Vil denne sjenken kunne bære 250 kg (side 2)
Postet 04.01.08 kl 20:38
hva er bak den døra i midten?
hvis det er hyller så ville jeg ha tatt dem ut å saget et hakk i dem på 5x5 cm.
sannsyneligheten for at det går uten å gjøre dette er veldig stor, men personlig hadde jeg gjort det bare for å være helt sikker.
men et ben under ville jeg hatt for å halvere lengden av treverk kreftene kan jobbe på. aller helst ville jeg ha hatt 2 ben. et i forkant og et i bakkant. men det i forkant vil da synes, så det stiller litt mer krav til utforming.
hvis det er hyller så ville jeg ha tatt dem ut å saget et hakk i dem på 5x5 cm.
sannsyneligheten for at det går uten å gjøre dette er veldig stor, men personlig hadde jeg gjort det bare for å være helt sikker.
men et ben under ville jeg hatt for å halvere lengden av treverk kreftene kan jobbe på. aller helst ville jeg ha hatt 2 ben. et i forkant og et i bakkant. men det i forkant vil da synes, så det stiller litt mer krav til utforming.
Postet 05.01.08 kl 09:34
Postet 05.01.08 kl 09:38
Sjenken er nok laget av kryssfiner. Som nok gjør den stivere enn heltre.
Men spørsmålet her er vel ikke om sjenken tåler det, men om glasset tåler spennet som oppstår når treverket svikter. Mål svikten på midten, ved å legge en helt rett list fra hjørne til hjørne. Ved en overgang til 200l må du regne med at svikten minst blir 3 ganger større.
Håper du undersøker verdien på sjenken FØR du modifiserer den...
Men spørsmålet her er vel ikke om sjenken tåler det, men om glasset tåler spennet som oppstår når treverket svikter. Mål svikten på midten, ved å legge en helt rett list fra hjørne til hjørne. Ved en overgang til 200l må du regne med at svikten minst blir 3 ganger større.
Håper du undersøker verdien på sjenken FØR du modifiserer den...
Postet 05.01.08 kl 10:04
det er en plate bak den platen i midten vist man ser nøye på bilde. den platen gjør sjenken til to rom... svikten? oj dette ble snekker prat merker jeg hehe, altså er det for å sjekke at sjenken er rett oppå? (ved å legge en list der) verdi,hmmm den er ikke så kjempegammel den er etter bestemoren min. har spisestuen og men den er ikke komplett. vil selvsagt ikke ødlegge møbelet så det ryker men å sette på et par bein under gjør jeg. for så mye tror jeg ikke den er verdt=)
Postet 05.01.08 kl 19:48
Mange som har blitt sjokkert når de finner ut hva gammelt "skrot" de har stuet unna, egentlig er verdt.
Men ønsker du å forsterke sjenken må du tenke på at forsterkningen bør gå i rett vertikal linje fra toppen til gulv. Altså plassere ekstra ben rett under innvendig forsterkning/vegg. Eventuelt montere innvendige forsterkninger rett over eksisterende ben.
Uansett må du ha lykke til. Det er jo et jævlig fint akvariemøbel da.
Men ønsker du å forsterke sjenken må du tenke på at forsterkningen bør gå i rett vertikal linje fra toppen til gulv. Altså plassere ekstra ben rett under innvendig forsterkning/vegg. Eventuelt montere innvendige forsterkninger rett over eksisterende ben.
Uansett må du ha lykke til. Det er jo et jævlig fint akvariemøbel da.
Postet 06.01.08 kl 01:09
Postet 06.01.08 kl 09:00
Postet 07.01.08 kl 08:34
Postet 07.01.08 kl 09:03