Hvitprikk: Varmekur er utelukket og esha exit er mislykket. Hva gjør jeg da? (side 2)
Får ikke begynt på varmekur før i morra så for at ikke prikkene skal ta overhånd fullstendig så kjører jeg en dag til med kur nå.
Noen færre prikker har det blitt det siste døgnet, men antall fisk som er smittet er ca den samme. Yngel som var prikket i går er nå fine mens nye er dekorert.
Blir derfor satt i gang i morra med varmekur. Har jeg forstått det riktig når jeg går ut fra at varmen skal holdes over 32 grader i 48 til 72 timer etter at prikkene er borte? Hvor lenge skal jeg vente på nye prikker etter at varmen er senket til 28 grader igjen før jeg kan være sikker på at de ikke dukker opp igjen?
Dritnervøs for dette her :-/
Noen færre prikker har det blitt det siste døgnet, men antall fisk som er smittet er ca den samme. Yngel som var prikket i går er nå fine mens nye er dekorert.
Blir derfor satt i gang i morra med varmekur. Har jeg forstått det riktig når jeg går ut fra at varmen skal holdes over 32 grader i 48 til 72 timer etter at prikkene er borte? Hvor lenge skal jeg vente på nye prikker etter at varmen er senket til 28 grader igjen før jeg kan være sikker på at de ikke dukker opp igjen?
Dritnervøs for dette her :-/
Postet 14.12.07 kl 19:16
Postet 14.12.07 kl 19:52
Postet 14.12.07 kl 20:19
Postet 17.12.07 kl 17:53
Har du dobbeltsjekket med to termometere at temperaturen virkelig ER 32°C til alle tider av døgnet? Altså både natt og dag? Husk at lysarmaturet drar opp temperaturen på dagtid.
Mitt siste angrep av hvitprikk kurerte jeg i løpet av maks to døgn. Husker dessverre ikke nøyaktig, men jeg lot temperaturen være på 32°C i tilsammen fem døgn, altså tre døgn etter at prikkene var helt borte.
NB!!
Med utsagnet "Mitt siste angrep av hvitprikk kurerte jeg i løpet av maks to døgn" mener jeg at ingen nye prikker dukket opp! (men karet inneholder jo smitte fordet)
Jeg så nemlig prikkene da kun fem-seks prikker var synlige på to eller tre fisk totalt (karet inneholdt over 40 tetraer...) Allerede da satte jeg i gang varmekuren, kanskje den raske behandlingen fikk gjort at jeg fikk bukt med det for godt allerede da (fikk aldri noe tilbakefall på noen fisk).
Mitt siste angrep av hvitprikk kurerte jeg i løpet av maks to døgn. Husker dessverre ikke nøyaktig, men jeg lot temperaturen være på 32°C i tilsammen fem døgn, altså tre døgn etter at prikkene var helt borte.
NB!!
Med utsagnet "Mitt siste angrep av hvitprikk kurerte jeg i løpet av maks to døgn" mener jeg at ingen nye prikker dukket opp! (men karet inneholder jo smitte fordet)
Jeg så nemlig prikkene da kun fem-seks prikker var synlige på to eller tre fisk totalt (karet inneholdt over 40 tetraer...) Allerede da satte jeg i gang varmekuren, kanskje den raske behandlingen fikk gjort at jeg fikk bukt med det for godt allerede da (fikk aldri noe tilbakefall på noen fisk).
Postet 17.12.07 kl 19:21
Endret: 17.12.07 kl 19:31
Jepp, er helt sikker på at tempen er over 32. Har to termometer stående i og et tredje jeg har kontrollmålt med innimellom. Temperaturen på de tre er 32, 32,5 og 33. I tillegg så satt jeg oppe til 4 natt til søndag for å sjekke at det ble riktig
Mulig det tar såpass lang tid pga at det er øksefisk det dreier seg om. De har alltid vært de siste til å bli prikkefrie ved tidligere anledninger også. Håper bare jeg blir kvitt det før jula ringes inn
Mulig det tar såpass lang tid pga at det er øksefisk det dreier seg om. De har alltid vært de siste til å bli prikkefrie ved tidligere anledninger også. Håper bare jeg blir kvitt det før jula ringes inn
Postet 17.12.07 kl 19:49
Tre døgn har gått og det er nå to prikker igjen på en av øksefiskene, men da jeg sjekket termometrene i morges så lå de en halv grad under det de har vært tidligere. Det viste seg at den ene rota foran kolben hadde forskjøvet seg så det ble litt for lite sirkulasjon rundt kolben. Får bare håpe at det er de to termometrene som viser høyest temperatur som er riktige og at dette ikke fører til tilbakeslag nå.
Postet 19.12.07 kl 13:50
Jeg har lurt lenge på å skaffe meg øksefisk, men nå, etter å ha lest denne tråden, er jeg neimen ikke sikker på om jeg tør! Er de virkelig så sarte at den minste forstyrrelse eller oppstuss fører til utbrudd av hvitprikk omtrent?
De er jo bare råstilige, men... jeg har ikke helt sansen for å måtte skjerme fisken for "selve livet" om du skjønner hva jeg mener.
Øksefisk er virkelig noen flotte fisk, jeg har sett på dem haugevis av ganger i butikk og vært virkelig nære å kjøpe en stor stim mange ganger.
De er jo bare råstilige, men... jeg har ikke helt sansen for å måtte skjerme fisken for "selve livet" om du skjønner hva jeg mener.
Øksefisk er virkelig noen flotte fisk, jeg har sett på dem haugevis av ganger i butikk og vært virkelig nære å kjøpe en stor stim mange ganger.
Postet 19.12.07 kl 19:30
Endret: 19.12.07 kl 19:31
Da er vi to Hadde planer om en stim på 20-30 økser sammen med gabonreker, men siden reker generelt er lite hyppe på begge alternativer til behandling, blir det neppe andre økser her i gården enn kjøttøks og klyvøks :pmona oJeg har lurt lenge på å skaffe meg øksefisk, men nå, etter å ha lest denne tråden, er jeg neimen ikke sikker på om jeg tør! :-)
Postet 19.12.07 kl 19:48
Vet ikke hvordan andre øksefisk er, men mine dvergøksefisk er faktisk de som virker friskest i karet mitt. Det er den eneste arten jeg ikke har hatt frafall på og hvis de er uheldige og skader seg så vokser det til igjen utrolig fort. Aldri noe antydning til betennelser eller sopp. En av dem greide å skade seg, antagelig ved å hoppe opp i reflektoren, slik at hele sporden helt inn til overgangen til selve kroppen på fisken var skåret av. Dette vokste ut igjen på utrolig kort tid uten noen problemer for fisken. Tror det gikk litt over ei uke.
Ikke er de kresne i matveien heller.
Det de derimot er veldig omtåelige for er hvitprikk. De får lett prikker når de stresses og det tar lang behandling før det forsvinner. Så lenge jeg har flyteplanter nok og ingen av de andre fiskene plager de så er det ingen problem. De bryr seg ikke om at jeg roter i karet og ominnreder heller. De er overhode ikke redd hendene mine. Denne gangen tror jeg utbruddet kom av en kombinasjon av at jeg fjernet for mye flyteplanter samt at en av guppy-ynglene hele tiden nappet i finnene til øksene. Jeg vet egentlig at jeg ikke skal fjerne for mye av flyteplantene, men glemte meg rett og slett.
Kan så absolutt anbefale dem, men de krever snille samboere og stabil plantevekst i overflaten. Må likevel innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe inn nye når disse er borte, men det er ikke bare pga av prikke-styret altså
Ikke er de kresne i matveien heller.
Det de derimot er veldig omtåelige for er hvitprikk. De får lett prikker når de stresses og det tar lang behandling før det forsvinner. Så lenge jeg har flyteplanter nok og ingen av de andre fiskene plager de så er det ingen problem. De bryr seg ikke om at jeg roter i karet og ominnreder heller. De er overhode ikke redd hendene mine. Denne gangen tror jeg utbruddet kom av en kombinasjon av at jeg fjernet for mye flyteplanter samt at en av guppy-ynglene hele tiden nappet i finnene til øksene. Jeg vet egentlig at jeg ikke skal fjerne for mye av flyteplantene, men glemte meg rett og slett.
Kan så absolutt anbefale dem, men de krever snille samboere og stabil plantevekst i overflaten. Må likevel innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe inn nye når disse er borte, men det er ikke bare pga av prikke-styret altså
Postet 19.12.07 kl 20:13
Glemte å fortelle at de to siste prikkene forsvant i løpet av ettermiddagen i går. Da blir det vannskift og ned til 28 grader på lørdag. Får bare håpe at eventuelle nye prikker dukker opp før jeg reiser bort på julaften. Blir bare borte halvannet døgn, men får ikke fulgt med nøyaktig tidspunkt for eventuelle nye prikker
De gode nyhetene er at alle fiskene mine ser ut til å tåle kuren forholdsvis bra nå. Til og med ottoene. Ser nesten ut som de har vennet seg til varmen
De gode nyhetene er at alle fiskene mine ser ut til å tåle kuren forholdsvis bra nå. Til og med ottoene. Ser nesten ut som de har vennet seg til varmen
Postet 20.12.07 kl 13:38
Endret: 20.12.07 kl 13:39
Temperaturen ble senket på lørdag til 28 grader. Mandag morgen var det fremdeles ingen nye prikker da jeg dro.
I går kveld kom jeg hjem igjen og to av tetraene hadde fått en prikk hver. Fikk ikke tatt vannskift og økt temperaturen igjen før i dag, men heldigvis er det enda bare to fisk som har en enkelt prikk hver, en tetra og en øksefisk. Andre del av varmekuren er altså igang nå.
Siden jeg ikke har noe nøyaktig tidspunkt for når prikkene dukket opp igjen så blir det litt unøyaktighet for når jeg skal sette igang tredje omgang. Det blir vel til at jeg regner fra temperatursenkingen og til jeg dro fra et prikkefritt kar, ca 45 timer. Det høres vel ikke så ugærnt ut, eller?
I går kveld kom jeg hjem igjen og to av tetraene hadde fått en prikk hver. Fikk ikke tatt vannskift og økt temperaturen igjen før i dag, men heldigvis er det enda bare to fisk som har en enkelt prikk hver, en tetra og en øksefisk. Andre del av varmekuren er altså igang nå.
Siden jeg ikke har noe nøyaktig tidspunkt for når prikkene dukket opp igjen så blir det litt unøyaktighet for når jeg skal sette igang tredje omgang. Det blir vel til at jeg regner fra temperatursenkingen og til jeg dro fra et prikkefritt kar, ca 45 timer. Det høres vel ikke så ugærnt ut, eller?
Postet 26.12.07 kl 17:32
Postet 26.12.07 kl 19:33
Er visst litt oppgitt i dag. De to prikkene fra onsdag nekter visst å forsvinne. Hvor lenge er det vanlig at de henger på fiskene? Hadde håpet at det skulle gå litt raskere nå som det var så få prikker og bare på en av tetraene. Denne fisken kan jeg faktisk ikke huske å ha sett prikker på ved tidligere angrep heller, så jeg hadde håpet at den skulle bli kvitt de ganske fort.
Må vel innrømme at jeg syns det går veldig treigt å bli kvitt djevelskapen. Beklager, men er visst litt deppa og lei i dag. Akvarium er ikke morsomt for tiden
Må vel innrømme at jeg syns det går veldig treigt å bli kvitt djevelskapen. Beklager, men er visst litt deppa og lei i dag. Akvarium er ikke morsomt for tiden
Postet 29.12.07 kl 14:32
Postet 29.12.07 kl 15:03
Takk for tipset, Frank, men tror det kan bli vanskelig å få tak i den. Er den eneste gjenværende rosentetraen så den er litt sky uten artsfrender. Må i såfall ut med alle røttene og det er jeg ikke sikker på om jeg orker å styre med akkurat nå. Er i litt dårlig form for tiden. Får gi tål til i morgen og heller kjøre varmekur noen dager ekstra. Får ihvertfall være glad for at fiskene tåler kuren såpass godt, og så får jeg se til å grave frem litt tålmodighet
Postet 29.12.07 kl 16:44
I dag ble temperaturen senket og skal nå være på 28 grader i noen timer før den heves igjen i en to-tre dager. Da håper jeg virkelig at jeg er kvitt prikkene. Jeg har faktisk drevet og behandlet en måned nå.
Har oppdaget at det er blitt færre yngel under varmekuren og i dag fant jeg også en død otto. Om det er varmen eller andre grunner til frafallet er ikke godt å si. De andre fiskene ser heldigvis fine ut
Har oppdaget at det er blitt færre yngel under varmekuren og i dag fant jeg også en død otto. Om det er varmen eller andre grunner til frafallet er ikke godt å si. De andre fiskene ser heldigvis fine ut
Postet 01.01.08 kl 16:16
Postet 01.01.08 kl 17:54
Tror nok det var hvitprikk, ja. Ikke noe "fløyels-lag" på noen av fiskene og prikkene var definitivt opp mot en millimeter i diameter. Noen av prikkene på øksefiskenes finner var litt mindre i størrelse, men resten var for store til å være oodinium.
Har derfor ikke prøvd å slukke lyset. Ville blitt vanskelig å følge med prikkene også, og plantene ville ikke vært glad i meg mer
Mens varmen har vært oppe så har coryene stort sett ligget i skjul på dagen. Nå har de vært litt mer fremme og jeg oppdaget akkurat at en av dem så ut til å ha skrubbet seg opp på siden av hodet. Har ingen anelse om når eller hvordan det kunne ha skjedd. Så ikke så alt for ille ut så håper det går bra. Ikke noe skikkelig sår, bare litt rødt og en del matte skjell.
Har derfor ikke prøvd å slukke lyset. Ville blitt vanskelig å følge med prikkene også, og plantene ville ikke vært glad i meg mer
Mens varmen har vært oppe så har coryene stort sett ligget i skjul på dagen. Nå har de vært litt mer fremme og jeg oppdaget akkurat at en av dem så ut til å ha skrubbet seg opp på siden av hodet. Har ingen anelse om når eller hvordan det kunne ha skjedd. Så ikke så alt for ille ut så håper det går bra. Ikke noe skikkelig sår, bare litt rødt og en del matte skjell.
Postet 01.01.08 kl 20:01
Postet 06.01.08 kl 22:35