jeg er lei av akvariumet :( (side 2)

vet ikke de er 4-5 cm og sølvfarvede.
Inaktiv bruker
fransine blabla
vet ikke :) de er 4-5 cm og sølvfarvede.

svart flekk ved halefinne?
arts navn på den er-tetragonopterus argenteus
eller så har du en art uten den flekken som heter
t.chalceus--falsk sølvtetra
begge krever store akvarier..mellomstore ,,,150 liter for best trivsel.
butikken fyyy,,,,*smil*
mine har en tynn svart stripe under den bakerste bukfinnen. jeg fant bilde av falsk sølvtetra men de hadde ikke slik stripe og så mer rent sølvfarvet ut. mine er litt mørkere tror jeg.
Hva med keisertetra?
Her er kongotetra.
Kongetetra er et navn jeg ikke har hørt før. Men jeg har opplevd så vanvittig mange ganger at dyrebutikker eller deres leverandører bruker navn på fisk som ikke er de vanlige populærnavnene, evt. helt feil. Det er derfor det tross alt er lettere å forholde seg til de latinske navnene. Men heller ikke det er en forsikring for at du for riktig art...
kongotetra er det ja. jaja da hadde nesten rett da... angående navnet i allefall...

mine ser ikke riktig så "fargerike" ut da.men jeg er sikker på det er den der.
Som noen før meg allerede har sagt, så er paletter eller eventuelt smaragdciklider faktisk ganske underholdende. Og yngler etter bare noen uker om forholdene ligger tilrette.
Om det er slik at det er et stykke til din nærmeste zoobutikk, vil jeg anbefale deg å ringe dem på forhånd. Og høre om dem har et voksent palettpar.
Når det kommer til det skille kjønnene fra hverandre, så avhenger dette fult og helt på butikkens (og din) kunnskap. Det beste er å plukke dem ut under full belysning. Min erfaring er at hannen har en mer utpreget torpedoform enn hunnen, som er rundere. Hannen har som regel også en mer utstrakt ryggfinne. Under lek vil som regel begge få rød eller lilla buk, så det er ikke det sikkreste tegnet å gå etter.
Har selv en "tenårings"-smaragdciklide som terroriserer de andre fiskene mine. Hun er den eneste igjen etter et kull på rundt 80. Ga bort 5, og resten endte sine dager som fiskemat desverre. Og jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med henne. Hun er jo så sjarmerende. Selv om hun sikkert var en av de som bitte små yngel tok livet av mora si! Og drev "ste-faren" til ytterste vannvid! Stefaren var forresten en palett. Som uten å kny tok seg av yngelen til en annen hanne.

Lykke til med kjøpet!!

Ps. Biltemasand anbefales på det sterkeste for paletter!
jeg omplasserte den siste paletten min idag. Kom hjem med 21 neon tetraer, 3 timer senere hadde jeg bare 16. Og behersker den seg ikke i sitt nye hjem så er jeg redd løpet er kjørt for denne karen. Men egentlig er det jo en naturlig atferd, en atferd lommeboken min setter liten pris på.

Tror han snart har 10 fisker på samvittigheten...
verden er jammen liten. igår var jeg å tittet på et 300 liters brukt akvarium. med enheim pumpe kjøpt fjor, mange store sikkert dyre fisker. og det var helt tilfeldig at jeg fikk vite om at det skulle selges, utrolig nok befinner karet seg på min lille øy. jeg har ikke sagt absolutt ja til å kjøpe det enda men jeg tror nok jeg skal gjøre det.

forresten har jeg kvittet meg med kongotetraene og regnbuefiskene. nå er det bare 1 liten gullgurami og 5 andre fisker( en slags algespiser med sort stripe på, ganske billige, de er kanskje 5 cm) jeg tror jeg skal kvitte meg med disse 5 og etterhvert.

samt at jeg har fått en nesten kjønnsmoden ancistrus og 2 bittesmå. vanlig type da. fant ut at det er en dame som har et par som lager babyer ofte og det rett i nærheten.

jeg har og rengjort karet og på lørdag skal jeg til byen å kjøpe nye planter, samt kjøpe ett lite karsett til oppaling av planter, en 30-40 liters tror jeg. rosa dersom de har. nytt lysrør skal jeg og kjøpe. og så skal jeg sette typen på opgaven å finne timer til lyset. ny rot kanskje, se om jeg finner et slikt lite test sett. kanskje eple eller sandsnegler om de har. jeg har lyst på sand og ikke grus som jeg har nå. men biltema er laaangt unna. og sanden på dyrebutikkene er sikkert svindyr...

nå er det morro igjen med akvarium
Inaktiv bruker
Timer har dei på class olsen Fult brukbar, og tror ikkje den kostet så mye.. Men husker ikke prisen..
hihihi. var på handletur idag. det ble to fine røtter. litt nye planter( det var veldig utplukket! folk har sikkert pyntet til jul i akvariumene sine) endel ny mat, elvegrus, nytt lysrør, tempraturmålere og timer til lyset

og i stedet for det 20-40 liters akvariumet til oppaling av planter(som jeg hadde planlagt å kjøpe) kjøpte vi et 64 liters hehehehehe.

butikken var tomme for nitritt tester da... får vel bare bestille på nett.
synd der ikke var mere planter i butikken. tro om det hadde gått å bestille nå på vinteren?

har satt opp 64 literen og brukt gugge fra 83 literen til filteret. er spent på om det funker.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap