Er ancistrusen min syk?:s (side 2)
Sauen666bruker general tonic. men skjønner meg ikke på bruksanvisningen. vet ikke helt hva de mener med at vannet skal filtreres i 24 timer gjenom aktiv kul? Men takk for svar:)
Det betyr at du bør skaffe en filterpose som du fyller med feks. Ehfiaktiv filterkull og legger den i en av skuffene du har i det utvendige filteret.
Men det du kan også tenke på dersom du har en del akvarier og ønsker et filter for å bruke aktiv kull i som du kobler mellom på slangen til den utvendige pumpen kan det være en Carbolitreaktor.
Postet 01.01.08 kl 15:18
Endret: 01.01.08 kl 15:20
Postet 01.01.08 kl 15:49
Sauen666kan jeg ikke bare sette i en ny pumpe for jeg har ikke slikt filter og har ikke mulighet til å få tak i det før på torsdag:/ Bor på en øy jeg... hehe
Grunnen til at det står at du skal filtrere gjennom aktivt kull er for å fjerne rester etter medisinen slik at vannet blir normalt igjen...
Du må på en eller annen måte filtrere vannen gjennom aktivt kull.
(Kanskje du bare skal bytte ca. 30% hver dag frem til du kan skaffe aktivt kull).
Hvilket filter bruker du?
Utdrag fra artikkelen som er skrevet av Frank Angell:
"Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.
Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000"
Jeg mener du helt klart bør skaffe deg Esha 2000 på nettet dersom du ikke får tak i den på lokale butikker. Denne vil nok redde mange fiskeliv i fremtiden dersom det dukker opp sykdom, noe som kan være vanskeleg å unngå i enkelte tilfeller.
Postet 01.01.08 kl 16:44
Endret: 01.01.08 kl 16:48
Postet 01.01.08 kl 16:47
Sauen666Bruker en kid safe pumpe i nød akkurat nå, men har en AM~TOP som jeg tenkte jeg kunne bruke. Kunne jeg byttet 50% vann og deretter tatt den andre pumpen i karet? Da er jo alle restene vekke?
Er vanskeleg å ta stilling til om medisinen er helt borte, men det er jo klart at jo flere vannbytter du har, desto større sjanse er det for at denne blir borte til slutt.
* Se tilleggstekst som jeg la inn i i tråden over den du skrev.
Rekner med det er denne pumpen du har?
NB! Du må passe på at når du bytter vann i dette akvariet som ancistrus yngelen er i må det være temperert vann fordi disse er veldig følsomme for temp svinginger.
Postet 01.01.08 kl 17:02
Postet 01.01.08 kl 17:17
Postet 14.01.08 kl 19:05
Sauen666vet ikke om jeg kan si om ancistrusen har blitt bedre eller verre... såre er ikke hvitt, noe som betyr at det ikke er en infeksjon? Legger til et bilde jeg så håper jeg dere kan hjelpe meg=) Ps. han er fortsatt IKKE slapp eller har dårlig apetitt...
Ser nok ut som han har fått skikkelig med juling!
Er nok hevding av revir som er årsaken vil jeg tro.
Postet 14.01.08 kl 19:50
Postet 14.01.08 kl 19:55
Postet 14.01.08 kl 19:59
Postet 14.01.08 kl 20:05
Postet 14.01.08 kl 20:14
Postet 15.01.08 kl 18:09
Postet 19.01.08 kl 00:37
Postet 19.01.08 kl 00:47
Endret: 19.01.08 kl 00:48
Postet 19.01.08 kl 00:49
Endret: 19.01.08 kl 00:49
Postet 19.01.08 kl 00:54
Postet 19.01.08 kl 00:59
jaja, idag har det gått ca 3-4 mnd siden ancistrusen min fikk et enormt sår på siden av huet sitt... Har prøvd med alt mulig kurer og vannbytter. Nå har jeg og typen bestemt oss for at han nå skal komme til en bedre sted. Dette har jo selvfølgelig gått litt innpå meg etter at jeg har hatt det så gøy med å få yngel på han, men vil jo ikke at han skal lide. Har hatt han i karantene hele tiden, men ser ikke ut som det ble så vellykket. Vet ikke om det har noe med såret å gjøre men det kommer fort sånne små mini marker på glasset, så jeg må ofte ta karet i dusjen å skrubbe det. Så kort sagt har dette vert sliiit...
Legger ved et bilde, dette er den verste tiden av såret ettersom det har gått litt opp og ned med det. For øyeblikket ser han kvikk og forsovidt frisk ut hvis man ser bort ifra såret. Har også merket at det kommer et lite ett på andre siden nå, så tror ikke det er mye håp igjen:/ Så nå sitter jeg å venter på at typen min kommer hjem så han kan koke fisken, for det klarer jeg ikke.
Uff, dette blir en trist dag og mange pappa-løse barn.
Legger ved et bilde, dette er den verste tiden av såret ettersom det har gått litt opp og ned med det. For øyeblikket ser han kvikk og forsovidt frisk ut hvis man ser bort ifra såret. Har også merket at det kommer et lite ett på andre siden nå, så tror ikke det er mye håp igjen:/ Så nå sitter jeg å venter på at typen min kommer hjem så han kan koke fisken, for det klarer jeg ikke.
Uff, dette blir en trist dag og mange pappa-løse barn.
Postet 07.02.08 kl 14:53
Postet 07.02.08 kl 14:56