Syk sterbai (side 2)
Jeg har aldri sett noen slik plansje eller tegning av Coryenes innvoller. De er litt annerledes utformet enn andre fisk.
Det du beskriver som hvileløs svømming der fisken ser ut til å ville komme vekk fra noe (men det går jo ikke, ettersom plagen er inni dem) er et typisk tegn på en parasitt eller orm som plager dem. Fortsett den medisinkuren du har begynt på, så får vi krysse fingrene for at dette hjelper nå.
Sera har kjøpt opp et annet firma og lager nå en ny serie "kraftpakker" når det gjelder medisiner. Det er de fire øverste du finner her.
Jeg har sikret meg en som visstnok skal ta knekken på disse røde sytrådtynne innvollsormene som før var en dødsdom for fisken; [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=sRbw3dGuDTpsijcS7xf5e0nN00AnbY0HFK9&f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e]Sera Nematol[/URL].
Men kraftpakkene tar knekken på filter også, så det bør vel gis i karanteneperioden der man er villig til å ofre filterets bakteriekultur.
Det du beskriver som hvileløs svømming der fisken ser ut til å ville komme vekk fra noe (men det går jo ikke, ettersom plagen er inni dem) er et typisk tegn på en parasitt eller orm som plager dem. Fortsett den medisinkuren du har begynt på, så får vi krysse fingrene for at dette hjelper nå.
Sera har kjøpt opp et annet firma og lager nå en ny serie "kraftpakker" når det gjelder medisiner. Det er de fire øverste du finner her.
Jeg har sikret meg en som visstnok skal ta knekken på disse røde sytrådtynne innvollsormene som før var en dødsdom for fisken; [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=sRbw3dGuDTpsijcS7xf5e0nN00AnbY0HFK9&f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e]Sera Nematol[/URL].
Men kraftpakkene tar knekken på filter også, så det bør vel gis i karanteneperioden der man er villig til å ofre filterets bakteriekultur.
Postet 15.01.08 kl 02:11
Endret: 15.01.08 kl 02:14
Hvordan ligger JBL Furanol i forhold til disse? Det har jeg nemlig i skapet (det er utrolig hva man finner hos meg, av både gode og elendige medisiner). Jeg har begynt en ny runde med Esha Hexamita, og håper det også kan gjøre litt. Den skal ha samme effekt som Esha 2000, pluss også mot hexamita. I følge bruksanvisningen, skal denne ta det meste, bortsett fra filterbakteriene Furanol, derimot, må jeg nok regne med kverker filteret, ja. Urk! Da må jeg opp med det utrolig ekle filteret igjen, det som tar en halvtime å få lukket! Sist gang kostet det meg en blå finger. Fillern! Sera kan bare ikke å lage skikkelige eksterne filtre!
Postet 15.01.08 kl 07:04
En liten oppdatering på denne. Jeg har vel egentlig lært meg til at jeg ALDRI skal si at ting går bedre, for da går alt et visst sted igjen. Men jeg greier jo som kjent aldri å holde kjeft heller...
Jeg har som sagt begynt en ny runde med Esha Hexamita, og det ser ut til å hjelpe noe. Såvidt jeg kan se, har det stoppet trenden med at de ble tynnere for hver dag som går. Jeg har jo også fôret temmelig intensivt i det siste, og det har sikkert også hjulpet noe, men det ser ut til at de begge to også har lagt bittelitt på seg igjen, takk og pris! Jeg håper bare det er en framgang som fortsetter, og ikke bare en midlertidig opptur - for dem har det vært flere av tidligere. Egentlig skulle jeg vært ferdig med Hexamita-kuren i dag, men jeg har bestemt meg med å forlenge den med 3 nye dager, ettersom det ser ut til å hjelpe noe. Det får meg ihvertfall til å mistenke at det er noen kjekke flagellater ute og går, og det kan rime i forhold til flere av symptomene, selv om det heller ikke rimer helt med at fiskene har spist som normalt stort sett hele tiden.
Si meg, er det ikke flagellater som er en av de mulige synderne i forhold til hullsyke også? Jeg tenker jo på den stakkars palettdamen jeg mistet i høst. Hun var temmelig hullete før hun døde, og hullsyke var hovedmistanken min der.
Vel, jeg skal altså fortsette kuren i 3 dager til, og så får vi ser hvor det bærer hen. Jeg kommer ikke til å erklære fiskene som friske før de ser helt like ut de andre coryene!
Jeg har som sagt begynt en ny runde med Esha Hexamita, og det ser ut til å hjelpe noe. Såvidt jeg kan se, har det stoppet trenden med at de ble tynnere for hver dag som går. Jeg har jo også fôret temmelig intensivt i det siste, og det har sikkert også hjulpet noe, men det ser ut til at de begge to også har lagt bittelitt på seg igjen, takk og pris! Jeg håper bare det er en framgang som fortsetter, og ikke bare en midlertidig opptur - for dem har det vært flere av tidligere. Egentlig skulle jeg vært ferdig med Hexamita-kuren i dag, men jeg har bestemt meg med å forlenge den med 3 nye dager, ettersom det ser ut til å hjelpe noe. Det får meg ihvertfall til å mistenke at det er noen kjekke flagellater ute og går, og det kan rime i forhold til flere av symptomene, selv om det heller ikke rimer helt med at fiskene har spist som normalt stort sett hele tiden.
Si meg, er det ikke flagellater som er en av de mulige synderne i forhold til hullsyke også? Jeg tenker jo på den stakkars palettdamen jeg mistet i høst. Hun var temmelig hullete før hun døde, og hullsyke var hovedmistanken min der.
Vel, jeg skal altså fortsette kuren i 3 dager til, og så får vi ser hvor det bærer hen. Jeg kommer ikke til å erklære fiskene som friske før de ser helt like ut de andre coryene!
Postet 17.01.08 kl 02:36
Ny oppdatering: det var ikke løgn at coryene har lagt på seg. De ser nå ut til å ha kommet opp til normal form igjen. De er ennå ikke helt friske (fortsatt mørke i fargen), men langt, langt bedre enn de var. En av de syke coryene har nå begynt å menge seg med resten av flokken, mens hunnen ennå ikke helt vil det. Så det har vært framgang ved bruk av Esha Hexamita.
Postet 20.01.08 kl 22:20
Ny oppdatering: Jeg kan nå ikke lenger peke ut hannen som var syk Han ser ut til å ha blitt frisk! Esha Hexamita var saken! Hunnen, derimot, er ikke helt frisk ennå. Men nå som det kun er en syk cory, kan det forklares med alder. Men hun har også lagt på seg, så noe har det hjulpet. Bare så synd at det er en av hunnene som ikke vil bli frisk. Jeg har bare to damer, og resten er mannfolk (jeg snakker fortsatt om sterbaiene - andre mannfolk er det dårlig med i livet mitt ). Dermed vil jeg legge til en medisin i må-ha-liggende-i-skapet-lista: Esha Hexamita. Jeg kjøpte den i sin tid fordi jeg skulle få discus i huset, men har fått bruk for den til andre arter.
Postet 26.01.08 kl 01:44
Postet 26.01.08 kl 10:41