Elektriske "padder". (side 2)

Laurenz Edelman
Jeg har heller ikke noe til overs for overformyndere men det kan da heller ikke vare slik at det skal være lov å selge farlig utstyr? Kan ikke se at det er et tilfelle av overformynderi.
Både og Alt er jo som kjent farlig, dersom det ikke brukes riktig\ med moderasjon. Som det kommer fram tidligere i tråden, er vist CE-godkjenningen verdt 0 & nada, og det er vel her det reelle poblemet ligger.
Vi kjøper en vare vi tror skal fungere slik og slik, og så blir det heller en situasjon som er en potensiell dødsfelle.
Personlig føler jeg at det kanskje er på tide for de som sitter å godkjenner slikt å gå over sine egne rutiner\ øke kontroller, i stedet for å i det hele tatt tenke forbud.
Laurenz Edelman
Nja...jeg vet ikke. Det er fullt lovlig å selv gjøre arbeider på det elektriske anlegget i NL og du blir nesten hengt om du gjør det her til lands.
Å såpass ja... Motsatt av resten av verden Jaja, er jo greit å skille seg ut på noen punkter
Personlig syntes jeg det er for strengt med tanke på hva en har lov til og ikke. Som over: Sunt bondevett er etter min mening mer enn tilstrekkelig til å bytte både stikk og brytere av den fastmonterte sorten. Det er mindre sjangs for å baise på leggen, enn med harry lampettkabler, der kordene er like velvillige som frisyren min (bak - foran er det ikke noe å frisere :p)

Helt til slutt, og en tanke OT:
Er du fra Nederland, eller har du bodd der? Det er vel ikke det mest vanlige å gå rundt å kunne regelverket for El i de ulike landene bare for morro, selv om noen kanskje gjør det også
Om jeg husker riktig å så betyr ikke CE-merkingen noe mer en at fabrikanten går god for produktet sitt.
Jeg fant følgende på www.standard.no:
CE-merking er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt, og at produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene. CE-merking er et signal til de offentlige instanser som driver kontroll av produkter om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.

CE-merking er altså ikke noe kontroll- eller godkjenningsmerking og det er der problemet ligger.

Og nei jeg sitter ikke å pugge EL-regelverk for moro skyld eller ut av faglig interesse. Mistanken om at jeg er Nederlender stemmer bra. Og siden liker å gjøre ting selv var jeg overasket da jeg flyttet hit og fikk høre at strøm er fy fy. Så da måtte jeg jo sjekke opp hva som er lov ikke lov. Skjønner nå hvorfor det finnes så mange elektrikere og rørleggere i Norge.

Hilsen,
Laurenz

Personlig syntes jeg det er for strengt med tanke på hva en har lov til og ikke. Som over: Sunt bondevett er etter min mening mer enn tilstrekkelig til å bytte både stikk og brytere av den fastmonterte sorten. Det er mindre sjangs for å baise på leggen, enn med harry lampettkabler, der kordene er like velvillige som frisyren min (bak - foran er det ikke noe å frisere :p)

For de som har forståelse for det, kan det kansje virke litt strengt? Men hvor går så grensen? Hvem fostår/kan hva? Hvem tar så ansvaret for det?

Jeg leste i avisen for en tid siden om en flink Svenske som fikset allt hjemme hos seg selv. En dyktig alt mulig mann. For tiden, så bygget han seg et eget bad. Der hadde han innstallert røranlegg, og el anlegg selv. Og deretter flislagt allt. Flott som bare det? Sikkert en "dyktig" kar. Så fikk han lyst til å ta seg en forfriskende dusj, i sitt nye og flotte bad. Men det var det siste han gjorde, på det badet. Han ble funnet livløs der.

Han kunne kansje koble det elektriske, like godt som noen annen? Men en ting han glemte, var å kontrollere det, før han tok seg den dusjen. Den feilkoblingen(fase/direkte mot jord), kostet han livet. Mere skal det ikke til.

En fagmann skal kontrollere anlegget til slutt. Og utstede bevis på det. Da er anlegget sikret, og godkjent for bruk. (Er du selv elektriker, så er du din egen installatør, og har rett til det.)

Kobler du el anlegg selv, uten forståelse for det. Kan det fort skje at ledere/kordeler bytter plass, og helvete er løs. Så enkelt er det.
Ingen nordmann ved sine fulle fem har noen gang påstått at svensker er glupe! *knegg*
Frank Angell
Personlig syntes jeg det er for strengt med tanke på hva en har lov til og ikke. Som over: Sunt bondevett er etter min mening mer enn tilstrekkelig til å bytte både stikk og brytere av den fastmonterte sorten. Det er mindre sjangs for å baise på leggen, enn med harry lampettkabler, der kordene er like velvillige som frisyren min (bak - foran er det ikke noe å frisere :p)


Er enig med deg i at det for folk med sunt bondevett oppfattes veldig strengt hva som er lov å gjøre selv.
Men med tanke på hva jeg som elektriker har sett hobbyelektrikere uten sunt bondevett har gjort, skjønner jeg det VELDIG godt at det er strengt.

Hobbyelektrikere med sunt bondevett vokser ikke på trær, hvertfall ikke her i strøket
mona o
Ingen nordmann ved sine fulle fem har noen gang påstått at svensker er glupe! *knegg*
Knegger med, annet trengs vel ikke å sies
Nordmenn er sikkert ikke noe bedre enn Svensker. Og omvendt. Det som er poenget/farlig, er at enkelte hobby elektrikere blir så "gode", at de overgår seg selv. Og da de samtidig ikke hvet hva de driver med, ja da blir det bare enda værre. Jeg har mange ganger blitt spurt av såkalte hobby elektrikere om hvordan de skal gjøre div ting. Og det er skremmende å høre, hva de egentlig hadde tenkt å gjøre. Ikke bare at noen er en fare for seg selv, men feilen kan forplante seg til de utroligste steder. Og forårsake både det ene og det andre.

Bare ta den historien om den lille gutten som skulle hente ballen sin under campingvogna. Han ble funnet død der. Eieren av vogna hadde koblet direkte til jord/karosseri på vogna. Vogna står jo som kjent, på gummihjul.

Og da død kan inntreffe, så er det ikke lenger noe å spøke med.


2 historier litt sånn på si. Bare for å vise hva som kan skje.

Jeg var en gang på jobb i en barnehage. Der hadde barna fått støt/ubehag, ved å ta på stål gjerdet utenfor. Det ble konstantert/målt overledning på anlegget. Feilen viste seg å være en feilkoblet panelovn i lekestua. (Arbeiderne på panelovn fabrikken var psykisk utviklings hemmede.) Feilen forplantet seg så ut til stål gjerdet rundt barnehagen. En noe uvanlig effekt. men da fullt mulig.

Et annet tilfelle gjaldt en brakkerigg. Der ble det målt full overledning. Brakkerigger har såkalt gummi opplegg. Altså stort sett bare gummikabler. Der ble kablene koblet fra herandre, en etter en. Alle kablene hadde påstemplet gyldig kontroll nummer/dato, og funnet i orden av ansvarlig fagmann for det. Så de skulle jo være i orden, så man stoler på det. De ble alle målt, i hver sin ende og funnet i orden. Og når de var frakoblet, så var også feilen borte på hele anlegget. Hvor lå så "feilen"? Alle brakkene var også i orden. Gummikablene var så lange, og satt fast. så å ta de ned var utelukket. Men når man koblet allt sammen igjen, så kom feilen tilbake. Hvor leter man så etter feilen da? Skru fra hverandre "200" gummikabler? Ved ren flaks, ble et støpsel(blandt "400") åpnet, og der var jord byttet om med en av fasene/direktene. Dette var gjort av en faglært mann. Og påstemplet OK, og funnet i orden. Ellers ikke lett å feilsøke på et anlegg, som må være operativt til enhver tid.

Når det gjelder padder, så er jo de ferdig lagd, og kontrollert. Så de skal det jo være unødvendig å kontrollere. Kontroller for slikt utstyr, er sikkkert også automatisert, og "idiotsikkert".

Tom tank
Ved ren flaks, ble et støpsel(blandt "400") åpnet, og der var jord byttet om med en av fasene/direktene. Dette var gjort av en faglært mann. Og påstemplet OK, og funnet i orden. Ellers ikke lett å feilsøke på et anlegg, som må være operativt til enhver tid. ;-)
En tanke skremmende dette... Når fagfolk gjør såpass graverende feil, begynner jeg fort å bli nervøs her jeg sitter
Det er vel ikke akkurat lett å se feil på jord-farge og øvrige farger på issolasjonen som brukes.
Men feil det kan alle gjøre. Bare godt dette ikke medførte toasting av mannskap.
Elementære feil gjort av fagfolk, eksisterer i alle fagområder. Jeg har selv opplevd en advokat som ikke kunne så grunnleggende arveregler at jeg selv lærte om dem på ungdomsskolen. Det er bare slik at i enkelte yrker er feilene farligere enn i andre. Og noen ganger gjør man bare ting i ørska, uansett hvor godt man egentlig kan det. Konsekvensene kan riktignok bare være så utrolig fatale av og til. Alexander Kielland-ulykken (for de av oss som husker den), f.eks., skal visstnok ha skjedd pga. en regnefeil hos de som konstruerte plattformen. Jeg tror man bare må akseptere at det er en del av det å være menneske, det å gjøre feil. Selv om man selvsagt må strebe etter å unngå dem.
Å ja, feil skjer. Ingen er feilfritt, ikke fagfolk heller. Jeg var på en byggeplass på denne tiden ifjor. Der hadde de klart å sette 230 volt på hele ventilasjonsanlegget. Det ble oppdaget da en av elektrikerne sto på en stige og stak hodet sitt opp i himlingen. Han gikk rett i gulvet!
Og om alle feil som har vært gjort på Gardermoen i de 8 år som jeg har jobbet der kan jeg skrive bok!!

Hilsen,
Laurenz
Nei ingen er som kjent, feilfrie. Når en fagmann kan gjøre feil. Tenk da hvor mange feil en hobby elektriker kan gjøre. Det vil mest sannsynelig bli en del mere. En annen ting, er jo det at dagens el anlegg skal etter kontrolleres, og så godkjennes. Men til og med da, kan det oppstå feil. Fagfolk har også en del mere "spesial" utstyr for å sluttkontrollere et anlegg med.

Når det gjelder den elektrikeren som fikk støt i hodet ved himlingen. Så er det også en annen historie, om noe av det samme. Den er beskrevet i bok, års rapport om ulykker ved el anlegg. Og det var en blikkenslager som jobbet på et vent anlegg. det var sommer og varmt, så han jobbet lett kledd i shorts/t-shirts. Han lå innimellom/oppå noen vent kanaler og jobbet. Den arbeids lampa han hadde med seg inn der, var det jord feil på. Han hadde ingen muligheter for å slippe unna, trangt som det var, omgitt av ledende/strømførende metall på alle sider. Der ble han også funnet død. Strømmen stod fortsatt på. En enkel/billig jordfeil bryter her, hadde nok reddet mannen.


Når det gjelder padder, så er jo "alle" CE(EU) godkjete, som selges i Norge. Samme om de er av "dårlig" eller "godt" merke. Prisen vil sikkert også fortelle litt, om det er et produkt å stole på. Hvilken produsent/merke, forteller jo også litt. Masse utstyr selges også nå med jordfeil brytere påmontert. Noe som kan være en smart investering. På mine PC anlegg, bruker jeg ikke padder. Der har jeg en fastmontert treplanke med Elko stikkontakter. I allt 15 doble stikk for hvert opplegg. Da kan jeg dandere stikkontaktene slik jeg vil. Padder er som kjent ganske trange, og gir ikke serlig plass til trafoer med støpsel og slikt. Elko stikk, er jo av ganske bra kvalitet og.
Det er noen ord som har dukket mere og mere opp i dagens samfunn, Fag , Fagfolk, Fagpanel og fag vet ikke hva...

Men en ting kan jeg si, nå er industrien skrapa for disse fagfolka, og det importeres arbeidskraft fra det store utlandet med fagkompetanse...

Der jeg jobber har de stakkars elektrikerne våre hendene fulle med å rette opp all idiotien de har greid å prestere på noen få måneder. Tegninger??? Eksisterer ikke per dags dato...

Min avdeling leide inn tjenester fra samme firma, bortkastet tid og penger, jeg måtte gjøre om alt på nytt igjen pga disse såkalte fagfolkene ikke hadde snøring på hva de holdt på med.

MEN, har også opplevd idioti fra norske "fagfolk" både på jobb og i mitt eget hus... Etter siste tur på jobb er jeg nesten blitt paranoid, jeg stoler kun på mitt eget utførte arbeid.
Tror de fleste er enig i at Elko stikk til alle formål er rådyrt. Det er gode produkter, men pengene er bedre anvendt til pumper og annet betydningsfullt utstyr. Padder eller grenuttak som det egentlig heter er det nesten aldri produksjonsfeil på. At dem slutter å virke, tar fyr, smelter eller eksploderer må være utrolig sjeldent.

En ting er ihvertfall helt sikkert... Hvis alle akvarister skal begynne å lage sine egne trepadder av installasjonsmateriell vil vi få et durabelt sikkerhetsproblem. Å lage slike superpadder er vel og bra, og jeg er sikker på at TT sin er både god og sikker, men slike løsninger er kun for de få som vet hvordan det skal gjøres.
Håvard Støre Andresen
Tror de fleste er enig i at Elko stikk til alle formål er rådyrt. Det er gode produkter, men pengene er bedre anvendt til pumper og annet betydningsfullt utstyr. Padder eller grenuttak som det egentlig heter er det nesten aldri produksjonsfeil på. At dem slutter å virke, tar fyr, smelter eller eksploderer må være utrolig sjeldent. En ting er ihvertfall helt sikkert... Hvis alle akvarister skal begynne å lage sine egne trepadder av installasjonsmateriell vil vi få et durabelt sikkerhetsproblem. Å lage slike superpadder er vel og bra, og jeg er sikker på at TT sin er både god og sikker, men slike løsninger er kun for de få som vet hvordan det skal gjøres.


Nå kjøper jeg stikk via grossist. Mange ganger har de også tilbud på de. Da blir det ikke så dyrt. Og du kan da lage/tilpase opplegget slik du akkurat vil ha det, og etter det utstyret du skal plugge inn. Men da kun for fagfolk igjen.

Jeg fant en perfekt pad hos ELFA. Høy kvalitet. Men den kostet over 1000 kr. Uaktuellt.

Ja, hvis du skal lage "pad" selv, må du være fagmann, etter reglene. Men kan du det, er nøye, så blir det perfekt. Ingen padder som ligger å slenger. Ingen kabler eller komponenter ligger på gulvet. Allt henger fint dandert og luftig. Kjekt når støvsugeren/kluten må frem.

Hadde man lagt padder med skrufester, så hadde jo det vært en fordel. Kansje et padsystem hadde fungert. Hvor man kunne plugge padder i hverandre uten kabel. Et slags skinne system. I fabrikk/produksjons lokaler har de mange ganger strømskinne systemer. Her kan man plugge seg rett på skinnene(kapslet/isolerte), der du måtte ønske. Men det er jo da et mye større system igjen.

For mange år siden fikk man kjøpt el (gulv)lister, som man kunne legge opp som listværk langs gulv/vegger. De hadde også varme inkludert. En slags lang panelovn. Og man kunne plassere stikkontakter hvor man ville på listen. Men den hadde en bakdel, og det var det at varmen fra listen, lagde møkkete striper opp etter veggene. Lite pent. Men ellers et pent og smart system.
Tom tank
Hadde man lagt padder med skrufester, så hadde jo det vært en fordel.

Grenfordelerne med plass til 10 kontakter (som er de jeg bruker i den største reolen min), er mulige å skru opp på veggen. Og dit skal de etterhvert. Jeg må bare få satt en viss kroppsdel i gir først. Og når man har den oppskrudd på veggen, er det lettere å lage dryppløkker på ledningene også Hvorfor i alle dager har jeg ikke gjort dette ennå...?
Tom tank
Ja, hvis du skal lage "pad" selv, må du være fagmann, etter reglene. Men kan du det, er nøye, så blir det perfekt.
Dersom denne heimelaga "padden" er koblet til ett løst støpsel, og ikke direkte i ett fast annlegg, er det fullt lovlig å lage dette selv. Er etter min mening ikke vanskeligere enn å bytte bryter på ei lampe.

Tom tank
For mange år siden fikk man kjøpt el (gulv)lister, som man kunne legge opp som listværk langs gulv/vegger.
Dette mener jeg på at jeg var borti for ikke alt for mange årene siden, da som en nyhet på markedet (2-3år). De fantes da i flere utforminger og farger, alt etter hvilket hus en ville ha slike i.
Det var om jeg husker det riktig en temmelig ukurant pris på disse listene, mener det var noe mellom 50 og 100 for meteren...
Da legger jeg heller enkle kabelgater og maler lokket, jeg
Tom tank
Nei ingen er som kjent, feilfrie. Når en fagmann kan gjøre feil. Tenk da hvor mange feil en hobby elektriker kan gjøre. Det vil mest sannsynelig bli en del mere. Og det var en blikkenslager som jobbet på et vent anlegg. det var sommer og varmt, så han jobbet lett kledd i shorts/t-shirts. Han lå innimellom/oppå noen vent kanaler og jobbet. Den arbeids lampa han hadde med seg inn der, var det jord feil på.


Det ironiske i denne saken er at blikkenslageren hadde lov å foreta tilkoblingene og reperasjoner i denne arbeidslampen/støpsel, men han hadde ikke lov å sette opp en ekstra stikkontakt i et tørt soverom... Det er nettopp flyttbare gjenstander som hvem som helst har lov å tukle med som oftest får røffest behandling, og havner på slike ugunstige steder samt utendørs hvor korrekte tilkoblinger er helt kritisk. Satt litt på spissen burde det nesten være forbudt å koble til flyttbart utstyr, og lov å koble til fast. Fast utstyr er også bedre merket innvendig og mer brukervennlig med større plass i kontakter etc.
.
Frank Angell
[QUOTE=Tom tank]Ja, hvis du skal lage "pad" selv, må du være fagmann, etter reglene. Men kan du det, er nøye, så blir det perfekt.
Dersom denne heimelaga "padden" er koblet til ett løst støpsel, og ikke direkte i ett fast annlegg, er det fullt lovlig å lage dette selv. Er etter min mening ikke vanskeligere enn å bytte bryter på ei lampe.

Du har rett i det Frank. Den ene "paden" min er satt fast på et bord, som igjen er satt fast til vegg. Og er dermed fast koblet til med PR. Den andre er med støpsel.

Tom tank
For mange år siden fikk man kjøpt el (gulv)lister, som man kunne legge opp som listværk langs gulv/vegger.
Dette mener jeg på at jeg var borti for ikke alt for mange årene siden, da som en nyhet på markedet (2-3år). De fantes da i flere utforminger og farger, alt etter hvilket hus en ville ha slike i.
Det var om jeg husker det riktig en temmelig ukurant pris på disse listene, mener det var noe mellom 50 og 100 for meteren...
Da legger jeg heller enkle kabelgater og maler lokket, jeg

Disse listene er da prøvd før(tidlig på 80 tallet), og ikke noe nytt produkt, og vil sikkert holde like lenge som de forrige. Når du får møkkete striper opp etter veggene, da er det lite populært. Og folk vil ikke ha dem. Vanlige panelovner står litt ut fra vegg, så de har ikke disse problemene.

En arb kollega av meg den gang, gikk for disse listene. Meget flott da de var montert. Men så kom møkka. Og den kom igjen og igjen. Vask på vask. Kona møkk lei. Så forsvant listene. Rett på dynga med dem. Så ikke la deg friste til å kjøpe dem. De fordeler varmen jevnt og greit.

Kansje greit å ha hvis du har svarte vegger, men ikke ellers. Og hvem har det?

Polar
[QUOTE=Tom tank]Nei ingen er som kjent, feilfrie. Når en fagmann kan gjøre feil. Tenk da hvor mange feil en hobby elektriker kan gjøre. Det vil mest sannsynelig bli en del mere. Og det var en blikkenslager som jobbet på et vent anlegg. det var sommer og varmt, så han jobbet lett kledd i shorts/t-shirts. Han lå innimellom/oppå noen vent kanaler og jobbet. Den arbeids lampa han hadde med seg inn der, var det jord feil på.


Det ironiske i denne saken er at blikkenslageren hadde lov å foreta tilkoblingene og reperasjoner i denne arbeidslampen/støpsel, men han hadde ikke lov å sette opp en ekstra stikkontakt i et tørt soverom... Det er nettopp flyttbare gjenstander som hvem som helst har lov å tukle med som oftest får røffest behandling, og havner på slike ugunstige steder samt utendørs hvor korrekte tilkoblinger er helt kritisk. Satt litt på spissen burde det nesten være forbudt å koble til flyttbart utstyr, og lov å koble til fast. Fast utstyr er også bedre merket innvendig og mer brukervennlig med større plass i kontakter etc.
.

Ja det hadde han. Noe som også muliggjorde ulykken var jo at han støpslet lampen inn i en kurs uten jordfeil bryter. Alle byggeplaser er pålagt å ha prov anlegg med jordfeilbrytere. Dette er meget strengt. Alle nyanlegg skal ha jordfeil brytere i dag.

Litt OT. Jeg har vært utsatt for strøm gjennomgang, og havnet på legevakten(overvåking) for det. Etter det, ble det et besøk hos Politiet. Med full etterforskning. Og det gikk meget hett for seg. Ikke å anbefale. For det første, så risikerer man å miste livet, så skal man risikere å miste alle papirer pga det igjen. Det henger liksom ikke på greip. Det blir slik at man lar være å innrapportere ulykker pga det. Noe jeg også har gjort. Noen år etter fikk jeg meg en ny strømgjennomgang. den ble aldri rapportert. Men så er det det igjen. Hvis man ikke innrapporterer, så har man ingenting å slå i bordet med, ved eventuelle senskader.
Tom tank
Nei ingen er som kjent, feilfrie. Når en fagmann kan gjøre feil. Tenk da hvor mange feil en hobby elektriker kan gjøre. Det vil mest sannsynelig bli en del mere. Alle byggeplaser er pålagt å ha prov anlegg med jordfeilbrytere. Dette er meget strengt. Alle nyanlegg skal ha jordfeil brytere i dag.



For noen uker siden, blei vi kallt ut til ein arbeidsplass der dei sleit med at lyspærene i arbeidslampene lyste uvanlig godt ei lita stund, og deretter rauk.
På kort tid fyllte dei opp ein full søppelsekk med defekte lyspærer, og dei brant opp 2 vinkelslipere.
Anlegget der var 400V og nullleder.
Det som hadde skjedd der var at nullederen var forveksla med ein fase i ein
tilførsel til eit prov byggeskap, slik at det var 400V i 220V kontaktene.

Mvh. Kjell-Arne
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap