarig er nesten blodrød i tuppene.
Selv om credo total akvariegjødning innholder jern, er det ikke nok.
biXen
Hvilke lysrør har du da? Bare daylight?



Jeg bruke 3*daylight og 1*planterør type phillips aquarelle. Så det burde holde... eller?
Bettina
Jeg bruker (JBL) gjødselkuler i grusen, credo total akvariegjødning og credo jerntilskudd. Og min rosenvarig er nesten blodrød i tuppene. Selv om credo total akvariegjødning innholder jern, er det ikke nok.



Ja mine var og helt knall i fargen før dette hvite plutselig kom. Men skal tilsette litt jern når jeg kommer hjem. Jern er jern er det ikke? tror den jeg har er en billig variant...

Hvor stor mengde jern bruker du da i tillegg? kan vel ikke bruke full dose....?1/3 ca?
Rune Vidar Vestre
Jeg bruke 3*daylight og 1*planterør type phillips aquarelle. Så det burde holde... eller?


Daylight er vel strengt tatt mer for vår skyld enn for plantene sine da det er nokså hvitt lys, mangler ofte noen fargespekter plantene liker, men det gjør jobben for de fleste vanlige typene. I min erfaring har de plantene med farge på vokst mye flittigere med lysrør som Sunglo, eller nature. Derfor har jeg daylight fremme, for min skyld, og nature bak, for plantenes skyld (har hatt de rødlige bak i karet pga. de er høye).

Hadde Ludwigia Repens "Rubin", og de vokste fort som bare f... og ble knallrøde med Sunglo, som de selger bla. på Tropefisk.
Jeg har tenkt litt på det med sammensetningen av lysrør. Jeg vil bruke phillips aquarelle røret uansett. Dette gir en helt fantastisk farge på plantene. Men kan jeg bruke et daylight og to med sunglo eller nature i tillegg?
Rune Vidar Vestre
[QUOTE=Bettina]Jeg bruker (JBL) gjødselkuler i grusen, credo total akvariegjødning og credo jerntilskudd. Og min rosenvarig er nesten blodrød i tuppene. Selv om credo total akvariegjødning innholder jern, er det ikke nok.



Hvor stor mengde jern bruker du da i tillegg? kan vel ikke bruke full dose....?1/3 ca?

Av credo jerntilskudd bruker jeg 5 ml pr 60 liter vann. Det er nok en bruksanvisning på flasken du bruker....
Jeg har 4 lysrør i 325 literen min, men bruker bla grolux og ocean white, grolux har jeg bakerst i karet.
Vanskelig å si sikkert, men det kan jo være at det er for mye feil lys. Mulig det fikses ved å ha andre typer lys også, mulig det også kan fikses med å legge til mer næringsstoffer slik at den greier å oppta mer lys.

Jeg vet ikke hvilken type Aquarelle er. Men det skal være sagt at for mye sunglo er ikke fin farge for fisker. Men plantene synes jeg ser pene ut. Du må nesten tenke litt på det. Men jeg kjører da Daylight fremme og noe annet bak. Siden du har 4 kan du jo ta det litt etter hvor du har plassert plantene.
Bettina
Jeg skal prøve med en liten tilføring av jern i starten, er redd for algeoppblomstring....

biXen
Phillips Aquarelle er vel det beste plante lyset du kan få etter som jeg har forstått når jeg har snakket med divese folk her og på NA. Ikke minst har denne svensken testet det sammen med flere andre lysrør: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1703

Etter det jeg har forstått, blir det for drøyt å hive på mer enn ett plantelys. Det jeg helst ville hatt, og er blitt rådet til er denne aquarelle i sammen med phillips 965 eller 950 (tror det var disse nr) men de fåes ikke i 30w. Så vis noen har noen tips om hva som kan erstatte disse hadde jeg vert evig taknemlig. Er ikke helt fornøyd med de jeg har nå, som er 2*Leuci på rundt 6500K og en Osram 860.

Kansje er det kombinasjonen mellom disse rørene som er dårlig muligens?? Det må og sise at det er kun denne "rosanervigen" som ikke vokser som den skal, de andre plantene er i topp form, så helt bak mål er disse lysene ikke, men de er heller ikke opptimale. Har en mistanke om at de kan gi ett lys som passer algene bra. Ingen problemer med det nå, men har sett tildenser. Derfor er jeg og forsiktig med flytende gjødning.


Takk for svar og håper på videre svar om denne hygrophilaens hvite blader........
Har sett den der ja, og jeg er absolutt ingen ekspert på emnet. Jeg bare antar at selv om at alt grønt stortrives med det lysrøret som er meget effektivt og bra, så vil noen av de med en slik spesiell farge ha andre krav. Kanskje spesielt siden du har mange lysrør. Har du mange andre planter med andre farger enn grønt? Isåfall hvilke?

Jeg skifta selv ut et lysrør når jeg hadde rødlige planter, og det var akkurat som de forandra seg til slow motion vekst, og den fine fargen forsvant. Nå ble de riktignok ikke hvite, men de ble guleere, fordi det var andre farger som ble utnyttet og andre som ble reflektert med det nye lysrøret.
Har disse plantene i tillegg. Noen av disse skal være langt vanskeligere en Hygroen... blant annet har Nesaea crassicaulis begynt å få sin karaktiristiske champagne farge. Muligens er Ludwigiane litt mer tilbakeholden i veksten, og disse er jo røde.... Men disse har jeg sett under ett aquarelle hos bjarne som er moderator her, og der er de helt fantastiske. Men disse dagslysrøra jeg har har jeg en anels om att jeg vil bytt ut, vis jeg bare kan få ett godt tips om hvilke jeg bør bytte til, som er bra i kombinasjonen med aquarellen. 3*Sylvania 860 fra akvasia, kan det være ett alternativ? Muligens jeg bør starte en egen tråd om lyssammensettning?

1 stk Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)"
1 stk Bacopa australis
1 stk Cryptocoryne beckettii "petchii"
1 stk Echinodorus "Rose"
1 stk Eichhornia diversifolia
1 stk Hemianthus callitrichoides "Cuba"
1 stk Hygrophila polysperma "Rosanervig"
1 stk Ludwigia glandulosa ´perennis´
1 stk Ludwigia repens x arcuata
1 stk Gaffelmose Riccia fluitans
1 stk Vallisneria nana
1 stk Nesaea crassicaulis
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap