Pumpe og lys til 12 l akvarie (side 2)

Laffen
Har dere monopol på kunskapen her inne,det er jo mulig det er flere veier som fører til Rom.

?
Nei, og det har jeg heller ikke antydet.

Laffen
Det med filtrering i mine akvatier på 12 liter er min dyrt kjøpte erfaring så venligst ikke påstå at det er feil.

Der har vi vel nøkkelordet. "Erfaring". Jeg har aldri påstått at DU ikke har det, jeg skrev innledningsvis at det kanskje ikke var et godt råd å gi til nybegynnere, den prakisen du har. Som du selv har påpekt, er dette noe du etter mange år har lært deg og kommet frem til. Man sier ikke uten videre til en relativt fersk akvarist at de skal gi blaffen i filtrering og gi blaffen i vannbytter en måned i slengen... ikke sant?? DU skjønner vel også hvor tåpelig det er å anbefale det til folk som er nybegynnere?

Laffen
For mye filtrering med fører sterk strøm i akvariet og ganske mange fisk fårtreker stile vann men det er muligens ukjent for dere.Størst og sterkest filter er ikke best det er ikke vits og skyte spurv med kanon.

Det har jeg aldeles ikke gjort. Jeg anbefalte iallefall det minste og roligste filteret jeg har prøvd. Det var såvidt det piplet litt vann ut av det når det var justert ned på det laveste. Skulle tro det var perfekt til en kampfisk.

Laffen
Det er ganske arogat hvordan dere to raker ned på gamel akvarie kunskap men det sier vel mer om dere.

Ingen har rakket ned på det. Må du tolke alt i verste mening da??
Jeg har bare påpekt at ikke alt var så himla bra i gamle dager heller... og det er en god del ny kunnskap ute og går. Og forskjellen i dag fra den gangen du startet med akvarium, er at nå finnes denne informasjonen lett tilgjengelig for alle og enhver via internett. Ting som før tok årevis med prøving og feiling å lære, er nå lagt ut på en internettside tilgjenglig for alle.

Hvis noen er arrogant her er det vel du, skulle jeg mene? Uten å lese skikkelig begynner du å brumme og kjefte fordi du "har nesten førti års erfaring, og ingen skal komme her og komme her..." Du leste feil allerede fra trådstarters første innlegg, noe som er tydelig i ditt første innlegg, og dermed var det i gang. Jeg forsøkte å gi deg hint om dette ved å vise til trådstarters innlegg, fordi hun skrev ikke det du sa. Da var det i gang, og du begynte med "Mener du rett og slet at jeg ikke har peiling"....

Det skulle altså ikke mere til. Du hisset deg opp for ingenting.
Jebo har billigere (og sikkert like gode) lys enn Arcadia Arcpod er.
Er det en nettbutikk det går ann å kjøpe Arcadia Arcpod og Vita Tech/Eheim 180 ? Så slipper jeg å kjøpe det på to forskjellige steder .. Takk for svar forresten
Kristin&fiskene
Er det en nettbutikk det går ann å kjøpe Arcadia Arcpod og Vita Tech/Eheim 180 ? Så slipper jeg å kjøpe det på to forskjellige steder .. ;) Takk for svar forresten
Jeg kjenner ikke til noen norske som har begge varene som lagervare.
Du får ta en titt rundt i de ulike butikkene som ligger i artikkelsamlinga vår å se

Du kan jo også evt sende mail til en del av de mer seriøse aktørene for å høre om de kan skaffe den de ikke har på lager
Var i dyrebutikken i dag og kjøpte Fluval pumpe. En liten en, men den blåser skikkelig mye. Er det noe man kan gjøre for å få det til å bli mindre sirkulasjon?
Er det fluval 1+? Denne er etter min mening den dårligste av fluvalene, nettopp siden den ikke kan reguleres på gjennomstrømmingen, og heller ikke strålerettningen.

Det er derfor fint lite å gjøre med dette En fluval 2+ er litt større i fysisk volum, men har blandt annet de finessene som trengs for å kunne bruke den i ett lite kar.
En mulighet for å redusere gjennomstrømningen i fluval er å bytte ut filteret med blåsvamp. Av den tetteste typen. Denne vil nok redusere vannmengden noe. Iallefall om den pakkes litt tett. Har gjort dette på min F.2+. Uten at det var meningen å redusere mengden selvfølgelig.
Hadde en bitteliten Jepo en gang, som jeg nok tror var litt mindre enn F.1+, men husker ikke hvilken modell det var. Muligens var det en Jepo 180 ett eller annet. Ganske sterk strøm av denne, men pakk den full av blåsvamp så roer den seg tenker jeg

Belysning: Bøybar skrivebordslampe da? Med sparepære, så slipper du alt av varmetilførsel. Kanskje ikke all værden til fargetemp., men det er da iallefall lys.

Har selv prøvd akvariehold uten filterering. Funka dårlig det! Men det var i min spede barndom.
Min far har hatt førerkort i snart 50 år, allikevell mener jeg at jeg er en bedre sjåfør enn han..
Idiotisk å høre alle som mener at de har monopol på sanheten pga alder og ansinitet. En fjortis med rask musehand kan lett tilegne seg enorme mengder kunnskap på kort tid. Uten å ha drevet med akvarie i tredve år.. Les gjerne repotasjen om Anette_15 i siste ViMenn. Hun brukte moderne hjelpemidler for å banke livet ut av verdens beste pokerspillere. Bare siden september hadde hun tjent inn over 14mill!!!!

Min siste arbeidsgiver ville ikke ansette folk med erfaring i faget, fordi han mente det var så vanskelig å bli kvitt vranglæra.

Erfaring og kunnskap er ikke samme ting, men det ene trenger ikke å utelukke det andre.

Så Laffen: Ingen her som noen gang (i denne tråden) har sagt at du ikke har kunnskap. Du bare formidler den på feil måte. Og mangler evnen til å motta kritikk. Jeg innrømmer feil flere ganger daglig, og jeg tror jaggu det er sunt.
Jeg bruker fluval 1+ i kampfisk karret mitt/vårt, det er mellom 14-15 liter. Pumpen fungerer utmerkett der.
Har satt varme elementet foran pumpeutblåsningen, så blir det ikke for mye strøm i "karret".
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap