Vintertreff med foredrag og stor-auksjon i Risør akvarieklubb. (side 2)

Jeg tror det kan bli en tur til Riør høres det ut som.

Andreas
Andreas Bjørvik
Jeg tror det kan bli en tur til Risør høres det ut som. Andreas

Det håper jeg du gjør alvor av :0)
Vi takker Tropehagen zoo på Amfi Arena i Arendal for gevinster til auksjonen!
Reker og planter
Sammen med meg reiser fra vestlandet:

Reker:
Red Bee (Caridina cantonensis cf. "Red Bee"): fortsatt en meget sjelden nydelig form biereke. Eg er fortsatt den eneste som har de for salg i Norge. Opprinnelig kar de kommet fra Japan. Eg ta med V-Band og Tigertooth. Red Bee er rett og slett favoritten min blant alle dvergreker og sikker "snadder" for alle rekeenthusiaster". Litt meir info er her:
http://www.garnelenforum.de/images/articles/Datenblatt_red_bee.jpg

Røde Krystallreker (Caridina cantonensis cf. "Crytal Red"): her har eg en veldig "tøff"stamme som tåler masse. Vannverdier spiller "nesten ingen rolle" Litt meir info her:
http://www.garnelenforum.de/images/articles/datenblatt_crystal_red.jpg
eller på skalldyrbasen.

Blå Tigerreker (Caridina cantonensis cf. "Blue tiger"): rekene som eg ta med er utselektert fra en mørkeblå linie. Obs at disse reker er lyseblå eller brunaktig. Men øyene er knallgule, som vises at de kommer fra en blå linie. Ved formering opptstår en visst andel av blå yngel. Sikker en god mulighet å produsere sin egen blå linie for forholdsvis lite penger. Men OBS: Eg vurderer de som evt. litt meir vanskelig eller kresen i hold og formering enn CRS og Red Bee. Litt meir info her:
http://www.garnelenforum.de/images/articles/Datenblatt%20blaue%20Tigergarnele.jpg
eller på skalldyrbasen

Blue Pearl (Neocaridina zanghjiajiensis): rekene har blitt født for 4 veker siden og er nå 0,5 - 0,7cm store. Spørsmål er hvis det er verdt å ta de med allerede i Januar. Men Blue Pearl er så enkel i hold og formering (sammenlignbar med kirsebær) at eg kan anbefaler de til alle nybegynner. Rekene vises en fin lyseblå eller isblå farge når de er voksen. Eg ta de med når det er spesiell interesse. Litt meir info her:
http://www.garnelenforum.de/images/articles/datenblatt_blue-pearl.jpg
Blå fargen er litt meir intenst enn bildet viser det.

Yellow Fire (Neocaridina heteropoda var. yellow): Fin, gul form av den vanlige kirsebærreker. Her gjelder det samme som var skrivet hos Blue Pearl. Litt meir info her:
http://www.garnelenforum.de/images/articles/datenblatt_neocaridina_heteropoda_var_yellow_1.jpg
eller på skalldyrbasen.

Snegler:
Svarte sandsnegler (black trumpet snail): eg er ikke en snegleekspert, men ved min siste Tysklandstur fikk eg noen svarte sandsnegler (de er virkelig svart, som ser veldig fint ut på lys bunn) med som trivest apenbart vedlig godt hos meg. Eg kan sikker ta noen halvoksne individer med hvis det er spesiell interesse.

Planter:
Har masse planter til overs og det er sikker bedre å ta de med til Risør enn å hive de på bosset. Mange akvarier ser sånn ut som vises på bildet og trenger "litt hagearbeid":

Taiwanmose (Taxiphyllum alternans)
Julemose eller X-Mas Mose (Vesicularia montagnei)
Javamose (Taxiphyllum barbieri)
Sagittaria subulata
Heteranthera zosterifolia
Najas indica
Hydrocotyle leucocephala
Echinodorus bleheri XXL

Oh my god! Det var en skikkelig lekkerbisken av en liste!!! Nå må jeg klargjøre rekekarene mine, og håpe på å få tilslaget på noen på auksjonen!
Nå satt jeg å tenkte;
"Den vil jeg ha, den vil jeg ha, den vil jeg ha..."
Hehe... Veldig bra liste! Og da passer det bra med et reke-foredrag dagen før og!
Roy Fredrik kommer til å bli begeistret for alle plantene/mosene, han er jo på utkikk etter det.
Oj det var litt av en sikle liste. Må klargjøre rekekar ja! Og spare-
Svarte sandsnegler
Eg fikk noen mail om bilder av sandsneglene. Prøvde meg nå, men bildene er langt vekk fra å være perfekt. Men eg tror man ser fargen. På bildet vises det voksne individer og yngel. Det ser sånn ut at de klarer seg litt bedre i bløtt vann enn de to andere typer sandsnegler eg ha. Sneglehus blir ikke så hardt påvirker hos de svarte.

Legge også noen bilder inn fra Blue Pearl reker (gå til snegle/skalldyr).
De var fine! Jeg vil ha!:p hehe..
Michael Niesar
Eg fikk noen mail om bilder av sandsneglene. Prøvde meg nå, men bildene er langt vekk fra å være perfekt. Men eg tror man ser fargen. På bildet vises det voksne individer og yngel. Det ser sånn ut at de klarer seg litt bedre i bløtt vann enn de to andere typer sandsnegler eg ha. Sneglehus blir ikke så hardt påvirker hos de svarte. Legge også noen bilder inn fra Blue Pearl reker (gå til snegle/skalldyr).
Åh, de var vakre!!
Gry
Åh, de var vakre!!

Ikke prøv deg!:p
Odd Espen
[QUOTE=Gry]Åh, de var vakre!!

Ikke prøv deg!:p Hehe, tror nok jeg må prøve meg altså...
Gry
[QUOTE=Odd Espen][QUOTE=Gry]Åh, de var vakre!!

Men jeg skal prøve hardere! Du har ikke plass til de uansett! Hehe, du kan ikke blande de med vanlige sandsnegler!
Odd Espen
[QUOTE=Gry][QUOTE=Odd Espen][QUOTE=Gry]Åh, de var vakre!!

Men jeg skal prøve hardere! Du har ikke plass til de uansett! Hehe, du kan ikke blande de med vanlige sandsnegler!Ups, da sliter jeg altså!
Gry
[QUOTE=Odd Espen][QUOTE=Gry][QUOTE=Odd Espen][QUOTE=Gry]Åh, de var vakre!!

Men jeg skal prøve hardere! Du har ikke plass til de uansett! Hehe, du kan ikke blande de med vanlige sandsnegler!Ups, da sliter jeg altså!
Ja, det gjør du nok!:p
Men jeg derimot, jeg har 2 kar uten en snegle!

Og jeg har sagt at hvis jeg får tak i noen, så skal jeg sende avkom til Malin P og hehe...
Satser på at du får dem da.
Odd Espen
Og jeg har sagt at hvis jeg får tak i noen, så skal jeg sende avkom til Malin P og;) hehe...

Jepp
Så da må du bare kjøpe noen :P
Gry
:) Satser på3 at du får dem da.

Du kan få èn, hvis du vil
Odd Espen
[QUOTE=Gry]:) Satser på3 at du får dem da.

Du kan få èn, hvis du vilDu er søren sprette meg snill altså!!! :0P
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap