Bruker et akvarium mye strøm? (side 2)

Fant ut jeg skulle gjøre det samme som Mona her.
Her er mitt totale forbruk av strøm i løpet av 2007:
16941,38 Kw\h

Som ungkar & sprellemann, er dette høyst akseptabelt.
Kan legge til at:
Jeg bor i den delen av landet som gjerne er både kald og mørk leeeenge.
Jeg lager varme måltider å både tide og utide, derav en vis pondus.
Jeg bor i en sokkel-leilighet som er så gulvkald, at det nesten rimer på badgulvet.
Leiligheta er ekstremt dårlig issolert/ tettet. Blåser det ute, blåser det inne....
Jeg er ikke i arbeid, og er derfor hjemme det meste av døgnet.
Har en PC som ikke har vært av mer enn ett par døgn siden den ble kjøpt.
Har mye planter og derav mye lys.
Jeg sysler en god del med elektroverktøy, som elsker strøm!

Jeg regner derfor med at 10.000 kw\h eller mer går med til andre ting enn akvarier.

Tror du skal ha det du trenger av argumenter for å argumentere dine foreldre i senk etterhvert :p
Den varmen som kommer fra kolbe og lys er jo også med på å varme opp rommet karet står i (litt, da). Så da blir det litt mindre bruk av panel-ovn e.l.
Denne forbruksoversikten, tegnet inn på en sirkel, fulgte med som vedlegg til strømregningen fra e-verket en gang. Jeg teipet den fast på sikringsskapet, jeg

Den finnes sikkert på nett også, for de som er interessert i å studere en slik nærmere.

[External Image]
bare påpeker at det regnestykket jeg satte opp tar for seg maks strømforbruk gjennom hele døgnet. altså at varmepumpa, lyset og filteret går på full guffe konstant. noe som over hodet ikke er tilfelle. en varmepumpe er vel kanskje på 1 time i løpet av et døgn? lyset er jo på i kanskje 10 timer.

man kan jo også tenke på at lys, pumpe, varmekolbe og vann i et akvarie også er med på å holde varmen i rommet, slik at ovnen ikke er like mye på som før. iallefall til en viss grad.
Stol på meg, jeg skal nok vis de svarene her=)

Men jeg skjønner de reagerer når strømregningene har gått opp, og ingenting annet er endret enn at karene er kommet i hus.
ny, det er jeg det
Men jeg skjønner de reagerer når strømregningene har gått opp, og ingenting annet er endret enn at karene er kommet i hus.

Men har de tenkt på at årstiden vi er inne i nå, må sammenlignes med akkurat samme kvartal fra år 2006 og 2005 også? Pluss at de må ta med i beregningen at kanskje ikke strømprisen pr kwh er den samme i år som i fjor og forfjor.

Her har vi fastpris i tre år på strømmen, så jeg kan lettere sammenligne fra år til år siden prisen pr kwh er den samme.
Ja, de har sammenlignet med samme tid i fjor og forfjor, og de har regnet på kWh'ene, og ikke prisen, men ut fra prisen vi har nå er det ca 1000kr.
Og antall brukte kWh øke etter karene kom inn i hus
Hvis de mener seriøst at det er 1000 kr pr MND for tre akvarier, da er det noe svært feil et eller annet sted i utregningen. Det er galt, det sier seg selv.

Som sagt; vår husholdning bruker i snitt 1300 kr i mnd totalt i strøm, hele huset. Og da er som tidligere nevnt alle mine akvarier MED i regnestykket...og jeg har 15 til 20 akvarier i drift!

Hvordan kan de få dine tre akvarier til å koste en tusenlapp i måneden er en gåte. Noen hos dere i deres husholdning har brukt mere strøm et eller annet sted, men det er IKKE akvariene, det kan jeg garantere. Sjekk ALLE strømkrevende apparater, at ingen har noen feil som medfører økt strømforbruk. Noen som har endret sine dusje- eller badevaner? Er det kjøpt inn noe nytt apparat, et dere ikke har hatt før? En ny stekeovn, eller hva som helst? Har en gammel vaskemaskin fått en feil og forbruker mye mer strøm en normalt?
Dette kan man få hjelp til å finne ut av ved å kontakte sitt energiverk. De har konsulenter som kan undersøke hva som trekker mest strøm i ens egen bolig.
En kollega av meg fikk en slik konsulent til å komme hjem til seg, for hun mente noe måtte være feil med strømmåleren sin siden hun hadde en del høyere strømregning enn naboene. Det viste seg at hun hadde spesiell kilde i stuen som trakk mye strøm.

Tallene jeg oppgir er hentet fra strømleverandøren min sin nettside, jeg har ikke regnet det ut selv.
Og et lite PS! Jeg er 40 år og betaler strømregningene her i huset
Gjør det enkelt, kjøp en av disse [URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496]el-energimålerne[/URL] fra Clas Ohlson, så kan du se nøyaktig hvor mye strøm som trekkes fra den aktuelle stikkontakten. Lurer jaggu på om jeg skal kjøpe meg en selv, hadde vært gøy å funnet ut hvor mye akvariet mitt koster meg i strøm, eller tven, eller stereoen...
Du kan jo si til foreldrene dine at akvariet ikke koster noe, argumentene finner du hovedsaklig i termodynamikkens 1. lov: Energi kan verken oppstå eller forsvinne.

DVS: All energi som akvariet bruker ender opp som varme i rommet. Hvis vi ser bort i fra lys fra akvariet som går ut vinduet.

Loven er der så den kan de ikke argumentere seg bort fra. Eller som wikipedia sier: "The First Law, i.e. the law of conservation, has become the most secure of all basic laws of science. At present, it is unquestioned."

Et gyldig motargument vil jo være at det genereres varme som ikke er påkrevd. Det vil da være hvis akvariet står i et rom uten oppvarming. Eller at dere har ovner uten termostat.

Håvard
Det var ingen dum ide, så det skal jeg kjøpe neste gang jeg kommer meg til en Clas Ohlson butikk.

Joakim
Gjør det enkelt, kjøp en av disse [URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496]el-energimålerne[/URL] fra Clas Ohlson, så kan du se nøyaktig hvor mye strøm som trekkes fra den aktuelle stikkontakten. Lurer jaggu på om jeg skal kjøpe meg en selv, hadde vært gøy å funnet ut hvor mye akvariet mitt koster meg i strøm, eller tven, eller stereoen...

Å måle hvor mye strøm akvariet bruker er meningsløst. Fordi strømmen du putter inn i akvariet vil du i all hovedsak få igjen i form av varme, slik at du trenger å fyre mindre på de elektriske ovnene.

Hvis akvariet trekker 1kWh betyr det at ovnene trekker 1kWh mindre. Strømregningen blir akkurat den samme!

Joda, det stemmer at energi ikke bare pakker kofferten og går. Men alt blir ikke varme-energi.

Pumper bruker\ ondanner energien til vannbevegelse, og såvidt meg bekjent, skaper dette absolutt ingen varme. Mikroskopiske deler av energiforbruket går til varmeutvikling, og noe går til den absolutt unyttige energiformen lyd.
Luftpumper skaper vel strengt tatt mer lyd-energi enn noe annen form for energi

Så å si at for hver W en dytter inn i karet, får en all energien tilbake i form av varme, er nok ikke en riktig påstand.
En del får en tilbake, men slett ikke alt.
Vi fyrer kun med ved og ingenting annet, så vi bruker ikke strøm til oppvarming. Og jeg vil ikke påstå at karene er med og varmer så mye, ikke merkbart i allefall.
ny, det er jeg det
Vi fyrer kun med ved og ingenting annet, så vi bruker ikke strøm til oppvarming. Og jeg vil ikke påstå at karene er med og varmer så mye, ikke merkbart i allefall.

At dere fyrer med ved har ikke noe med saken å gjøre. Varmen fra karene gjør at dere må fyre mindre med ved. Akvariene har med all sannsynlighet høyere temperatur enn rommet, og de avgir dermed varme til rommet som igjen reduserer behovet for oppvarming, uavhengig om det er ved eller bistromatikk som er energikilden
Frank Angell
Joda, det stemmer at energi ikke bare pakker kofferten og går. Men alt blir ikke varme-energi. Pumper bruker\ ondanner energien til vannbevegelse, og såvidt meg bekjent, skaper dette absolutt ingen varme. Mikroskopiske deler av energiforbruket går til varmeutvikling, og noe går til den absolutt unyttige energiformen lyd............ .

Nå er dette et akvarieforum, ikke et fysikkforum men:
Vannets bevegelses-energi blir omgjort til varme.
Mellom vannstråler med ulik hastighet og mellom vann i bevegelse og stillestående legemer (steiner, røtter, akvariglass etc) dannes det friksjon. Friksjonen omgjør bevegelse til varme.

Som det står i innlegg 30.
Litt forenklet:
At all energi før eller senere blir omgjort til varme er virkelig en av få påstander som ingen med et minimum av fysikk-kunnskaper betviler.

For videre diskusjon vil jeg anbefale andre fora enn dette.
Forbruk
for å ikke spikke fliser av dette er. Hvorfor ikke bare legge sammen energien pumen,luftpumpen, og 3/4 av det lampene (delt på to pga. tiden de er på/av)) bruker så får du et tall som ikke er så fjernt i fra sannheten i og med at varmen går som sagt til rom oppvarming til slutt. Eneste problemet er jo det du sier med at de argumenterer med Ved-fyring som vil bli billigere en å fyre med strøm om dere har tilgang på det. På et vis må du ta med varmekolben eller bare fyre rommet med ved til det er over karret sin temperatur så kolben ikke står på

720 l
Pumpe: 48 watt
Lys 4 x 39 = 156 watt (58,5W)
Luftpumpe: 20?? watt

3,036 kw/h pr. døgn. 626 kr pr. år. med pris eksempelet under.

Nedenfor ser du gjeldende kraftpriser per produkt ved et årsforbruk på 20 000 kWh. Fastbeløp på 32 kroner per måned er inkludert i prisene.

Standardkraft Eidsiva
Gjeldende fra Kraftpris øre/kWh inklusiv MVA
17.12.2007 56,50

Edit: Lys må man vel ha i rommet uansett når man er der
Hva man fyrer med har ikke så mye med saken og gjøre for varme i huset må man ha alikevell, grunnen til det ble nevnt var for å vise at det ikke blir brukt strøm til å varme opp huset, så det kan ikke være det som drar strømmen de påstår karene mine bruker.

Og til det Mona O. skrev, strømmen her i huset lå på 1000 kr mnd, helt til karene kom i hus, og da var vi plutselig opp i 2000 kr måneden. Og da var det bare snakk om 2 akvarium. Så no må være galt noe sted, virkelig galt, så de skal kontakte el.verket og høre om de kan tilby oss slik som de hadde gjort til kollegaen din, så får vi høre hva som er feilen, og er det karene sin feil, så må jeg vel bare finne meg i å plukke ned de, og kun ha 720 literen stående.
2 akvariumer kan IKKE bruke strøm for 1000,- mnd-det er ihvertfall helt sikkert.
har selv noen karr i stuen min/vår og strømregningen har ikke øket noe særlig mere enn250,--400 i mnd.
Så vis regningen deres har økt med 1000,- i mnd etter dere fikk akvarium, så er det et eller annet som er "klin galt"med noe av utstyret.
Det er jo bare å legge sammen watta på lyse, pumpene og varmekolben, og trekke fra antal timer lysa står på og minus den tiden kolbene er av(og det er ikke mange timene i døgnet varmekolben er på)-så et normalt akvarium bruker ikke stort mere strøm enn 3-4 lamper som står på hele døgnet.
Dere som er redd att akvariene bruker mye strøm: jøp enn sånn en: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181005

Da vil dere se forbruket...
For å si det sånn, så tror jeg neppe strømmen er den største utgiften i akvarie hobbyen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap